Ik hoop dat dit gewaardeerd kan worden, een korte samenvatting van hoeveel werk
het kost om een (klein) product als een fietspompje te maken.
De Opdracht
Ik heb een jaar geleden voor mijn studie 3 maanden stage gelopen bij BBB in Leiden
BBB heeft een aantal goed lopende minipompjes die al weer wat jaren meegingen, ze
vroegen mij of ik een opvolger kon ontwerpen.
Het Onderzoek
Eerst ga je dan eens kijken wat er allemaal aan pompjes is en vooral waarom, voor wie,
etc. Ik ben langs de grote fietsenwinkels gegaan om te praten met de klanten en met de
verkopers. Dit is altijd 1 van de mooiste fases van het ontwerpen, alle verhalen die je te
horen krijgt, mensen storten hun hart uit; al hun fiets avonturen en fiets problemen.
De Analyse
Dan kom je terug bij je bureau met een overload aan informatie. Alles nog eens nalezen
en terugkijken, hoofdzaken van bijzaken onderscheiden en vooral eruit filteren wat mensen
nou voor echt probleem hebben met de huidige pompjes of waar je nog een meerwaarde
kunt creeeren. Hiermee ga je dan een ideeen bedenken
Het Idee
Ik had veel verschillende pomp ideetjes voor verschillende problemen waar mensen mee kwamen.
Zo was er ook een pomp idee speciaal voor freeriders, maar hier zal ik alleen het idee achter
dit platte pompje uitleggen.
Het mooie van dit pompje was dat het problemen oploste voor zowel racefietsers als voor
mountainbikers; Racefietsers vertelden me dat ze de oude lange zefal pomp misten, maar die
past niet meer in de alu en carbon frames en is ook "niet meer van deze tijd". Zo'n pompje
in een bracket gebruiken ze niet ze willen geen bracket aan hun fiets. In een groep is er meestal
nog een rijder met een goede lange pomp in z'n stalen frame, de rest heeft een minipompje in z'n
truitje. Als er lek wordt gereden wordt de lange pomp gebruikt, want die minipompjes werken
eigenlijk niet. Maar wat als die rijder nu een nieuwe frame koopt, of stopt?
De mountainbikers die hun pompje in een bracket aan hun fiets hebben zitten, krijgen alle
modder en troep in hun pompje omdat het pompje altijd net naast de buis zit gemonteerd.
En ook wordt het pompje vaak los getrapt, het bracket kapot getrapt. Gewoon geen goede
plek dus om een pompje te monteren, veel nemen het pompje dan ook mee in het truitje / tas
Ik wilde dus een (langer) pompje gaan ontwerpen die aan de bovenbuis gemonteerd kon worden
zonder een bracket nodig te hebben en op (bijna) elke fiets past. Dit bedenk je natuurlijk
niet in je hoofd, dit teken je allemaal
De Eerste Schetsen
Ik geef het toe, schetsen is niet mijn sterkste punt dus de automotive wereld kan ik wel vergeten,
gelukkig wil ik daar ook niks mee te maken hebben.