Hoi, wat denken jullie dat de beste naaf is voor fixed: gewoon standaard schroeven (met lockring), of een diskready ss naaf, en dan een Boone (of een goedkoop zelf uitgeboord tandwieltje) vastschroeven op de plek waar je anders een disk vastzet?
De experts snappen wel wat ik bedoel !
Dank voor reactie !
De beste fixed hub: schroef/ring of monteren op diskmount?
Moderators:JJ, Beheerders
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Als je veel kransjes verwisseld is de disc naaf optie mss een goede, maar een specifieke fixed naaf geeft de meest cleane look.
En werkt al jaren naar behoren.
Als je tenminste goed spul gebruikt.
JJ
En werkt al jaren naar behoren.
Als je tenminste goed spul gebruikt.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Ik vraag het omdat het "disk-systeem" in zoverre superieur lijkt, dat je nooit uitgelopen schroefdraad e.d. hebt. Zijn er behalve de 'looks' nog andere nadelen aan eht 'disk-systeem' ?
De fiets waar het om gaat is een woonwerk/stadsfiets. Nu zit er een goedkope 3x8 config op, die ik wil vervangen door fixed. Looks zijn leuk, maar betrouwbaarheid is het allerbelangrijkste. Wat raad je me aan?
Dan een vraagje over pedalen. Gezien het doel wil ik geen klikpedalen. Dus toeclips. Maar die hebben weer t nadeel dat je er minder snel opstapt. Is er nog een ander systeem ?
Zo nee, wat dacht je dan van mijn idee om onderaan de toeclippedalen een reepje lood (!) te plakken, zodat het pedaal altijd met de kooi omhoog komt, en je dus minder hoeft te 'zoeken' en 'opwippen'...is immers lastig op n fixie..... Is dat wat ?
De fiets waar het om gaat is een woonwerk/stadsfiets. Nu zit er een goedkope 3x8 config op, die ik wil vervangen door fixed. Looks zijn leuk, maar betrouwbaarheid is het allerbelangrijkste. Wat raad je me aan?
Dan een vraagje over pedalen. Gezien het doel wil ik geen klikpedalen. Dus toeclips. Maar die hebben weer t nadeel dat je er minder snel opstapt. Is er nog een ander systeem ?
Zo nee, wat dacht je dan van mijn idee om onderaan de toeclippedalen een reepje lood (!) te plakken, zodat het pedaal altijd met de kooi omhoog komt, en je dus minder hoeft te 'zoeken' en 'opwippen'...is immers lastig op n fixie..... Is dat wat ?
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Ik ben mss niet de juiste persoon om dat te vragen.
Ik rij weliswaar swinters fixed, heb alleen nog niet zo vaak een kransje hoeven wisselen en heb ook nog nooit iets stuk getrapt.
Ik denk dat het belangrijk is dat je passende delen koopt, dus voor een naaf met ISO draad ook een kransje met ISO draad, in die geest.
En hoe vaak denk je van krans te wisselen?
Wat ik van de disc/fixed optie weet is dat je moet oppassen met je kettinglijn, maar dat het verder goed werkt. Maar nogmaals, dit is wat ik gelezen heb.
Wat betreft de pedalen, een groot deel van de fixed rijders rijdt met toe clips, het zal even wennen zijn maar die slag krijg je wel te pakken.
Lood eronder plakken? zonde van het extra gewicht, en dan nog blijft het de vraag of dat gaat werken, moet je er denk ik nogal wat onder plakken, en net op de goede plaats...
JJ
Ik rij weliswaar swinters fixed, heb alleen nog niet zo vaak een kransje hoeven wisselen en heb ook nog nooit iets stuk getrapt.
Ik denk dat het belangrijk is dat je passende delen koopt, dus voor een naaf met ISO draad ook een kransje met ISO draad, in die geest.
En hoe vaak denk je van krans te wisselen?
Wat ik van de disc/fixed optie weet is dat je moet oppassen met je kettinglijn, maar dat het verder goed werkt. Maar nogmaals, dit is wat ik gelezen heb.
Wat betreft de pedalen, een groot deel van de fixed rijders rijdt met toe clips, het zal even wennen zijn maar die slag krijg je wel te pakken.
Lood eronder plakken? zonde van het extra gewicht, en dan nog blijft het de vraag of dat gaat werken, moet je er denk ik nogal wat onder plakken, en net op de goede plaats...
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
if it ain't broke don't fix it. Opschroef systemen doen t al vanaf de eerste tour de france (en ver daarvoor) prima. Ik wissel nooit van kransje en mocht ik t doen dan is ie er vrij snel af met de juiste tools.
Zoals JJ zei, koop op elkaar passende delen. Kransje is bijna altijd hetzelfde qua draad, bij de lockring moet je wel ff opletten.
Koop ook niet de goedkoopste naaf/tandwiel, er is geen marge voor fouten aan je aandrijving bij een fixie. Koop dus degelijk spul.
Verder gewoon in de gaten houden of alles goed op z'n plek zit, dus regelmatig natrekken van de lockring. zeker in het begin als je je tandwiel wat vaster trapt. Er is weer speling tussen lockring en tandwiel wat slippen en kapot trappen van de draad van de naaf kan veroorzaken.
Toeclips is ff wennen, als je de beweging eenmaal hebt gaat t vrij rap om in de pedalen te zitten. Schoenen maken wel wat uit, brede skate schoenen gaan wat lastiger dan smallere sneakers. Lood is niet nodig
Clipless kan ook, ik heb er niet zo'n probleem mee. Rij soms met toeclips soms met spd.
r.
Zoals JJ zei, koop op elkaar passende delen. Kransje is bijna altijd hetzelfde qua draad, bij de lockring moet je wel ff opletten.
Koop ook niet de goedkoopste naaf/tandwiel, er is geen marge voor fouten aan je aandrijving bij een fixie. Koop dus degelijk spul.
Verder gewoon in de gaten houden of alles goed op z'n plek zit, dus regelmatig natrekken van de lockring. zeker in het begin als je je tandwiel wat vaster trapt. Er is weer speling tussen lockring en tandwiel wat slippen en kapot trappen van de draad van de naaf kan veroorzaken.
Toeclips is ff wennen, als je de beweging eenmaal hebt gaat t vrij rap om in de pedalen te zitten. Schoenen maken wel wat uit, brede skate schoenen gaan wat lastiger dan smallere sneakers. Lood is niet nodig
Clipless kan ook, ik heb er niet zo'n probleem mee. Rij soms met toeclips soms met spd.
r.