Singlespeed Cassette Naven

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:
Singlespeed Cassette Naven

Bericht door JJ » za jan 02, 2010 11:13 am

Ik moet een setje XC singlespeed wielen bouwen (voor iemand van 92 kilo) die goed zijn. Ik zeg dan altijd DT 240S, DT Comp en NoTubes Arch velgen.

Maar er zijn natuurlijk meer opties qua singlespeed cassette naven:

Chris King
Hope
Profile Racing
Industry Nine
Tune

Vooral die laatste heb ik nog geen ervaring mee. Zijn er mensen die met Tune rijden?
En toevallig met de singlespeed uitvoering?

Niet dat het heeeel erg belangrijk is, maar weet iemand hoeveel engagement points Tune heeft?

En hoe zit dat met die afstelmogelijkheden van Tune? Op zich ben ik niet zo van het moeten afstellen van naven, maar werkt dat? Hebben ze veel onderhoud nodig?

Ben benieuwd of iemand me wat meer info kan geven.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » za jan 02, 2010 11:29 am

Rijdt Marcel Hahn niet met Tune? Ik meen me te herinneren dat hij meegeholpen heeft aan de ontwikkeling ervan.

Ernie Frieke rijdt ook met Tune. Die zal er vast meer van weten.

Afstelbaar lijkt mij juist makkelijker. Kan je een beetje speling van slijtage opvangen ipv gelijk nieuwe lagers erin moeten persen. Ook zijn veel niet nastelbare naven voorzien van enkelrijige groefkogel lagers. Deze zijn niet zo geschikt voor zijdelingse (axiale) krachten. Nastelbare lagers (angular contact etc) zijn meer geschikt voor zowel axial als radiale krachten. Dat is ook de reden dat shimano nog steeds met cup en conus werkt (denk ik).
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » za jan 02, 2010 12:08 pm

Als of je zelf op de marketing afdeling werkt van Shimano Dida.
He jij weleens verschil in stijfheid gevoeld tussen je Hope en je XTR?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » za jan 02, 2010 12:20 pm

hehehehe.

Ik heb mijn XTR wielen al tijden niet meer. Dus daar kan ik me niets van herinneren. Mijn XT wielen heb ik iig geen klachten over. Ook zitten door de constructie de lagers wijder uitelkaar. Cassette naven met industrielagers hebben altijd het driveside lager erg naar binnen zitten. Deze zal dus, theoretisch, zwaarder worden belast dan het non driveside lager.

Maar shimano heeft daar wel een punt. Groefkogellagers zijn niet bedoeld voor axiale krachten. En axiale krachten komen wel voor op een fietsnaaf.

Veel autowielen hebben tonlagers onder een hoek (Rover/Mazda/DAF en Volvo iig wel). Iets meer wrijving maar erg goed in zowel axiale als radiale krachten. Waarschijnlijk wordt hier niet voor gekozen bij fietsen ivm de efficientie.

Maar goed ik ben ook maar een e-engineer. Misschien dat er hier mensen zijn (Marten?) die wat meer theoretische kennis en praktijkervaring op los kunnen laten. Tevens dwalen we af van de vragen van JJ..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Re: Singlespeed Cassette Naven

Bericht door MarinTi » za jan 02, 2010 12:41 pm

JJ schreef: Niet dat het heeeel erg belangrijk is, maar weet iemand hoeveel engagement points Tune heeft?

En hoe zit dat met die afstelmogelijkheden van Tune? Op zich ben ik niet zo van het moeten afstellen van naven, maar werkt dat? Hebben ze veel onderhoud nodig?
JJ
Tune has 4 pawls/72pt pickup (gevonden op het web)
Volgens mij moet je een beetje geluk hebben met die naven en de nieuwere zullen vast en zeker ook beter zijn. Ikzelf vindt het maar niks! Arrogante lui en slechte service. Gebaseerd op wat ik de laatste 8 jaar heb gezien/ervaren.

Anderzijds Ernie werkt er graag mee en Nard is bijv. ook erg tevreden over de geared naven. Zijn dus wel de lichtere jongens die ook kunnen sleutelen!
Laatst gewijzigd door MarinTi op za jan 02, 2010 12:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Re: Singlespeed Cassette Naven

Bericht door MarinTi » za jan 02, 2010 12:45 pm

JJ schreef:Ik moet een setje XC singlespeed wielen bouwen (voor iemand van 92 kilo) die goed zijn. Ik zeg dan altijd DT 240S, DT Comp en NoTubes Arch velgen.
+1

redelijk licht, duurzaam en onderhoudsarm!

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Re: Singlespeed Cassette Naven

Bericht door marten » za jan 02, 2010 1:18 pm

JJ schreef:Ik moet een setje XC singlespeed wielen bouwen (voor iemand van 92 kilo) die goed zijn. Ik zeg dan altijd DT 240S, DT Comp en NoTubes Arch velgen.

Maar er zijn natuurlijk meer opties qua singlespeed cassette naven:

Chris King
Hope
Profile Racing
Industry Nine
Tune
geen idee hoe deze allemaal in elkaar zitten, maar ik zou singlespeednaven met maar een lager voor de cassette links laten liggen. Met een ketting merk je het gezwabber niet zo snel, bij een tandriem direct. Lijkt me nergens goed voor
/Marten

Ninko
Berichten:1229
Lid geworden op:za jan 11, 2003 11:34 pm

Bericht door Ninko » za jan 02, 2010 9:12 pm

Heb King Hope en Tune gehad. Chris King rijdt eigelijk het prettigst, super snelle engagement, vooral erg prettig in singletrack. Wel een beetje locht gewicht en klein beetje onderhoud. Naven zijn redelijk afgedicht, maar het freehwheel een beetje zuiver houden is niet verkeerd, in de winter 1x in de 3-4 maanden en in de zomer 1 keer in de hele zomer open maken is genoeg.
Hope is gewoon goed, niet super licht, maar ook niet extreem duur. Onderdelen zijn wel netjes gemaakt in mijn ogen, alleen de afdichting en weerstand van het freehwheel is niet helemaal geweldig. Het loopt goed en is wel erg makkelijk te onderhouden en zelfs zonder gereedschap in en uit elkaar te halen.
Dan Tune, eigenlijk geen problemen, alhoewel ik niet denk dat het de perfecte navenset is voor iemand van 92 kilo... De onderdelen die ze gebruiken zijn goed, alleen het blijft natuurlijk superlicht spul dus zeker het freewheel regelmatig open maken (winter= 10x fietsen/1-2 maanden, Zomer= iedere 2-3 maanden).
Bijna geen werk en dan blijft het wel goed en zijn er eigelijk geen problemen mee... Ben je locht en je rijdt ewoon door en doet er nooit niks aan, tsja... dan moet je op allerlei forums gaan lopen zeiken dat Tune slecht is en kapot gaat en niet degelijk is. Heb overigens geen problemen met de nederlandse service van tune! Enthousiaste gast die er achter staat en veel op voorraad, service is goed! Tot nu toe alles snel gehad en ook spare parts...

Deze naven waren wel normale 9spd naven en geen SS, maar lijkt me eigenlijk logisch dat de ss versies alleen maar degelijker zijn omdatze een kleinere body hebben en verder uit elkaar staande flenzen?
Iemand van 92 kilo die geen ultralichte wielen nodig heeft en degelijk spul wil hebben is denk ik beter af met King, degelijke lagers en loopt netjes, freehwheel is sterk. En vooral dit laatste is bij Tune echt wat minder, de ophanging van de palletjes in het freewheel zit in zo'n klein en dun stukje aluminium dat dit na 1-2 jaar bij lichte wedstrijdrijders al wel een beetje uit begint te lubberen, waarna je na een tijdje dus een scheurtje krijgt en dan werkt dat palletje niet meer mee... Dus de andere palletjes moeten dan al meer krachten opvangen en dan gaat het alleen maar sneller. Goed schoonhouden en blijven smeren scheelt wel iets. Maar iemand van een kleine 100 kilo kan beter niet met een tune freewheel rijden. Geen ervaring of de titanium freewheels sterker zijn, lijkt me van wel?

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Bericht door MarinTi » za jan 02, 2010 9:23 pm

Ninko schreef:alhoewel ik niet denk dat het de perfecte navenset is voor iemand van 92 kilo...

Ben je locht en je rijdt ewoon door en doet er nooit niks aan, tsja... dan moet je op allerlei forums gaan lopen zeiken dat Tune slecht is en kapot gaat en niet degelijk is.

Heb overigens geen problemen met de nederlandse service van tune! Enthousiaste gast die er achter staat en veel op voorraad, service is goed! Tot nu toe alles snel gehad en ook spare parts...
Op punt 1 & 2 ben ik het helemaal met je eens. De "problemen" die ik heb
opgedaan waren met Tune direct en de vorige nederlandse importeur.
Met degene die het momenteel doet heb ikzelf weer andere ervaringen voor wat betreft afspraken, snelheid en voorraad.

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » zo jan 03, 2010 4:05 pm

De Tune Singlespeed naaf zal inderdaad robuuster zijn, maar ik ben niet helemaal gerust gesteld door deze verhalen.

Ik denk dat het toch DT wordt, ik weet dat de firma Juncker tegenwoordig een specialist in dienst heeft, en ook al heb je met die naven niet echt veel terugkoppeling van de leverancier nodig, het is goed om te weten dat er wat know how zit :)

Wat betreft Chris King, mooie naven maar in NL gewoon te duur als je ziet wat ze in Amerika moeten opbrengen.

Arch of 355 ?? Of toch beter een ander merk?

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Plaats reactie