Wie, wat, waarom? ==> frame

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
ott
Wie, wat, waarom? ==> frame

Bericht door ott » za aug 18, 2007 5:01 pm

In vervolg van het vorige topic, het frame

Er komen een heleboel nieuwe frames deze kant op of zijn net aangekomen. Dus waarom hebben de eigenaren hiervoor gekozen. Geometrie, materiaal, dropouts, lugged, enz.
ott schreef: Ik probeer een beetje een beeld te krijgen (ik zie mezelf nog steeds als beginner) welke onderdelen er op de markt zijn en wat de voordelen / beweegredenen en rij ervaring hier van is."
Rij zelf nu een RIG maar ben me aan het orienteren op een 29er singlespeed staal.
Vroegah reed ik ook altijd staal, het leeft! Daarom ben ik ook blij dat er weer een hoop fabrikanten hoogwaardige stalen frames in hun assortiment opnemen.
Ben helemaal overtuigd van de voordelen van een 29er en aangezien ik voor de rest geen ervaring heb met andere manieren van "kettingspannen" zou ik voor een EBB gaan want ik heb niets te klagen.
Voor de geometrie zou ik graag en cross over maken naar een cyclocrosser zoal een monster x

Graag jullie reactie of opmerkingen
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Cubeman

Bericht door Cubeman » za aug 18, 2007 6:31 pm

OK dan!
Het hoe, wat en waarom van mijn keus.

Ik heb dus gekozen voor Waltworks voor het frame wat maandag op de bus gaat naar mij.
Ik heb een maand of vier op een Gary Fisher Rig rondgereden als eerste ervaring met singlespeed, 29" wielen en rigid.
Het begon als een projectje puur om eens uit te proberen maar liep als snel uit de hand met beter parts en aanvullende wensen.
Het concept beviel zo goed dat ik eigenlijk m'n andere fiets (26" full suspension) niet meer gebruikte en alles op de Rig deed.
Alleen had ik het gevoel dat de Rig te groot was voor mij, met name te lang.
Daardoor stuurde hij in langzame bochten als een bus en voelde hij niet zo wendbaar als ik zou willen.
Mijn conclusie was toen dat Genesis Geometrie kennelijk niks voor mij was en een nieuw frame de beste keus was.
Ik heb daarop lange dagen bouwers afgezocht, e-mailtje verzonden aan bouwers en fietsen van bouwers bekeken.
Uiteindelijk kwam ik iedere keer weer bij één bouwer uit, Walt Wehler van Waltworks uit Boulder Colorado.
Vele e-mailtjes later definitief de stap gezet en een deposit overgemaakt om op de wachtlijst gekomen, dit was 30 januari 2007.

Vanaf dat moment was ik 24/7 met het uitdenken van specs bezig.
Hoe wil ik dit, hoe wil ik dat, is dit mogelijk, is dat mogelijk....
Veel was mogelijk, als je maar betaalde:)
Emailtjes naar forumleden die er meer van weten en veel lezen op internet hebben een totaalplaatje opgeleverd.
Komende maandag gaat m'n frame op de post naar hier.

De keus voor Waltworks ontstond doordat ik een bouwer wilde hebben met veel kennis van geometrie, in staal bouwt en op maat.
Bovendien is Walt zeer goed in communiceren en vragen werden altijd zeer snel en vakkundig beantwoord.
Hij kwam bij mij zeer ervaren, eerlijk en recht door zee over.
Na het overmaken van het deposit en terugsturen van de fit-form" bleef het even stil rond de bouw.
Wel veel vragen gesteld over opties die ik zou willen.
Langzaam schoof ik op van onderaan de lijst naar steed sverder omhoog via "in the hole" (bijna aan de beurt) naar "in design" naar "in progres" naar "stalled because of heatsink problem".
Wat tegenslagen gehad met de bouw zoals een heatsink die niet wilde lukken doordat het EBB wat ik wilde hebben te groot was voor het gereedschap van Walt en het laat arriveren van de EBB unit zelf uiteindelijk wel weet op de rit en door naar de poedercoater.
Deze had ook een probleempje waardoor het een week of 4 langer duurde maar dan afgelopen donderdagavond dan toch de bevestiging dat het frame klaar was voor verzending.

Uiteindelijk is het een stalen frame geworden, op maat gebouwd en in de kleur Steel Grey Pearlescent.
Er is een Phil Wood SLR EBB unit gebruikt, Breezer uitvaleinde met derailleuroog, er zitten bagagedrager busjes in de achtervorken en de nokjes voor de remleiding zitten ook op de juiste plaats.
De keus voor een EBB kwam voort uit de tevredenheid van het EBB dat in m'n Rig frame zat en de wens het frame ook met BOB Yak fietskarretje te kunnen gebruiken.
Het leek mij geen succes op sliding dropouts te gebruiken waar veel kracht op komt te staan als ik de BOB Yak zou gebruiken.
Breezer dropouts omdat het gewoon de mooiste dropouts zijn die je kan gebruiken en bagagedrager oogjes vanuit de wens om het frame ook voor fietsvakantie's te kunnen gebruiken, korte trips met tassen aan een bagagedrager, langere trips met BOB Yak fietsaanhanger.
Ook komt er een voorvork mee in de zelfde kleur als het frame.
Dit is een 5-piece gelaste stalen vork in 465mm lengte en met 43mm rake, eigenlijk de starre versie van een verende vork met 80mm veerweg.
Ook de vork is afgestemd op mijn gewicht en heeft als optie een SL behandeling ondergaan, dit wil zeggen dat de patten wat verder bewerkt zijn zonder afbreuk te doen aan de sterkte.
Als slagroom op de taart heb ik Jen Green een zilveren Waltworks head badge op laten sturen welke Walt op het frame gemonteerd heeft ipv het standaard stickertje.

Doel is het frame singlespeed en rigid te gaan rijden maar voor fietsvakantie om te kunnen bouwen naar 1x9 geared.
Ik heb dus wel de nodige nokjes op laten nemen in het ontwerp en heb ook Breezer patten met een derailleur oog gekozen.
Iets minder puur dat singlespeed specifieke patten maar wel beter bruikbaar.

Alle parts zijn inmiddels binnen en het wachten is nu op frame plus vork!
Put the fun between your legs!

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za aug 18, 2007 9:00 pm

ott

Bericht door ott » zo aug 19, 2007 7:24 am

@ cubeman (eigenlijk niet zoveel cube meer) :

De Genesis geometrie was niets (klopt erg lang) voor je maar waar heb je nou voor gekozen?

Het is IMHO ook beter een custom vork te nemen die de geometrie van je frame complimenteert 8)

Wachten op het gehele plaatje met de spec-list dan maar :D
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

ott

Bericht door ott » zo aug 19, 2007 8:00 am

Goed uitgedachte tot in de details. Compact frame, intressant concept.
Ik kon de kon tekening niet lezen, kun je de geometrie wat toelichten?
Hoe kwam je bij crisp terecht trouwens?
Sport als levenskunst

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo aug 19, 2007 11:20 am

ott schreef:
Goed uitgedachte tot in de details. Compact frame, intressant concept.
Ik kon de kon tekening niet lezen, kun je de geometrie wat toelichten?
Hoe kwam je bij crisp terecht trouwens?

Geometrie is gebaseerd op mijn WTB Phoenix (hoeken) en heb wat gespeeld met de bovenbuislengte ten opzichte van mijn DeKerf Team SL en Generation. Daarnaast de stuurbuislengte wat verlengt ivm de keuze van het stuur. Mijn Breezer had ik destijds al opgebouwd met een WTB Dirt Drop stuur en van die fiets had ik uiteraard redelijk wat input om te bepalen wat de ideale zit zou zijn. Op de Breezer was hij net té gestrekt. Het viel echter niet mee om eea goed op tekening te krijgen zonder het effectief te kunnen berijden. Mijn WTB Phoenix heb ik deels opgebouwd staan, voorzien van een 'FitFinder', een verstelbare stuurpen voor het zoeken van de ideale zit. Dit kon ik echter enkel dus op een stationaire fiets.

Zoals je ziet op de tekening ontbreekt er nog steeds een cruciaal item in dit project; de 'Goosneck' stuurpen, die qua looks (in mijn optiek) de fiets pas afmaakt. Mn fiets is dus na een jaar rijden nog steeds niet af.... Goed; dat komt nog.

Darren Crisp heb ik via via leren kennen. Makker van me heeft een tijdje bij Dario Pegoretti gewerkt. Dario, ras echte Italiaan, is bevriend met Darren, de rasechte texaan woonachtig in Toscane. Ik heb wat gemaild met Darren (over framebouw als vakmanschap) nog voor het tot stand komen van dit project. Het speelde al wel wat in mn achterhoofd, maar begon pas écht te leven na met Darren wat over framebouw van gedachten te wisselen. Na het 3de telefoongesprek heb ik details concreet op papier gezet en Darren gevraagd een prijs te maken. Deze was zéér schappelijk en hij kon mijn 'visie' in wat ik precies wou, goed volgen en zag ook zelf wel wat in het concept en zodoende ging het balletje rollen.

De basis van het concept ligt hem in het feit dat ik met de Dirt Drop wil rijden, starre vork en toch comfort. Lange zadelpen in titanium werkt gecombineerd met het compacte frame briljant voor mijn smaak en het gehele concept voldoet aan mijn verwachtingen. De stuurpen blijft echter een doorn in het oog; t ziet er niet uit en hij is niet geheel volgens de maten die ik hem (ook al was het een noodoplossing) wou hebben. Ik zit net té recht en het stuur staat nét te dichtbij.

steelhead

Gooseneck

Bericht door steelhead » zo aug 19, 2007 11:31 am

Ik heb je een PM gestuurd!
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Cubeman

Bericht door Cubeman » zo aug 19, 2007 2:33 pm

ott schreef:@ cubeman (eigenlijk niet zoveel cube meer) :

De Genesis geometrie was niets (klopt erg lang) voor je maar waar heb je nou voor gekozen?

Het is IMHO ook beter een custom vork te nemen die de geometrie van je frame complimenteert 8)

Wachten op het gehele plaatje met de spec-list dan maar :D
Effectief heb aan Walt beschreven wat me niet bevalt aan de Rig en wat ik anders zou willen.
Op basis van maten die ik op heb moeten nemen van de Rig heeft Walt z'n ding gedaan.
Volgens Walt komt het er op neer dat de zit ongeveer 25mm korter zal zijn door een kortere bovenbuis en iets andere hoeken.
Zal nu dus een frame zijn met maten die niet erg Genesis zullen zijn.
Walt denk dat ik een 100mm of 110mm lange stuurpen zal gaan gebruiken waar ik op de Rig een 90mm gebruikten icm een Mary bar.
Ik ben zeker geen expert als het op geometrie aankomt, heb meer vertrouwd op de reputatie van Walt:)

Parts-list zal de volgende worden:

Frame: Waltworks custom steel PW EBB
Vork: Waltworks custom steel
Balhoofd: Chris King Threadless
Stuurpen: Thomson Elite 100mm/5º zilver
Zadelpen: Thomson 27.2mm x 410 polished
Zadelpenklem: Hope
Stuur: Seven Titanium flatbar 680mm @ 15º
Zadel: Fizik Alliante Ti
Pedalen: Eggbeaters Twin Ti
Remmen: Avid Juicy Carbon 160/160
Grips: Dimension
Wielen: Hope Pro II SS/DT Comp/Salsa Delgado Race
Snelsluiter: Salsa
Banden bi: Michelin Latex
Banden bu v: Bontrager Jones XR 2.25
Banden bu a : WTB Nanoraptor vouw 2.1
Velglint: Schwalbe
Kransje: Boone Ti 20t
Cranks: White Industries ENO 180mm
Trapas: Phil Wood Titanium
Kettingblad: Boone Ti ENO 36t

Stuur staat nu als Seven Titanium flatbar, afhankelijk van levertijd ed. misschien in het begin nog even een Salsa flatbar.
Zadelpen staat nu als Thomson, wellicht dat ik die in de toekomst nog vervang voor een Eriksen titanium Sweetpost oid.

ott

Bericht door ott » zo aug 19, 2007 4:47 pm

Bedankt vor de reacties, :arms:

Miss. loop ik wat teveel te emmeren over de geometrie. Maar ik heb me laten vertellen dat als je geen specifieke eisen voor de geometrie (en andere ideeen) dan ben je beter af met een standaard frame. bv.redline, soma, surley KM, zion, jabberwocky enz.
Ik denk dat je ze als frame keuze niet buitenspel moet zetten gezien het budget wat iemand heeft voor zijn hobby 8) of lifestyle?

(mooi lijstje cubeman / waltman)
Sport als levenskunst

dader

Bericht door dader » zo aug 19, 2007 8:42 pm

Voor mij geen staal meer, veel te zwaar.
Steel is real? dacht het niet geef mij maar Scandium:
Scandium is een scheikundig element met symbool Sc en atoomnummer 21. Het is een zilverwit overgangsmetaal.
Scandium komt voor in zeldzame mineralen die soms in Scandinavië en Madagaskar gevonden worden, vaak samen met yttrium of lanthaniden. Op aarde komt het alleen in sporen voor, maar op de zon en andere sterren komt scandium in hogere concentraties voor.
Hoe mooi klinkt dat? 8)

:lol:

Pieter!

Bericht door Pieter! » zo aug 19, 2007 8:47 pm

dader schreef:Voor mij geen staal meer, veel te zwaar.
Scandium is real, dat bekt niet! :lol:

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma aug 20, 2007 6:00 am

ott schreef:Bedankt vor de reacties, :arms:

Miss. loop ik wat teveel te emmeren over de geometrie. Maar ik heb me laten vertellen dat als je geen specifieke eisen voor de geometrie (en andere ideeen) dan ben je beter af met een standaard frame. bv.redline, soma, surley KM, zion, jabberwocky enz.
Ik denk dat je ze als frame keuze niet buitenspel moet zetten gezien het budget wat iemand heeft voor zijn hobby 8) of lifestyle?

(mooi lijstje cubeman / waltman)
Thanks, waar ik ik een nick-change aanvragen???

Volgens mij kan een goede bouwer wel een frame designen zolang jij aan weet te geven hoe je wil dat hij aanvoelt.
Walt had ook niet veel meer nodig dan wat ik voor rijgedrag wilde hebben.
Denk dat de maten die ik op heb moeten nemen meer waren om te bepalen hoe ik graag op een fiets zit, gestrekt of kort, veel of weinig niveauverschil en hoe hoog zadel en stuur staan.
Als je me even een emailadres PB't kan ik het fitform van Walt even mailen, kan je zien wat hij wil weten of wat hij nodig heeft aan gegevens en wensen!
Niet om wat te bestellen oid maar meer om een idee te krijgenvan wat een bouwer moet weten wil hij iets kunnen maken.

ott

Bericht door ott » ma aug 20, 2007 6:40 am

HHmmm, zeldzaam = duur
Staal zwaar? ik noem het functioneel gewicht als het juiste gebruikt is.
En hoe kom je van een zion op een niner er zijn wel meer keuzes
Scandium is een scheikundig element met symbool Sc en atoomnummer 21. Het is een zilverwit overgangsmetaal.
Scandium komt voor in zeldzame mineralen die soms in Scandinavië en Madagaskar gevonden worden, vaak samen met yttrium of lanthaniden. Op aarde komt het alleen in sporen voor, maar op de zon en andere sterren komt scandium in hogere concentraties voor.
Hoe mooi klinkt dat? 8)

Sport als levenskunst

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma aug 20, 2007 6:53 am

ott schreef:HHmmm, zeldzaam = duur
Staal zwaar? ik noem het functioneel gewicht als het juiste gebruikt is.
En hoe kom je van een zion op een niner er zijn wel meer keuzes
Hoe mooi klinkt dat? 8)

Als die Zion de juiste maat was geweest had hij nu ook niet op dat stuk opgeleukt alu rondgereden!

dader

Bericht door dader » ma aug 20, 2007 7:53 am

Tuurlijk de Zion was te klein dat was ook een reden voor een ander frame.

Maar het was ook een goedkoop frame en kijkend naar de One9 op internet had ik ook een beetje spijt dat ik niet een beetje had doorgespaard en meteen de Niner had gekocht.

Want het is in vergelijking met de Zion echt een prachtig frame, goed doordacht en lichtgewicht.

Ik heb er nu een aantal keer meegereden en merk weinig van de "hardheid" van Scandium, heb er nu ook een Salsa Pro Moto 17gr. op zitten en dat is een heel lekker stuur.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma aug 20, 2007 9:13 am

dader schreef:Ik heb er nu een aantal keer meegereden en merk weinig van de "hardheid" van Scandium, heb er nu ook een Salsa Pro Moto 17gr. op zitten en dat is een heel lekker stuur.
Scandium frames zijn vaak kenmerkend in hun trillingsdempende rijeigenschappen.... steel-alike volges sommigen.

steelhead

Bericht door steelhead » ma aug 20, 2007 9:19 am

Scandium is realatief duur, maar je komt zo nu en dan best scherp geprijist spul tegen. Meestal in 26 natuurlijk.

Caspar
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Hubert !

Bericht door Hubert ! » ma aug 20, 2007 10:34 am

DeKerf's schreef: Scandium frames zijn vaak kenmerkend in hun trillingsdempende rijeigenschappen.... steel-alike volges sommigen.
Wat is hier nu werkelijk van waar?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma aug 20, 2007 10:41 am

Hubert ! schreef:
DeKerf's schreef: Scandium frames zijn vaak kenmerkend in hun trillingsdempende rijeigenschappen.... steel-alike volges sommigen.
Theoretisch is het te onderbouwen én de ervaringen van mensen.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma aug 20, 2007 10:51 am

Hubert ! schreef:
Theoretisch is de legering sterker en dus meer belastbaar (lees: buigbaar) voordat het gaat breken. Dit is dus hetzelfde als wat met voelt als comfort.
Ikzelf rijd ook met een scandium stuurtje, je merkt dat die meer meegeeft dan andere alu sturen...

Plaats reactie