Voorderailleur Inbred 29" problemen
Moderators:JJ, Beheerders
Hoi,
Laatste twee jaar alleen maar SingleSpeed geknutseld dus nieuw terrein...
Twee problemen bij overzetten van deraillieur van 26" Giant naar Inbred 29"
a) Clearance. Er is geen ruimte voor een derailleur tussen chainstay en achterwiel. Heb eigenlijk geen zin om TUGNUTS te gaan gebruiken om wiele naar achter te trekken..... maar iemand anders betere ervaringen?
b) 34.9 > 28.9 tussenringen van Shimano. iemand mee bekend? Ik heb er een paar op de kop kunnen tikken, maar echt lekker zit het niet...
Opties:
a) Tuggnuts.
b) Ik zag foto's van oude XT derailleurs die nog 28.9 waren en geen clearance issues
c) Nieuwe SLX kopen? Ziet er smal uit.
Advies graag.
W12
a) Clearance. Er is geen ruimte voor een derailleur tussen chainstay en achterwiel. Heb eigenlijk geen zin om TUGNUTS te gaan gebruiken om wiele naar achter te trekken..... maar iemand anders betere ervaringen?
b) 34.9 > 28.9 tussenringen van Shimano. iemand mee bekend? Ik heb er een paar op de kop kunnen tikken, maar echt lekker zit het niet...
Opties:
a) Tuggnuts.
b) Ik zag foto's van oude XT derailleurs die nog 28.9 waren en geen clearance issues
Advies graag.
W12
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
Re: Voorderailleur Inbred 29" problemen
SLX is de zelfde bloated one size fits all bagger als de rest. Heb je niet een plaatje in je hoofd van een aanlasmodel, die lijken kleiner.willem12 schreef:Hoi,
Opties:
a) Tuggnuts.
Advies graag.
W12
Misschien dat een topswing ipv een klassieke downswing wel net past.
Als je een oud en correct model LX/xt/xtr kunt vinden is daar natuurlijk veel voor te zeggen

/Marten
Inderdaad, want ik begrijp nog niet helemaal wat het probleem is.Steelboy schreef:28.6 dan toch waarschijnlijk...? Waarschijnlijk is dat je beste optie, maar ook hier doet een foto wonderen!
1) Loopt de kooi van de derailleur tegen de buitenband aan?
2) Loopt het mechanisme van de derailleur tegen de buitenband aan?
3) Beide bovenstaande problemen? (Dat heb ik met Shimano derailleurs en alle banden boven 'echte' 2.1" op mijn Superfly)
Voor 1) kan een SLX derailleur voor 2 bladen helpen. De kooi daarvan schijnt korter te zijn... Wel even research doen naar welke versies er zijn en of dit wel klopt.
Voor 2) kan een SRAM downswing dual pull derailleur helpen. Die hebben minder mechanisme tussen downtube en band.
Shimano derailleurs hebben tegenwoordig een knoert van een klem voor dikke buizen, en de universele toppull en bottompull armen steken centimeters verder naar achteren uit. Bij een 29-er zitten ze klem tegen de band, bij een hybride komen ze in conflict met het spatbord als je de achtervork niet idioot lang maakt.JeroenK schreef:Inderdaad, want ik begrijp nog niet helemaal wat het probleem is.Steelboy schreef:28.6 dan toch waarschijnlijk...? Waarschijnlijk is dat je beste optie, maar ook hier doet een foto wonderen!
/Marten
@JeroenK
Optie (2): Mountain King 2.4 komt tegen mechanisme derailleur aan. Geleiderail moet safe zijn, deed het op Giant ok goed met 2.4 RR. Had zojuist een helder moment en hele schuur doorgespit. Ik had nog een LX derrie uit de jaren 90. 31mm helaas, dus paste niet. Wel mooi smal model maar toch hetzelfde issue. Zag een posting op MTBR van iemand die met de haakse slijper de derrie heeft aangepast
er zit namelijk zo'n universele top/bottom pull arm aan. Die gaat dus doormidden.
Kortom; derrie bijslijpen en naar mijn sponsor voor een tweetal Tuggnuts en wiel 1cm naar achter zetten. Op de een of andere manier vertrouw ik 1 tuggnut niet met een schijfrem aan de andere kant.
Optie (2): Mountain King 2.4 komt tegen mechanisme derailleur aan. Geleiderail moet safe zijn, deed het op Giant ok goed met 2.4 RR. Had zojuist een helder moment en hele schuur doorgespit. Ik had nog een LX derrie uit de jaren 90. 31mm helaas, dus paste niet. Wel mooi smal model maar toch hetzelfde issue. Zag een posting op MTBR van iemand die met de haakse slijper de derrie heeft aangepast

Kortom; derrie bijslijpen en naar mijn sponsor voor een tweetal Tuggnuts en wiel 1cm naar achter zetten. Op de een of andere manier vertrouw ik 1 tuggnut niet met een schijfrem aan de andere kant.
Gisteren een dual-pull downswing XT op mn 29 inbred geschroefd.
De down pull hefboom heb ik afgezaagd. Niet nodig en liep bijna tegen de achterband (Schw RaRa).
De klem is te groot.
Shimano stopt er 1 verloopje in van 34,iets naar 31,iets.
Wij hebben 29,iets nodig.
Gelukkig had ik nog zo'n zelfde setje verloopjes over van een andere fiets.
Die passen er gewoon tussen, beetje inkorten omdat de binnenbocht nu eenmaal korter is.
Dan past 't, hoewel er niet echt veel ruimte is voor een dike achterband.
Duidelijk, of moeten er foto's bij ?(open deur)
De down pull hefboom heb ik afgezaagd. Niet nodig en liep bijna tegen de achterband (Schw RaRa).
De klem is te groot.
Shimano stopt er 1 verloopje in van 34,iets naar 31,iets.
Wij hebben 29,iets nodig.
Gelukkig had ik nog zo'n zelfde setje verloopjes over van een andere fiets.
Die passen er gewoon tussen, beetje inkorten omdat de binnenbocht nu eenmaal korter is.
Dan past 't, hoewel er niet echt veel ruimte is voor een dike achterband.
Duidelijk, of moeten er foto's bij ?(open deur)
Een Karate Monkey heeft er ook last van:
http://www.surlybikes.com/blog/spew/spe ... railleurs/
Misschien heb je er wat aan.
http://www.surlybikes.com/blog/spew/spe ... railleurs/
Misschien heb je er wat aan.
- didadunlop
Heb met de mijne ook hetzelfde aan de hand. Naar On One gebeld en die wisten van niks. Dan maar de tugnuts gemonteerd (die ik toch had omdat ik eerst SS gereden had) en nu loopt alles gesmeerd. Met een Race King 2.2 achteraan is er zijdelings maar een paar mm. speling ten opzichte van de kooi dan de voorder.
O ja, zo'n adapter ring is snel gemaakt op de draaibank van pom.
O ja, zo'n adapter ring is snel gemaakt op de draaibank van pom.
One One Scandel
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Scandel met 2.4 R.R.
Heb 2 Tugnuts geplaatst en het achterwiel zo ver mogelijk naar achteren geplaatst.
Derrie loopt nog steeds aan.
Ben ook benieuwd naar een oplossing.
Heb 2 Tugnuts geplaatst en het achterwiel zo ver mogelijk naar achteren geplaatst.
Derrie loopt nog steeds aan.
Ben ook benieuwd naar een oplossing.
Ik moest foto's posten..bij deze:

Dit past dus net.

Deze foto is gemaakt met de achteras bijna 2cm naar achteren geplaatst. Dat wil ik eigenlijk niet, hij moet verder naar voren kunnen. De universele pull/push/top/down zit in de weg. Ik denk dat ik met dremel aan de gang ga
.

Dit past dus net.

Deze foto is gemaakt met de achteras bijna 2cm naar achteren geplaatst. Dat wil ik eigenlijk niet, hij moet verder naar voren kunnen. De universele pull/push/top/down zit in de weg. Ik denk dat ik met dremel aan de gang ga

- didadunlop
- didadunlop
met een tang is dat prima af te breken, heb ik ook gedaan. Als je in de buurt van 8431 zit mag 2 derailleurs halen. kan even niet versturenwillem12 schreef:Ik moest foto's posten..bij deze:
http://lh5.ggpht.com/_hUIiM9z0SHA/S_L5W ... C_1984.jpg
Dit past dus net.
http://lh6.ggpht.com/_hUIiM9z0SHA/S_L5W ... C_1985.jpg
Deze foto is gemaakt met de achteras bijna 2cm naar achteren geplaatst. Dat wil ik eigenlijk niet, hij moet verder naar voren kunnen. De universele pull/push/top/down zit in de weg. Ik denk dat ik met dremel aan de gang ga.
+ 1 Ook ik ben bij mijn Scandal in combinatie met RR 2.4 meteen de ijzerzaag in de XT voorder. gezet. Werkt nu wel. Ik heb de Scandal met de verticale pats, misschien maakt dit het verhaal wat anders...revis schreef:Gewoon doen, no prob. Heb ik bij mijn On-One ook gedaan.willem12 schreef:De universele pull/push/top/down zit in de weg. Ik denk dat ik met dremel aan de gang ga.
Bij gebrek aan een dremel met de ijzerzaag![]()
Grtz revis
En, past 't al een beetje ?
Hier wat plaatjes van de achterderailleur op mn 29" Inbred.
Het achterwiel is gemonteerd zonder chaintug, in de voorste positie.
De band is een Schwalbe RaRa 29x2.25
De voor derailleur is een nieuw type XT dual-pull met hoge klemband.
Down-pull hefboompje heb ik afgezaagd.
Om de ruimte tussen de klemband en de zitbuis op te vullen heb ik dubbele spacers gebruikt, had ik over van een andere derailleur.
Een stukje binnenband werkt trouwens ook.

De laatste foto geeft een wat vertekend beeld.
De achterband zit op dit plaatje voor de derailleur, dus in 3D is er genoeg ruimte tussen de band en de derailleur (zie ook 1e foto).
Uploaded with ImageShack.us
Hier wat plaatjes van de achterderailleur op mn 29" Inbred.
Het achterwiel is gemonteerd zonder chaintug, in de voorste positie.
De band is een Schwalbe RaRa 29x2.25
De voor derailleur is een nieuw type XT dual-pull met hoge klemband.
Down-pull hefboompje heb ik afgezaagd.
Om de ruimte tussen de klemband en de zitbuis op te vullen heb ik dubbele spacers gebruikt, had ik over van een andere derailleur.
Een stukje binnenband werkt trouwens ook.

De laatste foto geeft een wat vertekend beeld.
De achterband zit op dit plaatje voor de derailleur, dus in 3D is er genoeg ruimte tussen de band en de derailleur (zie ook 1e foto).
Uploaded with ImageShack.us
Fijn jongen, leuk dat jij een fiets kent die geen probleem heeft. Misschien dat je een lijst kan maken van fietsen zonder problemen.swatje schreef:Met mijn scandal met RR 2.25 is het geen enkel probleem.
Jazeker, bedankt voor de foto's.walter schreef:En, past 't al een beetje ?
@Allen,
Iedereen reuze bedankt voor de links, foto's, tips en de spullen:

Van links naar rechts:
- Het afgezaagde/gedremelde multifunc push/pill hendeltje van de XT.
- Plastic frame inserts van Jelle (Herkomst ??)
- Metalen Surly Monkey Nuts van Dida
Je moet in wezen drie stappen doen en dan gaat het goed.
1) Bottom Bracket installeren met twee spacers aan rechterkant. 2mm winst, nodig bij 2.4 Noppen
2) Voorderailleur tunen oftwewel afzagen en bijvijlen
3) Monkey nuts/inserts/TuggNut plaatsen om wiel afhankelijk van behoefte 5-15mm naar achter te plaatsen.
Het luistert allemaal redelijk precies. Je kan niet te ver naar achter vanwege de schijfremmen, je kan bijna niet zijdelings ruimte maken, maar door afzagen derailleur en plaatsen van de Monkey Nuts kun je zo'n 1.5cm winnen en dat is genoeg. Op de On-One website verkopen ze de Inbred "Race Edition" en daar zit opeens een Tuggnut op

Twee spacers

Success!