Re:singlespeed ligger?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

stepper
singlespeed ligger?

Bericht door stepper » zo mar 21, 2004 3:55 pm

Even mijn nieuwe camera getest, dit is mijn SS stal, en nog wat plaatjes van wat eigenbouw spul.

Afbeelding
Afbeelding

Dit was mijn eerste carbon fiets, gemaakt in 1990, toen nog met wisselbak, nu SS.

Afbeelding

Mijn veel geprezen Inbred, gewoon een lekkere Ragbak !

Afbeelding

Mijn fixer , een Benotto uit 1981 , gekocht voor F 50,00

Afbeelding

De racefiets die ik voor mijn vader heb gemaakt, weegt iets van 8,4 kg geheel rijklaar. Ik heb wel meer foto"s maar ik weet niet of dat interessant is.

aj

Bericht door aj » zo mar 21, 2004 6:21 pm

Ziet er leuk uit allemaal! Die On One --> gek dat ie veel geprezen wordt..
En die racefiets, mooi gedaan ook! :D

Gast

Bericht door Gast » zo mar 21, 2004 6:49 pm

Die Inbred roeleert...

Met welk verzet rijd je op de fixer?

Respect voor het zelfbouwspul, trouwens!

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » zo mar 21, 2004 9:19 pm

stepper schreef:

De racefiets die ik voor mijn vader heb gemaakt, weegt iets van 8,4 kg geheel rijklaar. Ik heb wel meer foto"s maar ik weet niet of dat interessant is.

EIGENBOUW CARBON? TUURLIJK IS DAT INTERESSANT! MEER MEER MEER! :)

Groeten, Lars

Crisiz
Contacteer:

Bericht door Crisiz » ma mar 22, 2004 3:43 pm

Ik vind deze wel heel cool.
Stond ook op Pinkbike van hem
Afbeelding

stepper

Bericht door stepper » ma mar 22, 2004 5:55 pm

Hey bedankt voor het plaatsen Crisiz.
Mijn moeder rijdt hier mee rond, dit hoort er nog bij. ;D

Afbeelding

Afbeelding

Ninko

Bericht door Ninko » ma mar 22, 2004 9:08 pm

Echt vet... vooral die inbred... maaruuh dat carbon... is dat makkeljik allemaal zelf te doen.. hoe maak je zo"n carbon frame? een stalen frame versterken met carbon of echt carbon buizen aan elkaar gelijmd...?? Vertel er eens iets meer over... interessant ditte...

Ninko

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » ma mar 22, 2004 9:54 pm

Inderdaad... Meer info, meer foto"s :)

Groeten, Lars

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di mar 23, 2004 8:38 am

Ik ken wel een paar mensen die heel wat over hebben voor zo"n carbon ketting plaat ding...

Erg stoer dit!!!

stepper

Bericht door stepper » di mar 23, 2004 10:39 pm

Ik wist niet dat dit zo bijzonder was, zoals je wel merkt, ben ik een echte doe het zelver. Zo"n kettingrand kan IEDEREEN maken. koolstofplaat kun je gewoon kopen, je zaagt of draait die dan gewoon op maat. Ik heb nog even een plaatje geschoten van de fiets die ik momenteel aan het bouwen ben, dan kunnen jullie zien dat er geen alu frame onder zit, het is trouwens een tijdritframe.

Afbeelding

Ik bouw over een schuimkern, en hoewel dit moeilijk lijkt, kan iedeen die enigzins handig is koolstof onderdelen , vorken en frame"s bouwen.
Het structureel sterk maken is geen enkel probleem, alleen om de buitenkant enigzins toonbaar te maken vergt wel wat ervaring, maar vooral veel geduld.
Na deze fiets ga ik sinds jaren weer een fiets voor mezelf bouwen, een SS MTB , het is mijn bedoeling om zoveel mogelijk onderdelen zelf te maken, dus dat wordt nog een hele klus.
Streefgewicht in ieder geval niet zwaarder dan 7 kg, maar waarschijnlijk behoorlijk ver hieronder.
Mijn lichtste raceligfiets woog met dichte wielen 6,8 kg ik ben dus gewend aan licht bouwen.
Nu ik toch bezig ben nog even egotrippen ;D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten van Stepperdestep :)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo mar 24, 2004 8:51 am

Van mij mag je doorgaan met egotrippen ;)

Die schuimkern, maak je die dan eerst helemaal in de vorm die het frame uiteindelijk moet krijgen? Dat vereist dan ook nog wel enige boetseer kwaliteiten van de maker lijkt me...

Hou ons op de hoogte van je vorderingen van het frame, met tussentijdse fotoos, erg stoer om te zien!!

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » wo mar 24, 2004 10:41 am

Volgens mij is dit een echte verslaving.
Hoeveel tijd heb je dan nodig om een fiets te bouwen?
Over de kosten hebben we het dan maar niet.

Egotrippen is niet erg, dus show ze.

MavErik
Contacteer:

Bericht door MavErik » wo mar 24, 2004 12:14 pm

Erg gaaf. 8)

En dat het netjes neerleggen van carbon lastig is, blijkt wel uit dit Giant prototype op de BikeMotion beurs.
Afbeelding

Reken je ook nog aan de frames? Hoeveel laagjes in welke richtingen bijv of de dichtheid van het schuim? Of is het op ervaring en gevoel.

Het zijn zo te zien geweven matten met 0 / 90 richting. Lagen met verschillende richtingen UD (uni directionele) vezels zou misschien ook wel kunnen, maar is weer moeilijker te leggen denk ik.

Ben ook wel benieuwd naar de verder vorderingen :)

michel

Bericht door michel » wo mar 24, 2004 3:25 pm

stepper schreef:
Even mijn nieuwe camera getest, dit is mijn SS stal, en nog wat plaatjes van wat eigenbouw spul.

Afbeelding
Afbeelding

Die Inbred is idd erg mooi. Vooral de vork is geil.

Maar zo een mooie racefiets voor 50 euro ben ik nog nergens tegen gekomen. (Je hebt er natuurlijk aan verbouwd, maar netjes hoor.)

ROXY

Bericht door ROXY » wo mar 24, 2004 4:44 pm

En op basis van wat bereken je die sterkte dan?
Je zegt dat dat geen probleem is, maar als je op gewicht gaat streven, dan wordt het toch gevaarlijker, niet?!

Ik vind het ook best interessant hoor. Die racefiets ziet er super uit! De carbon loopt mooi vloeiend...

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo mar 24, 2004 7:26 pm

Die schuimkern.. verwijder je neem ik aan.. die maak je vloeibaar, of hoe doe jij dat?

Die vork... heb je die ook zelf gemaakt? Daar zou ik toch wel wat veiligheidsfactoren in bouwen. Een vork is een erg zwaar belaste constructie en vergt wel wat meer denkwerk voor een goede constructie.

Ben onder de indruk van het resultaat. De finish is erg netjes. Zeker gezien het feit dat je idd met "naakt" carbon werkt en het niet meer overspuit zodat je de structuur niet meer ziet.

Zet jij nog een laag blanke lak op de frames of is dat gewoon de resin die je glad polijst?

Bombproof Koffiemolen

Bericht door Bombproof Koffiemolen » wo mar 24, 2004 7:28 pm

Hey stepper,

ooit ergens zo"n lange lange tijd geleden ben ik eens in de buurt van Raalte (waar ook altijd in de buurt een MTB-wedstrijd plaatsvindt , kan alleen niet op de naam van de plek komen) geweest. Daar heb ik destijds gesproken met een kerel die een C"dale frame uit de afvalbak van C"dale Europe had gevist, de achtervorken er had afgezaagd en zelf er en carbon achterframe had aangebouwd. "t zag er erg gelikt uit en het bleef zelfs nog heel.

Was jij dat wellicht?

Ik spreek nu over zo"n - denk ik - 8 jaar geleden. Heb er zelfs nog foto"s van.

Bram

stepper

Bericht door stepper » wo mar 24, 2004 7:35 pm

Wow !! veel vragen, ik zal proberen er een paar te beantwoorden.
Om te beginnen ik werk al 25 jaar met composieten, eerst als modelbouwer, daarna als fietsenbouwer, dus ervaring is mijn voornaamste wapen.
Wat dat maken van die schuimkern betreft, ja dat is wel een precies karwei, ik werk vanaf mijn eigen tekening binnen 0,5 mm , en ik anticipeer op de overlappingen. Dus waar ik meer materiaal wil hebben, schuur ik om het simpel te zeggen een deuk in de kern.
Ik werk echter ook nog volgens en andere techniek, de racefiets is hier het resultaat van, waarbij ik een kern heb gelamineerd uit carbon , met een wanddikte van 0.20 mm. De SS MTB zal ook zo worden gebouwd.
Nu de sterkte berekening, weer geld , ik werk op ervaring, maar ben natuurlijk niet gek. Ik ga dus ook niet het wiel opnieuw uitvinden maar probeer gebruik te maken van het "denkwerk " van anderen. Ik weet behoorlijk goed welke wanddiktes de grote producenten gebruiken, B.V. Kinesis geeft heel veel informatie over geometrie en wanddiktes van de afzonderlijke buizen. Mijn grote voordeel is dat ik "compromisloos "kan werken, dit in tegenstelling tot de grote merken, die puur uitzijn op het bouwen van een frame tegen de laagst mogelijke kosten met een redelijke kwaliteit. Hierdoor kan ik werken met hele lange vezels, die in sommige gevallen voorgespannen zijn . Dit kost veel tijd, maar het resultaat is een enorme verbetering van stijfheid en breukvastheid, b.v. mijn lichtste ligfiets voorvork weegt 212 gram. Dit lezen jullie goed, en na 28000 km nog steeds geen probleem.
De grote firma"s sluiten erg vaak compromissen in hun eigen voordeel, ik heb ong. 10 gescheurde en gebroken frame"s gerepareerd, en zonder deze merken iets te kort te willen doen ,ik koop dus NOOIT zo"n produktie fiets.
Nu nog iets over de prijs, zoals gezegd ik bouw voor de hobby gewoon omdat ik het kan. De materiaalkosten bedragen voor een frame zo"n 200 en voor een voorvork niet meer dan 40 euro. Let wel dit zijn prijzen waar IK als kleinverbruiker het voor kan kopen, kun je nagaan wat een groot merk voor dit spul betaald.
Tot slot nog iets over de laagopbouw. Ik werk met 15 verschillende soorten koolstof glas en aramide weefsels.
In een frame liggen de vezels onder verschillende hoeken. Ik maak nog onderscheid tusen zit , schuine, en bovenbuis .
Zo"n 20% ligt langs gericht ,dus UD op de buizen 15 % dwars, en de rest onder een hoek, varieerend
van 45 graden tot 20 graden op de bovenbuis , 45 tot 30 op schuine, en 30 tot 10 op de zitbuis. De liggende en staande vork zijn een speciaal geval, hierbij gebruik ik een eigen systeem waarbij vezels vanuit de linker achterpat langs de vork naar het balhoofd lopen en daarna doorlopen naar de rechterpat.
Zo dat was mijn verhaaltje, zodra ik wat nieusws heb zal ik me wel melden

Groeten Stepper 8)

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » wo mar 24, 2004 7:55 pm

Respect!

Wanneer kan ik een Custom Made Carbon voorframe voor mijn Alu NRS bestellen? ;D

Dit doe je als hobby erbij? Ik zou zeggen: Wordt het geen tijd om free-lance-framebouwer te worden? :D

Groeten, Lars

walter

Bericht door walter » wo mar 24, 2004 11:54 pm

Hoewel ik geen uitgesproken liefhebber ben van carbon, ben ik toch zeer onder de indruk.
Misshien moet er eens een delegatie richting De Stepper.
O ja, ik heb ook een NRS ;)

Bombproof Koffiemolen

Bericht door Bombproof Koffiemolen » do mar 25, 2004 12:05 am

En ben je nou degene die ik in mijn vraag stelde?

stepper

Bericht door stepper » do mar 25, 2004 5:50 pm

Bombproof Koffiemolen schreef:
En ben je nou degene die ik in mijn vraag stelde?

Ik woon welliswaar in Oldenzaal, op een steenworp afstand van Cannondale , maar ik heb geen fiets gebouwd met een afgezaagt frame.

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » zo mar 28, 2004 8:06 am

Wow, ik ben zwaar onder de indruk! Ben niet direct een carbonfan maar dit ziet er wel heel mooi uit. Al eens een full suspension gebouwd of over gedacht?

ligger

Bericht door ligger » zo mar 28, 2004 8:09 pm

dat ik op dp nog een ligfiets tegen zou komen :o

stepper

Bericht door stepper » zo mar 28, 2004 8:14 pm

Santa Cruz schreef:
Wow, ik ben zwaar onder de indruk! Ben niet direct een carbonfan maar dit ziet er wel heel mooi uit. Al eens een full suspension gebouwd of over gedacht?

Gebouwd nog niet, maar over nagedacht wel. Ik heb zaterdag met mijn Inbred gereden, en trof op het MTB parcours van Oldenzaal een paar FS rijders, die toch wel erg comfortabel en snel over dit hobbelparcours aan het rijden waren. Na het SS MTB project, ga ik eens met een Full Suspension bike aan het werk.

Bij dit projekt heb ik wel wat achtergrond informatie nodig, maar zodra ik hier mee bezig ga zal ik dit wel even melden .

Plaats reactie