O2 bikers single speed reportage
Moderators:JJ, Beheerders
In O2 bikers zijn ze van mening dat SS slecht is voor de knieen tov gears. Ik heb niet echt de beste knieen, is SS rijden dan slecht?
Re: O2 bikers single speed reportage
Ik vind het persoonlijk een beetje onzinnig, ja het kan slecht zijn voor je knieen als je het te snel het verkeerde, te zware, verzet pakt en blijft gebruiken. Maar als je op een 14" MTB rijd en je bent 2 meter 5 is dat ook niet goed voor je knieen. En als het te zwaar word kan je altijd overstappen op de push modeFry schreef:In O2 bikers zijn ze van mening dat SS slecht is voor de knieen tov gears. Ik heb niet echt de beste knieen, is SS rijden dan slecht?

Ik heb ook niet al te beste knieen, maar als je goed naar je lichaam luistert is ss rijden niet veel slechter dan geared. Je moet vooral je eigen grenzen kennen en niet iets forceren.
Re: O2 bikers single speed reportage
Dát is het volgens mij. Mijn gevoel zou zeggen dat rijden zonder versnellingen de knieen meer zou belasten, maar nu ik al een aantal jaren bijna niets anders meer doe kan ik dat zeker niet bevestigen. Als ik ooit last zou krijgen door SingleSpeed te rijden zou ik er zeker mee stoppen voor alle parcours m'n SingleSpeed te pakken.Rigard schreef: als je goed naar je lichaam luistert
Maar ...... geen centje pijn, zelfs niet in Duitsland of België

Als ik kijk naar de singlespeed community, dan bestaat die voor een groot deel uit broodmagere mannetjes die vooral goed kunnen spinnen. Natuurlijk zit je op steile klimmen met zware belastingen te kijken, maar ik heb het idee dat dit in eerste instantie niet zwaarder is dan bv sprinten en ten tweede dat vaker je rug verder wordt belast dan bv knieen.
Ff puur vwb betreft de theorie. Als de geleverd kracht gelijkt blijft terwijl je een lager aantal toeren gaat draaien komt er inderdaad (veel) meer kracht op je knieen te staan, positief zal dat zeker niet zijn. Voor ss'ers geldt die situatie zo'n beetje in iedere klim dus simpel gezegd, klimmen met een ss fiets is inderdaad slechter voor je knieen dan klimmen in je ideale (lichte) verzet.
In de praktijk is klimmen maar een onderdeel van je hele workout en rijden veel mensen geared dan ook nog veel te zwaar, een beetje sporter zou door idd goed naar zijn of haar lichaam te luisteren een stuk verder moeten kunnen komen dan door alleen af te gaan op theorie en advies van mede-amateurs.
Als ik ss reed zou ik hem iig niet aan de kant zetten omdat O2bikers dat roept.
Mijns inziens kan het verschil in belasting nooit erg groot zijn als je een verzet kiest dat onder het gemiddelde verzet ligt dat jij bij een geared fiets zou gebruiken.
In de praktijk is klimmen maar een onderdeel van je hele workout en rijden veel mensen geared dan ook nog veel te zwaar, een beetje sporter zou door idd goed naar zijn of haar lichaam te luisteren een stuk verder moeten kunnen komen dan door alleen af te gaan op theorie en advies van mede-amateurs.
Als ik ss reed zou ik hem iig niet aan de kant zetten omdat O2bikers dat roept.
Mijns inziens kan het verschil in belasting nooit erg groot zijn als je een verzet kiest dat onder het gemiddelde verzet ligt dat jij bij een geared fiets zou gebruiken.
Bikepark Groningen
slecht geresearched. Er zijn meer dan voldoende voorbeelden van singlespeeders die dankzij SS juist van knieproblemen af gekomen zijn. Belastig = training = versterking. Van niks doen wordt je nooit een vent, en een bouwvakker is meer vent dan een fietser. Het is allemaal niet zo moeilijk, maar wel om fact van fiction te onderscheiden.
Nou ben ik toevallig bouwvakker...........Cloxxki schreef:Van niks doen wordt je nooit een vent, en een bouwvakker is meer vent dan een fietser.

In mijn geval; als de knieeen over belast dreigen te worden stap ik af en klim de laaste 3 meters lopend.
Doordat je juist steeds bezig bent met luisteren naar je benen, ga je daar veel bewuster mee om.
Ga je met een vrij zware versnelling boven je macht klimmen , dan zal dat inderdaad niet best zijn voor je kneeen.
SS doe je ook met je hersenen, niet alleen met je benen

Eigenlijk zegt iedereen het eens te zijn met O2....
en volgt er een weerwoord dat er afgestapt wordt zodra het lichaam protesteert, danwel dat er meer getraind wordt, danwel dat je juist meer bewust bent van de krachten die op je lichaam werken (wat zou dat afdoen aan het feit?)
Afstappen om knie te ontzien = O2 gelijk geven
Meer training nodig om knie te ontzien = O2 gelijk geven
In principe is SS rijden nu eenmaal zwaarder voor het lichaam. De vraag is of het dermate zwaar is dat het be'zwaar'lijk is
en volgt er een weerwoord dat er afgestapt wordt zodra het lichaam protesteert, danwel dat er meer getraind wordt, danwel dat je juist meer bewust bent van de krachten die op je lichaam werken (wat zou dat afdoen aan het feit?)
In principe is SS rijden nu eenmaal zwaarder voor het lichaam. De vraag is of het dermate zwaar is dat het be'zwaar'lijk is
Ja en nee, dit is gewoon een geval van verstandig nadenken. Door ss te rijden beperk je jezelf aan de ene kant wel, dus moet je gewoon slimmer gaan rijden en niet ten koste van alles laten zie dat je het met 1 versnelling ook wel kan.msxx schreef:Eigenlijk zegt iedereen het eens te zijn met O2....
Door domweg te roepen ss is slecht voor je knieen zet O2 wat mij betreft een verkeerd beeld neer. Dat had ook iets anders geformuleerd kunnen worden. Wat dat betreft ben ik het dan met jou conclusie eens of het bezwaarlijk word.
Misschien hadden ze gewoon 's wat ervaringsdeskundige in moeten schakelen. Iemand die voor t eerst op een ss zit heeft gewoon aanpassings problemen. Als je blijft rijden, of test, zoals je met gears rijdt gaat dat waarschijnlijk problemen opleveren.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Laat je vooral niet bang maken door alle verhalen, gewoon een keer een fiets ombouwen en proberen op niet al te extreem terrein. beetje heuvelachtig is leuk om mee te beginnnen, Ardennen is niet leuk om mee te beginnen.
Ombouwen, niet al te groot verzet nemen (2:1 is echt een superverzet om mee te beginnen in NL/BE) en rijden!
Singlespeed meeting is sowieso leuk om eens naar toe te gaan, als je tenminste kunt tegen eindeloos fiets geouwehoer, maar dat is voor de meesten hier geen probleem..
Voor singlespeed meeting in maasmechelen moet je wel weten wat je kunt en weten wannneer je af moet stappen. Persoonlijk ben ik niet zo van het afstappen, net zo lang volle bak doortrappen tot je boven bent of tot je bijna omvalt, dat doe ik liever, maar zoals je hierboven leest, zoveel mensen, zoveel manieren van rijden.
Het is net wat Nike zegt: Just Do It!
JJ
Oh ja, en ik vind het echt tof dat O2 zoveel pagina's aan singlespeed wijdt, probleem is echter dat die testen niet door singlespeeders gedaan zijn, maar door geared rijders die eens een ss proberen. MI is het een groot verschil of je ss rijdt om eens te testen voor een blad of dat je er de voordelen (en nadelen, ok) van in ziet en echt ss WILT rijden.
Ombouwen, niet al te groot verzet nemen (2:1 is echt een superverzet om mee te beginnen in NL/BE) en rijden!
Singlespeed meeting is sowieso leuk om eens naar toe te gaan, als je tenminste kunt tegen eindeloos fiets geouwehoer, maar dat is voor de meesten hier geen probleem..
Voor singlespeed meeting in maasmechelen moet je wel weten wat je kunt en weten wannneer je af moet stappen. Persoonlijk ben ik niet zo van het afstappen, net zo lang volle bak doortrappen tot je boven bent of tot je bijna omvalt, dat doe ik liever, maar zoals je hierboven leest, zoveel mensen, zoveel manieren van rijden.
Het is net wat Nike zegt: Just Do It!
JJ
Oh ja, en ik vind het echt tof dat O2 zoveel pagina's aan singlespeed wijdt, probleem is echter dat die testen niet door singlespeeders gedaan zijn, maar door geared rijders die eens een ss proberen. MI is het een groot verschil of je ss rijdt om eens te testen voor een blad of dat je er de voordelen (en nadelen, ok) van in ziet en echt ss WILT rijden.
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Als geared rijder heb je toch een voor oordeel of moet je soms je eigen hobby bekritiseren?JJ schreef: Probleem is echter dat die testen niet door singlespeeders gedaan zijn, maar door geared rijders die eens een ss proberen. MI is het een groot verschil of je ss rijdt om eens te testen voor een blad of dat je er de voordelen (en nadelen, ok) van in ziet en echt ss WILT rijden.

De conclussie gaat over beleving geen feiten.

Dus om de Topic starter zijn antwoordt te geven: zelf een keer proberen!!!
Da's wel HEEL kort door de bocht, Cloxxki! Voor spieren geldt dat wel, maar betreft bot, pezen en met name kraakbeen gaat dat niet echt altijd op.Cloxxki schreef:Belastig = training = versterking.

Nu ben ik één van de SSers die sinds het singlespeeden minder last van m'n knieën heeft, maar dat valt eenvoudig te verklaren: Kniepijn bij mij is het gevolg van een knieschijf die te veel zwabbert. Sterkere spieren (en die heb ik sinds ik SS) schijnen het zaakje allemaal wat te stabiliseren.