Testje: 29" Alfine in de Ardennen
Moderators:JJ, Beheerders
Als de Alfine naaf niet vele gradaties beter is dan de 8 speed Nexus naaf is, is hij ONGESCHIKT voor MTB-gebruik.
De afdichting daarvan is (en wordt) bagger, en de overbrengingen zijn niet voldoende voor MOUNTAIN-biken.
Als de lagering inloopt kun je de hele naaf vervangen, ook leuk.
Voor mtb-clinics hebben we gewerkt met de Nexus 8 naaf. Met een 32 voor en 23 achter haal je net een aardig lichtste verzet, maar aan de zware kant ga zeklfs ik dan tekort komen.
Alfine is voor SS wannabees.
De afdichting daarvan is (en wordt) bagger, en de overbrengingen zijn niet voldoende voor MOUNTAIN-biken.
Als de lagering inloopt kun je de hele naaf vervangen, ook leuk.
Voor mtb-clinics hebben we gewerkt met de Nexus 8 naaf. Met een 32 voor en 23 achter haal je net een aardig lichtste verzet, maar aan de zware kant ga zeklfs ik dan tekort komen.
Alfine is voor SS wannabees.
De alfine is ongeveer hetzelfde als de nexus8 red band, oftewel ook met naaldlagers (ipv kogellagers bij de normale nexus8). Of de afdichting ook beter is dan bij de nexus met kogellagers weet ik niet.Pino schreef:Als de Alfine naaf niet vele gradaties beter is dan de 8 speed Nexus naaf is, is hij ONGESCHIKT voor MTB-gebruik.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
Kijk, een hele week werk kort en bondig samengevat.Pino schreef:Alfine is voor SS wannabees.

Laat ik nog 1 poging wagen. Aangaande de techniek hebben DeKerfs en jij volledig gelijk. Dat de Alfine uiteindelijk kapot gaat bij ruig gebruik ontkent niemand. De vraag is echter of dat een probleem is. De technische en economische verschillen tussen Rohloff en Alfine zijn niet in balans.
Laten we het eens goed aanpakken, in de geest van Karl Popper. Twee stellingen:
T.o.v. de Alfine is de Rohloff max 500E waard i.p.v de huidige 1000E. Stel dat de Alfine bij zeer intensief gebruik elke twee jaar weggooit dan heb je 10 jaar de tijd voordat je aan de kosten komt van een Rohloff. Als je het hele bedrag slim op de bank zet zelfs 12 jaar.
Het heeft economisch geen zin om een naaf te kopen die significant langer meegaat dan de rest van de fiets. Fietsen worden als geheel verkocht en de korting die op de bundel gegeven wordt is groter dan het voordeel van de geringe slijtage van individuele componenten.
Doelgroep: De Toer MTB'er, die veel wil fietsen en weinig wil sleutelen. Niet de materiaal freak en de versnellingsbak goeroe die het leuk vinden om de idelale fiets samen te stellen. Ik trap ook vaak in die val, ik ga ook voor de beste configuratie voor een specifiek doel. Maar daar wordt het geld niet verdiend!
Bewijs mijn ongelijk. Graag !!!
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
Ergernis van niet functioneren is niet in geld uit te drukken.
Ik zit niet zo in de prijzen, help me out!
Maar 1000 euro verschil lijkt me heel sterk
Stel 1000euro meerprijs: Ik kan de 1000 euro (?) meerprijs van een Rohloff op de bank zetten, trek ik per jaar maximaal 50 euro rente van. Daar kan ik geen jaarlijks benodigde 300 euro vervangingskosten van een naaf tegenover zetten.
Rohloff heeft zijn nadelen (gewicht, geluid, gaat soms kapot).
Maar voor probleemloos NL-baggergebruik is het nog steeds een aardige oplossing.
En economisch aantrekkelijker.
Ik zit niet zo in de prijzen, help me out!
Maar 1000 euro verschil lijkt me heel sterk
Stel 1000euro meerprijs: Ik kan de 1000 euro (?) meerprijs van een Rohloff op de bank zetten, trek ik per jaar maximaal 50 euro rente van. Daar kan ik geen jaarlijks benodigde 300 euro vervangingskosten van een naaf tegenover zetten.
Rohloff heeft zijn nadelen (gewicht, geluid, gaat soms kapot).
Maar voor probleemloos NL-baggergebruik is het nog steeds een aardige oplossing.
En economisch aantrekkelijker.
in deellast zakt het rendement van de Inter-7 terug naar waardes tussen 85-90%. Onder vollast (dus effectief volle bak klimmen/aanzetten) komt deze ook amper boven de ca. 93% uit in de meest rendabele versnellingstrap, die je ongetwijfeld al niet gebruikt bij het klimmen wegens te groot...willem12 schreef: Hmm, rendement heb niet beschreven. Wel bereik en stapgrootte. Waarom heb ik het niet beschreven? Niets van gemerkt...of je nu 12% steil omhoog moet met 250 watt vermogen of (250 - 3%)watt maakt wel uit op papier, maar niet in de praktijk en niet voor de toerrijder.
Daarbij komt dat bij de lagere snelheden, de niet-snelheidsafhankelijke (vaak sleep-)verliezen snel doorwerken in het totaal rendement. Dit is, naast de betere lagering, het grote verschil zit tussen de Rohloff en Inter-7/8 naven qua rendement.
Er is geen Nexus met kogellagers, althans waar het aanwezig zijn van kogellagers al dan niet het verschil maakt. Even voor de duidelijkheid; de redband Nexus Inter-8 heeft naaldlagers voor de planeettandwielen... De 'normale' Inter-8 en Inter-7 hebben gewoon glijlagers in de planeettandwielen zitten. Feitelijk zijn het niet eens losse glijlagers, maar gewoon een gat door de planeetwiel en zit hij gewoon over een asje heen geschoven. Daar zit hem het veschil. De rest van de lageringen (hubshell/as) zijn 'traditioneel' en dus (nagenoeg) hetzelfde bij de onderlinge types.sneeuwpop schreef:De alfine is ongeveer hetzelfde als de nexus8 red band, oftewel ook met naaldlagers (ipv kogellagers bij de normale nexus8). Of de afdichting ook beter is dan bij de nexus met kogellagers weet ik niet.
De rendementsverbetering bij de Inter-8 Premium (zoals ie, geloof ik, heet) zit hem dus in het feit dat de planeettandwielen minder lagerverliezen hebben ten opzichte van de glij-gelagerde Inter-8 en Inter-7.
Even naar de Alfine naaf gekeken.
http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 637991.pdf
De afdichting van lager (7 in de schets) is net zo waardeloos als bij de stadsfietsen.
De kogeltjes lopen in de naafhuls en die loopt heel snel in.
Aan de andere kant zitten 9 7/32"kogeltjes. Ook slecht afgedicht. (maar conus 26 kun je tenminste vervangen).
I rest my case.
http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 637991.pdf
De afdichting van lager (7 in de schets) is net zo waardeloos als bij de stadsfietsen.
De kogeltjes lopen in de naafhuls en die loopt heel snel in.
Aan de andere kant zitten 9 7/32"kogeltjes. Ook slecht afgedicht. (maar conus 26 kun je tenminste vervangen).
I rest my case.
Pino,Pino schreef:I rest my case.
Kijk even naar deze: http://bike.shimano.com/publish/content ... le.html/09)%20Differences%20Between%20Hubs.pdf (selecteer zelf even de hele link, phBB trekt deze link niet)
Is dat consistent met jouw uitspraken ? En ja, jij weet er meer van dan ik...plus nog ervaring ook

Verbetering van een seal en het oppervak van een cup lijken verbeterd.willem12 schreef:Pino,Pino schreef:I rest my case.
Kijk even naar deze: http://bike.shimano.com/publish/content ... le.html/09)%20Differences%20Between%20Hubs.pdf (selecteer zelf even de hele link, phBB trekt deze link niet)
Is dat consistent met jouw uitspraken ? En ja, jij weet er meer van dan ik...plus nog ervaring ook
Maar de constructie is niet wezenlijk veranderd.
Het zou mijn keuze niet keuze nog niet zijn. Zoals ik aangaf is de lagering voor mij niet het enige bezwaar van de Nexus naven.
Wanner komt het Mountaindrive/Schlumpf systeem ter sprake?
Eleganter (zonder kabels) en het geeft je een bailout gear op een SS.
Maar dat is het dan ook toch? Je hebt voor 450 Euro een crank die twee dingen kan; 1:1 en 2,5:1 inderdaad een Bail-Out gear, zou niet gek zijn. Je kan je SingleSpeed verzet dan iets te hoog kiezen en de hele steile hellingen omhoog spinnen.Pino schreef:Wanner komt het Mountaindrive/Schlumpf systeem ter sprake?
Eleganter (zonder kabels) en het geeft je een bailout gear op een SS.
Als er een importeur is die meeleest

Er zit niemand in dit gedeelte van het forum, uberhaupt niet op DP, die deze logica toepast op bijvoorbeeld stuurpennen. Daarbij valt Pino's goede argument al bijna helemaal weg, bijna elke stuurpen doet het goed. Leuke theorie, maar incompatibele doelgroepafbakening.willem12 schreef:... in de geest van ome Karl [wauw, ik hou mijn wetenschapsfilosofie altijd verre van hobbyPino schreef:Alfine is voor SS wannabees.]. Twee stellingen:
T.o.v. de Alfine is de Rohloff max 500E waard i.p.v de huidige 1000E. Stel dat de Alfine bij zeer intensief gebruik elke twee jaar weggooit dan heb je 10 jaar de tijd voordat je aan de kosten komt van een Rohloff. Als je het hele bedrag slim op de bank zet zelfs 12 jaar.
Het heeft economisch geen zin om een naaf te kopen die significant langer meegaat dan de rest van de fiets. Fietsen worden als geheel verkocht en de korting die op de bundel gegeven wordt is groter dan het voordeel van de geringe slijtage van individuele componenten.
Doelgroep: De Toer MTB'er, die veel wil fietsen en weinig wil sleutelen. Niet de materiaal freak en de versnellingsbak goeroe die het leuk vinden om de idelale fiets samen te stellen. Ik trap ook vaak in die val, ik ga ook voor de beste configuratie voor een specifiek doel. Maar daar wordt het geld niet verdiend!
Bewijs mijn ongelijk. Graag !!!
Tikkie wild: hoe meer mtber je bent, hoe verder je afstaat van de bizarre abstractie homo economicus. Mtb is een sport die nogal slecht te verenigen is met rationele economische theorie: hoog risico, hoge instapprijs, hoge onderhoudskosten. Hoe fanatieker je wordt, hoe erger.
En dus is het leuk om dat bij jezelf te herkennen en projecten te doen die tegen je voorkeursgedrag ingaan. Om jezelf fris te houden. Niets makkelijker dan de nieuwste XX-groep op een DT-Swiss naaf in een Stans Flow velg te laten spaken. 100% geluk voor 100% van de prijs.mateis schreef:Leuke theorie, maar incompatibele doelgroepafbakening.
Tikkie wild: hoe meer mtber je bent, hoe verder je afstaat van de bizarre abstractie homo economicus. Mtb is een sport die nogal slecht te verenigen is met rationele economische theorie: hoog risico, hoge instapprijs, hoge onderhoudskosten. Hoe fanatieker je wordt, hoe erger.
Maar wat ik op DP zie is dat er inderdaad een groep is die voor 100% superieure techniek gaat, maar dat er ook een groep is die met het lasapparaat in de hand zelf oplossingen bedenkt. Die werkt vanuit de stelling "Kom ik er mee weg, voor weinig". Dat vind ik humor, al die zelfbouw fixie projectjes, Dre die thuis zit te lassen etc. Ik wist dat de Alfine al gebruikt werd voor off-road biken in Nederland, maar had nog nooit iemand gezien in de Ardennen. Ik vond het leuk om uit te zoeken waar de grens is van de Alfine, en dit ligt best ver, veel verder dan ik vanuit mijn kwaliteitsgedachte voor mogelijk hield. De Alfine heeft gewoon nut voor een best wel grote groep bikers. Wist ik niet, vind ik leuk om uit te zoeken.
On-Topic maar weer:
Den Alfine en zijn voordelen bij het biken in de Ardennen!!