Racefiets-ombouw: wie wil meedenken met mijn project?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Pieter!
Racefiets-ombouw: wie wil meedenken met mijn project?

Bericht door Pieter! » di okt 17, 2006 8:42 pm

Meedenkers gezocht: ik wil een oude racefiets (stalen frame, semi-horiz. patten) ombouwen tot een singlespeed. :D

Achtergrond: "wagenpark" bestaat uit 3 fietsjes:
1. (binnenkort) een 29" Inbred
2. een stadsfiets (om te bouwen naar fixed)
3. een racefiets (om te bouwen tot.... ? )

Doel voor de racer: ritjes in de omgeving én snelle ritjes naar/door de stad.

Eisen:
* bagagedragertje en spatbordje is een MUST
* liefst met de mogelijkheid om zowel vastgeklikt als met gewone schoenen te rijden. Pedalen zoals de Shimano PD-M545 of de PD-M324, is dat wat ?

Ideeën:
* Stuur: ik denk aan ofwel Bullhorn, ofwel Midge. Reacties, ideeën ?
* Single of Fixed? Wat is beter/leuker voor mijn toepassing? Ik neig naar singlespeed, omdat ik mijn stadsfiets OOK al wil ombouwen tot fixie, en twee is wat al te veel.....toch ?
* lakken: fietsje moet er (voor weinig geld) weer hip uitzien. Zelf de spuitbus hanteren, is dat wat? Wat me ook strak lijkt is kaalschuren en blank lakken...iemand ervaring mee?

Ideetjes, plaatjes,. opmerkingen, alles welkom, maar lieve mensen ;) , REAGEER !

George2

Bericht door George2 » di okt 17, 2006 10:37 pm

De mijne...Het verzet is 44-16, voor gebruik in de stad. Singlespeed, geen fixie. Ik ben er gewoon nog niet aan toe gekomen om er een tweede rem op te monteren (gaat zo eigenlijk ook prima)

Afbeelding

Ouderwetse uitvaleinden met spanschroefjes en een QR, werken prima met SS. De wielen zijn gewone 7 speed racewielen van marktplaats (€17,50 :D)

Afbeelding

Het is een 'working progress' dus er hebben al verschillende sturen en pennen opgezeten. momenteel een (smalle) flatbar.

Afbeelding

Helaas gaat hij binnenkort uit elkaar om plaats te maken (letterlijk, ik zit met een ruimteprobleem) voor een 'bos' SS maar ik heb er in de toekomst nog zeker plannen mee. Oa. nokjes ed. eraf slijpen en spuiten (rattle can). Ik ben ook heel gecharmeerd van het tzt. kopen van een Surly Cross Check (frame), zelfde eenvoud en snelheid maar (meer) ruimte voor spatborden (woon-werk) en de mogelijkheid voor bredere banden zodat ik er ook bospaadjes mee zou kunnen pakken. Dat zou wel eens de ideale SS alrouder kunnen worden...

Gène

Bericht door Gène » wo okt 18, 2006 12:08 am

ik ben ook bezig met en projectje, ik twijfel nog tussen een mtb frame en een race frame, maar denk toch dt ik voor het raceframe ga.

Ik vind het ook moeilijk om aan fixed naven te komen (el cheapo). De rest is eigenlijk niet zo'n probleem. Iemand nog suggesties?

als tip zou ik geven, ga fixed, zoveel ruiger!!

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

^oZ

Bericht door ^oZ » wo okt 18, 2006 7:05 am

Als je met remmen gaat rijden au fixie (vroegáh werden de cogs bij baanwedstrijden zelfs zo vast gezet, dus 't zit aardig vast, maar ik zou er toch een remmetje op knallen, je weet maar nooit) kan je een gewone pignonnaaf gebruiken, rocking it the rotafixa way:

http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm

Perik

Bericht door Perik » wo okt 18, 2006 8:30 am

Op de weg is fixed natuurlijk het gaafste. Ik heb zelf een bullhorn stuur (profile design) op mijn fixed, echt een aanrader. Met een race- of baanstuur zonder remgrepen kun je eigenlijk alleen onderin de beugels comfortabel rijden is mijn ervaring.

dré

Bericht door dré » wo okt 18, 2006 11:43 am

ff kijken of je (dikkere) banden EN spatborden kan monteren in combinatie met de remhoeven!. Meestal is de ruimte beperkt.
Een oude cyclocrosser (LET OP DROPOUTS) is eigenlijk ideaal.
Met een CrossCheck heb je ruimte voor 40 mm banden + spatborden.

Een Midge beviel mij trouwens redelijk, een Mungo iets beter. Kwestie van voorkeur.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo okt 18, 2006 12:27 pm

Ik zou de stadsfiets ss maken en de racer fixed.
Ik rij nu op fixed weer met een Race stuur, al wil ik binnenkort ook eens een bullhorn proberen die ik nog ergens heb liggen. Heb een hele tijd met de Mungo gereden, maar dat was niet helemaal mijn ding, al is dat natuurlijk erg persoonlijk.

Bagagedrager heb ik niet, doe alles met mijn Deuter, spatborden heb ik net gemonteerd van SKS, van die dingen die je aan frame en vork klemt met rubbers. Die heb je tegenwoordig ook voor brede banden, ik heb nog de race uitvoering, gaat met perfect 1 5/8 / 1 3/8 net, al is de voorvork van mijn 'hybride' frame iets te breed.

Fixed zonder clip in/toe clips is levensgevaarlijk, dus met fixed ALTIJD vast aan je pedalen.

ZO zag hij er een tijdje terug uit, tegen woordig dus iets meer aangekleed, zal er een plaatje van schieten straks.

Afbeelding

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

PC

Bericht door PC » wo okt 18, 2006 12:49 pm

JJ schreef: ZO zag hij er een tijdje terug uit, tegen woordig dus iets meer aangekleed, zal er een plaatje van schieten straks.
Nog steeds zonder remmen ??

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo okt 18, 2006 12:54 pm

Dat is een eindeloze discussie, maar ja, nog steeds. Ik rij al een aantal jaar zo en het bevalt me goed. Zoals je ziet is het verzet niet groot, dus een noodstop is zo ingezet. Op deze fiets rij ik nog meer geconcentreerd als op mijn andere fietsen, ik heb geen gevaarlijke kruisingen op mijn woon werk route, alles op fietspad en een rood stoplicht pik ik op deze fiets niet mee.

JJ

Pieter!

Bericht door Pieter! » wo okt 18, 2006 12:59 pm

Goeie bijdragen allemaal. En dank JJ. Je hebt me overtuigd dat ik de stadsfiets maar single moet doen en de racer fixed. En dan is de vraag van de pedalen ook geen vraag meer: uiteraard gewoon klikpedalen (ik hou t op spd).

Wat is een leuk (niet te zwaar) verzet voor fixed racen ?

Trouwens, die fot van je fiets: is dat een naafdynamo? Welke? En...merk je dr veel van met licht uit ?

Perik

Bericht door Perik » wo okt 18, 2006 1:17 pm

Pieter! schreef: Wat is een leuk (niet te zwaar) verzet voor fixed racen ?
Veel mensen rijden 42/16. Ikzelf heb 46/17 en dat bevalt me perfect, ik kom elk klimmetje op en bult af is het tot 55km/u nog wel te doen.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo okt 18, 2006 1:43 pm

Ik rij met deze fiets nog kleiner, 40/16. Voor mij prima, wil ook de paar klimmetjes die in mijn route zitten relaxed naar boven kunnen rijden en ik spin sowieso wel graag.

Heb net een paar fotoos gemaakt (ja ik zit thuis, werken komt later weer ;) ) van de huidige setup:

Complete fiets:
Afbeelding

Dit is de dynamo die ik er sinds afgelopen winter op heb zitten, een Son. Als ik eerlijk ben voel ik niet echt verschil met de Shimano die ik eerst had, en aangezien ik ook met andere lampen ben gaan rijden weet ik niet precies of de SON meer 'power' heeft. Met beide dynamo's had ik geen last van extra weerstand, met of zonder lamp. Mara ik rij met brede Vredestijn Perfect banden, en die hebben echt geen lage rolweerstand..

Afbeelding

Sinds kort heb ik een BM Dlumotec lampje erop zitten. Geeft een mooi blauw licht en op zich kun je daar al goed mee rijden op schelpenpaden. Er komt binnenkort nog een SON E6 lamp naast, die schijnt wat verder te stralen zodat ik een soort van breedstraler en verstraler heb. Dan mag ik niet meer klagen over tekort aan licht :D

Afbeelding

Leuk speelgoed, die fietsen ;)

JJ

Plaats reactie