Ombouw Bulls frame naar Single speed

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
tmilder
Berichten:11
Lid geworden op:ma aug 24, 2009 8:06 pm
Locatie:Haarlem
Ombouw Bulls frame naar Single speed

Bericht door tmilder » ma aug 31, 2009 10:42 am

Hier mijn nieuwste creatie;
Volledig zelf gepolijst aluminium frame
Ontdaan van alle nokjes, kabelgeleiders, decals, etc.
Achtervork versmald naar 130mm
Nieuwe carbon voorvork
Nieuwe bracketas en FSA carbon crankstel. Aangepast met Suglo boutjes voor een enkel 42 tands FSA kettingblad
Carbon Aero zadelpen
Pro TT stuur
Ambrosio carbon tube wielen met Record naven
Brooks Swallow

Huidig gewicht: 5,5 kg!!!!

Nog te doen:
aanpassen campagnolo pignon naar single speed (iemand hier een oplossing voor?)
toeclips monteren
voorrem(+hendel) monteren (tektro carbon tt)
Brooks lederen stuurlint

Afbeelding[/img]
Laatst gewijzigd door tmilder op ma aug 31, 2009 10:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
koekie
Berichten:961
Lid geworden op:wo jul 21, 2004 9:03 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door koekie » ma aug 31, 2009 10:47 am

very nice indeed!

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Re: Ombouw Bulls frame naar Single speed

Bericht door Erikje » ma aug 31, 2009 11:14 am

tmilder schreef: Huidig gewicht: 5,5 kg!!!!
Zo-de-knetters, daÅ› licht! :shock:
Zeker gezien het feit dat die Brooks reeds 500 gram voor zijn rekening neemt....

Erikje

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » ma aug 31, 2009 11:22 am

hoe ga je de ketting spannen?
geen magicgear verhaal aub (2x trappen magic is weg)

achternaaf
voor opschroefpignon of cassette type?

opschroef
misschien komt de draad overeen met een SS freewheel
kettinglijn aan passen (velg omspaken, naaf opschuiven)

cassette
misschien bestaat er iets voor de campa aansluiting?

anders (omslachtig) zou je 2 campa kranjes kunnen gebruiken om een SS krans (shimano interface wegvijlen) tussen te klemmen en vast te lassen.



kijk eens op de site van M-gineering
als het daar niet op staat..........overnieuw beginnen :lol:

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Re: Ombouw Bulls frame naar Single speed

Bericht door MarinTi » ma aug 31, 2009 11:59 am

tmilder schreef:Brooks Swallow
Dat is een Swift en geen Swallow ;)

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » ma aug 31, 2009 12:14 pm

dré schreef: cassette
misschien bestaat er iets voor de campa aansluiting?
losse Marchisio?
/Marten

tmilder
Berichten:11
Lid geworden op:ma aug 24, 2009 8:06 pm
Locatie:Haarlem

Bericht door tmilder » ma aug 31, 2009 12:52 pm

het is een campa pignon, dus ik kan er niets opschroeven.
In de VS zie je setjes 'manufacturing ss kit". Dit zijn speciale ringen die je ipv een cassettekransje kan monteren. 25 dollar, niet duur dus, maar in Europe zie ik het nergens.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma aug 31, 2009 1:16 pm

In europa zijn er genoeg SS kits te verkrijgen.

Deze bijvoorbeeld:

http://www.on-one-shop.co.uk/acatalog/O ... t_559.html


Het enige is dat er (voor zover mij bekend) geen specfieke singlespeed kransjes worden gemaakt voor campa naven. Dit is ook wel logisch aangezien voor offroad fietsen de shimano spline de de facto standaard is.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
sneeuwpop
Berichten:1845
Lid geworden op:di jun 13, 2006 9:24 pm
Locatie:GRUNN

Bericht door sneeuwpop » ma aug 31, 2009 1:19 pm

tmilder schreef:In de VS zie je setjes 'manufacturing ss kit". Dit zijn speciale ringen die je ipv een cassettekransje kan monteren. 25 dollar, niet duur dus, maar in Europe zie ik het nergens.
Gewoon langs de lokale fietsboer en oude cassettes vragen, haal je er de spacerringen tussenuit, voilà... (stukken goedkoper dan special-made spacers en met losse ringen kan je makkelijker een goede kettinglijn creëren ;) )
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » ma aug 31, 2009 1:20 pm

Ik krijg binnenkort high end oppervlakte behandelde alu kransjes voor campa cassette bodies. Die setjes in de US heb ik ook gezien, maar volgens mij zijn dat alleen de spacers, en moet je als krans gewoon een krans uit een cassette gebruiken, een beetje een kul oplossing dus.

Na eurobike meer over de kransjes die ik krijg, dat wordt een echte (wel prijzige) oplossing :)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma aug 31, 2009 1:22 pm

JJ:

zijn dat die ceradure kransjes?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » ma aug 31, 2009 1:24 pm

Ja klopt, als het goed is liggen de proto's op Eurobike, ik zal een pic posten als ik er ben :)

Komen natuurlijk ook kransjes voor Shimano en ook bladen voor WI cranks..
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

tmilder
Berichten:11
Lid geworden op:ma aug 24, 2009 8:06 pm
Locatie:Haarlem

Bericht door tmilder » ma aug 31, 2009 1:26 pm

het kransje is geen probleem, die heb ik meer dan genoeg. En ik heb campa omdat ik de wielen altijd kan uitwisselen met mijn Pinarello racefiets, dat verantwoort een beetje de investering in Carbon tubes.
Maar alles opvullen met enkele smalle spacers die normaal tussen de kransjes zitten lijkt me geen solide oplossing, maar misschien vergis ik me. De bredere spacers zien er goed uit, maar passen die zowel over een Shimano als Campa naaf. Ik denk het niet, aangezien de campa sleuven veel hoger zijn?

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma aug 31, 2009 1:29 pm

nah opvullen met normale spacers doet bijna iedereen. Totaal geen probleem.

Maarre specifieke SS kransjes zijn wel aan te raden. Standaard kransjes zijn toch gemaakt om te schakelen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » ma aug 31, 2009 2:02 pm

Diameter campa body en Shimano body is inderdaad anders.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » ma aug 31, 2009 2:03 pm

tmilder schreef:Maar alles opvullen met enkele smalle spacers die normaal tussen de kransjes zitten lijkt me geen solide oplossing, maar misschien vergis ik me.
Dat is een perfecte oplossing, alleen minder mooi dan een aantal bredere spacers.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

tmilder
Berichten:11
Lid geworden op:ma aug 24, 2009 8:06 pm
Locatie:Haarlem

Bericht door tmilder » do okt 01, 2009 10:11 pm

ik heb het inderdaad met losse ringen opgevuld en werkt perfect!!
Nu ook een stje Cambo Rino toeclip pedalen gemonteerd, en een voorremmetje!!
Nu is ie helemaal af....

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » do okt 01, 2009 10:27 pm

Waarom geen achterrem?

En:
dré schreef:hoe ga je de ketting spannen?
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

tmilder
Berichten:11
Lid geworden op:ma aug 24, 2009 8:06 pm
Locatie:Haarlem

Bericht door tmilder » do okt 01, 2009 10:34 pm

Afbeelding

tmilder
Berichten:11
Lid geworden op:ma aug 24, 2009 8:06 pm
Locatie:Haarlem

Bericht door tmilder » do okt 01, 2009 10:45 pm

ketting spannen wordt passen en meten met verschiilende maten tandwielen denk ik. Daar zie ik inderdaad nog tegenop, een excentrische naaf zou ook een oplossing kunnen bieden, maar is weer gecompliceerd. Halve schakeltjes helpen misschien ook.

Waarom geen achterrem? Ik vind het al erg genoeg dat ik een voorrem er (tijdelijk) op heb gezet, maar wel zo veilig. Daarbij heb ik alle nokken verwijderd, dus een kabel naar achter is niet meer mogelijk. Maar ik wil de fiets zo strak en clean mogelijk hebben, dus hoe minder accessoires, hoe beter....
Als de achternaaf fixed is ipv SS, dan gaat de voorrem er ook weer af....

TIthomas
Berichten:570
Lid geworden op:za nov 04, 2006 7:21 pm
Locatie:Haarlem

Bericht door TIthomas » vr okt 02, 2009 8:04 am

kom je hem snel een keertje laten zien in de winkel (Haarlem)? We hebben tijdje geleden even staan praten over fixed en over dit project....

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr okt 02, 2009 8:33 am

ketting spannen wordt passen en meten met verschiilende maten tandwielen denk ik. Daar zie ik inderdaad nog tegenop, een excentrische naaf zou ook een oplossing kunnen bieden, maar is weer gecompliceerd. Halve schakeltjes helpen misschien ook.
Trickstuff excentriker?

Magic gear oplossing zijn leuk. Totdat je ketting ook maar een beetje slijt.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » vr okt 02, 2009 9:34 am

padden lijken me lomp genoeg om wat verstelbereik in te vijlen
/Marten

Gebruikersavatar
willem12
Berichten:2118
Lid geworden op:vr mei 28, 2004 2:38 pm
Locatie:Hoogland

Bericht door willem12 » vr okt 02, 2009 11:45 am

[Heel voorzichtig]
Ben benieuwd hoe deze fiets eruit ziet met een Titanium zadelpen.
[/]
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Plaats reactie