KNALLER: Neue Rohloff-Nabe!!!

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
sneeuwpop
KNALLER: Neue Rohloff-Nabe!!!

Bericht door sneeuwpop » di nov 27, 2007 7:48 pm

16.11.07
Aktiv Radfahren schreef: aktiv Radfahren hat wiedermal als erstes Magazin die Info: Getriebenaben-Guru Rohloff wird erstmals auf der Eurobike 2008 ein erstes Handmuster seiner komplett überarbeiteten Rohloff 14-Gang Nabe präsentieren. Sie wird 20% kleiner, entsprechend leichter und giftiger ...

So wie es nun aussieht, kommt Rohloff nun doch - trotz innerbetrieblicher Krankheits-Handicaps – mit der überarbeiteten Version seiner "Speedhub" in die Gänge. Allerdings wird es schwer sein, meint ein Rohloff-Mitarbeiter, "eine bewährte und vor allem robuste Konstruktion noch besser zu machen."

aktiv Radfahren reportiert hier einige der Eckdaten der Rohloff´09, kurz und knapp auf den Punkt gebracht:
• Gangzahl bleibt gleich - also bei 14 Gängen. Und der gleichmäßigen Gangabstufungen.
• Das Übersetzungsverhältnis wächst von 526 auf ca. 580%
• Das Nabengehäuse wird verkleinert: um etwa 20%. Das geht natürlich einher mit einer ....
• Gewichtsreduktion: Angepeilt ist ein um 20 Prozent reduziertes Gewicht von derzeit 1700 G auf unter 1400 Gramm, mit gewissen
• Einschränkungen: Rohloff wird die neue Nabe ähnlich wie bei Leichtbauteilen nicht für Tandem oder Hardcore-Einsätze freigeben.

Die weitere Planung sieht wohl so aus: 2008 Vorstellung des ersten Handmusters auf der Eurobike – und eventuell eines neuen Drehgriffes!
Ausgiebige Praxis- und Labor-Tests zwischen 2008 und 2009. Ende 2008 auf den Herbstmessen: Premiere der neuen, fahrfertigen Rohloff-Nabe, Verkaufsstart noch offen.
:bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce: :bounce:
Laatst gewijzigd door sneeuwpop op wo nov 28, 2007 12:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Lacer

Bericht door Lacer » wo nov 28, 2007 9:42 am

Jammer dat ik t niet kan lezen

is er iemand die t kort samen kan vatten...? :)

Luc

Bericht door Luc » wo nov 28, 2007 10:00 am

Er komt een nieuwe Rohloff naaf, 20% kleiner en lichter. Gewicht gaat van 1700gr. naar minder dan 1400gr. De spreiding van de versnellingen gaat van 526% naar 580%, aantal versnellingen blijft gelijk: 14.
Net zoals voor lichtgewicht onderdelen zal de naaf niet geschikt verklaard worden voor tandem- of extreem gebruik.
Planning: voorstelling van de naaf op Eurobike 2008, eventueel samen met een nieuwe draaigreep. Uitvoerige testen in 2008-2009. Eind 2008 voorstelling van een rijklare naaf. Nog geen datum gepland wanneer de verkoop effectief zou starten.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo nov 28, 2007 10:56 am

Tof, het blijven mooie apparaten, vraag me wel af wat dit met de prijs gaat doen :)

Het is nog al niet niks, 20%..

Eigenlijk raar dat ze concessies aangaan om het gewicht lager te maken. Natuurlijk dekken ze zichzelf in door te zeggen dat ie niet voor Hardcore gebruikers is, maar wat is een hardcore gebruiker? Een wereld reiziger met volle bepakking vind ik ook behoorlijk hardcore, en juist daarvoor is de gewichtsbesparoing mss erg lekker?

We wachten af, mooie combi, een slanke Rohloff met deze voornaaf, rrrrrr:

Afbeelding

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Brum.

Bericht door Brum. » wo nov 28, 2007 10:59 am

Speedub.Nate @ MTBR schreef:Thursday (September 20th), Aktiv Radfahren, a German magazine, announced Rohloff's plans for what they are referring to "Speedhub09."

http://www.radfahren.de/modules.php?nam ... e&sid=3100

So much for the rumored "metric pound" (500g) of weight loss. Instead, Rohloff is aiming for a 18% reduction, or approximately 300g.

1736g is the weight of the current base hub -- no accessories or disc brake options included -- compared to the proposed weight of ~1400g for the new unit. (You can view my Speedhub Weight Worksheet to see a weight breakdown of a complete installation).

Part of the weight loss will come in the form of an overall size reduction. With current hub flange diameters spanning 100mm, the suggested 20% change will result in a hub closer to 80mm. This will likely allow for 3x lacing, and though it doesn't affect mountain bikers, recumbent and folder Speedhubbers will likely appreciate more breathing room when constructing their 20" wheels.

The big surprise is the increase to a 580% gear range, equivalent to a 27-speed setup running an 11-32 cassette. This is shy of the 623% gear range a 34-tooth cassette fetches, but is a large step beyond the current 528%, which best approximates the range of a 24-speed setup running an 11-30 cassette.

Gearing steps will remain evenly spaced, but will increase ~1% from the current 14% jumps.

Restrictions will be made against use with tandems, or other "hard core" applications, but no word of a projected mileage-limited lifespan or rider weight limit, as I've heard earlier.

The magazine story makes a vague reference to a new shifter, though I'm interpreting it to be a redesigned twist shifter, and not the trigger shifter so many have been anticipating.

Rohloff hopes to have the demonstration hub in hand for Eurobike 2008 (September), and release if for sale in 2009.

No price projection was given, leaving the previous rumor of a 30% increase hanging.

My presumption is the current hub will remain in production, given the strength limitions implied by the tandem and "hard core" restrictions.

Lacer

Bericht door Lacer » wo nov 28, 2007 2:51 pm

thanks @ luc

Hubert !

Bericht door Hubert ! » do nov 29, 2007 6:29 pm

Ik ben erg benieuwd!

Ondanks dat Rohloff zegt dat de naaf niet voor 'extreem' gebruik gebouwd is verwacht ik, gezien de reputatie van Rohloff, dat het minimaal erg degelijk gaat worden.

Nogmaals: ik ben benieuwd!

stevo87
Contacteer:

Bericht door stevo87 » do nov 29, 2007 7:53 pm

ongeveer 1000 euro voor een rohloff naaf is wel heel erg veel toch?
Maestro all the way!

mijn Giant Trance4mer....

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do nov 29, 2007 11:39 pm

stevo87 schreef:ongeveer 1000 euro voor een rohloff naaf is wel heel erg veel toch?
Dat is maar hoe je het bekijkt...........

per gefietste km ben je op en duur een stuk goedkoper uit en vergeet niet alle frustratie van schoonmaken, smeren en derrailleurs die haperen....
En koop eens een hoogwaardige voorderr, shifters, achterderr, cassette, triple crank......ben je ook zo € 500 achter de wagen.

dusssssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr nov 30, 2007 9:02 am

Lekkor hoor.

Ik vraag me af of het veel werk voor Rohloff zou zijn om een 8 of 7 speed naaf te maken welke geschikt is voor "extreem" gebruik. Zou dat verkopen?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr nov 30, 2007 11:16 am

didadunlop schreef:Lekkor hoor.

Ik vraag me af of het veel werk voor Rohloff zou zijn om een 8 of 7 speed naaf te maken welke geschikt is voor "extreem" gebruik. Zou dat verkopen?
De basis hebben ze al, een Speedhub bestaat feitelijk uit 2 x 7 versnellingen.
In de zwaarste 7 gears draait maar een gedeelte van alle tandwielen mee, de rest zit er dan voor jan joker in en komt pas in actie bij de lichtste 7 gears, darom maakt hij dan ook iets meer geluid.

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » vr nov 30, 2007 11:35 am

[quote="didadunlop"]Lekkor hoor.

Ik vraag me af of het veel werk voor Rohloff zou zijn om een 8 of 7 speed naaf te maken welke geschikt is voor "extreem" gebruik. Zou dat verkopen?[/quote]

Op dat gebied zijn er meerdere concurrenten (SRAM, SACHS,SHIMANO). De huidige Rohloff heeft juist een groter bereik waardoor deze wel kan concurreren met normale schakelsystemen (3x9 derailleur). En voor EXTREEM gebruik zijn er tegenwoordig verschillende 'gearbox'-en te krijgen.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr nov 30, 2007 1:04 pm

ja dat is zo.

alleen ik hoor verdacht weinig over de terreinvaardigheid van de andere naven. De sterkte van de speedhub is gewoon onovertroffen. Een versie die bombproof is met 7 versnellingen lijkt me hilarisch. Ik heb er geen 14 nodig.

Ik dacht dat JJ bezig was om een alfine op zijn donder te geven in het terrein. Is daar nog wat van terechtgekomen?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr nov 30, 2007 2:05 pm

voor dh zou idd een 5 tot 7 versnellingen naaf die licht en duurzaam is echt ideaal zijn.

maar meneer rohloff heeft het nu al zwaar genoeg dacht ik, en dat met een product met een breed publiek. een specifieke dh naaf is denk ik een te kleine markt voor.

het voordeel van een dh versnellingsnaaf is dat die in ieder frame te gebruiken is.
op dit moment is een gearbox lastig toe te passen in een dw link of vpp. alle gearboxen zijn dacht ik uigevoerd rondom single pivot's.

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr nov 30, 2007 2:45 pm

Idd verrekt kleine markt.

Ikzelf zou het voor XC gebruik ook wel leuk vinden. Maar daar zal de markt nog kleiner zijn denk ik.

Ik ben benieuwd wat die nieuwe Rohloff gaat doen.

Wytze

Bericht door Wytze » za dec 01, 2007 2:13 pm

Djamgils schreef: het voordeel van een dh versnellingsnaaf is dat die in ieder frame te gebruiken is.
op dit moment is een gearbox lastig toe te passen in een dw link of vpp. alle gearboxen zijn dacht ik uigevoerd rondom single pivot's.

:lol: dat is het paard achter de wagen spannen, die moeilijke veersystemen zijn
alleen bedacht om ketting invloeden uit te schakelen en om de juiste plaats van
het draaipunt te benaderen.

Check de motorsport ook allemaal singlepivot. Met een gearbox waarbij de
gearhub en pivotpoint samenvallen heb je geen VPP kek nodig; de simplicity
en duurzaamheid van singlepivot op de juiste plaats in het frame (hoog en ver
naar voren) en dat zonder hinderlijke trapinvloeden. :arms:

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » za dec 01, 2007 3:48 pm

Wytze schreef:, die moeilijke veersystemen zijn
alleen bedacht om ketting invloeden uit te schakelen en om de juiste plaats van
het draaipunt te benaderen.
volgens mij vergeet je de reminvloeden. en laat een single pivot nou niet goed tegen remmen kunnen.
En met vpp/dw link heb je virtual pivot points in plaats van een vast pivot point bij single pivot. wat weer handig is om het gedrag te bepalen op verschillende punten in de veerweg.
het is dus niet echt het paard achter de wagen spannen.

uiteindelijk hebben gear boxen wel de toekomst verwacht ik. maar dat zal nog een jaar of 5 duren. waarom niet in de tussentijd al met specifieke dh versnellingsnaven gaan rijden.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo dec 02, 2007 11:06 am

20% lichter, klinkt veel belovend.
tzt tijd voor een nieuwe woon werk fiets met inderdaad de door JJ aangehaalde son naaf.
Naar je werk fietsen wordt dan helemaal een feest.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » ma jul 13, 2009 10:27 pm

UPDATE ???

De grote beurzen komen er weer aan, met München als eerste. Dus mocht er iemand naartoe gaan, graag even Rohloff opzoeken en vragen of er al schot in zit met de nieuwe naaf :arms:

Afbeelding

Ps: Ik heb nog steeds een 29er/staal/star/rohloff/firmtech in mijn hoofd 8)

Plaats reactie