Smart Sam 29x1.75"
Moderators:JJ, Beheerders
Heeft iemand hier al ervaring mee op kunnen doen in cyclo-cross-achtige omstandigheden (zijnde: gruwelijke graskleimodder)?
Ik ben in winter MTB races over typische CX parcoursen weleens los gereden door rijders op de ~26x2.2" Smart Sams. Ze hadden meer grip en minder rolweerstand dan ik met de (inderdaad niet denderende modderbanden) 1.9 Kenda Karma's, zo leek het.
In nattere modder (blank staande glasstroken) waren de Karma's wel winnaars, ik won daarmee mijn enige niet-SS race die ik SS reed.
De smallere, grotere versie klinkt dus veelbelovend voor mij. In extreme modder gebruikte ik eerder Black Sharks van vergelijkbare afmetingen, maar die hadden weer extreem veel rolweerstand, en minder all-round gripeigenschappen.
Thanks!
Ik ben in winter MTB races over typische CX parcoursen weleens los gereden door rijders op de ~26x2.2" Smart Sams. Ze hadden meer grip en minder rolweerstand dan ik met de (inderdaad niet denderende modderbanden) 1.9 Kenda Karma's, zo leek het.
In nattere modder (blank staande glasstroken) waren de Karma's wel winnaars, ik won daarmee mijn enige niet-SS race die ik SS reed.
De smallere, grotere versie klinkt dus veelbelovend voor mij. In extreme modder gebruikte ik eerder Black Sharks van vergelijkbare afmetingen, maar die hadden weer extreem veel rolweerstand, en minder all-round gripeigenschappen.
Thanks!
Een Smart Sam is toch geen raceband? Zwaar, lomp rubber, door het doorlopende loopvlak geen fantastische tractie in gladde omstandigheden(?)... Ik zie de winst tov RaRa niet in race-omstandigheden.
En dan de volgende vraag: waar ga jij nog racen in de modder? De regiocomps Zu-Ho zijn praktisch over. Alleen nog Ahoy komende zaterdag...
Of kom je de 23e ook naar Soesterhoogt? 
En dan de volgende vraag: waar ga jij nog racen in de modder? De regiocomps Zu-Ho zijn praktisch over. Alleen nog Ahoy komende zaterdag...

Soest, nee. Ik ben dan in Oostenrijk, interessantere sport aan het bedrijvenmateis schreef:Een Smart Sam is toch geen raceband? Zwaar, lomp rubber, door het doorlopende loopvlak geen fantastische tractie in gladde omstandigheden(?)... Ik zie de winst tov RaRa niet in race-omstandigheden.
En dan de volgende vraag: waar ga jij nog racen in de modder? De regiocomps Zu-Ho zijn praktisch over. Alleen nog Ahoy komende zaterdag...Of kom je de 23e ook naar Soesterhoogt?

RaRa, in modder? Ik kijk een jaartje vooruit. Volgende keer dat ik modder tref, wil ik erop voorbereid zijn. Zozeer als ikv an modder baal, heb ik er wel vaak goed in gepresteerd, vooral door me flink druk te maken over de bandenkeus. Lopen door de modder kost me zoveel energie, en met mijn gewicht loopt de rolweerstand ook flink op.
Ah, jammer... De extra-lange-latten is natuurlijk ook mooi.
RaRa vs. SmaSa: geen eigen ervaring, maar de noppen zijn toch ongeveer even hoog en die van de RaRa staan wat verder uit elkaar. In theorie vind ik em daarom geschikter, naast nog iets met soepelheid (belangrijk) en gewicht (in de modder ondergeschikt, tenzij voor de start). Maar misschien wel wat breed, ja.
RaRa vs. SmaSa: geen eigen ervaring, maar de noppen zijn toch ongeveer even hoog en die van de RaRa staan wat verder uit elkaar. In theorie vind ik em daarom geschikter, naast nog iets met soepelheid (belangrijk) en gewicht (in de modder ondergeschikt, tenzij voor de start). Maar misschien wel wat breed, ja.

Ik heb nog geen Westlandse klei onder mijn wielen gehad, maar de modder races (veelal bosmodder, maar ook drassig gras) die ik reed, deed ik met 2xKarma 1.9 of Karma/Crow en later Karma/Raven.
De laatste 2 combinaties waren meer uit luiheid; dat was wat er op dat moment met sealant op mijn wielen zat
. In alle gevallen ging het erg goed, tot uitstekend. De truc is heeel weinig druk, wat ik safe kan doen, omdat mijn Karma's lekker strak zitten.
Presteren in modder doe je met vrij smalle banden en een flinke dosis concentratie en techniek. Het exacte profiel doet er niet zoveel toe, als het maar wat nopjes zijn, die niet te dicht op elkaar staan. Ik zou het iig niet met een toerband als de Smart Sam doen.
Ik wacht op de 29x1.8" Maxxis Medusa!
De laatste 2 combinaties waren meer uit luiheid; dat was wat er op dat moment met sealant op mijn wielen zat

Presteren in modder doe je met vrij smalle banden en een flinke dosis concentratie en techniek. Het exacte profiel doet er niet zoveel toe, als het maar wat nopjes zijn, die niet te dicht op elkaar staan. Ik zou het iig niet met een toerband als de Smart Sam doen.
Ik wacht op de 29x1.8" Maxxis Medusa!
Ik heb 35mm SmartSam's onder mijn crosser liggen en deze geven in de meeste omstandigheden voldoende grip, M.U.V. kleigrond. Het probleem is dat de banden hiermee volledig vollopen en je dan klei op klei aan het glijden bent. Voor zulke omstandigheden heb ik ook nog een setje 35mm RaRa's (oud profiel) die de klei redelijk goed lost.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
Ja, de oude RR MTB banden heb ik ook MTB modder crosses zien winnen (die ik dus verloor). Raar maar waar.sneeuwpop schreef:Ik heb 35mm SmartSam's onder mijn crosser liggen en deze geven in de meeste omstandigheden voldoende grip, M.U.V. kleigrond. Het probleem is dat de banden hiermee volledig vollopen en je dan klei op klei aan het glijden bent. Voor zulke omstandigheden heb ik ook nog een setje 35mm RaRa's (oud profiel) die de klei redelijk goed lost.
Tja, ik weet niet hoe de 35mm Smart Sam zich verhoudt tot de brede en middelbrede versies. Ik zag hoe de wielrenner met dikke Sams kon rijden waar ik met Karma's problemen had. En hij hield vaart waar ik stil viel. Dat was niet puur conditioneel, dit soort crosses liggen mij echt wel en ik wist waar ik stond tov van die winnaar, althans off-road. Als ik naar de banden kijk snap ik het niet, maar ze leken tot iets onverklaarbaars te presteren. Hmm...