Fixed IS gevaarlijk!!
Moderators:JJ, Beheerders
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
En dan vooral als je fixie in de reparatie standaard hangt:
Niet klikken als je niet tegen bloed enzo kunt..
http://sheldonbrown.com/fixed.html#fing
Een wijze les..
JJ
Niet klikken als je niet tegen bloed enzo kunt..
http://sheldonbrown.com/fixed.html#fing
Een wijze les..
JJ
-
Re:Fixed IS gevaarlijk!!
Auuw! Je moet niet twee linker handen hebben, anders moet je ook nog je vingertoppen missen ;D
Als ik nog voor SS ga dan opteer ik toch wel voor zo"n omdraaiwiel. Kunnen coasten in het terrein en fixed daarbuiten. Vind ik de mooiste optie.
Als ik nog voor SS ga dan opteer ik toch wel voor zo"n omdraaiwiel. Kunnen coasten in het terrein en fixed daarbuiten. Vind ik de mooiste optie.
AAhhhhhhhhhhhhhh FAK! Ik dacht nog zo, ik kan slecht tegen bloed, maar tegen beter weten in toch maar klikken...
Valpartij waarbij je vingers tussen je spaken komen is meestal ook niet prettig trouwens, zeker niet als je van die mooie (...) springery"s hebt...
Valpartij waarbij je vingers tussen je spaken komen is meestal ook niet prettig trouwens, zeker niet als je van die mooie (...) springery"s hebt...
kan iemand mij overtuigen van het praktische nut van fixed riijden/sleutelen?
dusssss©
dusssss©
-
Praktisch nut ???
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Sleutelen ???
JJ
JJ
Praktisch nut van fixed rijden zie ik niet.
(wel geprobeerd, maar ik vond "t niet handig)
Daarmee hoef ik mij over fixed sleutelen niet meer druk te maken
(wel geprobeerd, maar ik vond "t niet handig)
Daarmee hoef ik mij over fixed sleutelen niet meer druk te maken

jah, je hebt ook theoretisch nut.Elevation12,000 schreef: Praktisch nut ???
Ik bijv. heb geen ervaring met fixed SS en kan in theorie geen nut ontdekken om fixed te gaan rijden maar wellicht hebben ervaringsdeskundigen daar wel ervaring mee.
dussssss©
-
BOSS schreef:
[Elevation12,000 schreef:
Praktisch nut ???
jah, je hebt ook theoretisch nut.
Ik bijv. heb geen ervaring met fixed SS en kan in theorie geen nut ontdekken om fixed te gaan rijden maar wellicht hebben ervaringsdeskundigen daar wel ervaring mee.
dussssss©
Ik doelde eigenlijk op geen van beide, maar ik voorzie wel een zekere "fundimensie".
Als je op een conventonele SS na coasten weer aanzet dan gebeurt er een fractie niets voordat hij weer aangrijpt. Toen ik een keer op jouw Scott reed vond ik hem ook vrijwel rijden als 1 van mijn eigen schakelfietsen.
Bij fixed zal er een directere overbrenging zijn en komt in mijn optiek het SS concept toch net wat beter tot zijn recht.
Voorlopig koop ik echter niks, want mijn verlanglijstje was al schier oneindig ;D
Omdat ik ook weleens wil ervaren wat fixed rijden inhoud, heb ik een achterwiel gefixed.
Ik heb eerst een goed wiel gepakt met een versleten body.
Daarna heb ik het vet uit de body gebrand en daarna voorzichtig vast gelast (gebakken eigenlijk).
Om te voorkomen dat het te monteren tandwiel speling krijgt op de body bij het voor of achteruit trappen, heb ik een tweede klein tandwiel de tanden afgeslepen en een klein beetje verschoven op het te monteren tandwiel gelast , zodat hij volledig spelingsvrij gemonteerd gaat worden.
Het resultaat is een tandwiel wat echt goed vast zit op de naaf.
Nu is het tijd om te kunnen ervaren wat fixed rijden is.
Ik heb al een klein stukje geprobeerd, mijn eerste ervaring is dat je nu gewoon achteruit kunt fietsen.
Vanaf vandaag dus ook fileparkeren met de fiets.
Ik heb eerst een goed wiel gepakt met een versleten body.
Daarna heb ik het vet uit de body gebrand en daarna voorzichtig vast gelast (gebakken eigenlijk).
Om te voorkomen dat het te monteren tandwiel speling krijgt op de body bij het voor of achteruit trappen, heb ik een tweede klein tandwiel de tanden afgeslepen en een klein beetje verschoven op het te monteren tandwiel gelast , zodat hij volledig spelingsvrij gemonteerd gaat worden.
Het resultaat is een tandwiel wat echt goed vast zit op de naaf.
Nu is het tijd om te kunnen ervaren wat fixed rijden is.
Ik heb al een klein stukje geprobeerd, mijn eerste ervaring is dat je nu gewoon achteruit kunt fietsen.
Vanaf vandaag dus ook fileparkeren met de fiets.
Achteruit inparkeren, dat is weldegelijk een zeer praktisch nut.
Die verhandeling over coasten op een ss en dan aanzetten, waarbij er tov een fixie, een fractie van een seconde niets gebeurd, die snap ik niet.
Het kan aan mij liggen, maar het grote verschil is toch dat je met fixed niet kunt coasten ???
Die verhandeling over coasten op een ss en dan aanzetten, waarbij er tov een fixie, een fractie van een seconde niets gebeurd, die snap ik niet.
Het kan aan mij liggen, maar het grote verschil is toch dat je met fixed niet kunt coasten ???
-
walter,
Verreweg het grootste verschil is idd dat je kunt coasten of niet, maar vanuit coasten heb je ook niet direkt aandrijving.
Ter verduidelijking van wat ik bedoel: Bij stilstaande fiets met freewheel kan de crank ook iets naar voren draaien voordat er daadwerkelijk wat beweegt behalve crank, ketting en cassette/tandwiel.
Of het in de praktijk een wezenlijk verschil aan de dag zal leggen weet ik niet, want (helaas) nog nimmer geprobeerd.
Verreweg het grootste verschil is idd dat je kunt coasten of niet, maar vanuit coasten heb je ook niet direkt aandrijving.
Ter verduidelijking van wat ik bedoel: Bij stilstaande fiets met freewheel kan de crank ook iets naar voren draaien voordat er daadwerkelijk wat beweegt behalve crank, ketting en cassette/tandwiel.
Of het in de praktijk een wezenlijk verschil aan de dag zal leggen weet ik niet, want (helaas) nog nimmer geprobeerd.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
De snelheid van aangrijpen na coasten heeft toch helemaal niks met SS te maken? Dat is meer een naaf gerelateerd fenomeen. natuurlijk is het gevoel dat je na even fietsen op een ss hebt hetzelfde als op een geared bike, een ss is nl. een geared bike zonder versnellingen ::)
Het gevoel wordt pas anders als je moet gaan klimmen (of spinnen) en je wilt gaan schakelen, dan merk je dus pas dat je op een ss zit.
Dat je op een fixed zit merk je ook pas als je je benen even stilt wilt houden....
Wat voor mij het nut is van mijn fixed?
Makkelijk schoonhouden, weinig onderhoud, fun, ideale woon/werk bike.
JJ
Het gevoel wordt pas anders als je moet gaan klimmen (of spinnen) en je wilt gaan schakelen, dan merk je dus pas dat je op een ss zit.
Dat je op een fixed zit merk je ook pas als je je benen even stilt wilt houden....
JJ
JJ schreef:
JJ
Dat is hetzelfde als SS alleen met de gevaren van fixed.......(dan bedoel ik dus een fixed zonder remmen....)
Geef mijn portie maar aan fikkie

dusssss©
-
BOSS schreef:
[Geef mijn portie maar aan fikkie![]()
dusssss©
Je bedoelt: Fixxie!
TBB
Fixed rijden is leuk.
Ik heb nu een kilometer of 10 ervaring.
Ik vind het leuk.
Vooral versnellen en aan het eind van de weg weer snelheid verminderen door middel van je pedalen tegenhouden is volgens mij een hele goede training voor de beentjes.
Volgende X het bos in kijken wat de voor effect geeft.
Enige nadeel tot nu toe:
Als je heel hard fietst bergaf en je kan je pedalen niet meer bijhouden moet je ze niet van de pedalen halen, en daarna weer proberen op te pakken.
Dan krijg je van die rare rode sporen achter op je kuiten.
Met dank aan mijn trial vp"s.
Ik heb nu een kilometer of 10 ervaring.
Ik vind het leuk.
Vooral versnellen en aan het eind van de weg weer snelheid verminderen door middel van je pedalen tegenhouden is volgens mij een hele goede training voor de beentjes.
Volgende X het bos in kijken wat de voor effect geeft.
Enige nadeel tot nu toe:
Als je heel hard fietst bergaf en je kan je pedalen niet meer bijhouden moet je ze niet van de pedalen halen, en daarna weer proberen op te pakken.
Dan krijg je van die rare rode sporen achter op je kuiten.
Met dank aan mijn trial vp"s.
-
Is het zelfs zo dat je de achterrem verantwoord kan droppen?
Elevation12,000 schreef:
Is het zelfs zo dat je de achterrem verantwoord kan droppen?
verantwoord is aan jou, maar echt veel nut heeft ie niet.
Rij nu brakeless en ik moet zeggen dat ik mn remmen niet echt mis. Ik rij wat minder hard maar wel constant ipv aanzetten afremmen aanzetten. Ik let nu meer op dan normaal en fiets iets geconcentreerder, wat ook moet als je geen remmen hebt

Kleine aantekening, bij de 11stegentocht (wanneer is de volgende dan?) had ik wel een voorrem maar dat was meer vanwege de loslopende leidenaren dan voor mezelf.
nu meer zonder en dat is toch mooier

r.
de volgende? ..... de bordjes hangen er nog! Ik ga even denken over een nieuwe impuls, misschien te combineren met een ss bezoek aan de regiocompetie hier op de bult, das weer eens wat anders... ik hou u op de hoogte
TOBY schreef:
de volgende? ..... de bordjes hangen er nog! Ik ga even denken over een nieuwe impuls, misschien te combineren met een ss bezoek aan de regiocompetie hier op de bult, das weer eens wat anders... ik hou u op de hoogte
Das een heel goed idee Toob ! Ik was trouwens afgelopen zondag 5de aldaar, op de SSerd uiteraard !
11 stegentocht in het donker, allemaal een zelfbouw lampje en gaan !!!
Moet lukken in deze tijd vh jaar, binnenkort immers het grootste deel van de "dag" in het donker.
Shit, ik moet weg, kerstinkopen doen
Moet lukken in deze tijd vh jaar, binnenkort immers het grootste deel van de "dag" in het donker.
Shit, ik moet weg, kerstinkopen doen