Je hebt gelijk, schat.Luc schreef:Dat werd ten tijde van Biopace ook door verschillende rijders gezegd, maar waar is Biopace nu?

Moderators:JJ, Beheerders
Spijker... en kop...Hubert ! schreef: Eén ding wat mij zelf niet duidelijk is: een renner heeft maar een bepaalde hoeveelheid kracht en uithoudingsvermogen, dit kan niet met cranks oid veranderen. Het dode punt wordt met deze crank weggenomen (?) Maar dat dode punt kost de renner ook geen kracht, het been op het dode punt draait 'gewichtsloos' mee en hersteld hier zelfs wellicht door.
intussen heel lang geleden, maar goed:Akwa schreef:Is het mogelijk om zonder kettingspanner een Rotor-kettingblad te monteren op een singlespeeder?
Of is er door het ovale blad een moment dat de kettingspanning te laag is en dus van het blad af kan?
Lijkt me een aardige oplossing om het dooie moment te verkleinen.
Akwa
Phill, gaat wel maar loopt niet lekker als er een variatie is in kettingspanning ! Dus mijn mening / ervaring = Negatiefphill_rotorman schreef: Als je een goede frame, crank en trapas hebt kan het, ja. Geen spanner nodig.
Als er al aardig wat variatie in de kettingspanning zit met je huidig crank/trapas/naaf/freewheel/tandbladen combinatie, zou ik eerst kijken waar dat aan ligt voordat je de Q installeert.
ott schreef:Phill, gaat wel maar loopt niet lekker als er een variatie is in kettingspanning ! Dus mijn mening / ervaring = Negatiefphill_rotorman schreef: Als je een goede frame, crank en trapas hebt kan het, ja. Geen spanner nodig.
Als er al aardig wat variatie in de kettingspanning zit met je huidig crank/trapas/naaf/freewheel/tandbladen combinatie, zou ik eerst kijken waar dat aan ligt voordat je de Q installeert.
PB !phill_rotorman schreef:Sorry, Ot - duurde lang voordat ik je aantword.
Welke tandblad heb je nu negatieve erveringen mee? de 38 of de 34?
ott schreef:Phill, gaat wel maar loopt niet lekker als er een variatie is in kettingspanning ! Dus mijn mening / ervaring = Negatiefphill_rotorman schreef: Als je een goede frame, crank en trapas hebt kan het, ja. Geen spanner nodig.
Op '3 / 9 uur' ja. Maar uiteindelijk zal dat achterste been hoe dan ook omhoog moeten. Dus ook dat verhaal gaat niet op.Cloxxki schreef:1 effect is onderschat : je benen die op het pedaal blijven rusten aan de "achterkant" en dus door extra kracht aan de voorkant moeten worden opgetild. Met de BBN cranks lijkt me dat efect alvast wat ingedamd : voorste crankarm heeft meer overbrenging,
Dat is ook precies waar het achterste been "remt". Dat rem-effect moet met de BBN fors minder zijn. Daar tegenover, de mensen die netjes aan het achterste pedaal "trekken" halen daar dus minder uit.@sph@ltdude schreef:Op '3 / 9 uur' ja. Maar uiteindelijk zal dat achterste been hoe dan ook omhoog moeten. Dus ook dat verhaal gaat niet op.Cloxxki schreef:1 effect is onderschat : je benen die op het pedaal blijven rusten aan de "achterkant" en dus door extra kracht aan de voorkant moeten worden opgetild. Met de BBN cranks lijkt me dat efect alvast wat ingedamd : voorste crankarm heeft meer overbrenging,
Ja, maar met die BBN cranks gaat het achterste been, met de klok mee gezien, om 11 uur veel 'steiler' omhoog dan met normale cranks, dan remt het dus meer dan met normale cranks het geval zou zijn.Cloxxki schreef: Dat is ook precies waar het achterste been "remt". Dat rem-effect moet met de BBN fors minder zijn. Daar tegenover, de mensen die netjes aan het achterste pedaal "trekken" halen daar dus minder uit.
Mijn ervaring met een BBN werkend op een fiets (een handige klusser mag het met mijn draadloze BB proberen) is dat je merkbaar meer effect uit je pedaalomwenteling haalt. Ik als inefficiente peddelaar kon weleens de ideale proefpersoon zijn, maar IK ben ook degene die iets "anders" zoekt voor aandrijving. Als je rond kunt trappen als Armstrong, is het allemaal nodeloos gewicht.
Is dat wel zo? De circel die de pedalen beschrijven ten opzichte van het frame is gewoon rond! De voorkant van de circel heeft echter een gemiddeld langere cranklengte, omdat deze virtueel 15mm naar achteren geplaatst is.@sph@ltdude schreef:Ja, maar met die BBN cranks gaat het achterste been, met de klok mee gezien, om 11 uur veel 'steiler' omhoog dan met normale cranks, dan remt het dus meer dan met normale cranks het geval zou zijn.Cloxxki schreef: Dat is ook precies waar het achterste been "remt". Dat rem-effect moet met de BBN fors minder zijn. Daar tegenover, de mensen die netjes aan het achterste pedaal "trekken" halen daar dus minder uit.
Mijn ervaring met een BBN werkend op een fiets (een handige klusser mag het met mijn draadloze BB proberen) is dat je merkbaar meer effect uit je pedaalomwenteling haalt. Ik als inefficiente peddelaar kon weleens de ideale proefpersoon zijn, maar IK ben ook degene die iets "anders" zoekt voor aandrijving. Als je rond kunt trappen als Armstrong, is het allemaal nodeloos gewicht.