Custom Bike Fever

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » do okt 18, 2007 8:11 pm

Hubert ! schreef:Dus: heb je nog wat te zeiken? ;)
Nu je het zelf vraagt... :D

Ik heb mij de laatste tijd verdiept in stuurgeometrie van fietsen en uit veel theorieen, waaronder de tot nu toe meest gebruikte, blijkt dat de balhoofdshoek eigenlijk helemaal geen invloed heeft op stabiliteit en het stuurgedrag van de fiets. Eigenlijk is alleen de hoeveelheid naloop (trail) van belang. Goede voorbeelden zie je in de ligfietswereld:
45 graden
Afbeelding

100 graden
Afbeelding

Kennelijk komt het niet zo kritisch, aangezien op bovenstaande fietsen ook zeker goed te fietsen is. Wat voor een verschil merk je nu precies door die relatief vlakke balhoofdshoek en komt dat niet eigenlijk door iets anders dan de balhoofdshoek?

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » do okt 18, 2007 8:25 pm

Ninkoo schreef:
heppypeppy schreef: Er zijn zat voorbeelden die de hele wielerwereld als zoete koek slikt maar ondertussen per definitie niet waar zijn of compleet uit de context zijn gehaald, zoals:
"Het grotere gyroscopische effect van 29" wielen houdt je beter overeind."
"Wielen met een lage velg zijn comfortabeler"
"Met meer luchtdruk in je banden ga je harder"
"Met een steilere balhoofdshoek wordt je fiets nerveuzer"
Zullen we daar dan in een ander topic over verdergaan. want volgens mij klopt dat toch verrekes.... 8)
1. Theoretisch is het gyroscopisch effect te verwaarlozen en werkt op hoge snelheden zelfs tegen. Er zijn ook proeven gedaan met een tweede wiel naast het voorwiel (net boven de grond) dat de tegengestelde richting op draait en dus een tegengesteld gyroscopisch effect teweegbrengt dat het eerste compenseert. Daar kon je ook goed op fietsen. Als het gyroscopische effect van een heel wiel te verwaarlozen is, is het verschil tussen 26" en 29"zeker te verwaarlozen.

2. Uit testen van een tijdschrift en laatst nog van een particulier met te veel vrije tijd bleek dat veel racefietsbandjes op 8 bar meer rolweerstand hebben dan op 6 bar. Kort gezegd omdat stuiteren ook energie kost.

3. Mike Burrows laat in zijn boek "bicycle design" een test zien waarbij een "comfortabel wiel" 0,5mm vervormd en een "stijf wiel" 0,35mm bij 3x de normale belasting. Kortom, voordat je verschil voelt moet je een wiel zo slap maken dat je er niet meer de bocht mee om durft.

4. Zie mijn bovenstaande vraag aan Hubert.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do okt 18, 2007 8:51 pm

heppy;

ik bewonder je diepgang en drang tot het uitzoeken van die dingen. Ooit deed ik dat ook en ooit zal ik dat ook weer doen (nu even niet 8) ), maar in de discussie's die je aanhaalt; haal je 'vooroordelen' of uitspraken aan die gedaan worden, maar eigenlijk vaak het belangrijke verschil missen; in bijna alle discussies over stuurhoeken, waarbij termen als luier/nerveuzer gebruikt worden, wordt namelijk vrijwel altijd uitgegaan van 'standaarden'. Vorken zijn 'standaard' onderdelen met vaste maten. De discussie wordt pas zinvol/nuttig wanneer je inderdaad ook de vork mee neemt in het gehele 'custom' verhaal.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » do okt 18, 2007 9:29 pm

heppypeppy schreef: "Wielen met een lage velg zijn comfortabeler"
3. Mike Burrows laat in zijn boek "bicycle design" een test zien waarbij een "comfortabel wiel" 0,5mm vervormd en een "stijf wiel" 0,35mm bij 3x de normale belasting. Kortom, voordat je verschil voelt moet je een wiel zo slap maken dat je er niet meer de bocht mee om durft.
Idd, de verticale stijfheid van een wiel ligt in de orde van grootte van 2500N/mm. Vergeleken bij banden, vork en stuur zowat oneindig stijf dus.

En wat nog leuker is: een wiel met platte velgen en veel spaken is verticaal zelfs stijver dan een wiel met hoge velg en weinig spaken (aldus Damon Rinard)
2. Uit testen van een tijdschrift en laatst nog van een particulier met te veel vrije tijd bleek dat veel racefietsbandjes op 8 bar meer rolweerstand hebben dan op 6 bar. Kort gezegd omdat stuiteren ook energie kost.
Heb je daar mss een linkje of pdfje van? Kan ik ff iemand van 60kg die 12 bar in zn banden doet mee om zn oren slaan. :lol:
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Hubert !

Bericht door Hubert ! » do okt 18, 2007 9:37 pm

heppypeppy schreef: Wat voor een verschil merk je nu precies door die relatief vlakke balhoofdshoek en komt dat niet eigenlijk door iets anders dan de balhoofdshoek?
Om dit goed te kunnen testen moet je twee identieke fietsen hebben, met dus alleen een verschil in balhoofdhoek.
Aan mijn fiets is veel meer veranderd en zodoende kan ik niets over de balhoofdhoek alleen zeggen.
Gaaf dat je je verdiept hebt in geometrie. Ik ben het deels met je eens dat je veel aan een balhoofdhoek kunt veranderen, echter, je zult dan ook andere maten moeten veranderen om de fiets vergelijkbaar (of 'goed') te laten rijden.
Dit wordt echter bij mountainbikes nooit gedaan daar tot voor kort alle verende vorken eenzelfde (korte) offset hadden.
Om tot een goed compromis te komen tussen nerveus en stabiel zullen designers balhoofdhoeken moeten gebruiken die tussen de 70 en 72,5 graad zitten bij gebruik van een verende vork.
Eén graad verschil in balhoofdhoek is goed te merken wanneer alle andere maten hetzelfde gebleven zijn, dus in die zin luistert het wel nauw.

Gaaf dat je je verdiept hebt in geometrie-info en dat je out-of-the-box denkt!

Hubert !

Bericht door Hubert ! » do okt 18, 2007 9:50 pm

Pottser schreef:Ik snap de lange achtervork, maar kan niet geloven dat met toenemende beenlengte deze lengte mee moet groeien. Ergens wordt de langere wielbasis toch een probleem. Wat is trouwens de totale wielbasis. Gaat ie over de 110 cm heen?
Ben ook wel benieuwd wat clockworks zei toen je met jouw framematen kwam. Kan me niet voorstellen dat ze niets te zeiken hadden
Heb je weleens gehad dat tijdens een lange Alpenklim met de ketting op 22:32 je voorwiel erg licht werd? Jij hebt een idealer fietslichaam qua lengte, maar voor een lang iemand, met z'n gewicht hoger én meer naar achteren, wordt dit echt een issue.

Over mijn wielbasis: die gaat zo'n 6 a 7 cm over de maat die jij noemt heen ;)
No problem met die maat tot nu, in krappe bochten zijn het mijn schouders die tegen bomen aan komen en daarmee de limiterende factor zijn.
Grappig dat je vraagt naar de reactie van Joel toen ik met mijn wensen-lijstje aan kwam.
Hij reageerde namelijk precies zoals jij verwacht. Joel zag er niets in, vond het maar raar, geloofde niet dat het ging werken.
Ik heb gelogen door te zeggen dat ik exact wist wat ik aan het doen was, en toen is hij toch aan het bouwen geslagen :)

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » do okt 18, 2007 9:56 pm

BTW, post ns ff wat meer foto's! :arms:

En gewoon op Pinkbike of imageshack ofzo zodat gewone stervelingen ze ook kunnen zien ;)

Cubeman

Bericht door Cubeman » zo sep 07, 2008 5:42 pm

Zou eigenlijk wel graag eens een update lezen over hoe het een en ander nu in de praktijk bevalt :angelnot:
Put the fun between your legs!

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » zo sep 07, 2008 9:27 pm

En heb je je paragons weer op orde??? 8)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » vr sep 25, 2009 1:47 pm

Cubeman schreef:Zou eigenlijk wel graag eens een update lezen over hoe het een en ander nu in de praktijk bevalt :angelnot:
+1 :o

Hubert !

Bericht door Hubert ! » ma sep 28, 2009 10:06 am

Haha, wat grappig!

Fiets rijdt nog (soms), en hoe!

Update als ik tijd heb ...

ott

Bericht door ott » ma sep 28, 2009 10:53 am

Hubert leeft nog :D
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » ma sep 28, 2009 2:11 pm

Hubert ! schreef:
Update als ik tijd heb ...
Tijd,tijd.Tijd kan je maken!

8)
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Plaats reactie