
Die cockpit is mooi clean zo, zonder al dat schakelgedoe.

Met een N-gear Jumpstop in combinatie met een bashring valt de ketting er nooit af. De Jumpstop (http://www.gvtc.com/~ngear/) wordt gemaakt door 1 enkele man in zijn huis in Texas. Het ding is goedkoop (10 euro, in NL te verkrijgen bij http://www.m-gineering.nl/), licht én het werkt. Ik heb er ook een op mijn Enduro zitten en ben er zeer tevreden over. Voor echt freeride is het misschien wat minder, omdat het wat licht en fragiel is. Ik heb er 1 kapot gekregen in Winterberg, maar dat was waarschijnlijk omdat ik hem te strak aangedraaid had. Het plastiek fiber kan daar niet tegen.

Voor heb ik een 32T blad en achter 3 tandkransjes: 14T, 15T DX en 16T DX, met een rechte kettinglijn voor de middelste. Voor XC met niet al te steile klimmen voldoet de 16T, en voor naar het werk gebruik ik de 15 of 14T.

Schakelen tussen de 3 tandkransjes gaat via de "barrel adjuster" van de achterderailleur. Het bereik van deze stelschroef is perfect voor 3 versnellingen.

M"n Enduro is overkill voor het rijden hier in de buurt en evolueert steeds meer naar een freeride bike qua onderdelen. Ik besef dat de Enduro hier niet voor gemaakt is dus nu ik deze SS heb, kan ik gaan sparen voor een echte freerider en hoef ik me niet meer te houden aan een "1-to-do-it-all".