Fat Chance... voor de old-skoolers

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Steelboy
Contacteer:
Fat Chance... voor de old-skoolers

Bericht door Steelboy » di dec 25, 2007 11:19 am

Ik kwam onderstaand topic tegen bij de 'buren':
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 67&start=0

Nu staat hier veel in waar ik mijn wenkbrauwen bij optrek... Eerste Fat een Yo Eddy? Bij mijn weten was de Wicked of de (Wicked)Lite een stuk eerder, de afgebeelde aquafade kwam ook pas rond 95/96 op de markt...
Werknemers van Fat die Merlin begonnen??? Waren die niet al veel eerder hun eigen ding aan het doen? De Merlin crew die Seven begon na de fusie met Litespeed...? Mis ik nu een paar hersencellen, of watte...?
Old-skoolers, help me out!

De foto is dan wel weer de moeite waard, al schreeuwt deze fiets ANODISEREN IN VEEL KLEUREN!

Afbeelding

Plons

Bericht door Plons » di dec 25, 2007 11:31 am

eerste fat chances waren van 83 heefte gewoon fatchance

Afbeelding

Afbeelding

de aqua fades yo eddys waren bijna de laatste yo eddy

ik was één vd gelukkige die toen in het Rockshox/Fatchance team zat en wij hadden toen 3 stuks die aan één kant blauw waren andere kant groen
any way
Toen was wel al de ti versie te krijgen !!!!

Merlin werd overgenomen, samen met litepeed, lemond door American Bicycle group, kort daarna verlieten de founders Rob en Lynskey respecitievelijk merlin en litespeed en begonnen hun eigen ding (seven en Lynskey)

De Fat chance was één vd eerste met een butted ti frame, niet op één plaats maar heel het frame bestond uit butted buizen.

ik ga nu fietsen, op een seven (ha !)
maar ik weet hier op 10 km afstand nog een perfecte aqua eddy staan
ik moet die jongen eens kont-akteren voor wat fotos
hij rijdt daar namelijk toch niet meer op
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di dec 25, 2007 1:45 pm

Plons schreef: Merlin werd overgenomen, samen met litepeed, lemond door American Bicycle group, kort daarna verlieten de founders Rob en Lynskey respecitievelijk merlin en litespeed en begonnen hun eigen ding (seven en Lynskey)
De familie Lynskey stopte na de verkoop van Litespeed geheel met bike-avonturen... pas recentelijk zijn ze terug gekomen als familiebedrijf onder hun eigen naam Lynskey Performance. Ze hebben echter tijdens de opstart en hoogtij dagen van Seven aan de zijlijn gestaan.

Overigens zijn het de zusjes Lynskey die het laswerk voornamelijk voor hun rekening namen.

Back on Fat-topic; Chris Chance is van origine een raceframebouwer en stapte door o.a. toedoen van John Tomac op het MTB gebeuren. De 'Mongoose' waar Tomac in zijn begin dagen op reed was overigens een door Chris Chance gebouwde Fat, voorzien van Mongoose lakwerk...

Chris zag aanvankelijk niets in het titaan. Enkele van zijn medewerkers wel. Door onenigheid op o.a. dát vlak besloten enkelen voor zichzelf te beginnen. Dat werd Merlin Metalworks, waar Rob VanderMark één van de geestelijk vader was naast....? Gary Helfich, de andere Ti-guru die o.a. simultaan de Marin titanium frames ontwikkelde.

Rob vertrok ook daar en zette Seven op.

Chance ging na lang soebatten een samenwerking aan met Ben Serotta en verhuisde de fabricage naar Serotta in Saratoga. De laatste paar jaar van Chance zijn Serotta-builts geweest. Onder de Fat verzamelaars gezien als de 'niet echte Fat's'. Ik denk er het mijne over...

De groep Fat-bouwers die overbleef in Sommerville Massechusets vormden Independent Fabrications (www.ifbikes.com), waar nog steeds gebouwd wordt met een knipoog naar Fat City Cycles van weleer.

En om de saga nog verder uit te breiden... www.antbikemike.com komt weer vooruit uit één van de medewerkers van IF.
Laatst gewijzigd door DeKerfs op di dec 25, 2007 1:51 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di dec 25, 2007 1:47 pm

Overigens, de op het collega-forum van onze zuiderburen afgebeelde Titaan Fat is er een uit de handen van de Serotta-werknemers.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di dec 25, 2007 1:52 pm

En om te zien hoe vrolijk het er óóit was, bij heer Chance:

http://www.youtube.com/watch?v=NPCgoKjuf2E

Overigens laat dhr. Chance vrij in het begin van het filmpje een typische Chance-kenmerk zien. Een trucje wat bij IF gebruikt werd en nu ook nog steeds door bijv. ANT Bike gebruikt wordt bij o.a. de staande vork.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » di dec 25, 2007 10:17 pm

Steelboy: fijn dat je mijn verhaaltje, dat ik niet als een "op de letter boekwerk" wil beschouwen, maar eerder als een algemeen weetje.....leest.

Ik ben momenteel nog niet van plan om elk merk tot in de naad uit te spitten, toch even ter verdediging van mezelf, commentaar geven is gemakkelijk:

Ik schreef niet dat de Yo Eddy de 1ste fiets was van Fat, wel dat uit die filosofie de Yo ontstond. (je kan op 50 minuten TV ook de hele WO II niet uitleggen)

Uit deze filosofie onstond de Fat Chance Yo Eddyschreef ik.

Op Mountainbike.Be en hier wss ook, zitten veel jongens die toen nog met voorwielaandrijving fietsten, als oude man zie ik het als mijn taak deze jongens wat cultuur bij te brengen, maar weze mijn gast om het beter te doen.

Aan de iets professionelere en diepgaandere respons van De Kerfs blijkt dat mijn verhaaltje wel degelijk klopt, ivm met die hersencellen.....

Perro

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » wo dec 26, 2007 8:18 pm

El Perro gaat er nu gemakshalve vanuit dat dhr. DeKerfs de waarheid schrijft.
Echter hij gebuikt geen bronvermelding en als er iemand naast Plons kan ouwehoeren 8)

(mijn hersens weten het antwoord in ieder geval niet) ;)

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » do dec 27, 2007 2:08 pm

Jurriaan schreef:El Perro gaat er nu gemakshalve vanuit dat dhr. DeKerfs de waarheid schrijft.(daar kan ik vergif op nemen, twijfel er geen sec aan)
Echter hij gebuikt geen bronvermelding en als er iemand naast Plons kan ouwehoeren 8) klopt

(mijn hersens weten het antwoord in ieder geval niet) ;)
De bron waren mijn hersenen die nog steeds goed werken, die van Da Kerf's wss ook, frapant is dat we dan toch hetzelfde verhaaltje vertellen.......
Het is niet omdat je iets niet weet/wist, dat het geen waarheid kan zijn, mss moeten jullie eens wat meer tijd nemen om een post (op een ander forum) te lezen, even alles te laten bezinken en dan pas reageren?

Snorro

Bericht door Snorro » do dec 27, 2007 2:56 pm

Mmm dit forum begint ook een vrij hoog miereneukersgehalte te krijgen.... nog even en t is net ......... . nl.

Waren toch wel erg gave fietsen die FAT Chances.... Die laatste yo-eddies hadden toch ook zo'n handje als kabelstop als ik me niet vergis?

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » do dec 27, 2007 4:17 pm

Handje stond op de IBIS Mojo als ik me niet vergis (indien wel, géén nieuw topic openen aub), noemde in alle geval Handjob en dat handje werd door een juwelier gemaakt voor Ibis.

Snorro

Bericht door Snorro » do dec 27, 2007 5:43 pm

O ja dat was Ibis, briljant detail overigens. Toen waren Ibissen nog mooi, als je dat vergelijkt met die niewe "Mojo"s ... brrrrr

Misschien heb ik ergens nog een oude Bike liggen met een test met een Yo Eddy, een Ibis, een Yeti Arc, Mountaingoat Whiskeytown, een Serotta en nog wat meer cult-spul. Zal eens zoeken komende dagen

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » do dec 27, 2007 6:18 pm

Mountaingoat kan je terug nieuw kopen.
Serotta ook, maar dacht geen staal meer, enfin, dat hoop ik want ik brak 5 Colorado's in een seizoen......

Plaats reactie