Hulp nodig voor retro-direct!
Moderators:JJ, Beheerders
Net weer een paar uur zitten klooien aan mijn Peugeot Retro Direct. Alle onderdelen zijn gemonteerd en het ziet er allemaal zo uit als op de plaatjes, maar het werkt (nog) niet! De ketting loopt of van de freewheels af of bij het derailleur (lus) wieltje vast. Ik varieer de plaats van dit wieltje èn de spanning van de veer dat biedt maar voor één draairichting resultaat.
Wie o wie kan me helpen om dit op te lossen?
Laat maar horen,
thnx,
benz
Wie o wie kan me helpen om dit op te lossen?
Laat maar horen,
thnx,
benz
plaatjes
Hierbij wat plaatjes.
Veel duidelijker kan ik het niet maken. Als ik voorwaarts draai dan gaat de ketting van het buitenste freewheel (klein) af en valt tussen de twee freewheels.
Bij het naar achter draaien komt de ketting klem bij het (floating) derailleurwieltje.
[img]http://www.flickr.com/photos/16940904@N08/[/img]
Groet,
Veel duidelijker kan ik het niet maken. Als ik voorwaarts draai dan gaat de ketting van het buitenste freewheel (klein) af en valt tussen de twee freewheels.
Bij het naar achter draaien komt de ketting klem bij het (floating) derailleurwieltje.
[img]http://www.flickr.com/photos/16940904@N08/[/img]
Groet,
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Mijn ideeen:
1. derailleurwieltje heeft teveel zijdelingse speling. Strakker ophangen. systeem met tiewraps/standaard/veer is niet echt stabiel. Beter kan je een en ander vastmaken aan de chainstay en vandaaruit een vorm van spanner maken. Het liefst zonder veren oid.
2. derailleurwieltje mag wat hoger worden geplaatst (dichter bij de chainstay) dan heb je meer chainwrap, dat icm met met meer zijdelingse stijheid van je floating derailleurwieltje zou al een hoop helpen.
3. Misschien dat een 3/32 ketting beter werkt. Die is namelijk zijdelings wat flexibeler. Gevolg is dat ie misschien wat beter overal rond gaat. Nu heb je een brede ketting (dacht ik te zien) welke niet geschikt is voor versnellingen en er zit nogal wel zijdelingse beweging in je kettinglijn.
Voor de rest vind ik het er super uitzien! Leuk idee zo'n retrodirect.
1. derailleurwieltje heeft teveel zijdelingse speling. Strakker ophangen. systeem met tiewraps/standaard/veer is niet echt stabiel. Beter kan je een en ander vastmaken aan de chainstay en vandaaruit een vorm van spanner maken. Het liefst zonder veren oid.
2. derailleurwieltje mag wat hoger worden geplaatst (dichter bij de chainstay) dan heb je meer chainwrap, dat icm met met meer zijdelingse stijheid van je floating derailleurwieltje zou al een hoop helpen.
3. Misschien dat een 3/32 ketting beter werkt. Die is namelijk zijdelings wat flexibeler. Gevolg is dat ie misschien wat beter overal rond gaat. Nu heb je een brede ketting (dacht ik te zien) welke niet geschikt is voor versnellingen en er zit nogal wel zijdelingse beweging in je kettinglijn.
Voor de rest vind ik het er super uitzien! Leuk idee zo'n retrodirect.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Zoals dida al zegt, een derailleurketting heeft minder problemen met rare kettinglijnen.
Probeer bovendien het derailleurwieltje vast te maken aan de chainstay mbv een vaste beugel.
Succes, mooi project
Ps: Welke freewheels heb je gebruikt??
Probeer bovendien het derailleurwieltje vast te maken aan de chainstay mbv een vaste beugel.
Succes, mooi project

Ps: Welke freewheels heb je gebruikt??
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
dude:
1 naaf met freewheel thread (oude opschroefnaaf)
2 freewheels
1 lockring
1 BB schroefcup
stap 1: schroef de lockring geheel op de naaf
stap 2: schroef het grootste freewheel op de naaf
stap 3: schroef de BBcup in het shroefdraad van het grootste freewheel
stap 4: schroef het kleine freewheel over de BBcup
oftewel je gebruikt de BBcup als een soort schroefdraad verlenging
Duidelijk?
1 naaf met freewheel thread (oude opschroefnaaf)
2 freewheels
1 lockring
1 BB schroefcup
stap 1: schroef de lockring geheel op de naaf
stap 2: schroef het grootste freewheel op de naaf
stap 3: schroef de BBcup in het shroefdraad van het grootste freewheel
stap 4: schroef het kleine freewheel over de BBcup
oftewel je gebruikt de BBcup als een soort schroefdraad verlenging
Duidelijk?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer:
Geniaal!
(laat ik hier nou net nog een opschroef achterwiel hebben staan)
(laat ik hier nou net nog een opschroef achterwiel hebben staan)
This ain't no sun tan, we got a mud tan!
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
zo dus:

Als je vooruit trapt gebruik je het kleine freewheel en als je achteruittrapt gebruik je het grote freewheel.
Echt er zijn teveel mooie uitvindingen gedaan eind van de 19e en begin 20e eeuw. Dit is ook zo'n juweeltje.
Op bovenstaande foto zie je tevens een betere bevestiging van het derailleurwieltje. Wat steviger dan de veertjes en tiewraps van de OP.

Als je vooruit trapt gebruik je het kleine freewheel en als je achteruittrapt gebruik je het grote freewheel.
Echt er zijn teveel mooie uitvindingen gedaan eind van de 19e en begin 20e eeuw. Dit is ook zo'n juweeltje.
Op bovenstaande foto zie je tevens een betere bevestiging van het derailleurwieltje. Wat steviger dan de veertjes en tiewraps van de OP.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Ehh, nee! Stap 3 lukt volgens mij dus niet met standaard-shimano-freewheels:didadunlop schreef:dude:
1 naaf met freewheel thread (oude opschroefnaaf)
2 freewheels
1 lockring
1 BB schroefcup
stap 1: schroef de lockring geheel op de naaf
stap 2: schroef het grootste freewheel op de naaf
stap 3: schroef de BBcup in het shroefdraad van het grootste freewheel
stap 4: schroef het kleine freewheel over de BBcup
oftewel je gebruikt de BBcup als een soort schroefdraad verlenging
Duidelijk?

“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
Heb zelf ook een fiets met dit systeem erop. De opstelling van het spanwieltje is echt belangrijk. Heb zelf maar 1 tandwiel voor, dat scheelt wel. Fiets is uit 1925 maar het fietst heerlijk!
http://us.a2.yahoofs.com/groups/g_13018 ... HBm8N4ihM5
Deze staat in het velorama in nijmegen
http://us.a2.yahoofs.com/groups/g_13018 ... HBAHlw8aCR
hier wat onfo over de retrodirect
http://www.m-gineering.nl/retro.htm
http://www.frankb.us/gears/
http://en.wikipedia.org/wiki/Retro-Direct
succes ermee
http://us.a2.yahoofs.com/groups/g_13018 ... HBm8N4ihM5
Deze staat in het velorama in nijmegen
http://us.a2.yahoofs.com/groups/g_13018 ... HBAHlw8aCR
hier wat onfo over de retrodirect
http://www.m-gineering.nl/retro.htm
http://www.frankb.us/gears/
http://en.wikipedia.org/wiki/Retro-Direct
succes ermee

- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
bedankt voor de reacties
Bedankt voor de reacties en de suggesties
Ik ga de komende tijd een en ander proberen. Jullie zien het resultaat spoedig. Een oude derailleur als jockeywheel is een idee. 't Moet er natuurlijk ook nog een beetje goed uitzien
.
De freewheels hebben respectievelijk 18 tanden (onbekend taiwanees merk)(Marten (www.m-gineering.nl) heeft volgens mij ook goede Duitse Esjot freewheels) en 23 tanden ATOM (www.defietsenmaker.nl)
Keep you posted, vooruit of achteruit trappend
!
Benz
Ik ga de komende tijd een en ander proberen. Jullie zien het resultaat spoedig. Een oude derailleur als jockeywheel is een idee. 't Moet er natuurlijk ook nog een beetje goed uitzien

De freewheels hebben respectievelijk 18 tanden (onbekend taiwanees merk)(Marten (www.m-gineering.nl) heeft volgens mij ook goede Duitse Esjot freewheels) en 23 tanden ATOM (www.defietsenmaker.nl)
Keep you posted, vooruit of achteruit trappend

Benz
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am