Boren van dx kransje
Moderators:JJ, Beheerders
- didadunlop
Ik ben vandaag begonnen met het boren van een DX kransje (om toch dat fixie ding eens te proberen, ik weet het meeloper.) Echter ik heb al drie boortjes vernaggeld op 2 gaten. Standaard HSS boortjes 2,5 MM beetje koelmiddel erbij maar 1 gat ging goed en toen was de rek eruit. Welke boren gebruiken jullie en welk toerental?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- didadunlop
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Ik zou gewoon in één keer de juiste maat doen.
Laag toerental nemen, eerder 1000 a 1500 dan 2500.
Rustig aan doen, zeker niet te heet laten worden.
Cobalt boortjes schijnen wel goed te zijn.
Laag toerental nemen, eerder 1000 a 1500 dan 2500.
Rustig aan doen, zeker niet te heet laten worden.
Cobalt boortjes schijnen wel goed te zijn.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!
- didadunlop
Je hebt speciale koelolie die gebruikt wordt voor zagen en boren. Verkrijgbaar bij de betere ijzerwarenzaak.
Ik ga dinsdag ook eens aan de gang met een boor en een kransje. Ik ben benieuwd! Gelukkig werkt mijn vader bij mijn huis in de buurt. Ik ga dus maar even boortjes mollen op( en van) zijn werk.
Hoe meten jullie de gaten uit? Ik ben van plan een oude remschijf te gebruiken als mal. Andere ideeën?
Ik ga dinsdag ook eens aan de gang met een boor en een kransje. Ik ben benieuwd! Gelukkig werkt mijn vader bij mijn huis in de buurt. Ik ga dus maar even boortjes mollen op( en van) zijn werk.

Hoe meten jullie de gaten uit? Ik ben van plan een oude remschijf te gebruiken als mal. Andere ideeën?

Morgen even een asje en toeclips halen en dan is Wouter's fixie morgen af!

- didadunlop
Ja het is zo simpel nog niet...
Ik ga dit weekend eens wat boortjes aanschaffen en aanklooien..
Of een titanium boortje werkt weet ik zo snel nog niet. Bij mijn weten is titanium niet zo hard als staal maar wel een stuk taaier om te bewerken. Dus of het gaat werken weet ik zo snel nog niet.

Ik ga dit weekend eens wat boortjes aanschaffen en aanklooien..

Of een titanium boortje werkt weet ik zo snel nog niet. Bij mijn weten is titanium niet zo hard als staal maar wel een stuk taaier om te bewerken. Dus of het gaat werken weet ik zo snel nog niet.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Daar ben ik inderdaad achter. Leermomentje van vandaag: een titanium gecoat hdd boortje, 600% harder dan een normaal boortje (volgens de fabrikant) trekt het ook maar één gat! Kobalt- of diamantboortjes zijn denk ik de beste oplossing.
Ik heb nu 5 gaatjes geboord. Dat is maar even genoeg zo. Maar shit hé, wat zijn die dingen hard!
Ik heb nu 5 gaatjes geboord. Dat is maar even genoeg zo. Maar shit hé, wat zijn die dingen hard!
- didadunlop
verdomme vandaag 3 cobalt boortjes vernaggeld. 1 gat ging goed en de rest heb ik alleen maar een kuiltje kunnen maken.
Maar goed. Ik heb nu in ieder geval 5 kuiltjes. Ik zal het kransje meegeven aan een maat van me die bij een metaalbewerker werkt (5 assige cncmachines etc) die zullen vast wel iets hebben waarmee ze 6 gaatjes van 5,5 MM kunnen maken.
Maar goed. Ik heb nu in ieder geval 5 kuiltjes. Ik zal het kransje meegeven aan een maat van me die bij een metaalbewerker werkt (5 assige cncmachines etc) die zullen vast wel iets hebben waarmee ze 6 gaatjes van 5,5 MM kunnen maken.
- didadunlop
Nou ik tel de assen zo,
1 is het draaiende deel waar het gereedschap inzit
2 is de x van de tafel
3 is de y van de tafel
4 is de roterende opspanning op de tafel, erg handig bij 3D werkjes
en dan kan je ook nog sneller werken met een machine die meerdere tafels heeft waardoor je sneller kan wisselen van freeswerkje en dus meer kan produceren (en dan is kut werken met een roterende tafel erop want dan zit je met al die slangen maar het kan wel)
wat jij bedoeld is een gereedschapsmagazijn wat in de machine hangt, waar bijvoorbeeld 48 boortjes freesjes tapjes enz inhangen....
1 is het draaiende deel waar het gereedschap inzit
2 is de x van de tafel
3 is de y van de tafel
4 is de roterende opspanning op de tafel, erg handig bij 3D werkjes
en dan kan je ook nog sneller werken met een machine die meerdere tafels heeft waardoor je sneller kan wisselen van freeswerkje en dus meer kan produceren (en dan is kut werken met een roterende tafel erop want dan zit je met al die slangen maar het kan wel)
wat jij bedoeld is een gereedschapsmagazijn wat in de machine hangt, waar bijvoorbeeld 48 boortjes freesjes tapjes enz inhangen....
- didadunlop
1. draaiend deel
2. x
3. y
4. z
5. Toolchest
maar goed zo ver zit ik ook niet in die wereld.
Ik heb het kransje meegegeven aan vriend van me. Hij werkt bij een frezer en zijn vader maakt scheepsschroeven oid. Dus het komt wel goed.
2. x
3. y
4. z
5. Toolchest
maar goed zo ver zit ik ook niet in die wereld.
Ik heb het kransje meegegeven aan vriend van me. Hij werkt bij een frezer en zijn vader maakt scheepsschroeven oid. Dus het komt wel goed.