forum lid wint eurobike award!

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
HOPPAH
forum lid wint eurobike award!

Bericht door HOPPAH » zo nov 02, 2008 9:02 pm

Ha!
Wytze op dit forum heeft een award gewonnen met het ontwerp van een fietspomp die inmiddels in productie is genomen bij BBB. ook was deze pomp te zien op de bike motion beurs :) de pomp is direct te bevestigen onder de bovenbuis zonder eerst mounting hardware te moeten monteren.. hieronder een direct link naar de site..

http://www.ifdesign.de/beitragsdetails_ ... g_id=42621

nice one wytze :arms:

greetz wout
hoezo?

Timmos

Bericht door Timmos » zo nov 02, 2008 9:04 pm

gefeliciteerd :D

Chmod

Bericht door Chmod » zo nov 02, 2008 10:40 pm

way to go!!!

Wytze

Bericht door Wytze » zo nov 02, 2008 11:50 pm

Misschien wel leuk als ik een verslagje schrijf van hoe dat nou gaat dat
'product ontwerpen'. Ik zal er morgen eens aan gaan zitten.

Aangezien de meeste er waarschijnlijk straal langs zijn gelopen hier een
fotootje van de Bikemotion ;)

Afbeelding

Wytze

Bericht door Wytze » ma nov 03, 2008 11:22 pm

Ik hoop dat dit gewaardeerd kan worden, een korte samenvatting van hoeveel werk
het kost om een (klein) product als een fietspompje te maken.

De Opdracht
Ik heb een jaar geleden voor mijn studie 3 maanden stage gelopen bij BBB in Leiden
BBB heeft een aantal goed lopende minipompjes die al weer wat jaren meegingen, ze
vroegen mij of ik een opvolger kon ontwerpen.

Het Onderzoek
Eerst ga je dan eens kijken wat er allemaal aan pompjes is en vooral waarom, voor wie,
etc. Ik ben langs de grote fietsenwinkels gegaan om te praten met de klanten en met de
verkopers. Dit is altijd 1 van de mooiste fases van het ontwerpen, alle verhalen die je te
horen krijgt, mensen storten hun hart uit; al hun fiets avonturen en fiets problemen.

De Analyse
Dan kom je terug bij je bureau met een overload aan informatie. Alles nog eens nalezen
en terugkijken, hoofdzaken van bijzaken onderscheiden en vooral eruit filteren wat mensen
nou voor echt probleem hebben met de huidige pompjes of waar je nog een meerwaarde
kunt creeeren. Hiermee ga je dan een ideeen bedenken

Het Idee
Ik had veel verschillende pomp ideetjes voor verschillende problemen waar mensen mee kwamen.
Zo was er ook een pomp idee speciaal voor freeriders, maar hier zal ik alleen het idee achter
dit platte pompje uitleggen.
Het mooie van dit pompje was dat het problemen oploste voor zowel racefietsers als voor
mountainbikers; Racefietsers vertelden me dat ze de oude lange zefal pomp misten, maar die
past niet meer in de alu en carbon frames en is ook "niet meer van deze tijd". Zo'n pompje
in een bracket gebruiken ze niet ze willen geen bracket aan hun fiets. In een groep is er meestal
nog een rijder met een goede lange pomp in z'n stalen frame, de rest heeft een minipompje in z'n
truitje. Als er lek wordt gereden wordt de lange pomp gebruikt, want die minipompjes werken
eigenlijk niet. Maar wat als die rijder nu een nieuwe frame koopt, of stopt?
De mountainbikers die hun pompje in een bracket aan hun fiets hebben zitten, krijgen alle
modder en troep in hun pompje omdat het pompje altijd net naast de buis zit gemonteerd.
En ook wordt het pompje vaak los getrapt, het bracket kapot getrapt. Gewoon geen goede
plek dus om een pompje te monteren, veel nemen het pompje dan ook mee in het truitje / tas

Ik wilde dus een (langer) pompje gaan ontwerpen die aan de bovenbuis gemonteerd kon worden
zonder een bracket nodig te hebben en op (bijna) elke fiets past. Dit bedenk je natuurlijk
niet in je hoofd, dit teken je allemaal

De Eerste Schetsen
Ik geef het toe, schetsen is niet mijn sterkste punt dus de automotive wereld kan ik wel vergeten,
gelukkig wil ik daar ook niks mee te maken hebben.

Afbeelding

Erikje

Bericht door Erikje » di nov 04, 2008 8:32 am

Wytze schreef: .......
Als er lek wordt gereden wordt de lange pomp gebruikt, want die minipompjes werken
eigenlijk niet.
........
Ik wilde dus een (langer) pompje gaan ontwerpen die aan de bovenbuis gemonteerd kon worden ]
Daar mis ik dus een stukje logica, iedereen wil een klein pompje die het wél doet, en/maar jij ontwerpt een lange pomp. Waarom geen klein pompje die het wél doet ontwerpen?

En ik hoop dat ik nog een kritische vraag mag stellen?

Ik begrijp dat een stuk velcro wordt gebruikt om de pomp vast te zetten. Dit beweegt ten opzichte van het frame altijd, en als er water en zand tussen zit, krijg je een soort schuurpapier effect na verloop van tijd denk ik zo. Hoe heb je dit opgelost?

Erikje (die overigens een prima werkend klein pompje in zijn Camelbag heeft zitten)

didadunlop

Bericht door didadunlop » di nov 04, 2008 8:49 am

Leuke oplossing.

Maar zoals Erik al aangeeft. Ik heb een klein pompje wat gewoon werkt. Heel erg simpel design zonder fratsen en past overal in.

Ik denk dat het probleem meer zit bij de gebruiker. Minipompjes werken wel alleen je moet ze wel goed gebruiken en daar zit vaak de fout.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » di nov 04, 2008 9:30 am

Waarschijnlijk gaat het eigenlijk om gebruiksgemak. Het liefst heeft men met 3x pompen een volle band, ipv met een minipompje 30 keer te moeten pompen.

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » di nov 04, 2008 10:00 am

Erikje schreef:
Wytze schreef: .......
Als er lek wordt gereden wordt de lange pomp gebruikt, want die minipompjes werken
eigenlijk niet.
........
Ik wilde dus een (langer) pompje gaan ontwerpen die aan de bovenbuis gemonteerd kon worden ]
Daar mis ik dus een stukje logica, iedereen wil een klein pompje die het wél doet, en/maar jij ontwerpt een lange pomp. Waarom geen klein pompje die het wél doet ontwerpen?
waar staat dat iedereen een mini pomp wil? ik neem aan dat er goed en lang onderzoek is gedaan voordat BBB het überhaupt in productie wil nemen?! vervolgens heeft dit pompje een award gewonnen. ik moet toegeven dat ik ook een mini pomp boven een lange pomp verkies maar ik denk dat wij op dit forum met de hobby die we beoefenen maar een klein percentage zijn van de wezenlijke afzetmarkt.

hoe dan ook ging het mij er om dat het super cool is dat Wytze een prijs op zijn naam heeft :arms:

greetz wout
hoezo?

Wytze

Bericht door Wytze » di nov 04, 2008 1:34 pm

Ja natuurlijk mag / moet je kritiek geven, daar leer ik van!

Zoveel mensen zoveel wensen; Dit pompje is ook echt niet de beste pomp voor iedereen, maar vult gewoon het gat op dat is ontstaan toen de massa overstapte op alu en carbon.
Als ontwerper heb je vaak een doelgroep voor ogen, liefst zo groot mogelijk natuurlijk, maar je kan het nooit iedereen naar het zin maken. Deze is ideaal als je niet met een tas wilt rijden, maar wel een goede pomp bij je wilt hebben.

Een pomp ontwerpen is geen rocketscience, je zit een beetje vast aan een zuigeroppervlak en een lengte. De hele kleine pompjes hebben idd als nadeel dat je lang bezig bent (zeker met een 2.3 band). Veel kleine pompjes heffen dit op door de diameter wat groter te maken, maar dan haal je de gewenste druk weer niet.
Deze pomp is er overigens in 3 maten, en de kleine platte zit ook fijner in je truitje dan een ronde. ze halen respectievelijk 7 bar, 8 bar en 9 bar. klein en snel: Co2 pompjes, daar wilde ik niet aan, ik vind het nutteloze milieubelasting.

@Erikje. wat betreft het klitteband heb je helemaal gelijk, dat is een minder punt. Klitteband is de makkelijkste (goedkoopste) oplossing voor de grote verschillen in buisdiameters en plaatsing op de fiets. De pomp is voorzien van rubbere strips zodat die niet krast, dus ook rubbere bandjes was een mooiere (duurdere) oplossing geweest. (klitteband zat al in het assortiment)
Laatst gewijzigd door Wytze op di nov 04, 2008 1:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Wytze

Bericht door Wytze » di nov 04, 2008 1:39 pm

didadunlop schreef:
Ik denk dat het probleem meer zit bij de gebruiker. Minipompjes werken wel alleen je moet ze wel goed gebruiken en daar zit vaak de fout.
de meerderheid van de consumenten zoekt het probleem bij het produkt, niet bij zichzelf.

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » di nov 04, 2008 2:46 pm

Heey Wytze! Gefeliciteerd! :)
Watvoor opleiding doe je? Industrieel Produkt Ontwerper?
En op welke school en welk niveau doe je het?
Ik ben nml ook geïnteresseerd in die opleiding :)

grtz,
Martin

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » di nov 04, 2008 9:00 pm

@bikerboi volgens mij TU in delft...
hoezo?

Wytze

Bericht door Wytze » wo nov 05, 2008 1:20 pm

@Bikerboi: idd Industrieel ontwerpen in Delft, ik ben nu aan het afstuderen, en wat ik bij BBB deed
was een stage (niet verplicht)

Het verhaal gaat nog vereder, want van die paar schetsen komt natuurlijk niet
gelijk een product uit de fabriek.

Modelletjes
In een schets kan iets er leuk uitzien, maar of het in het echt ook zo werkt kun je het best met
modelbouw testen. Je kan hele mooie echt werkende prototypes maken, maar dat was in dit geval
niet nodig, het werkingsprincipe was bekend dat het mogenlijk was. Dus gewoon van wat PVC buis
een zichtmodelletje geklust.
Afbeelding

Testen of de ergonomie ok is, door het platte ontwerp is het handvat ook plat wat weer goed
is voor de druk op je handplam (verdeeld)
Afbeelding

En dan kijken hoe het op de fiets staat, en dat was toch mooier dan ik verwacht had; als je de pomp
los ziet is ie (lomp) breed, maar aan de fiets gemonteerd zie je alleen een dun lijntje en lijkt het net
of het een heel ielig pompje is.
Afbeelding

CAD tekenen
Dan ga je het 'echt' maken, in 3D zetten. Dan kun je niet meer sjoemelen het moet gewoon kloppen;
materiaal dikte, pomp volume bepalen, sterkte berekenen, etc
Pas op heel pixelig plaatje:
Afbeelding

Fabricage
Vanaf hier ging de hele zut naar de fabrikant toe en lag het in hun handen; zij hebben al jaren
ervaring met het produceren van pompjes en kennen de valkuilen. Ik zat inmiddels niet meer bij
BBB, maar hoorde zo nu en dan wel hoe het ermee stond. Bijvoorbeeld dat er misschien voor
twee ronde pompbuisjes gekozen zou worden ipv de monovorm, dat is gelukkig niet door gegaan.
De draaiklemkop lag er wel al snel uit en werd vervangen door een hendeltje. De punten aan de
voorkant dienden om de pomp op de grond of tegen een paaltje te kunnen afsteunen tijdens het
pompen, maar die werden ook geschrapt.
En dan wordt het uiteindelijk dus dit
Afbeelding

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo nov 05, 2008 2:16 pm

Hoewel we op DP niet aan 'forumlid van het jaar' doen, heeft Wytze wat mij betreft deze titel hiermee wel in de wacht gesleept!

Erg tof om te zien hoe zoiets schijnbaar 'simpels' toch vol kan zitten met gedachten en techniek! Op naar het volgende project!

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » wo nov 05, 2008 2:30 pm

Wytze schreef:... Bijvoorbeeld dat er misschien voor
twee ronde pompbuisjes gekozen zou worden ipv de monovorm, dat is gelukkig niet door gegaan...
Wil dat zeggen dat er nu een soort ovaal-vormige cylinder in zit? Is dat niet erg lastig mbt het opbouwen van druk?

Christiaan

Bericht door Christiaan » vr nov 07, 2008 10:25 am

Petje af Wytze!

hubertje

Bericht door hubertje » za nov 08, 2008 1:07 am

Jaja, zo gaat productontwerpen...

... op school :lol:

Ovale cilinders worden ook in de industrie gebruikt. Geen probleem dus indien goed uitgevoerd.

BLRacing

Bericht door BLRacing » za nov 08, 2008 9:25 am

Leuke stage opdracht :D . Ik vind de pomp een beetje te groot naar mijn idee maar als je toch volume moet verplaatsen in een korte tijd, dan ontkom je er eigenlijk niet aan. Een dubbelwerkende pomp kan natuurlijk ook! Waarom is BBB niet verder gegaan met een dubbelloops pompje? Is dat vanwege de kosten ofzo? Of omdat het oorspronkelijke idee toch wel erg goed was maar misschien een duppie meer kost om te maken?

Wytze

Bericht door Wytze » za nov 08, 2008 12:41 pm

BLRacing schreef:Leuke stage opdracht :D . Ik vind de pomp een beetje te groot naar mijn idee maar als je toch volume moet verplaatsen in een korte tijd, dan ontkom je er eigenlijk niet aan. Een dubbelwerkende pomp kan natuurlijk ook! Waarom is BBB niet verder gegaan met een dubbelloops pompje? Is dat vanwege de kosten ofzo? Of omdat het oorspronkelijke idee toch wel erg goed was maar misschien een duppie meer kost om te maken?
de kortste is maar 230mm, de lange is 430mm en zal voor veel mensen idd als te lang
overkomen, ik heb ze alle drie thuis liggen en neem eigenlijk steeds de lange mee.
dubbelwerkend heb ik overwogen, biedt geen meerwaarde om hogere druk te halen,
je kan de pomp niet meer afsteunen en bovendien is het een verborgen functie die je
niet aan de buitenkant kunt afzien. Maar zoals al aangegeven, natuurlijk bestaan er
ook mensen die weer zweren bij dubbelwerkend.
Dubbelloops vond ik een minder mooie oplossing, plus je hebt 2 zuigers en 2 zuigerstangen
nodig

Plaats reactie