Wie, wat, waarom? ==> EBB

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » vr sep 21, 2007 9:58 pm

didadunlop schreef:Hoeveel wegen de bouten en moeren op je Niner?
Mijn weegschaal is op de 2 gram nauwkeurig en blijft hangen op 0 gram.
Niner is gewoon de shit!
Ik heb op mijn Niner uit werkelijk uit alles gekraak horen komen behalve uit de EBB.
Naar mijn idee een goed ding dus.

Maar waarom vetten jullie hem allemaal in?
Ik heb alleen montagepasta op de bouten en de trapas zitten maar niet op mijn EBB.
Volgens mij werd het zo ook voorgeschreven door Niner.

Wat is dus het idee achter invetten?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

didadunlop

Bericht door didadunlop » za sep 22, 2007 1:32 am

Mooi dat je alleen de moeren etc hebt kunnen meten..:D

Waarom invetten? Omdat er dan vet zit. Dat betekent dat er niks anders bij kan komen. OID want het is nu 2:32 en ik ben wappie.......
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » za sep 22, 2007 2:22 am

didadunlop schreef:. OID want het is nu 2:32 en ik ben wappie.......
Nu is het op mijn peecee 03:20 en ik snap het nog steeds niet!
PROOST! :drunk:
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

^oZ

Bericht door ^oZ » za sep 22, 2007 3:20 am

4:19.. eh ja

steelhead

Bericht door steelhead » zo sep 23, 2007 9:05 am

Aluminium op aluminium moet je wellicht anders invetten dat staal op aluminium en titanium op aluminium. Het vet dat je gebruikt moet Kathodisch zijn aan minst edele materiaal in de mix. Dit houd in dat er in het vet een nog minder edel metalisch element zit.

Het zou in theorie mogelijk zijn een zadelpen (of een EBB) d.m.v. koude las permanent aan je frame te lassen doordat je geen of het verkeerde vet hebt gebruikt.

Als Niner voorstelt je EBB (aluminium) zonder vet in je frame (ook aluminium??) te zetten zal dat wellicht iets met het anodisch/kathodisch zijn van de materialen te maken hebben. Maar ik zou dan nog op zijn minst iets van vettigheid eraan doen. Dat maakt demontage veel makkelijker. Volgens mij kun je met Kopervet nooit fout zitten. Let op de vlekken krijg je slecht uit je kleding.

Maar ik heb mijn lessen metalurgie nooit zo aandachtig gevolgd. Te druk met fietsen!!!!! Op het net kun je veel info vinden.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

ott

Bericht door ott » zo sep 23, 2007 9:27 am

Is dat net zoiets als de zadelpen en boutjes in "vetten" anders erodeert het en krijg je ze niet meer los? montagepasta / kopervet 8)
steelhead schreef:Aluminium op aluminium moet je wellicht anders invetten dat staal op aluminium en titanium op aluminium. Het vet dat je gebruikt moet Kathodisch zijn aan minst edele materiaal in de mix. Dit houd in dat er in het vet een nog minder edel metalisch element zit.

Het zou in theorie mogelijk zijn een zadelpen (of een EBB) d.m.v. koude las permanent aan je frame te lassen doordat je geen of het verkeerde vet hebt gebruikt.

Als Niner voorstelt je EBB (aluminium) zonder vet in je frame (ook aluminium??) te zetten zal dat wellicht iets met het anodisch/kathodisch zijn van de materialen te maken hebben. Maar ik zou dan nog op zijn minst iets van vettigheid eraan doen. Dat maakt demontage veel makkelijker. Volgens mij kun je met Kopervet nooit fout zitten. Let op de vlekken krijg je slecht uit je kleding.

Maar ik heb mijn lessen metalurgie nooit zo aandachtig gevolgd. Te druk met fietsen!!!!! Op het net kun je veel info vinden.
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

sedatif

Bericht door sedatif » zo sep 23, 2007 10:10 am

Het is niet alleen met metaal. Carbon pennen in Aluminium kunnen ook flink vast komen te zitten!

steelhead

Bericht door steelhead » zo sep 23, 2007 11:16 am

Carbon is koolstof en de koolstof gaat een verbinding aan met het aluminium. Daarom worden metalen onderdelen eerst in glasvezel gewikkeld voordat ze in een carbon constructie worden gelijmd. Anders zouden ze op den duur los rotten.

Het oppervlak oxideert en daarmee vergroot de diameter van de zadelpen en hij komt klem te zitten.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

dickie

Bericht door dickie » wo okt 03, 2007 8:34 pm

Het maakt mss ook uit welke type bracketlagers men wil steken?
Zou het op mijn Rig bvb mogelijk zijn om met externe lagers te werken?
Zou de cup niet in de weg zitten van de wedge-bout?
Zoek nl van die Isis af te raken...
Denk dat het Idworx systeem dan handiger is en mss kan een handige lasser zulk systeem wel toepassen op een Rig-frame.

Plaats reactie