Testje: Salsa Gordo 35mm 29" Velg

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

willem12
Testje: Salsa Gordo 35mm 29" Velg

Bericht door willem12 » vr feb 27, 2009 10:55 pm

We hebben de afgelopen jaren Amerikaanse waarden overgenomen: Groter = Beter. Wielen moesten groter, van 26" naar 29" en banden moesten breder van 2.2" naar 2.4" en zelfs 2.5". Toen kwam een groot onderzoek in Duitsland van een student die de rolweerstand bekeek voor allerlei verschillende bandenmaten en wat bleek: bij gelijke bandenspanning was breder efficienter. Vooral Schwalbe heeft dit onderzoek opgepikt en vertaald in grote, bolle banden. Op de Nederlandse zandpaden zijn deze banden een zegen; brede banden rollen over het zand i.p.v. het zand opzij te drukken.

In deze mini test combineren we alles: 29" wielen met 2.4" banden op 35mm velgen. Alleen een Surly Pugsley kan breder..

Stans Ztr Arch lijkt een dwerg
Afbeelding

Racing Ralph 2.4 op 19mm Stans Arch velg
Afbeelding

Racing Ralph 2.4 op 35mm Salsa Gordo
Afbeelding

De totale breedte is gelijk, iets meer dan 6omm, maar de vorm is totaal anders, boven is band nog rond, beneden is het loopvlak veel vlakker. De 60mm wordt boven gemeten aan de rand van de noppen, maar beneden bij de wangen.

26" RR (2007 versie) 2.4 op 21mm, 29" 2.25 (2008 versie) op 19mm en 29" 2.4 (2008 versie) op 35mmGordo
Afbeelding
Niet alleen breder, maar doordat er minder band wordt gebruikt in de kromming vanaf de velg ook hoger. 29 1/2 Inch 8)

Morgen deel 2, de evaluatie tijdens de toertocht van Eerbeek. Hopenlijk rijden we niet lek, want in deze band gaan nu wel drie CO2 cartridges...

Tekst & Foto's: Willem12
Hartelijk aan Dader die de Salsa Gordo velg ter beschikking stelde.
Laatst gewijzigd door willem12 op zo mar 01, 2009 8:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » za feb 28, 2009 6:03 pm

Wat is dit..? Wild(e) groei van testredacteurs...?

:D

ott

Bericht door ott » za feb 28, 2009 7:07 pm

Waar gaan we heen?
Brede velgen geven een andere bolling an de band, dus bredere velgen voor breede banden?
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » za feb 28, 2009 11:03 pm

Op naar de 29x3.7"

PuXXLy! :o
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

dader

Bericht door dader » zo mar 01, 2009 7:25 am

Ik ben benieuwd wat je er van vind Willem!

DGR

Bericht door DGR » zo mar 01, 2009 6:57 pm

Dit kan wel eens een nieuwe trend worden voor 29'ers... ik juich het toe in ieder geval :)

Leuke vergelijking in ieder geval, met al dat beeldmateriaal!

willem12

Bericht door willem12 » zo mar 01, 2009 8:12 pm

Deel 2 van de Test: de praktijk
Vandaag 70km met de velg gefietst tijdens de toertocht van Eerbeek. Algemene indruk: deze velg geeft je fiets extra stabiliteit. Niet alleen rolt de band heerlijk met deze velg, maar de extra breedte vertaald zich direct in extra stabiliteit en rust. Het hele voorwiel werd rustiger en door het grote volume van de band was er goede demping. Ik betrapte mezelf op het aantrekken van de body warmer terwijl ik met losse handen bergaf reed...

Het grootste verschil was in de afdalingen door mul zand. Ik kon gewoon sturen en remmen met voorwiel, iets wat met smallere banden onmogelijk is. Het scherpere bochtenwerk viel iets tegen; de Racing Ralph had alleen nog maar noppen op loopvlak en niets meer aan de zijkant.

Gordo in actie
Afbeelding

Plus:
- Stabiliteit
- Groter volume van de band
- Rustig stuurgedrag
- Bandenspanning kan iets omlaag 0.1-0.2 Bar (verder durfde ik niet )

Min:
- Iets zwaarder
- Niet elke band past, zijnoppen worden loopvlaknoppen
- Kan niet tubeless gemaakt worden
- Niets voor XC wedstrijden

Voor wie:
- Fietsers op zoek naar comfortabel en rustig stuurgedrag
- Maximale grip en toch groot loopvlak

Waar gebruiken:
- Op het strand met Big Apple Light is dit een absolute killer !!!
- In de Alpen en Ardennen met Mountain King 2.4 nooit meer angstig naar beneden
- Met Racing Ralph 2.4. voor op de Nederlandse zandgronden.

Kopen:
Als absolute primeur voor leden van het Dirty-Pages forum is dit originele testwiel per direct hier verkrijgbaar: Te koop.
Zelf wielen maken of laten maken met deze velg kan bij de lokale dealert.
Meer promotiemateriaal bij Salsa.
Laatst gewijzigd door willem12 op ma mar 02, 2009 7:02 am, 3 keer totaal gewijzigd.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo mar 01, 2009 8:21 pm

Ik ben vooral benieuwd naar wat de laagste rolweerstand geeft over sneeuw.

Schraap jij de vriezer even leeg, Willem? :-)

Zou een Gordo+RR2.4 in een Superfly passen, weet iemand dat?

mateis

Bericht door mateis » zo mar 01, 2009 8:27 pm

Leuk verhaal, mooi beeldmateriaal.

Wat mij het meest opvalt is het verschil in rondheid in de doorsnede tussen de oude en de nieuwe RR. Die oude was bekend absurd vierkant (lomp ding), die nieuwe is heel erg rond in doorsnede voor een Schwalbe. Dat verschil is veel groter dan dat tussen de verschillende velgen. :shock:

JeroenK

Bericht door JeroenK » zo mar 01, 2009 9:48 pm

mateis schreef: Wat mij het meest opvalt is het verschil in rondheid in de doorsnede tussen de oude en de nieuwe RR. Die oude was bekend absurd vierkant (lomp ding),
Wat ik op het plaatje zie, is een oude, versleten en dus vierkante Racing Ralph ;).

nishiki
Contacteer:

Bericht door nishiki » zo mar 01, 2009 10:20 pm

Heb je in deze test met de bredere velgen ook geconstateerd dat je met lagere bandendruk kunt rijden dan op de smalle velgen?

Fry

Bericht door Fry » zo mar 01, 2009 10:43 pm

brede velgen hebben alleen maar voordelen, buiten dan dat ze zwaarder zijn, voor mij geen velgen meer onder de 35mm breedte

willem12

Bericht door willem12 » ma mar 02, 2009 7:01 am

nishiki schreef:Heb je in deze test met de bredere velgen ook geconstateerd dat je met lagere bandendruk kunt rijden dan op de smalle velgen?
Yep,
Ik zal tekst aanpassen.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma mar 02, 2009 12:14 pm

Interessant zou ook zijn te meten :
Hoogte velg + band, bij bv 2.0 bar, en dan de velghoogte ervan af halen. Een bredere velg kan zowel een lagere band geven, maar mogelijk ook een hogere. er zal natuurlijk een velgbreedte zijn die de hoogste band geeft, per specifieke band.
Op de foto lijkt de band wel hoog.
In extremis, zal een bredere velg natuurlijk een lager volume geven. (2 hoog, 8 breed ipv 6 breed en 5.5 hoog). Echter, toch kan een lager volume dan een lagere bandendruk vragen. Bij 1cm indrukken op vlakke bodem zal immers het luchtvolume gehalveerd moeten worden.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma mar 02, 2009 12:21 pm

Cloxxki schreef:Zou een Gordo+RR2.4 in een Superfly passen, weet iemand dat?
Als de breedte even groot is zoals Willem gemeten heeft, gaat het passen dus, ik heb vorig seizoen helemaal gereden met een RR 2.4 achterin de Superfly. Of het ECHT past weet ik hoop ik heel snel :)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Probailer2

Bericht door Probailer2 » di mar 03, 2009 1:38 pm

je kan nog wijder dan 35mm gaan hoor, Kris Holm velgen zijn 38mm wijd ;)
http://www.einradladen.net/shop/show_pr ... cts_id/316
Sidewalls zijn CNC gefreesd voor extra remkracht.
Volgens mij best goedkoop in vergelijking met andere (fiets) 29" velgen en gebouwd voor sterkte...

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di mar 03, 2009 1:42 pm

Het leuke van de Salsa is dat ie disc is, met schijfremmen heb je die extra remkracht op de velg niet nodig ;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Probailer2

Bericht door Probailer2 » di mar 03, 2009 3:33 pm

JJ schreef:Het leuke van de Salsa is dat ie disc is, met schijfremmen heb je die extra remkracht op de velg niet nodig ;)

JJ
Nouja, dat zag ik ook wel.
Ik vermeld het even voor degene die een brede velg willen met brakesurface voor velgremmetjes. HS33 for the win ;)

mateis

Bericht door mateis » do mar 05, 2009 1:04 pm

JeroenK schreef:
mateis schreef: Wat mij het meest opvalt is het verschil in rondheid in de doorsnede tussen de oude en de nieuwe RR. Die oude was bekend absurd vierkant (lomp ding),
Wat ik op het plaatje zie, is een oude, versleten en dus vierkante Racing Ralph ;).
Ja, kom, maar dan nog! Ik weet toch wel vrij goed hoe die krengen er in nieuwe toestand uitzien, hoor... :taunt:

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do mar 05, 2009 3:17 pm

normaal post ik niet buiten mijn doelgroep

maar bredere velgen > beter

= toch oud nieuws ?

DH > trial > alleen weight weenies blijven bij smalle velgen hangen dacht ik
die dus taco-en of breken bij "goed " gebruik ?

brede velg = stabieler , minder kans op snake bites, dus kan je ook minder druk in de band doen als je dat wil ..?, minder side roll van de band van links naar rechts over de velg heen (bochten werk),
stevigere wheel build, spaak gaten kunne verder uit elkaar staan (offset) en maakt een steviger wiel
en nog wat dingetjes misschien ...

de band valt idd iets anders op velg.. maar zo scherp de bocht door doen niet veel mensen en zal naar mij idee niet veel uitmaken qua grip >? toch ?

willem12

Bericht door willem12 » do mar 05, 2009 9:36 pm

cyberhawk schreef:normaal post ik niet buiten mijn doelgroep
maar bredere velgen > beter = toch oud nieuws ?
Je geeft het antwoord zelf al. Doelgroep. Voor XC'ers die voornamelijk op zoek zijn naar snelle lichte wielen is dit nieuws. Langzaam maar zeker begint het door te dringen.

Deze gordo's zijn natuurlijk wel nieuws, breed en toch redelijk licht en 29"!!. Zijn er al DH 29"??

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr mar 06, 2009 8:10 am

nee maar dat zou wel en goed idee zijn ! minder rol weerstand maar missch zwakker wiel ?

JeroenK

Bericht door JeroenK » vr mar 06, 2009 9:17 am

Afbeelding

Ik kan er niets aan doen... Je doet me denken aan een van mijn favoriete acteurs, Willem! :D

Afbeelding

Brede velgen zijn vreselijk nuttig, vooral met brede banden. Ik kan me heel goed voorstellen dat je er overal mee overheen dendert, met name mul zand, maar ook hobbelig gras.

Uiteindelijk is alles een compromis en daar kunnen we over blijven discussieren, dus dat doe ik maar niet. Ieder inzetbereik heeft zijn ideale middelen en welk inzetbereik je voor gaat, is aan iedereen om zelf te bepalen.

Ik verkies voor wedstrijden het lichtvoetige van ZTR355's in combinatie met iets lichtere en smallere (*) banden en maak gebruik van de betere roleigenschappen die grotere wielen toch al hebben t.o.v. kleine wielen. Dikke velgen + banden leiden voor mij tot meer rond te slingeren massa dan ik leuk vind. Het is te vergelijken met 26" + strandbanden en dat verschil voelde ik altijd heel duidelijk.

Bij mij komt daar bij dat ik niet altijd even steady stuurgedrag vertoon. Soms gaat het super, maar soms gaat het slecht en dan ga ik te veel in de remmen en moet ik telkens flink optrekken. Het theoretische voordeel van brede banden / velgen in de bocht moet je wel benutten en ik weet van mezelf dat dat niet altijd lukt. Ik probeer dit natuurlijk te verbeteren, maar met zwaar spul blijf je wel met de nadelen (op gang brengen) zitten. Zeg niet 'met breed spul zou je meer vertrouwen hebben', want zo werkt het niet ;). Het heeft veel meer met vooruit kijken en houding te maken.

(*) In afwachting van de Notubes Raven 2.2".

Met andere woorden: Als jij andere eisen stelt, vooral doen, brede velgen!
Laatst gewijzigd door JeroenK op vr mar 06, 2009 9:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.

willem12

Bericht door willem12 » vr mar 06, 2009 9:30 am

JeroenK schreef: Ik kan er niets aan doen... Je doet me denken aan een van mijn favoriete acteurs, Willem! :D

Afbeelding
Ik word oud....wie ?? Niet echt fotogenieke pose ...

JeroenK

Bericht door JeroenK » vr mar 06, 2009 9:48 am

:shock: JUIST als je oud wordt, hoor je deze man te kennen!

'82 - '84 "The Young Ones" was een van zijn eerste verdiensten.

Verder bekend van "Bottom", bijrollen in Blackadder en "Guesthouse Paradiso", een vreselijk slechte film, waar dit plaatje uit komt.

Plaats reactie