Snelle XC banden voor de 29er

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
tbonez
Contacteer:
Snelle XC banden voor de 29er

Bericht door tbonez » zo mar 29, 2009 8:23 am

Hallo,

Ik ben op zoek naar een stel nieuwe banden voor XC gebruik; in principe moet een band voor mij licht rollen, niet te zwaar zijn en nog enigzins betrouwbaar zijn. Ter indicatie, op de 26er reed ik altijd met Pythons/RR en geregeld een Nobby Nic als voorband. Voor de 29er heb ik de volgende banden gebruikt:
Racing Ralph-- niet te zwaar (550 gram), SUPER grip, goede rolweerstand
Bontrager AC Jones-aan de zware kant (600gram), grip was ok, goede rolweerstand
Maxxis Crossmark- zwaar (600+), relatief weinig grip voor de rolweerstand, stug rubber

Ik ben momenteel in Canada en mijn eerste wedstrijd zal een verededelde veldrijkoers zijn over 60km, dus iets lichtlopends zou ik zowiezo kunnen gebruiken. De koersen hierna zijn redelijk technisch, maar vooral over hardpack; dus echt noppen ga ik niet nodig hebben tenzij het nat wordt.

Ik zit te denken aan de volgende banden (buiten de optie mijn huidige RR vervangen):

-Furious Fred; weinig profiel kan ik meeleven, maar vraag me af of dit uberhaupt betrouwbaar is? Ik rijd altijd met NoFlats, dus over doornen maak ik me geen zorgen, alleen scheuren zijn een probleem! Gewicht is natuurlijk SUPER, hiermee zou ik iets van 400gram roterende massa van mijn bike halen en heb ik zeker in de eerste wedstrijd een enorm voordeel.

Speci Fast Track
lijken erg betrouwbaar met weinig rolweerstand, maar zijn denk ik niet licht (kan gewicht nergens vinden, maar gok rond de 600 gram); iemand ervaringen?

Andere suggesties hoor ik graag!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo mar 29, 2009 11:36 am

Kanda Karma 1.9 is niet heel slecht voor een veldrit, als het tenminste nat is. Droog is die redelijk onzin.
Racing Ralph is lastig te verslaan, tenzij het nat is.

Pythons zijn toch ook te koop in 29"? In de VS/Canada zijn er al meer opties die licht en snel zijn. Nieuwe Bontragers, Geax, etc.

Ik zou ook graag ervaringen over de FF lezen. Onzinnig licht, maar ergens heeft dat wel wat...

Plaats reactie