surly krans skipt :(

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Fry
surly krans skipt :(

Bericht door Fry » zo okt 08, 2006 10:06 pm

Ik heb een surly kransje van 18T op men trial bike staan, maar na het keurig monteren van de body, spacers en krans (ik heb er echt mijn tijd voor genomen om het zo zorgvuldig mogelijk te doen) versprong de ketting soms. Ik had al op trialfora gelezen dat dit kon met surly kransjes omdat ze in diameter een heel klein beetje groter zijn dan de standaard voor fietstandwielen. En dan spreken we over 1mm voor een 16T.

Heeft er iemand dit ook al voorgehad met surly kransjes? en hoe kan dit verholpen worden? want op zich zijn het wel goeie kransjes, zo breed en voor die prijs.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma okt 09, 2006 11:56 am

Tja, das klote...

Ik heb het afgelopen weekend met een 'Ritzel sachverstandige' een uur of twaalf in de auto gezeten, een uur of 7 aan het bier en ook nog een uur of 8/9 op de fiets, en ik ben inmiddels bekeerd (voor zover ik dat nog niet was)..

Wat ik nu zeker weet?

Je hebt twee verschillende kwaliteiten singlespeed kransjes:

- Singlestars

- De rest

Waarom? Over de singlestar is nagedacht, over de rest niet.

Surly, Chris King, Boone, OnOne, allemaal leuk en betaalbaar, ze doen het, maar verder niet. Toleranties zijn varierend en dat is nou net het belangrijke bij kransjes.

Meeste tanwielen worden gewoon uit een plaat staal/alu/ti gestansd en dan al naar gelang de leverancier bijgewerkt/opgeleukt. Wat je dankrijgt is een meer of minder betaalbaar kransje wat het doet, maar verder niet.

De Singlestar is een ander verhaal. In de ronding van een tandje zitten bijvoorbeeld rond de 20 parameters die deze ronding zijn vorm geven, en over al die parameters is nagedacht. Er is geen ander kransje waarover zo goed is nagedacht en wat zo goed is vastgelegd in berekeningen.

Wat ik hiermee wil zeggen? Gooi ik mijn eigen ramen in?

Nee, zeker niet. Wat ik wil zeggen, met Surly, Boone of welk kransje ook, kan het gebeuren dat de ketting in nieuwtoestand overslaat. Is niet goed, als de ketting/kettinglijn goed is en het is goed gemonteerd en het gebeurd nog, dan ruil ik het kransje om voor een andere, welke dan zomaar wel kan werken. Voordeel van deze kransjes is is dat ze betaalbaar zijn, wat erg belangrijk is!

Wil je een vele malen duurzamer kransje? Betaal je 4 keer zoveel en krijg je een stalen singlestar, gegarandeerd dat het goed is, met nog veel minder slijtage op de koop toe. Wil je een kransje dat na 3000 km (en dat is geen grap, bekijk het kransje dat ik nu op mijn bike heb zitten en wees verbaasd, zitten 3000 km op, grotendeels in alpen terrein) betaal je 6 keer zoveel als een Surly en heb je een Ti Singlestar, de absolute top in singlespeed kransjes.

Dus Fry, mail me dan lossen we het op, nadat ik de gebruikelijke vragen over ketting lijn, nieuwe ketting etc aan je heb gesteld ;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

MarinTi

Bericht door MarinTi » ma okt 09, 2006 12:05 pm

@ JJ

Ga je de stalen Singlestar nu wel voeren?
Op Marcel zijn eigen site heeft die altijd al gestaan,
ik meen me te herinneren dat je zei dat deze niet in productie ging?
... Do not fear! It's just that 29 inch wheel rider, rolling over everything in his path.
He won't hurt you, but he might just twist your arm a little!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma okt 09, 2006 12:11 pm

Singlestars zijn allemaal limited editions.

Als het goed is gaat de Alu versie op wat bredere schaal leverbaar worden, maar de eerst serie daarvan, en alleen in 21t, is nu in produktie.

Van de stalen heb ik in 16 en 18t beide 5 liggen, en dan is het voorlopig schluss met de stalen singlestar.

Probleem is dat die dingen allemaal prive gefinancieerd moeten worden, en als je weet wat de produktie van 1 ti singlestar kost, weet je dat die dingen niet bedoeld zijn om rijk van te worden...

Om op je vraag te antwoorden, ik heb nu dus een aantal stalen Singlestars liggen..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

MarinTi

Bericht door MarinTi » ma okt 09, 2006 12:41 pm

JJ schreef:Singlestars zijn allemaal limited editions.

Als het goed is gaat de Alu versie op wat bredere schaal leverbaar worden, maar de eerst serie daarvan, en alleen in 21t, is nu in produktie.

Van de stalen heb ik in 16 en 18t beide 5 liggen, en dan is het voorlopig schluss met de stalen singlestar.

Probleem is dat die dingen allemaal prive gefinancieerd moeten worden, en als je weet wat de produktie van 1 ti singlestar kost, weet je dat die dingen niet bedoeld zijn om rijk van te worden...

Om op je vraag te antwoorden, ik heb nu dus een aantal stalen Singlestars liggen..

JJ
@ JJ check mail!
... Do not fear! It's just that 29 inch wheel rider, rolling over everything in his path.
He won't hurt you, but he might just twist your arm a little!

Fry

Bericht door Fry » ma okt 09, 2006 1:53 pm

Hey JJ,

ik ga eerst eens met mijn oude kmc coolchain ketting proberen, dat is de smalle versie terwijl ik nu de brede versie heb gemonteerd ook al is volgens surly de krans niet geschikt voor BMX type kettingen.

Als het dan niet stopt, eerst ander merk van ketting aanschaffen, kettingen zijn toch wegwerpdingen dus of ik er nu meteen een nieuwe bijkoop maakt me niet zoveel uit, reserve kettingen hebben zijn altijd nuttig.

Als dat niet werkt, kijken en beredeneren waar net de ketting slecht op het tandwieltje komt en de vijl erin.

Perik

Bericht door Perik » ma okt 09, 2006 2:09 pm

Toch vindt ik het altijd een beetje raar om te lezen over chainskip bij nieuwe spulletjes. Ik rij nu met een Surly kransje zonder enig probleem, hetzelfde geldt voor het phil wood kransje op mijn doortrapper. Verder heb ik in het verleden met een Shimano DX kransje en Dura Ace baankrans gereden, ook nooit iets mee aan de hand geweest. Het lijkt me dat chainskip eerder veroorzaakt wordt door een slechte kettinglijn en -spanning?

Fry

Bericht door Fry » ma okt 09, 2006 2:30 pm

Perik schreef:Toch vindt ik het altijd een beetje raar om te lezen over chainskip bij nieuwe spulletjes. Ik rij nu met een Surly kransje zonder enig probleem, hetzelfde geldt voor het phil wood kransje op mijn doortrapper. Verder heb ik in het verleden met een Shimano DX kransje en Dura Ace baankrans gereden, ook nooit iets mee aan de hand geweest. Het lijkt me dat chainskip eerder veroorzaakt wordt door een slechte kettinglijn en -spanning?
Ik weet het niet, ik zit nu op school 50 km van huis en mijn fiets staat thuis, dus kan ik er pas vrijdagavond naar kijken. Ik vermoedt dat het het kransje is, want mijn kettinglijn is kaarsrecht en de kettingspanning wordt gedaan door een shimano 105 met stukje kabel.
In het vrijwiel heb ik een klein beetje WD40 gespoten om het soepel te laten lopen en dat deed het zeker en vast.
Ik vermoed dat het de combinatie is van ketting en kransje.

Plaats reactie