Via onze huisdealert kwam ik een goede deal tegen. Een Salsa El Mariachi.
Deze met veel bravoure in Uden gekregen via de bergrace in Arnhem.
Opgebouwd en dit is het resultaat:

Een blauwe Xl El Mariachi met helrode RaceFace cranks, Hope spullekes, BB7 en Mary.

Maar hoe rijdt ie in vergelijking met mijn vorige fiets (een GF RIG met On-one 5pc fork)?
Echt anders.
Punt 1 het materiaal. Staal ipv alu. Dat merk je echt in het dempen en het levendige.
Punt 2 de maatvoering. De RIG was langer, de vork had meer rake met een minder steile balhoofdshoek, veel langere top tube en kortere chainstays. Ik merk dat ik er nu wat relaxter opzit en meer kan gooien en smijten. Op de RIG zat ik toch wat uitgestrekter.
Tijdens het rijden merk ik vooral dat de RIG meer op rails liep. Bocht in en klappen. De mariachi is speelser en darteler. Volgens mij komt dit door de kortere wielbasis en mijn zit waarbij ik meer kan gooien/lichaam in de strijd gooien. Merk wel dat ik er wat meer voor moet werken om echt hard de bocht door te gaan. Dat ging makkelijker/gecontroleerder bij de RIG. Maar de Salsa is duidelijk een stap vooruit en past denk ik meer bij wat ik zoek. dartel en gooien. Ik denk wel dat ik hierop beter leer fietsen.
Het gewicht valt me trouwens allezins mee. Het frame is iets zwaarder. Het EBB is veel lichter en de vork is ook veel lichter dan de OnOne vork. Ik heb de uiteindelijke kilo;s niet vergeleken maar ik denk dat er weinig tot geen verschil in zit. Iets boven de 10 kilo waarschijnlijk. Ik vind wel dat door mijn andere houding de plaatsing van het gewicht lekkerder is dan op de RIG. Dus heb je er ook minder last van..

Uit betrouwbare bron (vrouwelijk) heb ik vernomen dat deze combi erg goed staat.

Wat er de komende tijd nog gaat veranderen:
1. smaller bottom bracket. Nu 113 en aan beide zijden zit nog 1 CM ruimte. Dus ik denk dat ik er makkelijk een 107 of zelfs een 103 in kwijt kan.
2. Hope/Salsa voorwiel. Nu shimano maar dat is natuurlijk niet PC.