baan frame?
Moderators:JJ, Beheerders
weet iemand een merk dat een goed koop baan frame in de aanbieding heeft. Ik zou erg graag een fixie willen bezitten. Omdat ik deze fiets ook in het verkeer wil gebruiken, leek het me verstaing een voorrem te monteren en verder een clean afmontage.
Iemand suggesties??
mzzl
Gene
Iemand suggesties??
mzzl
Gene
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
wat is goedkoop bij jou?
Ik denk dat je beter een goedkope complete kan kopen, denk hierbij aan een Kona Paddywagon of een Bianchi Pist zitten allebei onder de 700 euries.
Baanframepjes, of hele fietsen komen ook wel op marktplaats voorbij. Goed in de gaten houden, dan zitten er soms hele mooie tussen voor niet al te veel geld.
Ik wilde er ook een leuke fixie bij, dat is gelukt. Maar dat is weer wat uit de hand gelopen
(maar dat doet 't vaker bij mij). Binnenkort meer hierover.
Ik denk dat je beter een goedkope complete kan kopen, denk hierbij aan een Kona Paddywagon of een Bianchi Pist zitten allebei onder de 700 euries.
Baanframepjes, of hele fietsen komen ook wel op marktplaats voorbij. Goed in de gaten houden, dan zitten er soms hele mooie tussen voor niet al te veel geld.
Ik wilde er ook een leuke fixie bij, dat is gelukt. Maar dat is weer wat uit de hand gelopen

Het hoeft in principe geen racer te zijn. Eigenlijk zoek ik voor m'n huis tuin en keuken ritje en leuke fiets. De fiets hoeft niet alla minuut af te zijn.
Wat zijn de dingen waarop ik moet letten? Inbouwbreedte van de achteras is afwijkend, toch?
mzzl
Gène
Wat zijn de dingen waarop ik moet letten? Inbouwbreedte van de achteras is afwijkend, toch?
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
-
- Berichten:128
- Lid geworden op:zo apr 30, 2006 10:51 am
- Contacteer:
Op een baanvork kun je indd geen rem monteren. Dan zou je een gewone vork moeten nemen maar dan is je baangeometrie ook weer helemaal weg. Een goede oplossing is gewoon een ouder raceframe (met horizontale padden) te nemen, alle zooi eraf te slopen en een baanachterwiel steken. Stalen raceframes van een tijd terug hebben een inbouwbreedte van 126mm. Baannaven zijn meestal 120mm. Dit geeft geen probleem, als de as lang genoeg is kun je aan beide kanten een 3mm spacer gebruiken of anders gewoon de achtervork wat naar binnen buigen.
als je het lowbudget wil houden zou ik een complete oude racefiets kopen met een leuk frame. De semi-horizontale uitvaleinden voldoen prima. Het bestaande achterwiel (opschroefkransjes) kan je gebruiken om je baankransje op te schroeven. De schroefdraad van de naaf is (bijna altijd) hetzelfde als van een baankransje. Baankrans flink vasttrappen of vastlijmen en je hebt een prima testfietsje. Als het jouw ding blijkt te zijn, dat fixed rijden, koop je gewoon een "echte".
Dat van de voorvork wist ik, maar ik wist niet dat de geometrie daar ook vanaf hing. Ik dacht dat de frames (de normale diamand vorm) over het algemeen dezelfde geometrie hanteren als een normaal race frame.
Ik heb gezocht naar een leuke oude racer, maar de meeste leuke oude racers zijn eigenlijk te duur. Ik zou graag een leuk frame willen hebben, maar dan mag tie niet te duur zijn. Dit geld in principe ook voor de andere onderdelen.
De fiets wil ik meer gaan gebruiken voor ritjes in de buurt, echt een fiets voor erbij.
Ik heb ook gedacht een no-name mtb frame, bv bij Salden voor 99,-. Maar dan is ook zo van: hij wil wel maar kan niet. En fixed rijden met een ketting spanner is ook vloeken in de kerk: toch?
mzzl
Gène
Ik heb gezocht naar een leuke oude racer, maar de meeste leuke oude racers zijn eigenlijk te duur. Ik zou graag een leuk frame willen hebben, maar dan mag tie niet te duur zijn. Dit geld in principe ook voor de andere onderdelen.
De fiets wil ik meer gaan gebruiken voor ritjes in de buurt, echt een fiets voor erbij.
Ik heb ook gedacht een no-name mtb frame, bv bij Salden voor 99,-. Maar dan is ook zo van: hij wil wel maar kan niet. En fixed rijden met een ketting spanner is ook vloeken in de kerk: toch?
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Een baanvork bouwt wat lager in dan een racevork. Verder is de geometrie anders. Het komt er op neer dat een baanfiets kort en steil moet zijn en daar is de vork ook op aangepast.
Ik heb zelf 1,5 jaar geleden voor 50 euri een Concorde raceframe gekocht van eind jaren '80 Het is opgebouwd uit Columbus SLX buizen, dus stijf en lekker licht. Ik heb hem toen gelijk opgebouwd als fixed en het rijdt werkelijk super. Gewoon even goed zoeken! Een kettingspanner is trouwens niet te gebruiken voor fixed. Één keer goed remmen en hij ligt naast je fiets...
Ik heb zelf 1,5 jaar geleden voor 50 euri een Concorde raceframe gekocht van eind jaren '80 Het is opgebouwd uit Columbus SLX buizen, dus stijf en lekker licht. Ik heb hem toen gelijk opgebouwd als fixed en het rijdt werkelijk super. Gewoon even goed zoeken! Een kettingspanner is trouwens niet te gebruiken voor fixed. Één keer goed remmen en hij ligt naast je fiets...
en bezuinig never op de aandrijving van je fixie, zeker als je brakeless gaat.
Goeie achternaaf, kransje en vooral lockring. Een Dura Ace lockring, keirin gecertificeerd
, heb je al voor 5 eurie. Kransjes van Dura Ace zijn ook bij iedere LBS te bestellen. Voor iets meer bling, phil wood, mail je JJ
.
On-One heeft een leuk baannaafje voor niet al teveel geld, mooi gelagerd en afgedicht voor straatgebruik. Diezelfde naaf(set) kan je naamloos en in t zilver kopen bij SJS cycles (vervang wel de lockring, idem bij On-One).
SJS heeft ook de iets duurdere Ambrosio naafjes, die hebben alleen een wat korte aslengte, weet niet of die gaan passen in een ouwe racer.
De manier die dré voorstelt, is er 1 die ik zelf nooit zou nemen. Die optie van heeft in amerika de veelzeggende bijnaam suicide hub...
Goeie achternaaf, kransje en vooral lockring. Een Dura Ace lockring, keirin gecertificeerd


On-One heeft een leuk baannaafje voor niet al teveel geld, mooi gelagerd en afgedicht voor straatgebruik. Diezelfde naaf(set) kan je naamloos en in t zilver kopen bij SJS cycles (vervang wel de lockring, idem bij On-One).
SJS heeft ook de iets duurdere Ambrosio naafjes, die hebben alleen een wat korte aslengte, weet niet of die gaan passen in een ouwe racer.
De manier die dré voorstelt, is er 1 die ik zelf nooit zou nemen. Die optie van heeft in amerika de veelzeggende bijnaam suicide hub...
Zonder remmen wel ja, maar ook met een goede naaf zonder remmen is link op de straat.[/quote]dré schreef:De manier die dré voorstelt, is er 1 die ik zelf nooit zou nemen. Die optie van heeft in amerika de veelzeggende bijnaam suicide hub...
Met remmen is de suicide hub ook niet helemaal 100% veilig. Ik ben liever niet afhanklijk een beetje loctite op een naaf die voor iets totaal anders bedacht was. Maar dat is mijn persoonlijk mening
Maar een suicide hub nooit zonder remmen rijden in ieder geval, voor en achter.
Brakeless is idd niet zonder risico, ik ga dan ook niet volle bak door de stad heen. Meer een constant tempo.