Poor man's Marathon Supreme en ZTR 355?
Moderators:JJ, Beheerders
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=27771
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=34365
Elk zullen wel 10% zwaarder zijn in de vermelde maat dan de vermelde specs, dat is een beetje standaard bij 29" versies van 26" producten.
Kent iemand ze? GOkje waard voor een budget straatracer of scale showbike?
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=34365
Elk zullen wel 10% zwaarder zijn in de vermelde maat dan de vermelde specs, dat is een beetje standaard bij 29" versies van 26" producten.
Kent iemand ze? GOkje waard voor een budget straatracer of scale showbike?
21mm is smal ja, maar de WTB Speedmaster (480g, licht voor die tijd) die ik ooit had, flexy, bleef wel heel lang intact.
350g is de 26" versie, en in werkelijkheid al eens daaronder gewogen.
Voor mij, agressief sturend en 85kg, is zelfs 400g al licht in alu, maar de ene velg kan beter zijn dan de andere.
Ik heb al de welded EQ27 in huis, die is 533g, maar dus wel 6mm breder. Misschien een soort poor man's NoTubes FLow (1mm smaller en een dozijn grammen zwaarder).
De EQ21 is smaller dan een ZTR 355, en zou dus best lichter kunnen zijn, dat lijntje doortrekkend.
Heb de EQ27 nog niet gemonteerd, weet niet nog goed welke velg en welke fiets de gelukkige wordt. Misschien gewoon een budget wiel (is de velg zelf ook immers), als reserve.
EQ21's ga ik denk ik maar bestellen, om te vlechten met wat showvelgen, voor een wielset die eigenlijk niet bedoeld is om mee te offroaden. Als ze tegenvallen, met die vlakke zijkanten, kan ik ze altijd nog voor een roadie gebruiken. Hmm, ik heb nog een 32-gaats Powertap naaf liggen...misschien dan toch levensvatbaar off-road door grotere naaf..
350g is de 26" versie, en in werkelijkheid al eens daaronder gewogen.
Voor mij, agressief sturend en 85kg, is zelfs 400g al licht in alu, maar de ene velg kan beter zijn dan de andere.
Ik heb al de welded EQ27 in huis, die is 533g, maar dus wel 6mm breder. Misschien een soort poor man's NoTubes FLow (1mm smaller en een dozijn grammen zwaarder).
De EQ21 is smaller dan een ZTR 355, en zou dus best lichter kunnen zijn, dat lijntje doortrekkend.
Heb de EQ27 nog niet gemonteerd, weet niet nog goed welke velg en welke fiets de gelukkige wordt. Misschien gewoon een budget wiel (is de velg zelf ook immers), als reserve.
EQ21's ga ik denk ik maar bestellen, om te vlechten met wat showvelgen, voor een wielset die eigenlijk niet bedoeld is om mee te offroaden. Als ze tegenvallen, met die vlakke zijkanten, kan ik ze altijd nog voor een roadie gebruiken. Hmm, ik heb nog een 32-gaats Powertap naaf liggen...misschien dan toch levensvatbaar off-road door grotere naaf..
Minst betrouwbare bron van specificaties en daadwerkelijk beschikbare modellen is altijd : de site van het betreffende merk.
Ik heb er 2 besteld, op met de vermelding dat ze alleen moeten versturen als ze echt 29" zijn, omdat de specs nogal verdacht zijn.
De banden lijken me heel geschikt, zeker voor die prijs, maar ik heb ze niet besteld omdat ik bedacht ze niet bepaald nodig te hebben. Liever wat van die vouwbare 2.35 Big Apples, wat effectieve modder race banden, en wat Furious Freds en dergelijk stofhappers.
Ik heb er 2 besteld, op met de vermelding dat ze alleen moeten versturen als ze echt 29" zijn, omdat de specs nogal verdacht zijn.
De banden lijken me heel geschikt, zeker voor die prijs, maar ik heb ze niet besteld omdat ik bedacht ze niet bepaald nodig te hebben. Liever wat van die vouwbare 2.35 Big Apples, wat effectieve modder race banden, en wat Furious Freds en dergelijk stofhappers.
@Steelboy: zo ver was ik al ja, zie mij originele post. Ik bedoelde te zeggen dat vaak de 26" gewichten en maten vermeld staan, ookal gaat het echt om een 29" product. De 10% is de factor die een product aankomt bij conversie van 26" naar 29", alle andere maten gelijk blijvend. ((622-559)/622)x100%=10%
De 54mm Conti zal, in goede Conti traditie, wel 46-47mm zijn. Maar daarom vergeleek ik hem ook met de Marathon serie, en niet de Big Apple. De 2.0 Big Apple (50mm noemen ze die) was in de eerste editie ook maar een smal ding. Geen idee of dat veranderd is.
De 54mm Conti zal, in goede Conti traditie, wel 46-47mm zijn. Maar daarom vergeleek ik hem ook met de Marathon serie, en niet de Big Apple. De 2.0 Big Apple (50mm noemen ze die) was in de eerste editie ook maar een smal ding. Geen idee of dat veranderd is.
Oh, de bike industry....
Velgen zijn binnen.
Sticker of de velg geeft de volgende info :
21 622-16 welded ERD 548mm
We moeten deze sport beter niet meer serieus nemen, de leveranciers doen dat allang niet meer.
Je zult hier maar blind op vertrouwen en spaken gaan bestellen...
Ielige dingen natuurlijk, zien er verder wel OK uit.
Velgen zijn binnen.
Sticker of de velg geeft de volgende info :
21 622-16 welded ERD 548mm
We moeten deze sport beter niet meer serieus nemen, de leveranciers doen dat allang niet meer.
Je zult hier maar blind op vertrouwen en spaken gaan bestellen...
Ielige dingen natuurlijk, zien er verder wel OK uit.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
En zo is de poor man nog poorer en geen steek opgeschoten...
JJ
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Ik zie het probleem ook niet. 21 622-16 betekent dat dit gewoon een 28 (=29) inch velg is. DIe ERD maat geeft de diameter aan bij spaaknippels, aan de hand daarvan kun je de juist spaaklengte bepalen. Dus wat blijkit er nu dan mis te zijn wat je nog niet wist?
Of is dit topic bedoeld om gewoon lekker met z'n allen de bikeindustry af te zeiken? 

Noem mij 1 28/29" velg met een ERD van 548mm 
Dat is duidelijk de 26" spec.
Gewichten: 435/437g. Leuke betaalbare wegvelgen waar je ook makkelijker een bredere band op kwijt kunt, of lekker lichte MTB velgen vooral voor smallere banden en lichtere rijders.
De specs (21mm ipv 20mm, enkele bussen ipv dubbele en zelfde gewicht) lijken op papier gunstiger dan de al wat jaartjes mee draaiende Mavic Open Pro.
Ik had stiekem verwacht/gehoopt dat ze onder de 400g zouden komen, omdat de 26" versie al eens onder de 350g bevestigd is geweest door een rijder op internet.
Maar nu komen ze weer voor andere toepassingen in beeld.
Ik ken de bike industry van binnen, en behoud mij dus het recht voor die af te zeiken
Rijders en liefhebbers kunnen het erg serieus nemen, ik ben er ook zo eentje (geweest?), maar het is echt slechts een hobby organisatie.

Gewichten: 435/437g. Leuke betaalbare wegvelgen waar je ook makkelijker een bredere band op kwijt kunt, of lekker lichte MTB velgen vooral voor smallere banden en lichtere rijders.
De specs (21mm ipv 20mm, enkele bussen ipv dubbele en zelfde gewicht) lijken op papier gunstiger dan de al wat jaartjes mee draaiende Mavic Open Pro.
Ik had stiekem verwacht/gehoopt dat ze onder de 400g zouden komen, omdat de 26" versie al eens onder de 350g bevestigd is geweest door een rijder op internet.
Maar nu komen ze weer voor andere toepassingen in beeld.
Ik ken de bike industry van binnen, en behoud mij dus het recht voor die af te zeiken

Rijders en liefhebbers kunnen het erg serieus nemen, ik ben er ook zo eentje (geweest?), maar het is echt slechts een hobby organisatie.
- didadunlop
Goed en er staat dus ERD 548.Noem mij 1 28/29" velg met een ERD van 548mm
Mijn hoofdvraag: Is de ERD ook daadwerkelijk 548? Want uit de posts blijft niet duidelijk of het nu daadwerkelijk een 29er velg is of een 26-er die ze verkeerd hebben verkocht.
Als het daadwerkelijk een 29-er is hebben ze misschien vergeten om de sticker aan te passen. CRC heeft haast en neemt die data gewoon over.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Toegegeven, die maat vind je niet snel op een 700c velg,
M'r het is niet onmogelijk:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=37027
Ik zal eens zoeken naar de hoogste 700c mtb(!)velg.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Een Deep V heeft een ERD van 582. Een 28" velg met een ERD van 546 zou dus een hoogte hebben van een cm of 6. Het kan dus wel mss. maar ik denk niet dat die velgen binnen een poor man's budget vallen 
JJ

JJ
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ow, had nog niet geklikt, maar dat dus iddLurker schreef:Toegegeven, die maat vind je niet snel op een 700c velg,

JJ
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Nee. Nou ja, het is maar wat je onder MTB velgen verstaat. Deze zijn in ieder geval ook met een race bandje te gebruiken, iets wat je van bijvoorbeeld een Gordo niet kunt zeggenGijsberg schreef:<plaatje van dikek fiets>
mtb velgen?

JJ
P.S. Gijsberg: Ik ga echt nog reageren op je vraag