Wow !! veel vragen, ik zal proberen er een paar te beantwoorden.
Om te beginnen ik werk al 25 jaar met composieten, eerst als modelbouwer, daarna als fietsenbouwer, dus ervaring is mijn voornaamste wapen.
Wat dat maken van die schuimkern betreft, ja dat is wel een precies karwei, ik werk vanaf mijn eigen tekening binnen 0,5 mm , en ik anticipeer op de overlappingen. Dus waar ik meer materiaal wil hebben, schuur ik om het simpel te zeggen een deuk in de kern.
Ik werk echter ook nog volgens en andere techniek, de racefiets is hier het resultaat van, waarbij ik een kern heb gelamineerd uit carbon , met een wanddikte van 0.20 mm. De SS MTB zal ook zo worden gebouwd.
Nu de sterkte berekening, weer geld , ik werk op ervaring, maar ben natuurlijk niet gek. Ik ga dus ook niet het wiel opnieuw uitvinden maar probeer gebruik te maken van het "denkwerk " van anderen. Ik weet behoorlijk goed welke wanddiktes de grote producenten gebruiken, B.V. Kinesis geeft heel veel informatie over geometrie en wanddiktes van de afzonderlijke buizen. Mijn grote voordeel is dat ik "compromisloos "kan werken, dit in tegenstelling tot de grote merken, die puur uitzijn op het bouwen van een frame tegen de laagst mogelijke kosten met een redelijke kwaliteit. Hierdoor kan ik werken met hele lange vezels, die in sommige gevallen voorgespannen zijn . Dit kost veel tijd, maar het resultaat is een enorme verbetering van stijfheid en breukvastheid, b.v. mijn lichtste ligfiets voorvork weegt 212 gram. Dit lezen jullie goed, en na 28000 km nog steeds geen probleem.
De grote firma"s sluiten erg vaak compromissen in hun eigen voordeel, ik heb ong. 10 gescheurde en gebroken frame"s gerepareerd, en zonder deze merken iets te kort te willen doen ,ik koop dus NOOIT zo"n produktie fiets.
Nu nog iets over de prijs, zoals gezegd ik bouw voor de hobby gewoon omdat ik het kan. De materiaalkosten bedragen voor een frame zo"n 200 en voor een voorvork niet meer dan 40 euro. Let wel dit zijn prijzen waar IK als kleinverbruiker het voor kan kopen, kun je nagaan wat een groot merk voor dit spul betaald.
Tot slot nog iets over de laagopbouw. Ik werk met 15 verschillende soorten koolstof glas en aramide weefsels.
In een frame liggen de vezels onder verschillende hoeken. Ik maak nog onderscheid tusen zit , schuine, en bovenbuis .
Zo"n 20% ligt langs gericht ,dus UD op de buizen 15 % dwars, en de rest onder een hoek, varieerend
van 45 graden tot 20 graden op de bovenbuis , 45 tot 30 op schuine, en 30 tot 10 op de zitbuis. De liggende en staande vork zijn een speciaal geval, hierbij gebruik ik een eigen systeem waarbij vezels vanuit de linker achterpat langs de vork naar het balhoofd lopen en daarna doorlopen naar de rechterpat.
Zo dat was mijn verhaaltje, zodra ik wat nieusws heb zal ik me wel melden
Groeten Stepper