Testje: 29" Alfine in de Ardennen

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » ma sep 07, 2009 9:38 pm

binnekort rijd er nog een 22" alphined 29'er rond hoorde ik ;)

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » di sep 08, 2009 7:46 am

Als de Alfine naaf niet vele gradaties beter is dan de 8 speed Nexus naaf is, is hij ONGESCHIKT voor MTB-gebruik.

De afdichting daarvan is (en wordt) bagger, en de overbrengingen zijn niet voldoende voor MOUNTAIN-biken.

Als de lagering inloopt kun je de hele naaf vervangen, ook leuk.
Voor mtb-clinics hebben we gewerkt met de Nexus 8 naaf. Met een 32 voor en 23 achter haal je net een aardig lichtste verzet, maar aan de zware kant ga zeklfs ik dan tekort komen.

Alfine is voor SS wannabees.

Gebruikersavatar
sneeuwpop
Berichten:1845
Lid geworden op:di jun 13, 2006 9:24 pm
Locatie:GRUNN

Bericht door sneeuwpop » di sep 08, 2009 8:05 am

Pino schreef:Als de Alfine naaf niet vele gradaties beter is dan de 8 speed Nexus naaf is, is hij ONGESCHIKT voor MTB-gebruik.
De alfine is ongeveer hetzelfde als de nexus8 red band, oftewel ook met naaldlagers (ipv kogellagers bij de normale nexus8). Of de afdichting ook beter is dan bij de nexus met kogellagers weet ik niet.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Gebruikersavatar
willem12
Berichten:2118
Lid geworden op:vr mei 28, 2004 2:38 pm
Locatie:Hoogland

Bericht door willem12 » di sep 08, 2009 8:32 am

Pino schreef:Alfine is voor SS wannabees.
Kijk, een hele week werk kort en bondig samengevat. 8)

Laat ik nog 1 poging wagen. Aangaande de techniek hebben DeKerfs en jij volledig gelijk. Dat de Alfine uiteindelijk kapot gaat bij ruig gebruik ontkent niemand. De vraag is echter of dat een probleem is. De technische en economische verschillen tussen Rohloff en Alfine zijn niet in balans.

Laten we het eens goed aanpakken, in de geest van Karl Popper. Twee stellingen:

T.o.v. de Alfine is de Rohloff max 500E waard i.p.v de huidige 1000E. Stel dat de Alfine bij zeer intensief gebruik elke twee jaar weggooit dan heb je 10 jaar de tijd voordat je aan de kosten komt van een Rohloff. Als je het hele bedrag slim op de bank zet zelfs 12 jaar.

Het heeft economisch geen zin om een naaf te kopen die significant langer meegaat dan de rest van de fiets. Fietsen worden als geheel verkocht en de korting die op de bundel gegeven wordt is groter dan het voordeel van de geringe slijtage van individuele componenten.

Doelgroep: De Toer MTB'er, die veel wil fietsen en weinig wil sleutelen. Niet de materiaal freak en de versnellingsbak goeroe die het leuk vinden om de idelale fiets samen te stellen. Ik trap ook vaak in die val, ik ga ook voor de beste configuratie voor een specifiek doel. Maar daar wordt het geld niet verdiend!

Bewijs mijn ongelijk. Graag !!!
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » di sep 08, 2009 8:46 am

Ergernis van niet functioneren is niet in geld uit te drukken.

Ik zit niet zo in de prijzen, help me out!
Maar 1000 euro verschil lijkt me heel sterk
Stel 1000euro meerprijs: Ik kan de 1000 euro (?) meerprijs van een Rohloff op de bank zetten, trek ik per jaar maximaal 50 euro rente van. Daar kan ik geen jaarlijks benodigde 300 euro vervangingskosten van een naaf tegenover zetten.

Rohloff heeft zijn nadelen (gewicht, geluid, gaat soms kapot).
Maar voor probleemloos NL-baggergebruik is het nog steeds een aardige oplossing.
En economisch aantrekkelijker.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di sep 08, 2009 9:11 am

willem12 schreef: Hmm, rendement heb niet beschreven. Wel bereik en stapgrootte. Waarom heb ik het niet beschreven? Niets van gemerkt...of je nu 12% steil omhoog moet met 250 watt vermogen of (250 - 3%)watt maakt wel uit op papier, maar niet in de praktijk en niet voor de toerrijder.
in deellast zakt het rendement van de Inter-7 terug naar waardes tussen 85-90%. Onder vollast (dus effectief volle bak klimmen/aanzetten) komt deze ook amper boven de ca. 93% uit in de meest rendabele versnellingstrap, die je ongetwijfeld al niet gebruikt bij het klimmen wegens te groot...

Daarbij komt dat bij de lagere snelheden, de niet-snelheidsafhankelijke (vaak sleep-)verliezen snel doorwerken in het totaal rendement. Dit is, naast de betere lagering, het grote verschil zit tussen de Rohloff en Inter-7/8 naven qua rendement.
sneeuwpop schreef:De alfine is ongeveer hetzelfde als de nexus8 red band, oftewel ook met naaldlagers (ipv kogellagers bij de normale nexus8). Of de afdichting ook beter is dan bij de nexus met kogellagers weet ik niet.
Er is geen Nexus met kogellagers, althans waar het aanwezig zijn van kogellagers al dan niet het verschil maakt. Even voor de duidelijkheid; de redband Nexus Inter-8 heeft naaldlagers voor de planeettandwielen... De 'normale' Inter-8 en Inter-7 hebben gewoon glijlagers in de planeettandwielen zitten. Feitelijk zijn het niet eens losse glijlagers, maar gewoon een gat door de planeetwiel en zit hij gewoon over een asje heen geschoven. Daar zit hem het veschil. De rest van de lageringen (hubshell/as) zijn 'traditioneel' en dus (nagenoeg) hetzelfde bij de onderlinge types.

De rendementsverbetering bij de Inter-8 Premium (zoals ie, geloof ik, heet) zit hem dus in het feit dat de planeettandwielen minder lagerverliezen hebben ten opzichte van de glij-gelagerde Inter-8 en Inter-7.

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » di sep 08, 2009 9:35 am

Even naar de Alfine naaf gekeken.
http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 637991.pdf

De afdichting van lager (7 in de schets) is net zo waardeloos als bij de stadsfietsen.
De kogeltjes lopen in de naafhuls en die loopt heel snel in.
Aan de andere kant zitten 9 7/32"kogeltjes. Ook slecht afgedicht. (maar conus 26 kun je tenminste vervangen).

I rest my case.

Gebruikersavatar
willem12
Berichten:2118
Lid geworden op:vr mei 28, 2004 2:38 pm
Locatie:Hoogland

Bericht door willem12 » di sep 08, 2009 10:17 am

Pino schreef:I rest my case.
Pino,
Kijk even naar deze: http://bike.shimano.com/publish/content ... le.html/09)%20Differences%20Between%20Hubs.pdf (selecteer zelf even de hele link, phBB trekt deze link niet)

Is dat consistent met jouw uitspraken ? En ja, jij weet er meer van dan ik...plus nog ervaring ook :)
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » di sep 08, 2009 10:54 am

willem12 schreef:
Pino schreef:I rest my case.
Pino,
Kijk even naar deze: http://bike.shimano.com/publish/content ... le.html/09)%20Differences%20Between%20Hubs.pdf (selecteer zelf even de hele link, phBB trekt deze link niet)

Is dat consistent met jouw uitspraken ? En ja, jij weet er meer van dan ik...plus nog ervaring ook :)
Verbetering van een seal en het oppervak van een cup lijken verbeterd.
Maar de constructie is niet wezenlijk veranderd.
Het zou mijn keuze niet keuze nog niet zijn. Zoals ik aangaf is de lagering voor mij niet het enige bezwaar van de Nexus naven.

Wanner komt het Mountaindrive/Schlumpf systeem ter sprake?
Eleganter (zonder kabels) en het geeft je een bailout gear op een SS.

Gebruikersavatar
willem12
Berichten:2118
Lid geworden op:vr mei 28, 2004 2:38 pm
Locatie:Hoogland

Bericht door willem12 » di sep 08, 2009 11:51 am

Pino schreef:Wanner komt het Mountaindrive/Schlumpf systeem ter sprake?
Eleganter (zonder kabels) en het geeft je een bailout gear op een SS.
Maar dat is het dan ook toch? Je hebt voor 450 Euro een crank die twee dingen kan; 1:1 en 2,5:1 inderdaad een Bail-Out gear, zou niet gek zijn. Je kan je SingleSpeed verzet dan iets te hoog kiezen en de hele steile hellingen omhoog spinnen.

Als er een importeur is die meeleest :)
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » di sep 08, 2009 3:01 pm

willem12 schreef:
Pino schreef:Alfine is voor SS wannabees.
... in de geest van ome Karl [wauw, ik hou mijn wetenschapsfilosofie altijd verre van hobby ;) ]. Twee stellingen:

T.o.v. de Alfine is de Rohloff max 500E waard i.p.v de huidige 1000E. Stel dat de Alfine bij zeer intensief gebruik elke twee jaar weggooit dan heb je 10 jaar de tijd voordat je aan de kosten komt van een Rohloff. Als je het hele bedrag slim op de bank zet zelfs 12 jaar.

Het heeft economisch geen zin om een naaf te kopen die significant langer meegaat dan de rest van de fiets. Fietsen worden als geheel verkocht en de korting die op de bundel gegeven wordt is groter dan het voordeel van de geringe slijtage van individuele componenten.

Doelgroep: De Toer MTB'er, die veel wil fietsen en weinig wil sleutelen. Niet de materiaal freak en de versnellingsbak goeroe die het leuk vinden om de idelale fiets samen te stellen. Ik trap ook vaak in die val, ik ga ook voor de beste configuratie voor een specifiek doel. Maar daar wordt het geld niet verdiend!

Bewijs mijn ongelijk. Graag !!!
Er zit niemand in dit gedeelte van het forum, uberhaupt niet op DP, die deze logica toepast op bijvoorbeeld stuurpennen. Daarbij valt Pino's goede argument al bijna helemaal weg, bijna elke stuurpen doet het goed. Leuke theorie, maar incompatibele doelgroepafbakening.

Tikkie wild: hoe meer mtber je bent, hoe verder je afstaat van de bizarre abstractie homo economicus. Mtb is een sport die nogal slecht te verenigen is met rationele economische theorie: hoog risico, hoge instapprijs, hoge onderhoudskosten. Hoe fanatieker je wordt, hoe erger.

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » di sep 08, 2009 3:18 pm

Het goedkoopst is natuurlijk naar MTB op TV te kijken vanaf je bank.

Maar er wordt plezier verwacht en in geinvesteerd. En welk bedrag ook in slecht functionerend spul is weggegooid geld.

In nutteloos is iets anders.

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » di sep 08, 2009 3:20 pm

Collega van me heeft een alfine op zijn winterrigid. Het enige vervelende tot nog toe is dat de ruimte tussen de twee schijven naast het tandwiel zich vult met modder en de ketting dan doorschiet.

Gebruikersavatar
willem12
Berichten:2118
Lid geworden op:vr mei 28, 2004 2:38 pm
Locatie:Hoogland

Bericht door willem12 » di sep 08, 2009 3:23 pm

mateis schreef:Leuke theorie, maar incompatibele doelgroepafbakening.

Tikkie wild: hoe meer mtber je bent, hoe verder je afstaat van de bizarre abstractie homo economicus. Mtb is een sport die nogal slecht te verenigen is met rationele economische theorie: hoog risico, hoge instapprijs, hoge onderhoudskosten. Hoe fanatieker je wordt, hoe erger.
En dus is het leuk om dat bij jezelf te herkennen en projecten te doen die tegen je voorkeursgedrag ingaan. Om jezelf fris te houden. Niets makkelijker dan de nieuwste XX-groep op een DT-Swiss naaf in een Stans Flow velg te laten spaken. 100% geluk voor 100% van de prijs.

Maar wat ik op DP zie is dat er inderdaad een groep is die voor 100% superieure techniek gaat, maar dat er ook een groep is die met het lasapparaat in de hand zelf oplossingen bedenkt. Die werkt vanuit de stelling "Kom ik er mee weg, voor weinig". Dat vind ik humor, al die zelfbouw fixie projectjes, Dre die thuis zit te lassen etc. Ik wist dat de Alfine al gebruikt werd voor off-road biken in Nederland, maar had nog nooit iemand gezien in de Ardennen. Ik vond het leuk om uit te zoeken waar de grens is van de Alfine, en dit ligt best ver, veel verder dan ik vanuit mijn kwaliteitsgedachte voor mogelijk hield. De Alfine heeft gewoon nut voor een best wel grote groep bikers. Wist ik niet, vind ik leuk om uit te zoeken.

On-Topic maar weer:
Den Alfine en zijn voordelen bij het biken in de Ardennen!!
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di sep 08, 2009 3:44 pm

Pino schreef:Het goedkoopst is natuurlijk naar MTB op TV te kijken vanaf je bank.
Dat ligt er maar net aan hoe duur je bank en de tv zijn... nog maar gezwegen van het kabelabonnement! 8)

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » di sep 08, 2009 4:42 pm

Mijn Alfined fiets is juist bedoeld voor de wat simpelere tourtochten zoals Emelo

kan ik tenminste beetje tempo maken op de simpele stukken.

Bagger en slecht weer ritten gaan gewoon op de SS :arms:

Gebruikersavatar
willem12
Berichten:2118
Lid geworden op:vr mei 28, 2004 2:38 pm
Locatie:Hoogland

Bericht door willem12 » di sep 08, 2009 8:15 pm

Het was soms echt steil....Hup Daan, Hup !!
Afbeelding
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Plaats reactie