overstappen naar 29er, maar welke?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Akwa
Contacteer:
overstappen naar 29er, maar welke?

Bericht door Akwa » zo sep 26, 2010 2:52 pm

:help: :help:

Zoals een aantal van jullie weten, ga ik ook over naar de 29er.
5 jaar geleden nog twijfel om het te doen en toen mijn huidige bike gekocht.
Nu wordt het toch echt tijd voor een 29er :D

Maar dan moet je weer kiezen, maar welke!
Ik heb op mijn lijst nu 3 frames staan.

1. Salsa El Mariachi
2. Singular Swift
3. On one inbred

Ik gebruik mijn bike voor woon-werkverkeer (keuze uit fietspaden en bospaden),
toertochten in Nederland, tochten in het middelgebergte én NKSS.

Hoe kan ik de 3 frames vergelijken in hun gedrag (stijf, lui, comfortabel) :?
Welke past het beste bij mijn gebruik?

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » ma sep 27, 2010 4:41 pm

:help:

ik weet te weining van deze frames om een goede keuze te maken! :oops:

The Duke

Bericht door The Duke » ma sep 27, 2010 5:04 pm

Ik denk dat er over deze frames op het forum en via google genoeg te vinden is.

Mijn Mariachi bevalt in ieder geval erg goed, heeft zich al een paar keer goed bewezen. Mijn ervaringen hiermee had ik al in het topic van Tithomas z'n Salsa gezet.

Ligt er natuurlijk ook aan wat je van een frame verwacht :arms:

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » ma sep 27, 2010 6:54 pm

Mijn Mariachi bevalt in ieder geval nu ook erg goed.
Ik zat wat te hannesen met de zithouding maar na een schop onder mijn kont is dat probleem verholpen.
En wat is die nieuwe El Mariachi mooi geworden!
Als ik moest kiezen tussen die 3 zou ik het wel weten.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma sep 27, 2010 7:38 pm

Ik zou het ook wel weten.

De Mariachi geo werkt voor mij gewoon echt goed.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Heckler

Bericht door Heckler » ma sep 27, 2010 8:02 pm

Wat hij mooi vind of niet weet hij hopelijk zelf wel (al zijn er genoeg mensen die vooral graag rijden op wat "iedereen" mooi vind of nou juist weer niet 8) ) Topic starter vraagt naar feedback of frames geschikt zijn voor het beoogde gebruik en naar het karakter van de frames. Wel, ik heb zelf alleen ervaring met de Swift 29er Singlespeed.

Mijn Swift reed ik op Drentse bos en heide paden en af en toe ook met de kids op pad en naar het werk. Vooral in de winter van 2009 met sneeuw en ijs heel veel plezier van gehad, puik frame, stuurt best intuitief. Ook de ondersteuning van Sngular door Sam is een heel dikke plus. Lui is hij zeker niet in mijn beleving en comfort wordt bij een rigid vooral door je banden en wielen bepaald. Met 2.25-2.35 (Rampage) was het prima.

Nog iets aan te merken? De Swift heeft geen oogjes voor spatborden of een rekje, dat kan voor je woon-werk belangrijk zijn. En ik vind dat de extra lange stalen rigid vork van de Singular neiging tot resonantie heeft bij stevig remmen. Als je er echt in het middengebergte mee wilt rijden zou ik dus voor een geveerde vork gaan, waar de Swift dan weer expliciet geschikt voor is, met de geheel eigen geometrie om hem niet lui te laten zijn, YMMV.

Enjoy!!

PS De nieuwe Mariachi is wel echt heeeel mooi dus je kunt daar ook gewoon irrationeel zonder andere argumenten voor kiezen ;)
Common sense was never common

ochikiro

Bericht door ochikiro » ma sep 27, 2010 9:43 pm

Inbred is in het paars. Klaar.

Heb zelf erg getwijfeld tussen de Karate Monkey en de Inbred. Guitar Ted van Twentynineinches.com, of grannygear, daar wil ik vanaf zijn, heeft/had beide in zijn stal en vergeleek de Inbred als een stuk twitchier dan de KM, zeker met de On-One carbon vork (pt I, pt II, pt III, update). Maar de KM heeft dan wel weer de voordelen van do-it-all (v-brakes, discs, racks, fenders). Twijfel was snel verdwenen toen de Inbred voor 99 pond verkrijgbaar was en de vork voor dito prijs. En die lak? Ach, ik heb onlangs weer een nieuwe laag van robuuste en krasvaste Limburgse klei aangebracht op de essentiele delen dus ik kan weer een jaartje verder.

Tot nu toe eigenlijk weinig problemen gehad om dat ding rond een boom te sturen. Ding klimt ook erg prettig. Vork flext behoorlijk, maar dat ben ik gaan waarderen (vooral omdat ik er vaak te laat achter kom dat die kerel voor me die ik downhill probeer bij te houden op een fully rijdt). Voor het buitenland lijkt me frontsuspension wel handig, maar dat duurt nog wel even voor ik daar tijd voor heb.

Ik kan me voorstellen dat stuurhoogte voor velen hoog uitvalt. Ik heb een 18" frame, 1 cm spacer onder een 8.0cm stuurpen met 6gr rise en een Mary waarvan de handvatten op zadelhoogte staan. Ik kan daar zonder rugklachten 5u op rijden. Ding is lang genoeg om diep te gaan zitten met gebogen armen. Maar niet diep genoeg voor woonwerkverkeer, hoewel een Midge daar met de huidige voorbouw wel voldoende diepte voor kan geven, denk ik nu.

Ikzelf vind het geen ding voor woonwerk, daar is de Pompino imho meer voor geschikt. Temeer omdat ik me anders op de Inbred elke ochtend verlies op die 2 vaste routes die tussen woon en werk liggen ;-) Voor mij past een mtb houding iig niet bij mijn woonwerkverkeer (ik overweeg rack&fenders op mijn tijdritfiets).

Verders kom je imho op de Inbred eerder weg met een zooi goedkope componenten van bijv. On-One zelf dan op de Swift of Mariachi: al dat mooie blauw roept om silvery spul van Thomson, Middleburn, WI...

Als je echt een weloverwogen keuze wilt maken, er zijn hier op DP diverse Mariachis, Swifts en Inbreds voorhanden waar je misschien wel eens een ritje op mag maken. Succes!
Laatst gewijzigd door ochikiro op di sep 28, 2010 7:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.

ott

Bericht door ott » di sep 28, 2010 6:54 am

tja, als iemand toch de stok in het hoenderhok gooit.
een cx is ideaal voor comutte en als je er bredere banden in doet dan is een NKSS ofzo geen probleem, meer een geheim wapen.
Ik wil je niet in de war brengen en de keuze groter maken........
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » di sep 28, 2010 7:18 am

ochikiro schreef:onder een 80cm stuurpen met 6gr rise
Tjee, wat zal jij er slungelig uitzien met zulke lange armen als je zo'n lange stuurpen hebt. Blijft dat heel?

TBB

dale c

Bericht door dale c » di sep 28, 2010 7:30 am

Ik heb zelf net een Mariachi in elkaar gezet echter nog te weinig km gemaakt om er een zinvolle review van te geven. Op de andere frames nooit gereden. Eerste indruk is werelds maar moet bekennen dat het ook de eerste kms op een 29" waren. Wat ik wel kan zeggen dat afwerking erg OK is. Prachtige details. De zitpositie vrijwel meteen goed maar dat is erg persoonlijk dus daar zou ik niet blind op staren.
Ik zag op de Salsa site dat er ook gasten zijn de Mariachi ombouwen tot trekkings fiets (tasjes erop etc). Genoeg potentieel lijkt me. Die toepassingen die jij noemt kan in principe met elke fiets m.i.
Uiteindelijk ben ik voor de looks gegaan (ook dat is dus erg persoonlijk) en de ervaringen die ik tijdens het rondsurfen heb gelezen.
Check anders ook de amerikaanse/UK sites eens voor wat feedback over de frames.

Sccs met je keuze!
Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee

ochikiro

Bericht door ochikiro » di sep 28, 2010 7:46 am

* Gooit een punt omhoog*

Plaats reactie