29ers, de nadelen
Moderators:JJ, Beheerders
- Xircuit
- Contacteer:
Nu de ene 29er na de andere langs komt begint het ook bij mij te kriebelen. In ons vlakke kikkelandje zou je er zowieso harder mee kunnen rijden, je hoeft minder te remmen en obstakels worden naar verhouding kleiner. Maar zoals Johan Cruijf zou zeggen, "elk voordeel hebt z'n nadeel". Zijn er hier op DP (met veel 29 ervaring) ook mensen die serieuze nadelen kunnen noemen met betrekking tot de 29ers?
Gegroet, Roel!
*a: dan had je naar die test dag moeten komen...
R: ik weet het, maar ik had al verplichtingen....
Gegroet, Roel!
*a: dan had je naar die test dag moeten komen...
R: ik weet het, maar ik had al verplichtingen....
Ich Heisse Super Fantastisch!
Uiteraard...
-zwaarder
-minder bandenkeuze (al wordt dat minder)
-hoger stuur
-langere achterbrug (dus minder makkelijk wheelien, tenzij je Rigard heet)
-het fietsen wordt minder speelt en meer voorspelbaarder (en daardoor in NL minder spannend?)
Of de nadelen opwegen tegen de voordelen ga ik mijn vingers niet aan branden
-zwaarder
-minder bandenkeuze (al wordt dat minder)
-hoger stuur
-langere achterbrug (dus minder makkelijk wheelien, tenzij je Rigard heet)
-het fietsen wordt minder speelt en meer voorspelbaarder (en daardoor in NL minder spannend?)
Of de nadelen opwegen tegen de voordelen ga ik mijn vingers niet aan branden

positief op de test dag waren voor mij het afdalen, heel stabiel en je kan iets verder gaan dan met een 26". Op het vlakke rolt het als een idioot, op een mooie rollend parcours lijkt het mij ideaal.
Nadeel vond ik persoonlijk klimmen, waar het nou aan ligt weet ik dus niet. Ik wil het graag nog een keer proberen op een andere 29er en misschien iets langer. Vooral omdat voor mij nou niet duidelijk was waarom het niet lekker klom. Ik miste het explosieve van mn 26er.
Dat zijn dus een beetje mijn ervaringen in een notendop. Opgedaan op de 29er testdag, heel handig op mn eigen thuisparcours
dus ik kan mooi vergelijken met mn normale ervaringen.
r.
Nadeel vond ik persoonlijk klimmen, waar het nou aan ligt weet ik dus niet. Ik wil het graag nog een keer proberen op een andere 29er en misschien iets langer. Vooral omdat voor mij nou niet duidelijk was waarom het niet lekker klom. Ik miste het explosieve van mn 26er.
Dat zijn dus een beetje mijn ervaringen in een notendop. Opgedaan op de 29er testdag, heel handig op mn eigen thuisparcours

r.
Klimmen is een kwestie van wennen, je hebt op een 29" vaak het gevoel dat je langzamer klimt terwijl je eigenlijk sneller of even snel gaat. (tenminste dat denk ik
)
Bandenkeus is denk ik ook geen nadeel meer, er is erg veel te krijgen. Misschien dat er nog wat semi-slicks bij moeten.
Voor de rest zie ik alleen maar voordelen.

Bandenkeus is denk ik ook geen nadeel meer, er is erg veel te krijgen. Misschien dat er nog wat semi-slicks bij moeten.
Voor de rest zie ik alleen maar voordelen.
Laatst gewijzigd door dader op vr okt 06, 2006 6:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ervaring op een 29" heb ik nog niet maar ik verwacht wel voordelen te gaan ondervinden van de overstap naar 29".
Overal op internet lees op positieve berichten over de capaciteiten van deze grotere wielen.
Voornamelijk het beter rollen en sneller rijden op vlakkere stukken en in stijle afdalingen.
Lijkt mij dus geknipt voor de gemiddelde Nederlansche mountainbikeroute en toertochten.
De voordelen zullen de kleine nadelen denk ik zeker reduceren tot een niveau dat ze niet eens waard zijn te benoemen...
Overal op internet lees op positieve berichten over de capaciteiten van deze grotere wielen.
Voornamelijk het beter rollen en sneller rijden op vlakkere stukken en in stijle afdalingen.
Lijkt mij dus geknipt voor de gemiddelde Nederlansche mountainbikeroute en toertochten.
De voordelen zullen de kleine nadelen denk ik zeker reduceren tot een niveau dat ze niet eens waard zijn te benoemen...

Put the fun between your legs!
zo is het inderdaad, eigenlijk zijn er geen nadelen.Cubeman schreef:Ervaring op een 29" heb ik nog niet maar ik verwacht wel voordelen te gaan ondervinden van de overstap naar 29".
Dus als ik m'n RIG klaar heb moet ik me zorgen gaan maken over het voortbestaan van m'n Cube en m'n Storckdré schreef:Als je een 29er eenmaal gewend bent valt een 26er tegen

Lees op internet iig veel verhalen van mensen die na 29" gewend te zijn geraakt geen 26" meer moeten.
Teksten als "my 26" susser is going in Ebay" en "my ass isn't going to touch my 26" anymore".
Oh dear, er staat me nog iets te wachten....
Gelukkig maar Niner ook geared 29" fullies

Misschien wel leuk om even te verwijzen naar een topic bij onze conculega's van Mountainbike.nl met hun topic over 29" 
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=10690

http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=10690
Groot nadeel:er passen er maar 4 van in een Citroën Berlingo ipv 7 26-ers.
Laatst gewijzigd door Het TUIG op za okt 07, 2006 4:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!