Gazelle Coaster

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
SeMy
Gazelle Coaster

Bericht door SeMy » zo jul 15, 2007 9:10 pm

Ik kwam op het plan om een snel fietsje op te bouwen om een beetje naar de stad en door het dorp rond te racen. Maar deze moest wel lekker simpel blijven en zonder onderhoud. Daarom koos ik ervoor om een oude stalen race fiets om te bouwen met een coasterhub achterwiel en singlespeed.

Dus via marktplaats voor 20 euro een Gazelle Champion Mondial aangeschaft.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met shimano 600 afmontage:

Afbeelding

En semihorizontale patten:

Afbeelding

Na een korte testrit die niet erg lekker was door slag in het achterwiel bleef dit over:

Afbeelding
Afbeelding

Toen ben ik met de verfafbijt begonnen:

Afbeelding
Afbeelding

Waarna de kabel geleiders eraan moesten geloven, de gasbrander erop:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen de shifter mounts en de kabelgeleiders op de bb verwijderd met de DREMEL:

Afbeelding
Afbeelding

En toen alvast een beetje geplamuurd en toen bleef dit over:

Afbeelding

Zoals je misschien kan zien had het frame wel wat roest problemen. Het grootste deel heb ik nu weggeschuurd. Het liep in adertjes onder de verf door, maar 95 procent was makkelijk te verwijderen. Ik ben nu alleen nog bezig de plekken waar het kleine putjes in de buizen heeft gemaakt te plamuren.
Als dat klaar is en het frame klaar is voor de primer zal ik wat nieuwe plaatjes schieten.

Ik ga waarschijnlijk een shimano remnaaf met zwarte spaken op een zwarte rigida DP18 laten of zelf spaken, en misschien later ook voor een leuk naafje voor op dp18. Ik heb vaker coaster naven of racevelgen gezien. Maar hoe zit het met de spaakdikte? Kan ik spaak 14 op een shimano coasterhub vlechten?
De as spacer ik gewoon uit. Ik heb een gewoon 1 5/8 1 3/4 wiel geprobeerd maar dit paste niet en een racewiel is toch mooier.

De crank wou helaas niet losgaan dus die heb ik met een anglegrinder moeten verwijderen. Dus daar wil ik een nieuwe 170mm crank voor vierkante as voor kopen. Het liefst een beetje goedkoop, suggesties? Mijn eerste plan was een zwarte alivio. Ook de BB wil ik vervangen voor een nieuwe shimano.

Welk vertanding raden jullie voor op de weg aan? zou 44:17 lekker zijn of toch iets zwaarders misschien.

Het frame wordt waarschijnlijk groen metallic en de vork zwart net als de rest van de onderdelen met kleine zilveren accenten.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » zo jul 15, 2007 9:47 pm

Leuk projectje!

Voor 'around town' lijkt 44:17 me prima geschikt.

Op de fixert rij ik 42:16.

44:17 is ietjespietsjes lichter maar met een freehub beperkt een te klein verzet je minder omdat je dan met sprinten-coasten-sprinten-coasten toch redelijk makkelijk een hoge snelheid kan bereiken.

Maarre... als je toch aan de slag gaat, waarom dan niet meteen all the way en gewoon lekker fixed gaan?
Laatst gewijzigd door @sph@ltdude op zo jul 15, 2007 11:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

SeMy

Bericht door SeMy » zo jul 15, 2007 9:58 pm

Thnx voor het advies,

Denk dat ik gewoon met 44:17 begin en dan zie ik later wel of ik misschien een tandje zwaarder wil.

Ik heb eraan zitten denken of ik fixed zou gaan maar ik ga denk ik toch eerst een coasterbrake wieltje erin zetten want dan kan ik zonder spd of toeclips rijden. Niet dat toeclips eigenlijk zo'n probleem zijn. Misschien bouw ik nog wel een keer een wieltje met fixed naaf op als ik die beetje goedkoop zie langskomen. Lijkt me namelijk wel leuk om te proberen.

hendriku

Bericht door hendriku » za sep 01, 2007 10:03 pm

SeMy, ben je al wat verder gevorderd met het project? Ben wel nieuwsgierig namelijk naar het resultaat en hoe je het aangepakt. Zit ook aan iets dergelijks te denken namelijk!

^oZ

Bericht door ^oZ » zo sep 02, 2007 3:58 am

Onzettend leuk framepje voor dat geld, was echt een topfietsje vroegâh

SeMy

Bericht door SeMy » zo sep 02, 2007 9:29 am

Ik heb de laatste tijd niet veel tijd eraan gehad om eraan te werken maar het frame is nu echt helemaal kaal en alle nokjes zijn eraf geslepen. Ik ben nu bezig met plamuren en hoop volgend weekend misschien de eerste grondlaag te gaan spuiten. Ik zal als ik zover ben wat foto's posten.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » zo sep 02, 2007 2:43 pm

Iemand nog zo'n frame hebben? :arms: Ik heb er nog eentje in m'n schuurtje hangen die ik niet meer gebruik. :gavel:

Geheel gratis op te halen in Groningen!!!
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

^oZ

Bericht door ^oZ » zo sep 02, 2007 3:17 pm

Nou en of ik zo'n frame wil hebben, welke maat is het?

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » ma sep 03, 2007 9:38 am

^oZ schreef:Nou en of ik zo'n frame wil hebben, welke maat is het?
Ik dacht iets van 58 of 59 cm
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

^oZ

Bericht door ^oZ » ma sep 03, 2007 6:56 pm

Helaas, ik rij 54 of 56 :|

SeMy

Bericht door SeMy » di sep 04, 2007 4:48 pm

Dit frame is een 60 cm frame maar ik begin nu toch te twijfelen of dat wel goed gaat passen. Kheb maar kort testgereden terwijl het zadel laag stond.
Even goed nameten dus. Anders moet ik een ander framepie gaan zoeken...

In het begin dacht ik hier niet zo bij na omdat het een cheapo projectje zou worden maar zoals vaker is dat weer eens niet het geval....

Als ik een nieuw crankstel zou kopen is het dan beter om een dubbel of triple
te nemen, of maakt dit niet veel uit?

^oZ

Bericht door ^oZ » di sep 04, 2007 7:07 pm

Maakt helemaal niets uit, triples zijn dubbels met extra gaatjes getapt

Plaats reactie