ligfiets of normale fiets
Moderator:Beheerders
-
- Berichten:700
- Lid geworden op:zo apr 04, 2004 5:34 pm
- Locatie:Elshood
- Contacteer:
Hoi,
Wij zijn een onderzoeken aan het doen over het verschil tussen de ligfiets en zitfiets. De ligfiets heeft meerde voordelen dan de normale fiets. Waarom kiezen mensen dan toch voor de normale fiets? geef je mening en je stem.
Voordelen:
- 30% aerodynamischer
- Meer kracht zetten door zich te drukken tegen de zitting
- Na wat oefening met een vergelijkbaar type ligfiets een 3 km tot 5 km per uur sneller zal rijden dan met een gewone fiets.
Nadelen:
- Met een fiets ben je per definitie een "zwakke weggebruiker".
Alvast bedankt voor je stem en mening
(ps voor de moderaters hopelijk juiste categorie)
Wij zijn een onderzoeken aan het doen over het verschil tussen de ligfiets en zitfiets. De ligfiets heeft meerde voordelen dan de normale fiets. Waarom kiezen mensen dan toch voor de normale fiets? geef je mening en je stem.
Voordelen:
- 30% aerodynamischer
- Meer kracht zetten door zich te drukken tegen de zitting
- Na wat oefening met een vergelijkbaar type ligfiets een 3 km tot 5 km per uur sneller zal rijden dan met een gewone fiets.
Nadelen:
- Met een fiets ben je per definitie een "zwakke weggebruiker".
Alvast bedankt voor je stem en mening
(ps voor de moderaters hopelijk juiste categorie)
Re: ligfiets of normale fiets
Je springt zo slecht tegen stoeprandjes op met een ligfiets, wheelies om te posen lukken niet, stoppies daarentegen weer wel...The General schreef:Wij zijn een onderzoeken aan het doen over het verschil tussen de ligfiets en zitfiets. De ligfiets heeft meerde voordelen dan de normale fiets. Waarom kiezen mensen dan toch voor de normale fiets? geef je mening en je stem.

Op basis van m'n zeer beperkte ervaring met ligfietsen:
Een ligfiets is briljant wanneer je langere stukken tussen steden aflegt, dan profiteer je ook echt van de hogere snelheid die je inderdaad met dezelfde inspanning kunt realiseren.
Binnen een stad ben ik echter niet echt overtuigd van een ligfiets, hetgeen zich voornamelijk op subjectieve redenen stoelt.
Ten eerste ben ik niet echt enthousiast over het uitzicht op een ligfiets, omkijken toch iets lastiger, je kijkt niet over auto's heen, etc...
Ten tweede vind ik de handling van een zitfiets hoger dan van een ligfiets; meeste ligfietsen vind ik toch niet echt wendbaar en snel een stoep opspringen is er vergeleken met een zitfiets ook niet echt bij (slalom vergelijk van een ligfiets en een zitfiets?).
Ten derde vind ik wegrijden, alsmede het wachten zitten op een fiets, minder comfortabel dan op een normale fiets, zeker wanneer het druk is. Al fiets je zelf zonder problemen met een ligfiets in een rechte lijn weg, als je mede weggebruiker dat niet doet is het op een zitfiets toch een stukje makkelijker om even een elleboog in te zetten 'ter sturing' van diegene.
Al met al is mijn inschatting toch dat je binnen een stedelijke omgeving het voordeel van een ligfiets niet echt kun uitnutten.
Waarom je nauwelijks ligfietsen ziet?
Zitfiets is de bestaande 'traditie'. Die norm is zo gegroeid en daar zul je moeilijk vanaf komen.
De prijs is volgens mij ook vrij hoog t.o.v. een zitfiets, maar mocht dat (op een gegeven moment) meevallen dan is het nog steeds een probleem dat men dat wel denkt. Hetzelfde geldt voor het overzicht en de wendbaarheid van een ligfiets, zelfs al is het zo verbeterd of gelijk aan dat van een zitfiets dan nog duurt het een poos voordat iets kans slagen krijgt.
Ik rij lange afstand maar ik zou geen ligfiets willen, simpelweg omdat ik het niet lekker vind fietsen.
Ik vraag me af of je nog enigzins kunt kijken tegen de regen in en hoe snel je doorweekt bent op een ligfiets.
Zitfiets is de bestaande 'traditie'. Die norm is zo gegroeid en daar zul je moeilijk vanaf komen.
De prijs is volgens mij ook vrij hoog t.o.v. een zitfiets, maar mocht dat (op een gegeven moment) meevallen dan is het nog steeds een probleem dat men dat wel denkt. Hetzelfde geldt voor het overzicht en de wendbaarheid van een ligfiets, zelfs al is het zo verbeterd of gelijk aan dat van een zitfiets dan nog duurt het een poos voordat iets kans slagen krijgt.
Ik rij lange afstand maar ik zou geen ligfiets willen, simpelweg omdat ik het niet lekker vind fietsen.
Ik vraag me af of je nog enigzins kunt kijken tegen de regen in en hoe snel je doorweekt bent op een ligfiets.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
-
- Berichten:700
- Lid geworden op:zo apr 04, 2004 5:34 pm
- Locatie:Elshood
- Contacteer:
probeer maar eens om een béétje street credibility te houden op een ligfiets.Qprs schreef:Ligfietsen zijn echt gaaf (snelheid), maar te gevaarlijk hier.
Normale fietsers zijn al moeilijk te zien dankzij de abnormaal hoge begroeiing langs de wegen.
Oh... jij durftkevinv10 schreef:Ligfietsen zijn uberghey.
Het effect van een ligfiets is te vergelijken met beige lederen sandalen, overkammen of je namaak gucci petjes
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing
Congrats Janneke, jou is eindelijk gelukt wat ik al jaren probeer.De Jean schreef:
probeer maar eens om een béétje street credibility te houden op een ligfiets.
Het effect van een ligfiets is te vergelijken met beige lederen sandalen, overkammen of je namaak gucci petjes
75% van alle DPers beledigen in one single post

Dit weekend toevallig feestje bouwen in Willingen?
x
SlapHappy
en daar op een uurtje tijd 75% van de duitsers tegen me krijgen?
trouwens: ik ben wat dit betreft een klein man in de schaduw van de Grote Plons...
helaas dit weekend no riding: fiets ligt uiteen ter voorbereiding van de FreeRaid Classic
trouwens: ik ben wat dit betreft een klein man in de schaduw van de Grote Plons...
helaas dit weekend no riding: fiets ligt uiteen ter voorbereiding van de FreeRaid Classic
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing
- de G U R U
- Berichten:1034
- Lid geworden op:zo dec 18, 2005 9:17 pm
- Contacteer:
nooit over gedacht met de ligfiets naar school te rijden maar wat me nu tegen zou houden:
-zoals genoemd, slecht zicht
-volgens mij gevaarlijker omdat je ten eerste minder zichtbaar bent en ten tweede lig je denk ik sneller onder een auto itt tot opoefiets waar je eerder over de motorkap vliegt.
-geen bagagedrager voor boeken.
-minder wendbaar igv. opengaande deur oid.
Genoemde nadelen zouden in mijn geval, 10 min. door de stad naar uni fietsen zwaarder wegen dan de voordelen maar ik kan me voorstellen dat in het geval van iemand die ver en of alleen over het fietspad moet fietsen dit anders ligt.
-zoals genoemd, slecht zicht
-volgens mij gevaarlijker omdat je ten eerste minder zichtbaar bent en ten tweede lig je denk ik sneller onder een auto itt tot opoefiets waar je eerder over de motorkap vliegt.
-geen bagagedrager voor boeken.
-minder wendbaar igv. opengaande deur oid.
Genoemde nadelen zouden in mijn geval, 10 min. door de stad naar uni fietsen zwaarder wegen dan de voordelen maar ik kan me voorstellen dat in het geval van iemand die ver en of alleen over het fietspad moet fietsen dit anders ligt.
"Jij zult zeker ook niet weten goed nederlands te kennen? ,,
B-DIRT FOR PRESIDENT 2010
Topic: nee kids gaan niet naar die ka judas oma.
B-DIRT FOR PRESIDENT 2010
Topic: nee kids gaan niet naar die ka judas oma.
Aan geen bagage mee kunnen nemen valt ook wel een mouw aan te passen hoor. Daar zijn veel ligfietsen al op voorbereid. Wellicht dat het hoge totaal gewicht van de boeken wel wat problemen oplevert met de stabiliteit maar ik denk dat het wel meevalt.
Laatst gewijzigd door BLRacing op ma jun 23, 2008 9:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De Hollandse stadsfiets is meer een sta-fiets.
De ligfietsen vergen een flinke gewenning. De aerodynamiek is bij de verreden snelheden niet echt belangrijk.
Het tussenmodel als de Revive van Giant zou ik een zitfiets noemen. Heeft de mogelijkheid eenvoudig met de voeten aan de grond te komen en nek en schouders volledig te ontlasten.
Maar "het volk" vreet het niet en durft het niet eens te proberen.
De ligfietsen vergen een flinke gewenning. De aerodynamiek is bij de verreden snelheden niet echt belangrijk.
Het tussenmodel als de Revive van Giant zou ik een zitfiets noemen. Heeft de mogelijkheid eenvoudig met de voeten aan de grond te komen en nek en schouders volledig te ontlasten.
Maar "het volk" vreet het niet en durft het niet eens te proberen.
-
- Berichten:409
- Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
- Locatie:Vianen
- Contacteer:
Ik ben altijd een beetje tegendraads
En heb dus verschillende ligfietsen (legfietsen zoals mn maten ze noemden) gebouwd en bereden.
Gestart met een Flevobike Racer al snel naar eigen ontwerp lage racers.
Ik heb zelfs een lage racer met ATB achterwiel gehad.
En geloof me je kunt er best mee door het bos flink offroad, Jarno kan daarover meepraten. Naar beneden is er geen houden aan. Maar je moet wel durven. Ruimte voor error is er niet. En ik ben een keer gelanceerd en geland op een boomstam dat wil je niet weten..................
In de Hargervaart heb ik ook gelegen nadat ik de dijk over was gevlogen de bocht uit
Laat ik me beperken voor de ligfiets op de weg, en dan wel een snelle dus een lage racer:
VOOR:
Snelheid, GEMIDDELD 40 rijden is een peuleschil.
Looks, strak in het lycra, bijpassende gelm en zonnebril en what the fuck geitewollesokke
Racefietsers die willen aanklampen, ze blijven het proberen. Tot je beetje gas geeft en een middelmatige sprint trekt naar de 60+km/u
Als je technologie geil bent (zoals ik) ben je wel gek als je op een reetfiets gaat zitten
Ritjes van 100km worden opeens heel normaal
Als je valt val je zacht, je ligt immers al
Topsnelheid, in NL op redelijk vlakke weg met groot verzet 80+km/u met 8bft in de rug, heb ooit eens 90+ gehaald zonder trappen in Landgraaf
NA:
Overige weggebruikers zien je niet
Overige weggebruikers zien je wel en gaan halsbrekende toeren uithalen om je te blijven zien
Politie gaat je van de weg halen als je op vals plat omlaag de 70 km/u passeert
In de regen wordt je natter dan op gewone fiets
In het donker zou ik met 800W aan verlichting het niet (meer) aandurven.
Fietspaden van slechte kwaliteit voel je wel heel erg in je rug
Snelheid wordt niet op geanticipeert, ik heb best wel wat klappertjes gemaakt
Als je valt is het behang er wel over een paar vierkante meter vanaf omdat je al ligt
Omdat je nagenoeg geen luchtweerstand hebt komen die fraai hoge snelheden 100% aan op je remmen, en die pikken dat niet.....................
Ligfiets rouleerd big time wat mij betreft maar dan wel als de uber compromisloze racefiets, al het andere is idd geitenwollensokkenunited
Het origineel van M5 ligfietsen:

En heb dus verschillende ligfietsen (legfietsen zoals mn maten ze noemden) gebouwd en bereden.
Gestart met een Flevobike Racer al snel naar eigen ontwerp lage racers.
Ik heb zelfs een lage racer met ATB achterwiel gehad.
En geloof me je kunt er best mee door het bos flink offroad, Jarno kan daarover meepraten. Naar beneden is er geen houden aan. Maar je moet wel durven. Ruimte voor error is er niet. En ik ben een keer gelanceerd en geland op een boomstam dat wil je niet weten..................
In de Hargervaart heb ik ook gelegen nadat ik de dijk over was gevlogen de bocht uit
Laat ik me beperken voor de ligfiets op de weg, en dan wel een snelle dus een lage racer:
VOOR:
Snelheid, GEMIDDELD 40 rijden is een peuleschil.
Looks, strak in het lycra, bijpassende gelm en zonnebril en what the fuck geitewollesokke
Racefietsers die willen aanklampen, ze blijven het proberen. Tot je beetje gas geeft en een middelmatige sprint trekt naar de 60+km/u
Als je technologie geil bent (zoals ik) ben je wel gek als je op een reetfiets gaat zitten
Ritjes van 100km worden opeens heel normaal
Als je valt val je zacht, je ligt immers al
Topsnelheid, in NL op redelijk vlakke weg met groot verzet 80+km/u met 8bft in de rug, heb ooit eens 90+ gehaald zonder trappen in Landgraaf
NA:
Overige weggebruikers zien je niet
Overige weggebruikers zien je wel en gaan halsbrekende toeren uithalen om je te blijven zien
Politie gaat je van de weg halen als je op vals plat omlaag de 70 km/u passeert
In de regen wordt je natter dan op gewone fiets
In het donker zou ik met 800W aan verlichting het niet (meer) aandurven.
Fietspaden van slechte kwaliteit voel je wel heel erg in je rug
Snelheid wordt niet op geanticipeert, ik heb best wel wat klappertjes gemaakt
Als je valt is het behang er wel over een paar vierkante meter vanaf omdat je al ligt
Omdat je nagenoeg geen luchtweerstand hebt komen die fraai hoge snelheden 100% aan op je remmen, en die pikken dat niet.....................
Ligfiets rouleerd big time wat mij betreft maar dan wel als de uber compromisloze racefiets, al het andere is idd geitenwollensokkenunited
Het origineel van M5 ligfietsen:

- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Een ligfiets is leuk om in je eentje heel hard rechtuit te rijden.
Maar je kunt er geen stoepjes mee pakken, niet mee in een groep rijden, niet mee in het bos rijden, onhandig in de stad, nauwelijks ergens te parkeren etc.
Dus als ik er eentje zou kopen zou het fiets nummer zoveel worden, voor er bij, niet als main ride. Daarom gestemd op 'normale fiets'
Maar je kunt er geen stoepjes mee pakken, niet mee in een groep rijden, niet mee in het bos rijden, onhandig in de stad, nauwelijks ergens te parkeren etc.
Dus als ik er eentje zou kopen zou het fiets nummer zoveel worden, voor er bij, niet als main ride. Daarom gestemd op 'normale fiets'
This ain't no sun tan, we got a mud tan!