Salsa El Mariachi

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
didadunlop
Salsa El Mariachi

Bericht door didadunlop » wo jun 11, 2008 9:07 pm

Zoals wel bekend heeft mijn vorige frame helaas de geest gegeven. En aangezien ik toch niet zonder een MTB kan ben ik verder gaan kijken.

Via onze huisdealert kwam ik een goede deal tegen. Een Salsa El Mariachi.

Deze met veel bravoure in Uden gekregen via de bergrace in Arnhem.

Opgebouwd en dit is het resultaat:

Afbeelding

Een blauwe Xl El Mariachi met helrode RaceFace cranks, Hope spullekes, BB7 en Mary.

Afbeelding

Maar hoe rijdt ie in vergelijking met mijn vorige fiets (een GF RIG met On-one 5pc fork)?

Echt anders.
Punt 1 het materiaal. Staal ipv alu. Dat merk je echt in het dempen en het levendige.
Punt 2 de maatvoering. De RIG was langer, de vork had meer rake met een minder steile balhoofdshoek, veel langere top tube en kortere chainstays. Ik merk dat ik er nu wat relaxter opzit en meer kan gooien en smijten. Op de RIG zat ik toch wat uitgestrekter.

Tijdens het rijden merk ik vooral dat de RIG meer op rails liep. Bocht in en klappen. De mariachi is speelser en darteler. Volgens mij komt dit door de kortere wielbasis en mijn zit waarbij ik meer kan gooien/lichaam in de strijd gooien. Merk wel dat ik er wat meer voor moet werken om echt hard de bocht door te gaan. Dat ging makkelijker/gecontroleerder bij de RIG. Maar de Salsa is duidelijk een stap vooruit en past denk ik meer bij wat ik zoek. dartel en gooien. Ik denk wel dat ik hierop beter leer fietsen.

Het gewicht valt me trouwens allezins mee. Het frame is iets zwaarder. Het EBB is veel lichter en de vork is ook veel lichter dan de OnOne vork. Ik heb de uiteindelijke kilo;s niet vergeleken maar ik denk dat er weinig tot geen verschil in zit. Iets boven de 10 kilo waarschijnlijk. Ik vind wel dat door mijn andere houding de plaatsing van het gewicht lekkerder is dan op de RIG. Dus heb je er ook minder last van..:D

Afbeelding

Uit betrouwbare bron (vrouwelijk) heb ik vernomen dat deze combi erg goed staat.

Afbeelding

Wat er de komende tijd nog gaat veranderen:

1. smaller bottom bracket. Nu 113 en aan beide zijden zit nog 1 CM ruimte. Dus ik denk dat ik er makkelijk een 107 of zelfs een 103 in kwijt kan.
2. Hope/Salsa voorwiel. Nu shimano maar dat is natuurlijk niet PC.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

biermagnaat

Bericht door biermagnaat » wo jun 11, 2008 11:54 pm

Erg mooie fiets! 8)

OohDie
Contacteer:

Bericht door OohDie » do jun 12, 2008 12:39 am

Ik was al benieuwd wat er onder dat bubbeltjesplastic zat in Arnhem. En ik moet zeggen dit ziet er erg goed uit.
Dus veel plezier ermee en ik zie je wel weer in Oosterbeek.

ott

Bericht door ott » do jun 12, 2008 7:20 am

Ziet er goed uit, maat kun je ook hebben :)
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do jun 12, 2008 11:25 am

Vork veel lichter? Hoe licht dan?

didadunlop

Bericht door didadunlop » do jun 12, 2008 11:38 am

nah hoeveelheden weet ik niet. Maar toen ik ze optilde was de salsa gevoelsmatig lichter. Ik zal dit weekend eens het geheel gaan wegen.

BB drop van de Salsa is ook 18MM meer dan de Rig. Hij ligt dus een stuk lager. Misschien dat ik daarom ook meer in de fiets zit om ermee te kunnen spelen.

Leuk, leuk..
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do jun 12, 2008 1:22 pm

didadunlop schreef:nah hoeveelheden weet ik niet. Maar toen ik ze optilde was de salsa gevoelsmatig lichter. Ik zal dit weekend eens het geheel gaan wegen.

BB drop van de Salsa is ook 18MM meer dan de Rig. Hij ligt dus een stuk lager. Misschien dat ik daarom ook meer in de fiets zit om ermee te kunnen spelen.

Leuk, leuk..
Lager is veelal minder wendbaar. Je moet dan meer een dubbele bocht nemen om iets te ontwijken. Als je hoog zit is het slechts een slinger aan het stuur waarbij je zwaartepunt onveranderd rechtdoor blijft gaan.
Je krijgt er wel grotere stabiliteit en controle voor terug.

didadunlop

Bericht door didadunlop » do jun 12, 2008 1:37 pm

Daar heb je zeker gelijk in. Daarom valt het mij ook zo op dat de RIG meer op rails liep en deze wat speelser is. Ik zal dit weekend flink KM's maken. Dan kan ik er denk ik een beter oordeel over geven.

dader

Bericht door dader » za jun 14, 2008 4:20 pm

Mooi Dida!

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di nov 18, 2008 4:52 pm

Moet je niet ff granny boutjes monteren?

Anders krijg je mss dit soort taferelen:
http://forums.mtbr.com/showpost.php?p=4 ... stcount=16
:cry:
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

didadunlop

Bericht door didadunlop » di nov 18, 2008 5:13 pm

Zitten er al in..:D

Ik wil ze alleen gaan vervangen door wat TI boutjes. Lijkt me mooier en geeft me weight weenie credits.....duszzzzz..

dré

Bericht door dré » di nov 18, 2008 10:12 pm

hoe zit dat dan?
hebben die iets met de sterkte van de crank/spider te maken?

didadunlop

Bericht door didadunlop » di nov 18, 2008 10:44 pm

Het materiaal is nogal dun rond de granny gaten. Zodoende is het mogelijk om e.e.a. te overstressen.

mateis

Bericht door mateis » wo nov 19, 2008 10:11 am

Hmmmzz,

Goede tip; tijd om dat eens te gaan fixen... :angelnot:

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo nov 19, 2008 10:14 am

Zou ik doen..:D

Wat misscien ook mogelijk is is om de granny gaten op te vullen met epoxy ofzo. Dat is wel een definitieve oplossing maar ziet er wel leuk uit.

Plaats reactie