gevolgen 100mm vork naar star of 80mm

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Peter V
gevolgen 100mm vork naar star of 80mm

Bericht door Peter V » ma sep 20, 2010 8:50 am

In een standaard stock-bike van Marin zit een Recon 100mm vork. Wat zijn de gevolgen als ik deze zou vervangen door een suspension corrected starre vork of een lichtere Reba 80mm? De huidige headtube met de Recon is 71,5 graden en de seattube 73 graden. Deze zullen steiler worden en de BB lager bij een kortere inbouwhoogte, maar ga je dat merken?

Peter

DeKerfs

Re: gevolgen 100mm vork naar star of 80mm

Bericht door DeKerfs » ma sep 20, 2010 10:53 am

Peter V schreef:In een standaard stock-bike van Marin zit een Recon 100mm vork. Wat zijn de gevolgen als ik deze zou vervangen door een suspension corrected starre vork of een lichtere Reba 80mm? De huidige headtube met de Recon is 71,5 graden en de seattube 73 graden. Deze zullen steiler worden en de BB lager bij een kortere inbouwhoogte, maar ga je dat merken?

Peter
Dat hangt geheel af van hoe fijngevoelig je bent. Ik kan me alleen niet aan de mening ontdoen dat er mensen zijn die het NIET merken. Kortom; ja, je zult het merken. Hoe voor- of nadelig je dat vindt kan ik niet voor je uitmaken. Het geheel wordt iig wel wat nerveuzer. Vermits je je zit niet 'corrigeert' hang je dan dus ook iets meer voorover en je dus ook meer druk op je voorwiel.

Je post in het 29er/ss deel, ik maak hieruit op dat het een 29er betreft?

Peter V

Bericht door Peter V » ma sep 20, 2010 11:34 am

Idd gaat het om een 29er in de maat +/- 20inch. O.a. de nieuwe Focus en Marin (best verschillende fietsen) worden standaard geleverd met de Recon. Een zit niet te ver achter het bracket is voor mij wel prettig en is eventueel op te vangen met een setback pen. Daar zal voor mij niet echt het probleem zitten. Echter wordt de balhoofdbuis niet te stijl door de kortere inbouw? Zijn er mogelijkheden om deze correctie op te vangen? Hogere base-plate van het balhoofd (chris-king)?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma sep 20, 2010 12:20 pm

Een baseplate zal nooit die 20mm verschil op vangen.. Of het wordt wel een hele flink baseplate...

Die Reba kan je toch ook gewoon op 100mm zetten...? Probleem opgelost?

Peter V

Bericht door Peter V » ma sep 20, 2010 1:13 pm

In dat geval zal de Reba geen probleem zijn, maar de starre vork blijft dan nog wel een uitdaging. Zijn er vorken met die een dergelijke inbouwhoogte benaderen?

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » ma sep 20, 2010 4:23 pm

Misschien een 2e-hands stalen Singular vork proberen te scoren, die zijn 485mm A-C ten opzichte van 505mm bij een Recon 100mm (zonder 20% sag)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Plaats reactie