UCI eisen mtb en cyclo cross, waar te vinden?

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Jurriaan
UCI eisen mtb en cyclo cross, waar te vinden?

Bericht door Jurriaan » za okt 30, 2010 3:38 pm

Aan welke eisen moeten een mtb voldoen? Bijvoorbeeld qua banddiameter en stuur afmeting?
En een cyclo crosser?

(wel gegoogled maar een begrijpelijk, samenvattend verhaal niet gevonden. UCI website boodt geen uitkomst)

JeroenK

Bericht door JeroenK » za okt 30, 2010 5:04 pm

Hey Jurriaan, ga de reglementen eens bekijken op de UCI en KNWU site! Daar staat het allemaal in.

De omschrijving van de criteria voor een MTB vind ik lachwekkend. "Voldoet aan de industry standard voor MTB" of zoiets, staat er :-D

Voor zover ik weet is die minimale bandbreedte een KNWU besluit. Er zijn weinig andere landen die een regel nodig hebben om cyclocrossers van hun MTB parcoursen te weren. Daar zorgt het parcours doorgaans zelf voor.

marten

Re: UCI eisen mtb en cyclo cross, waar te vinden?

Bericht door marten » za okt 30, 2010 5:14 pm

Jurriaan schreef:Aan welke eisen moeten een mtb voldoen? Bijvoorbeeld qua banddiameter en stuur afmeting?
En een cyclo crosser?

(wel gegoogled maar een begrijpelijk, samenvattend verhaal niet gevonden. UCI website boodt geen uitkomst)
UCI reglementen zijn onbegrijpeljk, maar ze staan op
http://www.uci.ch/templates/UCI/UCI2/la ... g&LangId=1

je moet deel 1 en de toelichtingen hebben

(Het mooiste is dat de fiets alleen voortbewogen mag worden door met de benen aan de cranks te draaien, hoe dat met crossen moet ;) )
/Marten

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » za okt 30, 2010 5:42 pm

Zoals ik al schreef, van de uci regels kan ik geen kaas maken, laat staan een cyclocrosser.

Op de KNWU site had ik al gekeken en vond ik niks.
Blijkt de KNWU niet over 'eisen' of 'standaard' te schrijven, enkel over specificatie.
Google bood een link, helaas een dode link. :cry:

Mocht je dus wel weten waar de KNWU eisen staan, of heldere uiteenzetting van de UCI eisen, graag.

Eindeloos Googlen leverde deze site, van Marten ;)
Toen nog 35mm brede banden, nu 33. (schwalbe en conti zitten nog op 35..Heeft de jury een schuifmaat?)
Racestuur en race remgrepen zijn ook verplicht, jammer. Alhoewel met de toestemming van schijfremmen mag je dan nu wel andere remgrepen?
Laatst gewijzigd door Jurriaan op za okt 30, 2010 6:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Trekrules

Bericht door Trekrules » za okt 30, 2010 6:05 pm

Ik erger mij dood aan die cyclo crossers die mee doen in een mtb wedstrijd zoals de hondsrug classic,ten eerste hebben cyclo crossers hun eigen parcoursen en wedstrijden toch? dus waarom bemoeien zich in een mtb wedstrijd?

Pino

Bericht door Pino » za okt 30, 2010 7:31 pm

Trekrules schreef:Ik erger mij dood aan die cyclo crossers die mee doen in een mtb wedstrijd zoals de hondsrug classic,ten eerste hebben cyclo crossers hun eigen parcoursen en wedstrijden toch? dus waarom bemoeien zich in een mtb wedstrijd?
Erger u niet, verwonder u slechts.

Als de hondsrugclaasic beter met een CX-er te doen is, is het meer een CX-wedstrijd dan een MTBwedstrijd. So what?

Of koop een bulldozer, een stuk grond en ga een berg maken.

JeroenK

Bericht door JeroenK » za okt 30, 2010 7:42 pm

Idd, erger je aan parcoursen, niet aan het middel dat mensen kiezen om er het hardst op te rijden...

Gieten was dit jaar cyclocrosser-vrij, dus je loopt wel wat achter.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo okt 31, 2010 7:19 pm

In eens gaat het topic over Gieten, cyclocross tijdens mtb races etc... :cry:

partyboj

Bericht door partyboj » ma nov 01, 2010 1:15 pm

He Jurriaan, wat was de reden van je zoektocht?
Gewoon interesse of heb je een 'bijzonder idee' dat je wilt vergelijken met de regels om te zien of het mag?

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma nov 01, 2010 11:03 pm

Met een racestuur en dito remmen/ schakelaars cyclocrossen is minde r'handig' dan met mtb stuur en dito remmen/ schakelaars.
MTB stuur en remmen zullen het niet halen, enkel wat is er wel mogelijk.

timbo16
Contacteer:

Bericht door timbo16 » wo nov 03, 2010 5:33 pm

Jurriaan schreef:Zoals ik al schreef, van de uci regels kan ik geen kaas maken, laat staan een cyclocrosser.

Eindeloos Googlen leverde deze site, van Marten ;)
Toen nog 35mm brede banden, nu 33. (schwalbe en conti zitten nog op 35..Heeft de jury een schuifmaat?)
Racestuur en race remgrepen zijn ook verplicht, jammer. Alhoewel met de toestemming van schijfremmen mag je dan nu wel andere remgrepen?
Om even over je racestuur en remgrepen
Ik zag vandaag overigens dat merida een CX heeft met schijfremmen, maar dit zijn mechanische schijfremmen van avid en blijft de bocht inc de schakel/remgrepen dus gewoon zoals het is.
Trek 8000
Trek 1.2

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma nov 08, 2010 9:48 pm

Op de site van de KNWU gelezen

04-11-2010 Breedte van band bij veldrijden
In reglement 1.3.018 wordt gesteld dat de diameter van de wielen maximaal 70 cm en minimaal 55 cm mag zijn, inclusief band/tube. Voor
veldrit fietsen mag de band (gemeten op het breedste punt) een breedte van 33 mm niet overschrijden en deze mag geen pinnen of spikes hebben.

In mijn ogen betekend dit dat je veldritfiets 26" wielen mag hebben, right?

Blijft enkel het type stuur over en je kan meedoen met een mtb.

marten

Bericht door marten » ma nov 08, 2010 10:15 pm

Jurriaan schreef:Op de site van de KNWU gelezen

04-11-2010 Breedte van band bij veldrijden
In reglement 1.3.018 wordt gesteld dat de diameter van de wielen maximaal 70 cm en minimaal 55 cm mag zijn, inclusief band/tube. Voor
veldrit fietsen mag de band (gemeten op het breedste punt) een breedte van 33 mm niet overschrijden en deze mag geen pinnen of spikes hebben.

In mijn ogen betekend dit dat je veldritfiets 26" wielen mag hebben, right?

Blijft enkel het type stuur over en je kan meedoen met een mtb.
Er zijn vast nog wel een boel andere regels waar je op gepakt kan worden, maar zolang je niet in de weg rijdt doet niemand moeilijk over een 'sukkel achterin het veld' van een lokaal crossje. Als je talent en karakter toont komt dat materiaal er ook wel.

33m bandjes met profiel voor 559 mm velgen zal nog een hele klus worden ;)
/Marten

Exar

Bericht door Exar » di nov 09, 2010 11:56 am

Hutchinson CrossComp zijn 1.3", das 33mm geloof ik? Setje kopen Jurriaan? Ik ken nog iemand die ze nog heeft liggen ;)

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di nov 09, 2010 5:57 pm

KNWU gisteravond gemailt, vanochtend reactie ontvangen, zoeffff!!

De veldritfiets dient een conventioneel 'krom stuur' te hebben, net als een racefiets. Platte sturen zijn niet toegestaan.

Het schakelmechanisme is niet gereglementeerd, zolang het maar geen gevaar opleverd voor andere renners door middel van scherpe uiteinden of losse delen.

Dus met een racestuurtje op een mtb en conventionele draaischakelaar is dat ook getakeld. Smalle bandjes er op en trappen.

Plaats reactie