Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl
Moderators:JJ, Beheerders
-
partyboj
120 mm naafversnelling voor een Paddywagon
Bericht
door partyboj » zo sep 06, 2009 12:27 pm
Op het moment rijd ik op een Paddywagon SS met 42 x 17 (wat erop zat).
Ik wil er nu dagelijks mee naar stage gaan rijden (Assen-Groningen).
Ik zit er nu over te denken om er een naafversnelling in te zetten, omdat me dit toch wat relaxter lijkt bij een slechte dag met veel tegenwind/ goede dag wind mee.
Heb zelf alleen nexus 3 speed kunnen vinden en daarbij is het verschil in verzet wel heel erg groot.
Help wanted

!
-
@sph@ltdude
-
Contacteer:
Bericht
door @sph@ltdude » zo sep 06, 2009 12:28 pm
Dingle / DOS ENO een ideetje?
This ain't no sun tan, we got a
mud tan!
-
partyboj
Bericht
door partyboj » zo sep 06, 2009 12:33 pm
Hmm zou ook nog kunnen idd.
Op de paddy zit toch een bashringachtig ding op de plaats van het buitenblad, daar kan ook wel gewoon weer een buitenblad.
-
TIthomas - Berichten:570
Bericht
door TIthomas » zo sep 06, 2009 12:53 pm
of fiets gewoon fixed maken, en tegen jezelf zeggen dat t kan!
Beste training is om je lijf zo af en toe uit de comfort-zone te halen. Ik rij al jaren fixed, ook de hele winter door naar Amsterdam (20 km met 45-16 of 48-17) en uiteindelijk gaat dat best prima!
De extra weerstand van een naafversnelling doet alle bespaarde energie weer als natte sneeuw voor de zon verdwijnen....
-
partyboj
Bericht
door partyboj » zo sep 06, 2009 1:11 pm
TIthomas schreef:of fiets gewoon fixed maken, en tegen jezelf zeggen dat t kan!
Beste training is om je lijf zo af en toe uit de comfort-zone te halen. Ik rij al jaren fixed, ook de hele winter door naar Amsterdam (20 km met 45-16 of 48-17) en uiteindelijk gaat dat best prima!
De extra weerstand van een naafversnelling doet alle bespaarde energie weer als natte sneeuw voor de zon verdwijnen....
Fixed geprobeerd... vond 't helemaal niks (no offence)!
Ik wil de fiets niet gaan gebruiken als training om uit mijn comfort-zone te komen, maar om erin te blijven

!
Ik rijd meerdere keren per week op 1 van m'n mtb's en dan kom ik vaak genoeg uit de comfort-zone

-
TIthomas - Berichten:570
Bericht
door TIthomas » zo sep 06, 2009 2:06 pm
oke,
dan zou ik voor een allfine gaan...die 120mm van een paddy is echt wel uit te buigen naar 130 of 135 voor een nexus of allfine (breedte ligt volgens mij aan de specifieke spacers die je kiest.
Mooi spul dat staal, daar kan je nog eens iets mee. Maar naar mijn mening is alleen allfine of rohlof te gebruiken voor iemand die graag sportief rijdt.
(wordt natuurlijk wel weer ander kostenplaatje)
-
sneeuwpop
Bericht
door sneeuwpop » zo sep 06, 2009 3:48 pm
paddy-alfine; been there, done that, don't do it again. Ik zou eerder een 3-speed naaf erin gooien, scheelt geld en die complete overbrenging van 300% heb je op de weg niet nodig voor woon-werk/stage. De stappen tussen de verschillende versnellingen is bij de alfine namelijk ook net iets te groot om permanent hetzelfde moment te blijven leveren. Beter een 3-speed en dan per versnelling singlespeeden. Lichte gear voor wind tegen, middelste voor normaal commuten en de zwaarste voor wind mee.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
-
partyboj
Bericht
door partyboj » zo sep 06, 2009 4:55 pm
Ok kijk een ervaringsdeskundige!
Ik moet dus op zoek naar een 3 speed achterwiel.
Nexus o.i.d. Even op marktplaats gekeken, maar helaas vooral wielen met rollerbrake.
Misschien maar eentje laten vlechten dan... nog maar even over nadenken.
-
Het TUIG
-
Contacteer:
Bericht
door Het TUIG » zo sep 06, 2009 5:45 pm
partyboj schreef:
Heb zelf alleen nexus 3 speed kunnen vinden en daarbij is het verschil in verzet wel heel erg groot.
partyboj schreef:
Ik moet dus op zoek naar een 3 speed achterwiel.
partyboj schreef:... nog maar even over nadenken.
Ik denk het ook.

Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
-
partyboj
Bericht
door partyboj » zo sep 06, 2009 5:54 pm
Ha ha ha! Ik be inderdaad wel wat snel om!
Maar ik zit ook een beetje te denken aan een low budget oplossing.
Dan is dit de beste keuze denk ik

-
baron062 - Berichten:279
Bericht
door baron062 » zo sep 06, 2009 6:27 pm
Ik heb eventueel ook nog een oplossing voor je: De Torpedo Duomatic: Terugtrapremnaaf met 1x 1:1 overbrenging, en 1x 1:1.36 versnelling, schakelend door achteruit te trappen. Zie ook
http://hubstripping.wordpress.com/torpedo-duomatic-fs/
Toevallig heb ik er nog 1 op de plank, 36gts en 110mm inbouwbreedte, NOS. Tandwieltjes zijn als van de andere 3 spd Torpedo naven. Voor een mooie prijs mag ie weg.
-
sneeuwpop
Bericht
door sneeuwpop » zo sep 06, 2009 7:27 pm
baron062 schreef:Ik heb eventueel ook nog een oplossing voor je: De Torpedo Duomatic: Terugtrapremnaaf met 1x 1:1 overbrenging, en 1x 1:1.36 versnelling, schakelend door achteruit te trappen. Zie ook
Toevallig heb ik er nog 1 op de plank, 36gts en 110mm inbouwbreedte, NOS. Tandwieltjes zijn als van de andere 3 spd Torpedo naven. Voor een mooie prijs mag ie weg.
Zijn leuke naafjes, duitse kwaliteit! Heb zelf een duomatic en een automatic liggen, ziet er erg mooi uit van binnen. Probleem blijft dat je een losse naaf weer in moet spaken. Bovendien is voor woon<->werk-verkeer een 3 speed optimaal voor de verschillende rijcondities:
1. wind tegen / berg op
2. windstil / vlakke stukken
3. wind mee / berg af
Met een 2-speed gaat het meer iets van:
1. Relax, ik ben op tijd opgestaan...
2. Opzij(3x), maak plaats(3x), we hebben ongelofelijke HAAST !!!
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
-
sneeuwpop
Bericht
door sneeuwpop » zo sep 06, 2009 7:34 pm
baron062 schreef:Ik heb eventueel ook nog een oplossing voor je: De Torpedo Duomatic: Terugtrapremnaaf met 1x 1:1 overbrenging, en 1x 1:1.36 versnelling, schakelend door achteruit te trappen. Zie ook
Zijn leuke naafjes, duitse kwaliteit! Heb zelf een duomatic en een automatic liggen, ziet er erg mooi uit van binnen. Probleem blijft dat je een losse naaf weer in moet spaken. Bovendien is voor woon<->werk-verkeer een 3 speed optimaal voor de verschillende rijcondities:
1. wind tegen / berg op
3. wind mee / berg af
-
baron062 - Berichten:279
Bericht
door baron062 » zo sep 06, 2009 8:01 pm
sneeuwpop schreef:baron062 schreef:Ik heb eventueel ook nog een oplossing voor je: De Torpedo Duomatic: Terugtrapremnaaf met 1x 1:1 overbrenging, en 1x 1:1.36 versnelling, schakelend door achteruit te trappen. Zie ook
1. wind tegen / berg op
3. wind mee / berg af
De SRAM T3 naaf heeft een bereik van 186%, en hiermee lijkt de spreiding mij nog groter. Maar het blijven natuurlijk grote stappen. Geloof dat Sturmey-Archer vroeger ook close-range naven heeft gemaakt, voor de race, 50 jaar geleden ofzo.

-
partyboj
Bericht
door partyboj » zo sep 06, 2009 8:17 pm
Ik denk dat ik met een 3 speed naaf toch wat meer bereik heb (zoals Sneeuwpop zegt).
Bedankt voor het meedenken!
-
sneeuwpop
Bericht
door sneeuwpop » zo sep 06, 2009 9:16 pm
baron062 schreef:De SRAM T3 naaf heeft een bereik van 186%, en hiermee lijkt de spreiding mij nog groter. Maar het blijven natuurlijk grote stappen.
Dat klopt helemaal, de meeste (zo niet alle ???) 3-speed naven hebben grotere tussenstappen dan een Alfine. Ik wil juist aangeven dat ik de stappen bij de Alfine ook dusdanig groot vind dat ik regelmatig tussen 2 versnellingen in wil zitten, oftewel nog een tussenstapje. Dus ik vind de Alfine niet ideaal, net zo min als het schakelen met een 3-speed. Daarentegen kan je de 3-speed gaan rijden als een singlespeed in de 3 verschillende "standen" (wind mee/tegen/stil), daar heb je dus geen 8 versnellingen voor nodig

-
JJ
- Forumbeheerder
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » ma sep 07, 2009 8:17 am
Als je echt relaxed wilt rijden, ga dan voor een 1 x 8 setup met race cassette. Tour fietsje met sportieve zit, spatborden en evt. een drager en je bent helemaal happy. Nadeel is dan natuurlijk onderhoud, maar als je goedkope onderdelen gebruikt en de boel goed vet houdt gooi je je aandrijving na de winter weg (en mss hoeft dat niet eens) en zet je er een nieuwe op, zonder dat het je veel kost. Aan jou te horen is dat de enige juiste setup, en functioneel ook de enige die voldoet aan je eisen (kleine stapjes tussen de versnellingen en genoeg bereik).
JJ
-
partyboj
Bericht
door partyboj » ma sep 07, 2009 10:29 am
JJ schreef:Als je echt relaxed wilt rijden, ga dan voor een 1 x 8 setup met race cassette. Tour fietsje met sportieve zit, spatborden en evt. een drager en je bent helemaal happy. Nadeel is dan natuurlijk onderhoud, maar als je goedkope onderdelen gebruikt en de boel goed vet houdt gooi je je aandrijving na de winter weg (en mss hoeft dat niet eens) en zet je er een nieuwe op, zonder dat het je veel kost. Aan jou te horen is dat de enige juiste setup, en functioneel ook de enige die voldoet aan je eisen (kleine stapjes tussen de versnellingen en genoeg bereik).
JJ
Dat zou inderdaad de meest voor de hand liggende oplossing zijn als er een der.oog op m'n paddy zou zitten, maar die zit er niet op.
Daar zijn ook wel weer oplossingen voor, maar dan wordt het mij wat te complex allemaal
Die relaxte zit heb ik al

!