Ik wil voor het komende modderseizoen mijn bike omtoveren tot ss. Mijn frame (B1 XC Team) heeft verticale padden dus er moet een kettingspanner komen. Nu zijn er nogal wat opties; mét of zonder veer, één of twee wieltjes, omhoog of omlaag duwend etc. Zijn er spanners die duidelijk beter werken dan andere? Ik heb de volgende spanners zo even snel gevonden:
- DMR STS
- On One Doofer
- On One Anotherdoofer
- Point Racing Chaintensioner Single Speed 1
- Point Racing Chaintensioner Single Speed 2
- Surly Singleator
Welke kettingspanner?
Moderators:JJ, Beheerders
- didadunlop
On-One otherdoofer.
Geen actieve spanner nemen (eentje met veren erin). Kan alleen maar kapot. Otherdoofer of Rennen Rollenlager (www.rennen.com) zijn mijns inziens de beste. Simpel en degelijk.
Geen actieve spanner nemen (eentje met veren erin). Kan alleen maar kapot. Otherdoofer of Rennen Rollenlager (www.rennen.com) zijn mijns inziens de beste. Simpel en degelijk.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
other doofer (of gelijk soortige spanner) idd. Enig nadeel is dat de slag soms voor sommige ketting/tandwiel combi's te kort is, maar dat is makkelijk te verhelpen met een half link.
Kwam er laatst achter dat de DMR STS een grotere slag moet hebben omdat deze niet om de as van de QR scharniert, maar om een echtra boutje eronder, zodat je dus een grotere slag kan maken. Best slim, en dus wrs. minder snel een half link nodig. Enige nadeel is dat ie even duurder is. Let op, dit bedacht ik ter plekke, heb hem zelf nog niet gemonteerd!!
JJ
Kwam er laatst achter dat de DMR STS een grotere slag moet hebben omdat deze niet om de as van de QR scharniert, maar om een echtra boutje eronder, zodat je dus een grotere slag kan maken. Best slim, en dus wrs. minder snel een half link nodig. Enige nadeel is dat ie even duurder is. Let op, dit bedacht ik ter plekke, heb hem zelf nog niet gemonteerd!!
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!