Inbred is in het paars. Klaar.
Heb zelf erg getwijfeld tussen de Karate Monkey en de Inbred. Guitar Ted van Twentynineinches.com, of grannygear, daar wil ik vanaf zijn, heeft/had beide in zijn stal en vergeleek de Inbred als een stuk twitchier dan de KM, zeker met de On-One carbon vork (
pt I,
pt II,
pt III,
update). Maar de KM heeft dan wel weer de voordelen van do-it-all (v-brakes, discs, racks, fenders). Twijfel was snel verdwenen toen de Inbred voor 99 pond verkrijgbaar was en de vork voor dito prijs. En die lak? Ach, ik heb onlangs weer een nieuwe laag van robuuste en krasvaste Limburgse klei aangebracht op de essentiele delen dus ik kan weer een jaartje verder.
Tot nu toe eigenlijk weinig problemen gehad om dat ding rond een boom te sturen. Ding klimt ook erg prettig. Vork flext behoorlijk, maar dat ben ik gaan waarderen (vooral omdat ik er vaak te laat achter kom dat die kerel voor me die ik downhill probeer bij te houden op een fully rijdt). Voor het buitenland lijkt me frontsuspension wel handig, maar dat duurt nog wel even voor ik daar tijd voor heb.
Ik kan me voorstellen dat stuurhoogte voor velen hoog uitvalt. Ik heb een 18" frame, 1 cm spacer onder een 8.0cm stuurpen met 6gr rise en een Mary waarvan de handvatten op zadelhoogte staan. Ik kan daar zonder rugklachten 5u op rijden. Ding is lang genoeg om diep te gaan zitten met gebogen armen. Maar niet diep genoeg voor woonwerkverkeer, hoewel een Midge daar met de huidige voorbouw wel voldoende diepte voor kan geven, denk ik nu.
Ikzelf vind het geen ding voor woonwerk, daar is de Pompino imho meer voor geschikt. Temeer omdat ik me anders op de Inbred elke ochtend verlies op die 2 vaste routes die tussen woon en werk liggen

Voor mij past een mtb houding iig niet bij mijn woonwerkverkeer (ik overweeg rack&fenders op mijn tijdritfiets).
Verders kom je imho op de Inbred eerder weg met een zooi goedkope componenten van bijv. On-One zelf dan op de Swift of Mariachi: al dat mooie blauw roept om silvery spul van Thomson, Middleburn, WI...
Als je echt een weloverwogen keuze wilt maken, er zijn hier op DP diverse Mariachis, Swifts en Inbreds voorhanden waar je misschien wel eens een ritje op mag maken. Succes!