Tips please! Kale 29"er voor arme student : €1000-1500

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Cloxxki
Tips please! Kale 29"er voor arme student : €1000-1500

Bericht door Cloxxki » wo jul 01, 2009 1:17 pm

Jongen bij mij op de atletiek vereniging.

Hij gaat ermee woon-werken, maar ook een tijd zetten op Alpe d'Huez.
Vorig jaar was hij er toevallig, als absolute non-fietser, maar reed op de huurracert met platformpedalen in 59min omhoog. Klinkt best vlot (ik reed 1:08), maar hij loopt ook een 800m in 1m55, ongeveer een vrouwen WR. Lijkt me een fiets talent.

Ik dacht aan 29"er ook zodat hij met lichte bandjes die bult op kan rollen, voor woon-werk is het minder nodig. maar een 26"er met race wielen erin is:
A- Een onnodige extra set wielen
B- Onnodig hoge BB voor een klimtijdrit. 29" met racewielen heeft perfect BB hoogte voor een racefiets.

Hij zal een L nodig hebben. Wat zijn nu ongeveer de dealtjes die te vinden zijn?

Vering en schijfremmen vind ik zelf een beetje jammer, maar misschien onontkomelijk als je een beetje budget en toch goede parts wilt. Of zijn er frames verkrijgbaar waar ik wat mee kan klussen?
Misschien is minder uitgeven ook wel slimmer, om te sparen voor een soort tijdritfiets, want dat soort wedstrijden interesseren hem wel.

Thanks voor enige tips!

marten

Re: Tips please! Kale 29"er voor arme student : €1000-1

Bericht door marten » wo jul 01, 2009 1:41 pm

Cloxxki schreef:Jongen bij mij op de atletiek vereniging.

Hij gaat ermee woon-werken, maar ook een tijd zetten op Alpe d'Huez.
Vorig jaar was hij er toevallig, als absolute non-fietser, maar reed op de huurracert met platformpedalen in 59min omhoog. Klinkt best vlot (ik reed 1:08), maar hij loopt ook een 800m in 1m55, ongeveer een vrouwen WR. Lijkt me een fiets talent.

Ik dacht aan 29"er ook zodat hij met lichte bandjes die bult op kan rollen, voor woon-werk is het minder nodig. maar een 26"er met race wielen erin is:
A- Een onnodige extra set wielen
B- Onnodig hoge BB voor een klimtijdrit. 29" met racewielen heeft perfect BB hoogte voor een racefiets.

Hij zal een L nodig hebben. Wat zijn nu ongeveer de dealtjes die te vinden zijn?

Vering en schijfremmen vind ik zelf een beetje jammer, maar misschien onontkomelijk als je een beetje budget en toch goede parts wilt. Of zijn er frames verkrijgbaar waar ik wat mee kan klussen?
Misschien is minder uitgeven ook wel slimmer, om te sparen voor een soort tijdritfiets, want dat soort wedstrijden interesseren hem wel.

Thanks voor enige tips!
Wat moet je met een bakfiets op de alpe de huez als je haast hebt? Koop een racefiets en een barrel erbij wat je met goed fatsoen voor de kroeg kunt parkeren
/Marten

JeroenK

Bericht door JeroenK » wo jul 01, 2009 2:07 pm

Een 26" fiets met 26x (<1.4") slicks. Heerlijk! Alleen nuttig als je ook eens wil mountainbiken, maar wil hij dat?

Zoniet.. een racefiets? Pak er een met niet te weinig clearance en je zoeft ook met 28c bandjes naar je werk. Voor dat budget kun je hoogwaardige dingen kopen, als het een racefiets is. Bij een MTB is het altijd een compromis, omdat er geld gaat zitten in vering, schijfremmen, misschien wielset en custom opbouwen, omdat je hem aanpraat dat ie zo iets speciaals nodig heeft, dat het niet meer kant en klaar te kopen is.

Je denkt teveel naar een 29er toe, volgens mij. Hoe kan dat nou?? :lol:

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo jul 01, 2009 2:31 pm

Voor 1000 tot 1500 kun je gewoon een goede 29-er bouwen, nieuw..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo jul 01, 2009 2:33 pm

Tja, ik zou zelf een MTB bouwen voor een AdH aanval. Veel betere houdingen te bereiken, en meer rust. Een racefiets is naar mijn mening alleen goed voor tegenwid rechtdoor. Voor een klim van non-stop 9% (afgezien van vlakke bochten waar je uit het zadel gaat) zou ik het zadel naar voren zetten en voordeel doen met de lange zit van een MTB. Comfort stuur voor relaxedheid en power uit het zadel. Gewicht grofweg komt op hetzelfde neer, behalve bij vering en schijfremmen.

De rijder-in-spe is geen held, keer hard gevallen, dus een racert is voor woon-werk misschien nog wat underbuilt. Ik rijd wel al jaren zo, maar baal ook elke dag.

Een 29" MTB, vind ik, geeft weer bergen performance, bij wat je ook rijdt.
Als het fietsen "te" goed gaat, zal er toch een speciale klim- of tijdritfiets voor hem nodig zijn, op een iets ander budget.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo jul 01, 2009 3:02 pm

JJ schreef:Voor 1000 tot 1500 kun je gewoon een goede 29-er bouwen, nieuw..

JJ
Astrix Rook, en dan met een V-brake groep en wielen van een zekere winkel in het midden van land?
Andere V-brake frames om aan te denken? Astrix is de enige die ik me herinner die niet staal is (voorwaarde, want zwaar, zucht...).

Gek als ik ben, ik zal toch wel medestanders hebben voor V-brakes voor woon/werk en klimmen?

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » wo jul 01, 2009 3:31 pm

Hoort dit niet in gezocht????

Ork

Bericht door Ork » wo jul 01, 2009 4:41 pm

Als we dan toch de 29er weg opgaan, waarom geen Inbred? Staat net in de aanbieding, zoals reeds aangebracht door jou! Ik betwijfel of je een meer veelzijdig en goedkoper frame vindt!

mateis

Bericht door mateis » wo jul 01, 2009 5:01 pm

Als het allemaal dan toch perse moeilijk moet (ik zou het absoluut doen zoals Jeroen_K): waarom geen crosser? Voorwaarde = goede mini-v's, anders kom je niet levend beneden... :D

Voor woon-werk is dat fijn: EN brede banden EN spatborden (frame uitzoeken met oogjes), klimmend is dat prima, want bijna een racefiets. Dalen is wel relaxter op een racefiets: goede remmen en normaliter een stuk stabieler op hoge snelheid.

Of gewoon een lichte hybride met sportieve geo en vaste vork (ze bestaan...)?

Nah, een racefiets is het beste!

Perik

Bericht door Perik » wo jul 01, 2009 6:31 pm

Alpe d'Huez, woon-werk, tijdritten.. Geen twijfel mogelijk natuurlijk: een racefiets! Dat rijdt op de weg toch 100x beter, laat staan in de klim én niet te vergeten de afdaling van de Ad'H. Het is vloeken in de kerk natuurlijk, op dit forum van alternatievelingen, maar ik zou voor dat bedrag gewoon een Canyon/Red Bull met 105/Ultegra groep bestellen en klaar!

8) :arms:

wictor

Bericht door wictor » wo jul 01, 2009 8:22 pm

Cloxxki schreef:Tja, ik zou zelf een MTB bouwen voor een AdH aanval. Veel betere houdingen te bereiken, en meer rust. Een racefiets is naar mijn mening alleen goed voor tegenwid rechtdoor. Voor een klim van non-stop 9% (afgezien van vlakke bochten waar je uit het zadel gaat) zou ik het zadel naar voren zetten en voordeel doen met de lange zit van een MTB. Comfort stuur voor relaxedheid en power uit het zadel. Gewicht grofweg komt op hetzelfde neer, behalve bij vering en schijfremmen.
Een goed afgestelde racer klimt in zo'n geval net zo goed.

Excuus. Een goed afgestelde racer klimt in zo'n geval harder. Waarom zou uberhaupt een langere zit willen? Of je zadel naar voren willen schuiven? (Vooropgesteld dat je houding anders gewoon goed c.q. 'juist' was?)

Dat een MTB allerdaags (met km na km na km stadswegen voor zooi, stoepjes en tramrailsjes...) practischer is geloof ik best, maar da's wat anders.....

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do jul 02, 2009 12:22 pm

wictor schreef:
Cloxxki schreef:Tja, ik zou zelf een MTB bouwen voor een AdH aanval. Veel betere houdingen te bereiken, en meer rust. Een racefiets is naar mijn mening alleen goed voor tegenwid rechtdoor. Voor een klim van non-stop 9% (afgezien van vlakke bochten waar je uit het zadel gaat) zou ik het zadel naar voren zetten en voordeel doen met de lange zit van een MTB. Comfort stuur voor relaxedheid en power uit het zadel. Gewicht grofweg komt op hetzelfde neer, behalve bij vering en schijfremmen.
Een goed afgestelde racer klimt in zo'n geval net zo goed.

Excuus. Een goed afgestelde racer klimt in zo'n geval harder. Waarom zou uberhaupt een langere zit willen? Of je zadel naar voren willen schuiven? (Vooropgesteld dat je houding anders gewoon goed c.q. 'juist' was?)

Dat een MTB allerdaags (met km na km na km stadswegen voor zooi, stoepjes en tramrailsjes...) practischer is geloof ik best, maar da's wat anders.....
Mijns inziens is een fiets die "past" voor het vlakkeland, één die niet past op lange zit-klims. Dat de profs het zo doen betekent niets dat wij het ook moeten. Hoog beentempo behouden bergop is essentieel, en niet zo makkelijk te trainen. Dus inderdaad : zadel naar voren.
Als je kracht over zou hebben door het spinnend naar boven rijden, staat het je vrij uit het zadel te komen en op te schakelen.
In grote rondes zie je dat degenen op tijdritfietsen heel goed tot beter boven komen op klims van meerdere minuten of zelfs kilometers

Racefiets is redelijk kansloos voor hem voor de Alpen, omdat hij echt angst heeft. Ik ken het gevoel, en respecteer dat. Leuk als je bovenaan in de bus stapt misschien, maar zelfs de tamme afdaling van AdH is niet leuk als je banig bent, laat staan een uitgeputte non-fietser.

Crosser is ook een idee ja, maar om de 1 of andere reden lijken die vaak slecht leverbaar en relatief duur. Star en ietwat dikke banden, dat is zeker een pre net als (mini) V's. een vlakke tijdrit om het eens te proeven kan ook best op een crosser natuurlijk. Als er 2.0 Schwalbes in kunnen, heb je bijna de stuurzekerheid van een MTB.

JeroenK

Bericht door JeroenK » do jul 02, 2009 12:44 pm

Dus hij heeft angst en Cloxxki als raadgevers... :crazy:

Pak de oorzaak aan, niet het probleem. Hele volksstammen met bierbuiken en desondanks ruim zittende Rabo shirtjes komen die bergen af op de racefiets, dus hij kan dat ook. Je moet alleen weten hoe je het moet doen en langzaam snelheid opbouwen, dan gaat de angst vanzelf weg.

Volgens mij doe je hem meer plezier met een paar keer uitleg over en oefenen van bochten en remmen op asfalt, dan zijn angst als een feit zien en daar de fiets op aanpassen. Da's beter dan de angst laten zitten of erger: Aanpraten. Als hij mee leest, dan zouden je woorden wel eens het laatste effect kunnen hebben.

Heb je echt niet in de gaten dat je naar je keuze toe redeneert en stelselmatig al het andere bekritiseert? Waarom stel je de vraag hier nog, je lijkt het antwoord al te weten?

Ik vind dat verhaal over die zitpositie erg slecht gefundeerd, maargoed, ookal klopt het, dan kun je je zitpostitie prima variëren op zowel MTB, crosser als racefiets, met stuur en zadelpen en de instelmogelijkheden daarvan.

Groot voordeel van het stuur van een crosser of racefiets is dat je je positie kan variëren van rechterop dan op een MTB, tot diep in de beugels en met allerlei handposities. Groot bijkomend voordeel van een racefiets of een crosser is dat die dingen couranter zijn dan een 29er.

Mooi dat je een crosser overweegt. Maak de banden dan alsjeblieft niet 2.0", dat scheelt weer wat gewicht en dat dwingt je niet om een frame met zoveel clearance te zoeken. Dat maakt het weer goedkoper, want dat is een compleet afgemonteerde crosser. Ik ken geen compleet afgemonteerde crosser met 2.0" clearance!

Bovendien: Veel 2.0" banden hebben in asfaltbochten een weinig vertrouwenwekkend gevoel. Doe dan 28c, dan is het ook nog in de bocht te leggen.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » do jul 02, 2009 2:48 pm

Perik schreef:Alpe d'Huez, woon-werk, tijdritten.. Geen twijfel mogelijk natuurlijk: een racefiets! Dat rijdt op de weg toch 100x beter, laat staan in de klim én niet te vergeten de afdaling van de Ad'H. Het is vloeken in de kerk natuurlijk, op dit forum van alternatievelingen, maar ik zou voor dat bedrag gewoon een Canyon/Red Bull met 105/Ultegra groep bestellen en klaar!
+1 voor de racefiets.
Voor iemand die pakweg 300 a 350 Watt trapt is 110 rpm helemaal niet efficiënt.

Een standaard racer met voor een triple en achter een 12-25 is prima geschikt voor de AdH.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do jul 02, 2009 3:03 pm

Haha, dat ik eigenwijs ben hoef ik jou niet te vertellen, maar de mensen die mij nog wat kunnen leren zijn hier te vinden. Plus, het is niet voor mezelf, dus hoewel mijn keniis/inzicht gebruikt kan worden, zal ik de arme kerel niet op een Cloxxki apparaat zetten. Los van of dat misschien stiekem toch wel het "beste" is.

Als ik ooit eens fit ben rijd ik die pukkel wel weer eens op. En af.

Voor een non-fietser zijn smalle bandjes gewoon niet echt fijn. Een vriendin van me, ook loopster, met 1x Mont ventoux in haar geval, kreeg een nette racefiets via-via uit een erfenis. Racefietsen zijn gewoon niet handig. Echt voor 40+ km/h.
en die biekbuiken die over een Colnago bovenbuis gedrapeerd hangen op AdH hadden echt beter een MTB triple gehad dan een road triple.

mateis

Bericht door mateis » do jul 02, 2009 4:04 pm

Je overdrijft echt schromelijk/schandelijk, hoor. :)

- Ook onder de 20 kilometer per uur is een racefiets meestal gewoon een stabiele fiets.
- Smalle bandjes zijn iets heel mentaals. Feitelijk boeit het veel minder dan in eerste instantie gedacht. Ja, je moet er even aan wennen. Ik ken eigenlijk niemand die dat niet kon. En als het je dan gelukt is, dan ben je fietser (we zijn een inclusivistisch gezelschap, toch? Niet te hoge eisen stellen)!
- En gezien zijn atletieker-dom verwacht ik dat het met de over-de-bovenbuis-gedrapeerde-bierbuik wel een beetje meevalt, eigenlijk. Als ze lopen, dan meestal niet zo fanatiek dat ze bij een atletiekvereniging zitten...

He, je weet de discussie toch weer aardig los te trekken met prikkelende stellingen. :D

dader

Bericht door dader » do jul 02, 2009 5:32 pm

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do jul 02, 2009 6:51 pm

Het aparte van fietsen: zolang het voorwiel stuurt en er ook een achterwiel is, zal het altijd rijden. Een mens went. Wel offset of niet, extreme hoeken, alles rijdt, alles "fietst". Maar, de mens is wel heel gevoelig. En als iets onhandig is, zal oefening dat niet snel veranderen. Als dikke banden handiger zijn, waarom moeilijk doen?

Singlespeed, leuke Fisher. Maar om een kerel daar nu meteen aan te zetten...

mek~prut

Bericht door mek~prut » vr jul 03, 2009 4:55 pm

Cotic Roatrat! Kunnen smalle slicks in, er kunnen dikke slicks in en er kunnen zelfs heuse 29ér mtb banden in. Kan met een drop bar kan met recht stuur. Kan met V's en met schijven. Het is net wat je er van maakt. Volgens mij meest polyvalent ding op dit moement en lijkt gebouwd op jouw verhaal! www.cotic.co.uk en je weet alles (chek vooral die monster rat, lijkt me een snel ding)
WAT JE MOEDER?! // www.singlespeed.nl/forum // touch the SKY.... give them HELL

profi

Bericht door profi » za jul 04, 2009 8:02 am

Prachtig die cotic's , zou ideaal zijn om mijn 10 jaar oude racefiets te vervangen en betaalbaar , kzie nergens het gewicht staan :)
bezoek ons gastenkamer www.breadandbutter.be

MarinTi

Bericht door MarinTi » za jul 04, 2009 5:24 pm

Salsa La Cruz/Casseroll of Surly Crosscheck

ochikiro

Bericht door ochikiro » zo jul 05, 2009 8:03 am

Cross Check of Casseroll oid houden de meeste opties open imo.

Woonverkeer lijkt me een flipflop-naaf wel handig: niks schoonmaken en een verzet voor wind heen en wind terug. Voldoende ruimte voor spatborden of dikke banden voor in het bos. Een wat diepere zit dan een 29er zorgt ervoor dat je nog wat voor de wind kunt wegduiken.

Voor mijn woonwerk van 25km vnl rechte weg heb ik de keuze tussen een reisfiets met spatborden, dragers, recht stuur en 26" Marathon Supremes of een racefiets met groene 25mm Vittoria Paves en tas op de rug. De racer krijgt de voorkeur (en de bus bij regen :D ).

Mike heeft een mooie Casseroll opgebouwd met rommelmarkt onderdelen en is daar een tijdje mee wezen touren door de Balkan.

Mike woont in Cornwall (UK) waar hij regelmatig een tijdrit rijdt op een fixed. Cornwall heeft meer Yserboswegen dan dat er Rotterdammers in Valkenburg rondlopen. Dat doet mij vermoeden dat singlespeed de Alpe op ook te doen moet zijn. Maar iets schakelends van de rommelmarkt gaat ook goed.

Zolang ik in de Ardennen op de Rosier of de Wanneranval nog steeds volle bak ingehaald wordt door een armzalige student met (goud uit de Marmotte) op een Kivada uit Schijndel met een Tiagra Triple waarvan de voorderailleur nog nooit het binnenblad heeft gezien denk ik dat voor snel de Alp oprijden het allemaal niet zoveel uitmaakt op welk materiaal je rijdt.

Pieter!

Bericht door Pieter! » zo jul 05, 2009 8:34 am

Hier kun je een leuk verhaal lezen over iemand die succesvol met een fiets van de Kwantum van f 349 (= 160 euro) een tocht door de Himalaya heeft gemaakt

http://www.digitale-fietspad.nl/verslagen/kwantum/

Conclusie: het zit 'm niet in het materiaal!

Plaats reactie