Sneller leren fietsen achter Derny
Moderator:Beheerders
Bij wielrennen wordt om sneller te kunnen fietsen achter bijvoorbeeld een derny getraind.
Kan iemand mij uitleggen waarom je daardoor sneller kan fietsen.
Komt dit doordat je uit de wind zit, je dus een lagere hardslag hebt en met die lagere hartslag wel sneller fiets dan waneer je alleen probeert snel te fietsen?
Kan iemand mij uitleggen waarom je daardoor sneller kan fietsen.
Komt dit doordat je uit de wind zit, je dus een lagere hardslag hebt en met die lagere hartslag wel sneller fiets dan waneer je alleen probeert snel te fietsen?
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Volgens mij bedoel je de vraag anders dan dat je hem stelt?
Natuurlijk kun je harder fietsen als je uit de wind rijdt, dat is natuurkundig vrij goed te verklaren. Van het achter de Derny (of scooter/brommer/auto/bus/vrachtwagen) trainen wordt je echter ook sneller als je alleen rijdt, en dat is niet even makkelijk uit te leggen. De jongens die ik ken die dat doen, doen het om snelheid te krijgen, dus om te wennen aan het hard fietsen. Hard fietsen gebeurt meestal alleen voor langere tijd in de koers, tijdens de training gaat het over het algemeen iets minder snel. Om dan toch je lichaam te laten wennen aan de snelheid trainen ze achter een windbreker, dan rij je de zelfde snelheid maar met een lagere intensiteit. Vreemd genoeg lijkt het lichaam daar aan te wennen. Er zal een goede verklaring voor zijn, ben ik ook wel benieuwd naar.
Gaat het goed met je trainers cursus
JJ
Natuurlijk kun je harder fietsen als je uit de wind rijdt, dat is natuurkundig vrij goed te verklaren. Van het achter de Derny (of scooter/brommer/auto/bus/vrachtwagen) trainen wordt je echter ook sneller als je alleen rijdt, en dat is niet even makkelijk uit te leggen. De jongens die ik ken die dat doen, doen het om snelheid te krijgen, dus om te wennen aan het hard fietsen. Hard fietsen gebeurt meestal alleen voor langere tijd in de koers, tijdens de training gaat het over het algemeen iets minder snel. Om dan toch je lichaam te laten wennen aan de snelheid trainen ze achter een windbreker, dan rij je de zelfde snelheid maar met een lagere intensiteit. Vreemd genoeg lijkt het lichaam daar aan te wennen. Er zal een goede verklaring voor zijn, ben ik ook wel benieuwd naar.
Gaat het goed met je trainers cursus

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Vergeet ook niet dat als je koerst op de weg je misschien wel 90% van de tijd in het peloton uit de wind fietst, wellicht is dat ook van belang om zo te trainen.
Ik weet dat Karsten Kroon een belg een scooter en een dikke jas van de sponsor heeft gegeven en deze ten alle tijden kan bellen om hem uit de wind te houden tijdens zijn trainingen.......
dussssssss©
Ik weet dat Karsten Kroon een belg een scooter en een dikke jas van de sponsor heeft gegeven en deze ten alle tijden kan bellen om hem uit de wind te houden tijdens zijn trainingen.......
dussssssss©
Daar wordt niet alleen door Karsten gebruik van gemaakt. De goede man is bekend om zijn scooter trainingen en meerdere renners maken wel eens gebruik van zijn dienst als "rode lap". M'n buurman deed het zelfde voor een bekende amateur uit het dorp in de jaren '60. Dagje Spa (vanuit Maastricht) op de brommer was meer regel dan uitzondering.BOSS schreef:Vergeet ook niet dat als je koerst op de weg je misschien wel 90% van de tijd in het peloton uit de wind fietst, wellicht is dat ook van belang om zo te trainen.
dussssssss©
Je kan overigens zelf makkelijk zo'n training inlassen. Hier in het zuiden zijn twee bekendere wielerbanen waarbij een snelheidstraining kan doen (Geleen en Landgraaf, Pinkpop terrein). In het noorden zal vast en zeker ook zo'n baan in de buurt liggen.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
De theorie vanavond in de praktijk gebracht. Ik op de mtb en een wielerrenner als haas. 2 uur lang alleen maar stampen met de tong op de knieën.
Op zich is het wel fijn om puur en alleen met fietsen bezig te zijn. Zelf op kop rijden lijkt nog meer pijn te doen, dus dat maar gelaten voor wat het was.
Mijn hartslag was 180 die van de wielrenner 155.....(een mtb is echt inefficiënt
)
Op zich is het wel fijn om puur en alleen met fietsen bezig te zijn. Zelf op kop rijden lijkt nog meer pijn te doen, dus dat maar gelaten voor wat het was.
Mijn hartslag was 180 die van de wielrenner 155.....(een mtb is echt inefficiënt