Banden-adviesje gevraagd

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Pieter!
Banden-adviesje gevraagd

Bericht door Pieter! » zo aug 19, 2007 8:01 pm

Hoi, ik wil een fiets opbouwen tot all-round monster voor gemengde ritten: asfalt, zandpaden, bosritten. Geen technisch moeilijke dingen, en alleen NL. Zeg gemiddeld 2/3 asfalt (afhankelijk van de dag, heb ik zin om het bos in te gaan ja/nee) en 1/3 zandpad, bos e.d.

Wat voor band zou het beste compromis zijn? Ik dacht zelf aan een dikke slick, zoals een Big Apple. (kan iemand zeggen of 2.35 of 2.0 beter zou zijn ?)

Maar er zijn best alternatieven denk ik. Iets met een heel klein knobje? Of toch maar niet?

Fietsje staat nog niet vast, wordt waarsch. een oud brik 28" dat ik ga 'Frankensteinen'.

Suggesties & ideeën graag! DANK

ott

Re: Banden-adviesje gevraagd

Bericht door ott » ma aug 20, 2007 6:25 am

Small block eight 8)

Bij www.singlespeed.nl staan een aantal 29 banden daar kun je wel een goede keuze uit maken.
Pieter! schreef:Hoi, ik wil een fiets opbouwen tot all-round monster voor gemengde ritten: asfalt, zandpaden, bosritten. Geen technisch moeilijke dingen, en alleen NL. Zeg gemiddeld 2/3 asfalt (afhankelijk van de dag, heb ik zin om het bos in te gaan ja/nee) en 1/3 zandpad, bos e.d.

Wat voor band zou het beste compromis zijn? Ik dacht zelf aan een dikke slick, zoals een Big Apple. (kan iemand zeggen of 2.35 of 2.0 beter zou zijn ?)

Maar er zijn best alternatieven denk ik. Iets met een heel klein knobje? Of toch maar niet?

Fietsje staat nog niet vast, wordt waarsch. een oud brik 28" dat ik ga 'Frankensteinen'.

Suggesties & ideeën graag! DANK
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

dré

Bericht door dré » ma aug 20, 2007 10:11 am

In een 28 inch fiets zou ik eerst maar eens passen. Als je een 2.35 kwijt kan is het zeer bijzonder. (zelfs een 2.0 is bijzonder)

Oftewel je MOET aan een 29er :)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma aug 20, 2007 10:26 am

Mee eens, ik denk dat de inbouwbreedte grotendeels bepalend is voor de band. Wat voor frame heb je op het oog?

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Pieter!

Bericht door Pieter! » ma aug 20, 2007 3:01 pm

Ik heb op het oog: ofwel mijn ouwe trouwe Gazelle Playa. Ja, fout, ik weet het, maar inmiddels uitgerust met Mary Bar, dus hopelijk al ietsje acceptabeler? ;) Zitten nu Ritchey ZED bandjes onder, 42 mm, gaat goed.

Of een 28" stadsfiets, ik heb een Kyoso (topmerk! ;) ;) ) liggen. Inderdaad, het wordt is een low budget project ....Fietsje zal óf een 2x2 óf een 1x3of 4 of 5 worden. Die Playa en die Kyoso zijn nu 3x8, onzin natuurlijk. Ik heb maar 3 versnellingen nodig: zwaar, normaal en licht.

Big Apple vraagje: wat rijdt lichter op zandpaden: 2.0 of 2.35 (als t past?)

Vraagje nr. 2: die Schwalbe Marathon XR ziet er op de foto ook prima uit. JJ: ik heb eens een Bontrager Jones XR voorin gehad (paste net!), fijne band, maar op de weg te langzaam, ik moet meer richting 'weg-profiel'. Zou een Marathon XR wat zijn?

Dank ieder,

8)

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma aug 20, 2007 3:31 pm

Marathon XR staat er niet direct om bekent licht te lopen.
Ik heb ze zelf in 2.0 x26" liggen en gebruikt voor een fietsvakantie.
Denk dat je beter naar een normale Marathon kunt kijken of als je een echt lichtlopende band wilt hebben een Marathon Racer.
Marathon Supreme is nog sneller maar weer minder op onverhard.
Conti Town&Country schijnt ook licht te lopen op verhard en nog redelijk grip te bieden onverhard.
Maar alle banden die ik net noem zijn meer toerfietsbanden die door vakantiefietsers gebruikt worden.
De Big Apple is ook populair onder vakantiefietsers overigens vanwege het gebrek aan rolweerstand en de lekbestendigheid, alleen aan de voorkant op onverhard te weinig grip.
Put the fun between your legs!

Pieter!

Bericht door Pieter! » ma aug 20, 2007 4:02 pm

Dank! Hmm.. keuze genoeg.

Is de combinatie van een 'slickere' en smallere achterband met een bredere en meer 'knobby' voorband heel raar? Of juist wel geschikt?

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » ma aug 20, 2007 4:45 pm

Waarom geen Stans the Crow. Echte semislick (zijn er maar weinig van in het 29"wereldje). loopt erg licht en meer dan genoeg profielom mee te mtb-en!

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma aug 20, 2007 4:46 pm

Lijkt mij een mooi compromis tussen rolweerstand end grip waar je het nodig hebt.
Put the fun between your legs!

Plaats reactie