Afstudeerproject, TransAlp MTB.

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Bittah Pupil
Afstudeerproject, TransAlp MTB.

Bericht door Bittah Pupil » do feb 15, 2007 12:58 pm

Beste DP´rs,

Als afstudeerproject voor zowel de opleiding ´Industrieel Product Ontwerpen´ als de opleiding ´Werktuigbouwkunde´ aan de Fontys Technische Hogeschool Venlo dien ik binnen mijn afstudeerproject een MTB te ontwikkelen, welke geheel aangepast/gericht is op deelname aan de TransAlp marathon. Ondanks plannen voor deelname, hebben zowel mijn begeleiders als ikzelf nog geen ervaring met deelname aan dergelijke tochten. Omdat ik er vanuit ga dat er op Dirty-Pages wel mountainbikers actief zijn die deelgenomen hebben aan deze tocht, heb ik een aantal vragen.

Een Trans-Alp-Mountainbike (TAM) zal geheel of gedeeltelijk moeten voldoen aan dezelfde eisen als een 'normale mountainbike', maar er zullen ook speciale eisen/wensen van de berijd(st)er zijn. Ik zou het dan ook erg prettig vinden als jullie mij, jullie ervaringen kunnen aandragen.
- Welke speciale eisen kan/moet ik stellen aan een TAM?
- Hebben zich speciale (technische) problemen voorgedaan tijdens de tocht?
- Zijn sommige onderdelen bijzonder gevoelig voor zo'n lange tocht?
- Wat kan er op het gebied van fietsontwerp worden verbeterd?

Daarnaast zou ik het interessant vinden wat jullie ervaringen zijn met betrekking tot comfort en efficientie. Aan de hand van beschikbare cijfers heb ik namelijk kunnen concluderen dat het overgrote deel van de tocht in 2007 zal bestaan uit geasfalteerde paden/wegen en grindpaden, waardoor achtervering dus een stuk minder belangrijk zal worden.
- Is het aan te bevelen om gebruik te maken van een hardtail of juist een full-suspension, en waarom?
- Kunnen verende zadelpennen een uitkomst bieden voor extra comfort en maximale efficientie?

Verder heb ik op diverse foto's gezien dat de fietsen regelmatig moeten worden gedragen.
- Is dit daadwerkelijk vaak het geval, of is dit slechts zelden?
- Waarom moet de fiets meestal worden gedragen, is het technisch niet mogelijk of ligt het dan aan de berijd(st)er?

Op de site van de TransAlp heb ik tevens gelezen dat er altijd voldoende kleding en veiligheidsmiddelen meegenomen dienen te worden.
- Levert dit veel extra bagage?
- Kan het nuttig zijn om daar bijvoorbeeld bevestigingssystemen voor op je fiets te hebben?

Ik zou ook graag zien met welke fiets jullie deze tocht hebben volbracht en wat verder jullie ervaringen zijn met betrekking tot deze tocht. Bijvoorbeeld moeilijkheidsgraad, soort terrein, etc. Eigenlijk zijn dus alle reacties welkom.

Ik hoop dat jullie reacties kunnen en willen geven op bovenstaande.

Groeten, Dennis Beulen

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do feb 15, 2007 1:41 pm

Ik denk dat je ten eerste het een en ander moet afbakenen, mede omdat een klassements renner (top 20) een heel andere fiets nodig heeft als een "mee-doen-is-belangrijker-dan-winnen-renner". Die laatse zou veel beter af zijn met een fully, en wellicht kiest de klassements renner voor een HT omdat het mogelijk efficienter is.

Dit slaat natuurlijk ook weer op de bagage, een klassements renner heeft niet zoveel bagage nodig als een renner die 4 uur langer over een etappe doet.

Een ander feit is dat mountainbikes al jaren juist voor dit gebruik worden ontwikkelt, kwaliteits onderdelen (X.9/X.0/XT/XTR/Rohloff) moeten voldoen. Je zult met wel met een revolutionair idee moeten komen als je de huidige MTB's te slim af wil zijn. Zadelpen vering is IMO een rot ding, je verliest contact met je bike en het extra comfort is maar minimaal. Je zou dan beter naar een titanium pen kunnen kijken.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Bittah Pupil

Bericht door Bittah Pupil » do feb 15, 2007 1:59 pm

Zoals Xircuit al aangeeft moet ik nog een detail aangeven; de doelgroep betreft hier een 'mee-doen-is-belangrijker-dan-winnen-renner'.

Het ontwikkelen van een geschikte MTB voor de TransAlp heeft niet alleen betrekking op de te gebruiken onderdelen, maar kan zich natuurlijk ook richten op het frame zelf.

Misschien kan ik mijn eerste omschrijving uitbreiden met de vraag; Wat zoek je specifiek in een MTB waarmee je deelneemt aan de TransAlp, anders dan bij een 'normale' mountainbike?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do feb 15, 2007 2:45 pm

Twee dingen die me zo heel snel te binnen schieten zijn:

- onderhoudsvrije lichte naafversnelling
- geintegreerd stevig maar, wederom, licht slot

Slot is een issue tijdens meerdaagse evenementen omdat je fiets dan vaak even onbeheerd staat en een slot in je rugtas ook niet altijd op zijn plaats blijft zitten. Dat het licht moet zijn spreekt voor zich.
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gène

Bericht door Gène » do feb 15, 2007 2:57 pm

Bij de vraag: Hoeveel extra gewicht moet ik meenemen en waar laat ik dit op de fiets, kun je vooral practisch denken. Als ik mee zou doen met een dergelijke tocht zou ik vooral kiezen voor een grotere rugzak (lees: camelbak) Hier heb je voldoende bergruimte om ehbo spul, reserve onderdelen (ketting pons, multi tooltje, stukje ketting, binnenbanden, bandenplakpullen, remblokjes, trekbandjes, pompje, elastieken) mee te nemen. Daarnaast bied een dergelijke rugzak een groot drinkreservior.

Eigenlijk allemaal dingen die ik niet op de fiets hoef te bevestigen in drinkflessen of zadeltasje. Dus de fiets word lichter en makkelijker manoevreerbaar.

De fiets zal wel aan enkele eisen moeten voldoen. Goede remmen, comfortabel (ook voor de wedstrijdrijder), degelijk en duurzaam. Gewicht is wel aan de orde, maar niet prioriteit.
Voorbeeld: Er zijn rijders die met een Rockshox Sid de normaal in de wereldbeker crosscountry rijden. Dezelfde rijders monteren voor een Transalp een Reba. Deze bied meer comfort, maar is wel stijver. Ook zal er niet zo snel een steenhard zadel gemonteerd worden in de vorm van Tune Speedneedle. Er zal eerder gekozen worden voor een zadel dat ets meegeeft. Je moet immers de tocht kunnen uitrijden.

Ik denk dat een fullsuspension in alle gevallen effcienter is dan een hardtail. Omdat je comfortabeler, minder inspannend en dus frisser bij de finish aankomt. Misschien heeft die dag een rijder op een hardtail van jou gewonnen, maar hij zal in de volgende dagen de rekening moeten betalen. Je zal dan wel op de vorm van een dergelijke fiets moeten letten. Zoals je al zei bestaat er een kans dat je de fiets een tijd op je rug moet dragen, omdat je de helling niet opkomt of omdat de ondergrond niet berijdbaar is. Dan is een diamand frame (klassiek frame) makkelijker te dragen (denk aan veldrijders).

Eerlijk gezgd denk ik niet dat er een TA fiets bestaat. De fiets die je bechrijft kan namelijk net zo goed worden ingezet op andere tochten. Dus je zal het vanuit een ander oogpunt moeten bekijken: welke fiets is geschikt(er) om een TA mee te rijden.

Naast een fiets moet je ook denken aan sponsoring, bevoorrading en technische ondersteuning. Het Giant team van Brentjes zorgde voor technische ondersteuning en eten naast de gebruikelijke plaatsen. Zo kon een Brentjes de drukte vermijden en eten op strategisch betere plekken. Na de rit ging hij naar een hotel/ camper en een mecanicien zorgde voor de fiets. Allemaal ondersteuning die een normale rijder niet heeft en dus ook een deel van energie vergt.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

legion
Contacteer:

Bericht door legion » do feb 15, 2007 3:25 pm

Interessant project, hou ons op de hoogte.
Ik heb zelf geen ervaring met de TA of vergelijkbare projecten dus zal me onthouden van specifieke tips, toch nog het volgende:

Ga je een fiets puur voor je eigen TA ontwerpen of is het een iets commercieler project?
Dat maakt een groot verschil, allereerst uiteraard in de maatvoering, respectievelijk volledig afgestemd op jouw lichaamsbouw en voorkeur of meer standaard acceptabel voor het merendeel van de rijders en beschikbaar in meerdere maten.
Bovendien kan je bij een prive ontwerp volledig voor het credo form follows function gaan. Bij een commercieel ontwerp is dat nog steeds belangrijk, maar mtb'ers zijn posers en willen (voor een belangrijk deel) geen bakken geld uitgeven aan een fiets "waar ze niks mee hebben."

Ten tweede, heb je gekeken naar de fietsen waarop de afgelopen jaren (zeg 2 jaar om geen neveneffecten van technologische vooruitgang te vinden) de TA op verreden werd? Dat lijkt me ook een grote bron van nuttige informatie.

Succes!
Bikepark Groningen

dirtysam

Bericht door dirtysam » do feb 15, 2007 4:19 pm

ik heb er mijn spreekbeurt over gedaan kan ik je wel sturen als je dat wilt groetjes sam

ott

Bericht door ott » do feb 15, 2007 5:08 pm

Even concreet, voor mij TA op, 8)
Fully met brains, grote schijven, nobbige banden, licht maar stevig wielsetje (4.1 ofzo), iets kortere stuurpen, com"flite"tabel zadel en een riserbar.

Een rolhoff is een optie ik weet alleen niet of het bereik van versnellingen voldoende is, 22-32 is wel aan te raden.

Verende zadelpen?, moet de uitgaande ook te controleren zijn anders wordt je van je fiets gelanceerd

Slot? slipketting van een van de handen en een hangslot
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Sven

Bericht door Sven » vr feb 16, 2007 8:53 am

legion schreef: Ten tweede, heb je gekeken naar de fietsen waarop de afgelopen jaren (zeg 2 jaar om geen neveneffecten van technologische vooruitgang te vinden) de TA op verreden werd? Dat lijkt me ook een grote bron van nuttige informatie.
Succes!
Nog een afstudeerder!!
In ieder geval succes met je opdracht, dat ten eerste.
Misschien is het handig, zoals Legion aangeeft, om eens een goede vergelijking te maken over de afgelopen jaar.
Deelnemers etcetera kun je makkelijk opvragen bij de organisatie zelf, en met de foto's kun je ook heel ver komen.
Als je dit statistisch kunt verwerken (SPSS?) dan kun je echt al een heel eind komen met een situatieschets over hoe het nu is.
Des te makkelijker is het dan om een keuze te maken voor wat jij wilt...

Succes, en als er vragen zijn... You know the deal, just post..

Bittah Pupil

Bericht door Bittah Pupil » vr feb 16, 2007 9:18 am

@ legion

Deze TransAlp Mountainbike wordt in eerste instantie ontwikkeld voor een groep vrienden. Totaal 9 personen, waaronder mijn begeleiders zelf.

@ dirtysam

Het zou erg prettig zijn als je mij die spreekbeurt wil sturen. Alvast bedankt.

Marcuos

Bericht door Marcuos » vr feb 16, 2007 11:36 am

Dag dag,

Ik heb ik 2005 meegedaan aan de transalp. Dit heb ik gedaan met 3 vrienden. Zelf reed ik op een trek fuel ex 8.

Deze keuze heb ik gemaakt voornamelijk om de comfort. Achteraf bleek (vind ik) dat de fiets veeeel meer voordelen geeft qua effectiviteit. (tov. een hardtail)
Een hardtail is vooral veel speelser.

Met 4 man hebben we geen problemen gehad op een doorlopende body en versleten remblokken en 1 lekke band na.

Mijn visie qua verbeteringen op een mtb voor dit soort tochten is? Ik weet het niet. Ze zijn al zo ongeloofelijk goed. Banden remmen vering, dat zijn de belangrijke dingen. Je moet vooral uit het aanbod wat er is het juiste kiezen. Ik moet wel zeggen dat ik veel verbranden remmen rook zo om me heen. Maar das denk ik meer rem techniek. Zelf met 160 mm schijven en deore geen probleem gehad. (wel een pré schijfremmen)

En bagage is totaal geen probleem in een camelbag. Niks aan de fiets graag. Dit is zo vervelend.....
Life is what happens while you're busy making other plans.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » vr feb 16, 2007 11:49 am

Sven schreef:
legion schreef: Ten tweede, heb je gekeken naar de fietsen waarop de afgelopen jaren (zeg 2 jaar om geen neveneffecten van technologische vooruitgang te vinden) de TA op verreden werd? Dat lijkt me ook een grote bron van nuttige informatie.
Succes!
Nog een afstudeerder!!
Mocht legion willen!!!
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Sven

Bericht door Sven » vr feb 16, 2007 12:03 pm

sneeuwpop schreef: Nog een afstudeerder!!
Mocht legion willen!!![/quote]

Ik had het over Bittah Pupil, verkeerde quoting, excuus...

legion
Contacteer:

Bericht door legion » vr feb 16, 2007 3:22 pm

sneeuwpop schreef:
Sven schreef:
Succes!
Nog een afstudeerder!!
Mocht legion willen!!!
:offtopic:

Overigens geniet legion wel van zijn studententijd, jaartje meer ben ik niet heel rouwig om...
Bikepark Groningen

Plaats reactie