Iemand ervaring met fietsen over geprepareerde sneeuw?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Cloxxki
Iemand ervaring met fietsen over geprepareerde sneeuw?

Bericht door Cloxxki » wo mar 05, 2008 10:24 am

Ik wil komende winter proberen geen figuur te slaan in winter triathlons.
Lopen, biken, langlaufen.
Bij voldoende sneeuw (locatie wordt er wel een beetje op uitgezocht natuurlijk) vindt alles plaats op samengepakte sneeuw. Geen poederbende dus.
29" mag.
Wie heeft er opvallend snelle setups opgemerkt?

Bontrager XR's vielen me 3 jaar geleden al niet tegen (maartse sneeuw). Ik hoor goede verhalen over WTB Weirwolf LT's en Schwalbe Racing Ralph 2.4's. Hebben bredere velgen zin, en wanneer niet? Ze bestaan nu al van 50mm breed!

Thanks!

dgmtc

Bericht door dgmtc » do mar 06, 2008 10:40 am

sorry, kon het niet laten:
https://www.ktrakcycle.com/index.html

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do mar 06, 2008 2:16 pm

Dank je :-)

Maar mijn interesse gaat vooral uit naar het REDUCEREN van rolweerstand :-)

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » vr mar 07, 2008 8:07 am

Ik heb zelf geen ervaring met het fietsen over sneeuw en vindt het ook verwarrend. Als ik naar de sneeuw/winterbanden van schwalbe kijk zijn deze allemaal smaller dan 1.9". De banden van de Surly Pugsley zijn daarintegen weer erg breed 4". Mij lijkt het zo te zijn als je over losse sneeuw/zand wilt neem je brede banden om te blijven drijven en over samengepakte sneeuw neem je smallere banden en of een smalle velg om de band wat ronder te kunnen zetten. Zouden sneeuwkettingen en of spike banden niet werken?
Met deze sneeuwketting setup hoef je geen (dure) sneeuwbanden te kopen
Afbeelding
bron
Doubt Kills Dreams

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr mar 07, 2008 8:47 am

Gijsberg schreef:Ik heb zelf geen ervaring met het fietsen over sneeuw en vindt het ook verwarrend. Als ik naar de sneeuw/winterbanden van schwalbe kijk zijn deze allemaal smaller dan 1.9". De banden van de Surly Pugsley zijn daarintegen weer erg breed 4". Mij lijkt het zo te zijn als je over losse sneeuw/zand wilt neem je brede banden om te blijven drijven en over samengepakte sneeuw neem je smallere banden en of een smalle velg om de band wat ronder te kunnen zetten. Zouden sneeuwkettingen en of spike banden niet werken?
Met deze sneeuwketting setup hoef je geen (dure) sneeuwbanden te kopen
Afbeelding
bron
Apart, die kettingen! Benieuwd naar de werking ervan...

Kijk, die smalle spike banden zijn denk ik vooral om over ijzige straten en paden te racen denk ik. Comemciele, korte spikes, doen ook niet veel meer dan rubber met dezelfde vorm op relatief zachte sneeuw.

Als er op straat 10cm verse sneeuw ligt, kan ik me voorstellen dat een smalle band er doorheen snijdt. Je drukt minder sneeuw samen. Of je nu brede of smalle banden hebt, je moet het toch 9cm samen pakken. Modderbanden, waar de bodem hard is, zijn smaller ook sneller. Nu plakt modder natuurlijk ook erger.
Nu is samengepakte sneeuw denk ik (afgezien van ijs) toch nog wat verder aan te trappen, je zult toch wel bandensporen zien, lijkt me? Op het strand, waar ik meer ervaring heb, heb je ook bandensporen, maar is breder sneller omdat het de druk verspreid, je daardoor minder zand verplaatst. Smalle banden werken daar alleen op "beton"achtige omstandigheden. Pugs banden van 3.7" hebben al te veel profiel voor een snelle strandrace, en misschien ook wel te veel luchtweerstand.

Veel variabelen, maar ik vrees dat ze wel echt uit maken.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr mar 07, 2008 8:51 am

Furious Fred??? Of heeft dat TE weinig grip.........

Volgens mij is dat een fijn bandje op gepakte sneeuw.

Anders is RR 2.4 volgens mij wel je beste optie denk, rond & breed met weinig druk en voldoende noppen. Deze band gebruik ik zelf "altijd" in de NL sneeuw.

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

trek

Bericht door trek » vr mar 07, 2008 8:59 am

BOSS schreef:Furious Fred??? Of heeft dat TE weinig grip.........

Volgens mij is dat een fijn bandje op gepakte sneeuw.

dussssssss©
In 2.4 uitvoering, Gas erop! Ook in de de duinen een heerlijk bandje lijkt me.

ott

Bericht door ott » vr mar 07, 2008 9:38 am

Ik denk dat je het wiel (of de band) niet overnieuw hoeft uit te vinden.
Mijn mening:
Surly endomorph 3.7 (pugsley en moots snow) heeft een aangepaste band voor sneeuw met profiel.. Neem de breedste band die je frame kan hebben en ga maar aan het knippen en snijden om het gewenste profiel te krijgen.
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Perik

Bericht door Perik » vr mar 07, 2008 9:52 am

Ik denk dat je vooral helder moet hebben op wat voor sneeuw je gaat rijden. Inuit hebben niet voor niets 10tallen woorden voor verschillende soorten sneeuw! Op losse sneeuw is zo'n surly misschien fijn. Maar op een geprepareerde langlauf baan kun je zelfs hardlopen op hardloopschoenen, daar lijkt me zo'n monster overbodig en zou je eerder een snelle "gewone" band kunnen kiezen.

OohDie
Contacteer:

Bericht door OohDie » vr mar 07, 2008 12:34 pm

Tip van mijn vrienden uit Portland.

En daar hebben ze ervaring met sneeuw.

p.s. probeer dit niet met velgremmen!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr mar 07, 2008 1:35 pm

OohDie schreef:Tip van mijn vrienden uit Portland.

En daar hebben ze ervaring met sneeuw.

p.s. probeer dit niet met velgremmen!
Erg interessant. Ik vraag me af hoeveel tractie en grip dit brengt, voor hoeveel rolweerstand. Kon weleens redelijk gunstig uit pakken.

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » vr mar 07, 2008 4:00 pm

De "zipp ties" zullen waarschijnlijk alleen werken op "gladde" banden. Bij een noppen band zullen ze tussen de noppen vallen en geen extra grip kunnen bieden. Verder lijkt het mij dat alleen grip in de rijrichting (is dat tractie?) geboden kan worden en geen zijlingse grip. Zijlingse grip wil je iig graag hebben in de bochten. Die sneeuwketting is een stuk agressiever dan de "zipp ties". Een band met grove agressieve niet vervormbare noppen/ pennen op een soepel karkas zullen waarschijnlijk het beste werken op de samengepakte sneeuw.

Bij ons in het dorp gaat de legende dat de dorpssmid in zijn jonge jaren bij zijn Zundap een bromfietsketting om zijn band over de lengte richting die hij vervolgens op pompte zodat hij strak om de band zat en met 120 km/h over de met ijzel en sneeuw bedekte wegen reed.
Doubt Kills Dreams

Pottser

Bericht door Pottser » vr mar 07, 2008 4:39 pm

Ik bemoei me er ook maar mee. De soort sneeuw is het belangrijkste. Op dit moment rijden ze in Alaska de Iditarod invitational, voorheen Iditabike/-sport. Iedereen rijdt daar inmiddels met brede velgen (50mm) of Endomorphs e.d.. http://www.alaskaultrasport.com/latest_news.html

In 1992 heb ik zelf de Iditabike gereden, toen overigens 200 mijl en niet als nu 350 of 1100 mijl. Ik reed toen met 40 mm brede velgen en 2,5 inch banden. Ondanks dat de gehele route over aangestampte honden- en snowmachinetrails loopt, werken brede velgen en de juiste band direct. Ik had spijt niet nog bredere velgen te hebben gekocht. De brede velgen leiden niet tot extra rolweerstand, maar maken het wel mogelijk met een zeer lagebandenspanning te rijden en geeft extra float. Grip is eigenlijk nooit een probleem. Dat is alleen op echt ijs een uitdaging.

Ik denk dus dat op langlaufroutes de grip voldoende zal zijn, maar een extra brede velg alleen maar voordelen biedt. Een Surly Endomorph is dan wwrschijnlijk niet gelijk nodig. Mocht je met 26inch willen gaan rijden, dan heb ik nog wel een setje Snowcat-velgen die je mag lenen. Moet je er alleen wel een wiel van bouwen. 29inch Snowcats bestaan wel, maar zijn lastig aan te komen.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr mar 07, 2008 5:25 pm

Pottser schreef:Mocht je met 26inch willen gaan rijden
Ja, daaaaaag!!

Maar dank je voor je input, ik zal je tzt daar nog eens nader over laten mee denken als je dat okee vindt.

Er zijn nu ook 40-50mm ofzo 29" velgen van ~750g. Gaten erin geboord af fabriek. Erg aantrekkelijk voor zo'n toepassing met Racing Ralphs, lijkt me. Wordt het een platte band van 65mm ongeveer. Moet op lager druk erg veel float geven, zou je zeggen?

Pieter!

Bericht door Pieter! » zo mar 09, 2008 5:21 pm

Marco Pantani reed ook goed op 'sneeuw', maar dat zal je wel niet bedoelen :o ;)

Sorry....... :)

Pieter!

Bericht door Pieter! » zo mar 09, 2008 7:44 pm

En je kent natuurlijk de thread op mtbr.com over de mega vette banden, waarmee ze in de sneeuw rijden- type Pugsley.

Plaats reactie