Industrielagers vervangen?
Moderators:JJ, Beheerders
Mijn Surly-achternaaf met industrielagers begint mankementen te vertonen.
De lagers beginnen te kraken en te piepen.
En zijn denk aan vervanging toe.
Zijn deze makkelijk te vernieuwen?
Akwa
De lagers beginnen te kraken en te piepen.
En zijn denk aan vervanging toe.
Zijn deze makkelijk te vernieuwen?
Akwa
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ja.
- As loshalendoor loshalen moertjes/ringetjes.
- Oude lagers er uit tikken met een schroevendraaier.
- nieuwe lagers monteren met een dop die precies op de buitenste lagerschaal past
- rijden!!
JJ
P.s. lagers zijn 5 Euro per stuk
- nieuwe lagers monteren met een dop die precies op de buitenste lagerschaal past
- rijden!!
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Als je een stukje pijp hebt dat precies in de naaf past, kun je dat ook gebruiken. Eén lager krijg je eruit door op het einde van de as te tikken (met beleid) met een plastic hamer (let op geen stalen).
Dat pijpje of een pijpsleutel past door je naafhuis tot op het lager. Schroevendraaier kan ook, maar dat vergt iets meer gevoel!!
Dat pijpje of een pijpsleutel past door je naafhuis tot op het lager. Schroevendraaier kan ook, maar dat vergt iets meer gevoel!!
Het is echt niet zoveel werk hoor. Misschien de eerste keer even goed nadenken. Als je het eenmaal weet kan je het vrij snel voor elkaar krijgen.
Zijn het standaard maat lagers? Das erg makkelijk. Ik heb nog een bijna nieuwe Syncros as liggen (al 10 jaar) waar één lager van naar de knoppen is. En het is zo'n vreemde maat dat ik die niet kon vervangen.
Zijn het standaard maat lagers? Das erg makkelijk. Ik heb nog een bijna nieuwe Syncros as liggen (al 10 jaar) waar één lager van naar de knoppen is. En het is zo'n vreemde maat dat ik die niet kon vervangen.
Werkt zéér makkelijk,zo heb ik het ook gedaan.JJ schreef:Ja.
- rijden!!
JJ
Ik heb bij de mijne heel veel vet tussen lager en stofkap gedaan zodat er ook geen water meer in kon/kan komen.Dit werkt inmiddels al bijna 2 jaar en voelt nog steeds als nieuw.
En ik ben er niet zuinig op geweest met modder,water en onderhoud.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
Nieuwe industrielagers zijn binnen, bedankt JJ.
Maar nu moet ik heb ik nog een uitdaging te gaan:
Zowel de buiten- als binnen lagerschaal zitten muurvast.
De buitenschaal zit nog in de naaf en de binnenschaal zit aan de 'kap'.
De lager (blauw/zwarte) zelf is dus bij de LBS bij het loshalen uit elkaar gevallen!?
Heb al met ontvetter en siliconenspray 'schoongemaakt' maar blijven vastzitten.
Hoe krijg ik beide delen nu los zonder de naaf te verkloten?
Suggestie's!
Akwa
Maar nu moet ik heb ik nog een uitdaging te gaan:
Zowel de buiten- als binnen lagerschaal zitten muurvast.
De buitenschaal zit nog in de naaf en de binnenschaal zit aan de 'kap'.
De lager (blauw/zwarte) zelf is dus bij de LBS bij het loshalen uit elkaar gevallen!?
Heb al met ontvetter en siliconenspray 'schoongemaakt' maar blijven vastzitten.
Hoe krijg ik beide delen nu los zonder de naaf te verkloten?
Suggestie's!
Akwa
Als het goed is steekt de ring net iets boven de as of het huis uit. Met iets ronds kun je die los tikken. Soms kun je nog wel eens de as in de bankschroef steken (net niet vast draaien) en voorzichtig met een plastic hamer (op stalen hamer en een blokje hout) de ring eraf tikken.
Bij het monteren pak ik vaak de doppenset erbij en zoek ik een dop die precies even groot is (diameter) als de buitenring. Voorzichtig tikken.
Bij het monteren pak ik vaak de doppenset erbij en zoek ik een dop die precies even groot is (diameter) als de buitenring. Voorzichtig tikken.
Je zou anders eventueel ook nog met en haarföhn het huis waar het lager in zit kunnen verwarmen zodat het huis groter wordt en het lager "losser" komt te zitten.
Begrijp ik nu goed, dat in je naaf al industrielagers zitten en dat die lagers tijdens het "openschroeven" uit elkaar zijn gevallen? Als ik dan aan neem dat industrielagers afgedichte diepgroeflagers zijn, dan moeten deze lagers al erg kapot zijn, of mis ik nu iets?
Begrijp ik nu goed, dat in je naaf al industrielagers zitten en dat die lagers tijdens het "openschroeven" uit elkaar zijn gevallen? Als ik dan aan neem dat industrielagers afgedichte diepgroeflagers zijn, dan moeten deze lagers al erg kapot zijn, of mis ik nu iets?
Doubt Kills Dreams
Bij mij was de binnenkant van de lager groter dan de naafhuls.
Hierdoor kon ik vanaf de linkerkant de rechter lager met een schroevendraaier eruit tikken,en andersom natuurlijk.
Om de nieuwe erin te slaan doe ik het zelfde als Steelhead,met behulp van een passende dop uit de doppenset.
Hierdoor kon ik vanaf de linkerkant de rechter lager met een schroevendraaier eruit tikken,en andersom natuurlijk.
Om de nieuwe erin te slaan doe ik het zelfde als Steelhead,met behulp van een passende dop uit de doppenset.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
- didadunlop
Het lager is van staal. Dat zet minder uit dan het alu van de naafbody. Dus verwarmen en tikken. Alhoewel het zonder verwarmen ook moet lukken. Als dat niet lukt kan het zijn dat een en ander zo ernstig gecorrodeerd is dat het te ver heen is. Je zegt zelf al dat alles begint te kraken en te piepen. Eigenlijk ben je dan al te laat als je lagers dat soort herrie maken. Misschien is een foto-tje van de situatie wel duidelijker voor de rest van de forum bezoekers.
Voor het erin krijgen leg ik het lager altijd een dagje in de vriezer. Daar wordt het net dat stukje kleiner van. Toen ik het wiellager van mijn Mazda 323 moest vervangen kon ik na een nachtje vriezer het lager met mijn handen in de wielnaaf duwen (ik had wel de wielnaaf zelf een dag in de zon laten liggen, dat gietijzer was warm..
). Daarna rustig laten opwarmen en natikken met een dop op de buitenste lagerschaal. ow ja en een dun laagje kopervet ertussen, dan komt ie er ook makkelijker uit in een later stadium. Eenzelfde zoals iedereen hier zegt. Het is een karweitje van niks maar je moet het even durven.
Voor het erin krijgen leg ik het lager altijd een dagje in de vriezer. Daar wordt het net dat stukje kleiner van. Toen ik het wiellager van mijn Mazda 323 moest vervangen kon ik na een nachtje vriezer het lager met mijn handen in de wielnaaf duwen (ik had wel de wielnaaf zelf een dag in de zon laten liggen, dat gietijzer was warm..

Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
foto's
http://www.pinkbike.com/photo/1259872/
http://www.pinkbike.com/photo/1259871/
http://www.pinkbike.com/photo/1259869/
Morgen maar proberen door middel van de warmtetechnieken.
waarschijnlijk is de lager kapot gegaan tijdens het doorrijden met een lekke band, om 12 uur 's nachts (te weinig licht om de band te plakken/verwisselen en 10 km met lege band gereden)
Probleem van de krakende en piepende lager is daarna in 1 rit ontstaan.
Akwa
PS zo kreeg ik mijn wiel terug van mijn LBS, waar de rest van de lager is is voor mij een grote vraag?
http://www.pinkbike.com/photo/1259872/
http://www.pinkbike.com/photo/1259871/
http://www.pinkbike.com/photo/1259869/
Morgen maar proberen door middel van de warmtetechnieken.
waarschijnlijk is de lager kapot gegaan tijdens het doorrijden met een lekke band, om 12 uur 's nachts (te weinig licht om de band te plakken/verwisselen en 10 km met lege band gereden)
Probleem van de krakende en piepende lager is daarna in 1 rit ontstaan.
Akwa
PS zo kreeg ik mijn wiel terug van mijn LBS, waar de rest van de lager is is voor mij een grote vraag?
- didadunlop
helemaal aan gort.
Met een lange beitel proberen de buitenschaal er voorzichtig uit te tikken vanaf de andere zijde. Dat icm met warmte is eigenlijk het enige wat je kan doen. Kapotte kant naar beneden en hameren.
Eerste foto is niet echt scherp. Tenminste de flens van je velg wel maar waar het om gaat niet. Volgende keer iets verder weg gaan staan.
Met een lange beitel proberen de buitenschaal er voorzichtig uit te tikken vanaf de andere zijde. Dat icm met warmte is eigenlijk het enige wat je kan doen. Kapotte kant naar beneden en hameren.
Eerste foto is niet echt scherp. Tenminste de flens van je velg wel maar waar het om gaat niet. Volgende keer iets verder weg gaan staan.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Oh ja, en de zwarte kant van de nieuwe lagers moet naar buiten!!!
JJ
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!