materiaal keuze
Moderators:JJ, Beheerders
Wat prefereren jullie en waarom voor je SS bike, alu of staal? of nog wat anders?
- Xircuit
- Contacteer:
Als ik mocht kiezen? Titanium! Dat geeft veel comfort en ziet er zéér fraai uit. Maar het is wel duur. Staal is behoorlijk wat comfortabeler als Aluminium en slechts iets zwaarder. Maar aangezien een SS toch een paar kilo lichter is als een normale bike maken die paar grammen niet het verschil.
Tussen Alu en staal zou ik voor staal gaan, maar als de protomonee het toelaat absoluut Ti.
Tussen Alu en staal zou ik voor staal gaan, maar als de protomonee het toelaat absoluut Ti.
Ich Heisse Super Fantastisch!
Re: check
jaja, maar ik wilde het eens van jullie horen, want in die bewuste topic werd gesuggereerd dat de buizenset van de GF rig anders was dan andere alu frames. vandaar ...........ott schreef:quote fry: Ik zou ook voor een stalen frame gaan, alu is veel te oncomfortabel.
Alles hangt af van de verwerking van beide materialen. Ik heb bijvoorbeeld een Karate Monkey (staal) gereden die erg hard was en een Gary Fisher RIG (alu) die behoorlijk zacht aanvoelt.
Voor een SingleSpeed zoek ik wel iets dat zijdelings redelijk stijf is omdat er soms flink geharkt moet worden. Met een titanium zadelpen maak ik de boel daarna weer wat 'zacht'.
Voor een SingleSpeed zoek ik wel iets dat zijdelings redelijk stijf is omdat er soms flink geharkt moet worden. Met een titanium zadelpen maak ik de boel daarna weer wat 'zacht'.
Dus zo een rig is op zich comfortabelere dan de meeste andere alu frames?Hubert ! schreef:Alles hangt af van de verwerking van beide materialen. Ik heb bijvoorbeeld een Karate Monkey (staal) gereden die erg hard was en een Gary Fisher RIG (alu) die behoorlijk zacht aanvoelt.
Ja! Dit komt ook onder andere door de langer doorlopende zitbuis, boven de bovenbuis uit.Fry schreef: Dus zo een rig is op zich comfortabelere dan de meeste andere alu frames?
Ook hebben de gebruikte buizen niet de omvang van de gemiddelde Cannondale bijvoorbeeld, dit zorgt ook voor extra flex. Wat ik prima vind, tot op zekere hoogte, uiteraard.
Ik rij ss met een staal frame en stalen voorvork, bevalt uitstekend.
Mijn Commencal (alu) met pace rc31 voelt wel degelijk een stuk harder aan.
Ondanks dat de Commencal redelijk comfy is voor een alu ht frame.
Overigens is de ss een paar kilo zwaarder dan de Commencal. Maar dat ligt meer aan de componenten.
Een goede zadelpen en zadel willen ook wel eens helpen om het comfort te verhogen.
Ti lijkt me het ideale materiaal, van horen zeggen, voor een rigid bike. Ik heb er momenteel alleen het geld er niet voor over...
En carbon
Mijn Commencal (alu) met pace rc31 voelt wel degelijk een stuk harder aan.
Ondanks dat de Commencal redelijk comfy is voor een alu ht frame.
Overigens is de ss een paar kilo zwaarder dan de Commencal. Maar dat ligt meer aan de componenten.
Een goede zadelpen en zadel willen ook wel eens helpen om het comfort te verhogen.
Ti lijkt me het ideale materiaal, van horen zeggen, voor een rigid bike. Ik heb er momenteel alleen het geld er niet voor over...
En carbon

- Specialzed Stumpjumper
- Commencal VIP Nuts2
- Rocky Mountain Element signature
- Scott Cr1
- Scott cross team
Is bij mtb'en comfort een issue?Hilco schreef:is bij SS rijden comfort wel een issue?
Het ligt er maar net aan wat jezelf wilt.
Voor mezelf hecht ik meer waarde aan comfort naarmate de duur van de rit toeneemt.
Na meer dan ca. 2uur op een starre bike (ss of geared) begint m'n rug toch wel te klagen.
Wat natuurlijk het e.e.a. zegt over de getrainedheid

- Specialzed Stumpjumper
- Commencal VIP Nuts2
- Rocky Mountain Element signature
- Scott Cr1
- Scott cross team