Copenhagen wheel

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
JJ
Forumbeheerder
Contacteer:
Copenhagen wheel

Bericht door JJ » vr dec 18, 2009 8:39 am

Hebben jullie dit gezien??

http://www.bikerumor.com/2009/12/17/new ... more-12652

Ziet er tof uit,wil ik wel een keer mee fietsen!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr dec 18, 2009 9:08 am

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr dec 18, 2009 10:32 am

En om aan te vullen, kinetische energie hangt samen met de massa. Die van een fietser is relatief zo laag, dat het nauwelijks effectief kan zijn...

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr dec 18, 2009 3:14 pm

Grappig. Precies zoiets (mega Darda motor om de achternaaf) heb ik aan zitten schetsen een paar jaar geleden. Mijn voorzichtige berekeningen vertelden dat zelfs met 5kg extra, er weinig energie kinetisch opgeslagen kan worden.
In theorie, als je hard remt voor een stoplicht, zeg van 30-0km/u, moet je bij groen tot 25km/u (er is altijd verlies) ongeveer kunnen komen voor het nodig is bij te gaan trappen. Ofwel : 3 secondjes aandrijving. Meer capaciteit nodig voor 1 brute dragrace met een motormuis? Dan moet je systeem zwaarder zijn.

Leuk als je met de shuttle een alp opgebracht bent, en zo snel mogelijk op gang wilt komen tussen de haarspeldbochten. Voor een renner die met haast een rondje gaat rijden, is een stel aerodynamische aanpassingen effectiever.
Motormuizen pesten tot 50km/u lijkt me wel heel tof overigens. Lange chainstays, laag stuur, launch control.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr dec 18, 2009 3:18 pm

Ze hebben ook van die matten bedacht om onder de weg te leggen. Die absorberen energie van de auto, en wordt dan gebruikt voor verlichting van de weg, of terugvoeren naar het net. Leuk, dan moeten auto dus meer tanken. Je krijgt niet iets voor niets. De extra energie is alles behalve groen, namelijk gemaakt met een automotor, en die blinken niet uit in efficientie (~20%).
maar, die matten zijn bloedserieus, zit veel subsidie achter enzo. Zucht...

Gène

Bericht door Gène » vr dec 18, 2009 3:57 pm

Cloxxki schreef:Ze hebben ook van die matten bedacht om onder de weg te leggen. Die absorberen energie van de auto, en wordt dan gebruikt voor verlichting van de weg, of terugvoeren naar het net. Leuk, dan moeten auto dus meer tanken. Je krijgt niet iets voor niets. De extra energie is alles behalve groen, namelijk gemaakt met een automotor, en die blinken niet uit in efficientie (~20%).
maar, die matten zijn bloedserieus, zit veel subsidie achter enzo. Zucht...
Ik dacht dat door middel van een speciale energieopwekking methode, deze matten ook kunnen worden gebruikt om auto's van energie te voorzien. Beetje het idee dat achter die fietslampjes zit dat met magneten wordt voorzien van stroom (vast en zeker een naam voor), alleen dan groter uitgevoerd. De auto rijdt dan op de accu in het stadsverkeer en laad zijn accu weer op zodra hij de autoweg oprijdt. Als ik me niet vergis willen ze zelfs met deze vorm van energie opwekking ook treinen laten rijden. Op zich een goed idee. Als niet wordt gekeken naar de kosten en ongemakken die hierbij komt kijken.

Uiteraard zal dit plan gedoemd zijn om te mislukken, want olie maatschappijen hebben dan geen inkomsten meer. De auto krijgt dan de brandstof "gratis en voor niets" door de grond en dat kan toch niet. Waarschijnlijk dat de wegenbelasting ongelofelijk duur wordt.

Wat betreft het idee voor de fiets. Op de lange afstand heb je er niet veel aan? Als je eenmaal kan doorrijden en niet continu hoeft te stoppen voor een stoplicht of kruispunt heb je niet veel aan het systeem. Het zal ook wel loeizwaar zijn.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

wictor

Bericht door wictor » vr dec 18, 2009 6:04 pm

Zet het gratis en voor niets idee maar gelijk uit je hoofd. 't Is dat het rendement van een verbrandingsmotor niet echt in de buurt van 100% komt, maar alle processen die ertoe leiden dat je auto aan snelheid verliest zodra je je voet van het gaspedaal haalt zijn nog steeds aanwezig. Al flikker je inductieve matten onder het wegdek bij ieder stoplicht resteert nog steeds een fors energieverbruik tijdens het 'normale' rijden bij constante snelheid, en daar doe je niks aan.

Er is maar één oplossing: get your fat ass out of the car and get on your bike.

Yeah, it's friday. :shock:

Plaats reactie