Sirrius racert

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Marcus-84
Sirrius racert

Bericht door Marcus-84 » ma apr 02, 2007 9:43 am

Na een lange tijd op Dirty-Pages te hebben rondgeneuzeld wordt het tijd om mezelf eens voor te stellen. Mijn naam is Marcus en studeer in Rotterdam. Ik woon in het hart van de stad en lekker doortrappen is met al die stoplichten geen pretje. Ik heb een tijd geleden besloten een SS racer te bouwen om toch een beetje aan mijn conditie te werken. De bedoeling is om zo snel mogelijk Rotterdam uit te zijn en de wat langere fietspaden op te zoeken.

Eerst wat pics hoe de fiets er geschuurd eruit zag. Het frame was lichtblauw en heb ik met de hand opgeschuurd (korrel 80 daarna 200 daarna 400) moeilijke hoekjes nagelopen met de dremel met daarop een graveer opzetstukje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na 3 lagen primer, 6 lagen antraciet en uiteindelijk 3 lagen blanke lak ziet het er al volgt uit;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De onderdelen van de fiets komen van allerlei oude racefietsen die ik via marktplaats heb kunnen kopen. Het is onvoorstelbaar wat mensen voor een prikkie verkopen op marktplaats. het enige waar ik ontevreden over ben is het stuurlint bij de remmen. Het stuur zelf zat op een andere fiets en het rijdt op zich wel lekker, wellicht dat ik er een ander (gewoon racestuur) opzet. De cassette (Gipieme) laat ik er denk ik op zitten. Er is een speciale afnemer voor nodig en nu kan ik nog wel eens van verzet wisselen, hoewel er van een rechte ketting lijn dan geen sprake meer is.

Comments en tips zijn uiteraard welkom ! :arms:

Per

Bericht door Per » di apr 03, 2007 11:09 am

Hoi Marcus!

Lekker oldschool fietsje heb je daar! Waarom maak je er geen fixie Van?

Marcus-84

Bericht door Marcus-84 » wo apr 04, 2007 12:46 pm

Ik denk dat ik met vrijloop beter af ben. Volgens mij is fixed echt iets wat je moet leren en ik denk dat de binnenstad van Rotterdam niet echt een goede leerschool is. Hoewel de fiets dan stukken mooier zou zijn ! Die remmen maken het geheel toch minder mooi...

Per

Bericht door Per » wo apr 04, 2007 6:59 pm

Veel messengers in de USA rijden fixed, en je driewieler (vroegáh) was toch ook fixed? 8) Dus het zal wel meevallen.
Ik ben bezig met een fixie, zelf heb ik ook nog nooit fixed gereden. Ik zag ook het nut er niet van in en in het begin wist ik het verschil tussen een fixie en een singlespeed niet. Ik heb veel info van het internet kunnen halen, een inspiratiebron was Fixedgeargallery.

Marcus-84

Bericht door Marcus-84 » do apr 05, 2007 3:42 pm

Heeft iemand een idee hoe ik het schroefpignon kan blokkeren. Ik denk dat onder deze tandwieltjes namelijk geen body schuilgaat en ik dus niet kan kiezen om mbv spacers mijn ideale verzet te kiezen. Voordat ik nu over ga tot het (laten) spaken van een wiel vraag ik me af of er een methode is om het hele pignon te blokkeren. Het is een 6-speed Maillard couse pignon.

Marcus-84

Bericht door Marcus-84 » do apr 05, 2007 3:45 pm

Precies hetzelfde probleem als bij onderstaand topic:

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=32149

ik snap alleen niet echt de geboden oplossing

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » do apr 05, 2007 6:15 pm

Je kan gewoon een baankransje en een soort van geïmproviseerde lockring op het schroefdraad van de naaf schroeven. Alleen een 'officiële' baannaaf heeft tegengesteld schroefdraad voor de lockring waardoor deze vaster wordt gedraaid op het moment dat het kransje los dreigt te raken, een gewone opschroefnaaf heeft dat niet (vandaar de benaming 'suicide hub' :lol: )
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

dré

Bericht door dré » do apr 05, 2007 6:41 pm

Marcus-84 schreef:Precies hetzelfde probleem als bij onderstaand topic:

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=32149

ik snap alleen niet echt de geboden oplossing
Geen idee of je jouw freewheel vast kan lassen. Met een enkel freewheel gaat dat in ieder geval wel :)

Een enkel freewheel (16 tands) heb ik nog wel liggen voor weinig.
Je moet bij een enkel freewheel alleen je velg anders uitlijnen om een goede kettinglijn te krijgen

Per

Bericht door Per » do apr 05, 2007 6:44 pm

Met een shimano naaf gaat het allemaal wat beter lukken denk ik. Ik heb een setje baannaven gekocht om het allemaal wat gemakkelijker te maken, maar low-budget is het niet. Ik ga eerst wat op mijn oude race-wielen oefenen met het spaken van wielen. Mijn project is zo rond juni/juli pas klaar denk ik. Als je het geduld hebt tot dan mag je gratizz een shimano 105 naaf komen halen

Groetjes, Pieter.

Marcus-84

Bericht door Marcus-84 » zo apr 08, 2007 7:22 pm

Heren bedankt voor de replys, ik ga proberen het pignon te blokkeren en kijken of fixed me bevalt. Als ik dan de smaak te pakken heb zak ik de fiets helemaal compleet maken met een speciale naaf 8)

Plaats reactie