singlespeed
Moderators:JJ, Beheerders
hoi,allemaal, ik zoek een singlespeedvoor de fun, ben zelf handig dus ik bouw en bouwde alles zelf maar een mooi frame of een complete fiets is altijd welkom. Ik ben 1,85 dus een L of misschien M ?. Wat zijn de verhalen over de Surly karate monkey, die ik persoonlijk te gek vind. Ik hoor het graag !! Ben trouwens in het bezit nog van een Gazelle w8 fs frame inc. demper + zadelpen.
karatemonkey
ik zou van de gazelle inderdaad een singlespeed kunnen bouwen, maar tis een full suspension frame en ik weet niet of dat handig is. ( het kan wel ) Ik heb ook nog 2 mooie klassieke stalen raceframes/fietsen, maar kun je met zo'n race frame een beetje raggen door het bos ? gaat het lijken op cyclocross toch ?. Ik heb er geen ervaring mee. Ik mtb al jaren (plusminus 20 jaar!!) en heb dan ook een behoorlijke verzameling: be one killerbee fs. een koga + 2 no name"s zelfbouw. De vraag is , is het een investering waard ? of ruil/deal of word 29 de trend, waaronder karate monkey, en waar kan ik die kopen, ik wil hem graag eerst zien !! Dus nog meer vragen haha please info !!!
greetz uit Breda

greetz uit Breda

Alles op gebied van singlespeed kun je (o.a.) kopen bij www.singlespeed.nl
dus ook de Karatemonkey
ik heb zelf een 22" en vrouwlief 18" ... heerlijke fietsen
ik heb ook nog een 21" voodoo wanga te koop maar die zal te groot zijn voor je
dus ook de Karatemonkey

ik heb zelf een 22" en vrouwlief 18" ... heerlijke fietsen
ik heb ook nog een 21" voodoo wanga te koop maar die zal te groot zijn voor je
Sooooow, weer zo'n berg vragen.
Neem 't ons vooral niet kwalijk wanneer we iets over het hoofd zien.
Een FS als singlespeed kan wel, maar lijkt me onhandig.
Singlespeed is soms behoorlijk stoempen, duwen en trekken.
Een FS kan dan wel eens in een hobbelpaard veranderen.
De vering is bedoeld om oneffenheden glad te strijken.
Soms wordt er nog rekening gehouden met de trapfrequentie, zodat het niet te veel gaat pompen onder invloed van de trapbeweging vd berijder.
Zulke systemen zijn gebaseerd op een soepele pedaaltred, en bij singlespeed moet je soms stoempen. FS presteert dan onder de maat.
Ook gaat een FS een beetje tegen het principe "less is more" in, maar da's een kwestie van smaak.
Is singlespeed (op een 700c of 29") ongeveer cyclo cross ?
Het is net wat je er zelf van maakt.
Raceframes zijn niet geschikt voor dikke banden.
Dikke banden zijn leuker off road.
26" of 29" ? Is 29" een trend ?
29" is nog altijd in de minderheid, maar gaat alweer heel wat jaartjes mee.
Je zou kunnen zeggen dat 29" het stadium van trend wel is ontstegen, it's here to stay.
Singlespeed met vering is onhandig (zie hierboven), dus liefst zonder vering.
29" rolt lekkerder over obstakels, immers door de grotere wielen zijn obstakels relatief kleiner. Daardoor mis je bij 29" de vering minder snel dan bij 26".
Combineer je dit, dan kun je stellen dat 29" beter is geschikt voor singlespeed.
Met een ongeveerde (29") singlespeed heb je een simpel onderhoudsvriendelijk gooi en smijt fietsje. Relatief voordelig, relatief licht.
Waarschijnlijk ontdek je al snel dat je al die versnellingen en andere toestanden niet nodig hebt om in NL(Breda) lekker door het bos te rijden.
En nog even later kom je er achter dat je in 't buitenland ook heel ver(en hoog) komt op je singlespeed, evt met een iets aangepast verzet.
Dus ga op zoek naar een singlespeed frame, bij voorkeur met starre vork en 29". (bijv. de Karate Monkey)
Staal is populair, maar ook alu en carbon behoren tot de mogelijkheden, kwestie van voorkeur en budget.
Have fun !
O ja, over de maat. Ik ben 1,83 en heb een 19,5" (L) Inbred.
Neem 't ons vooral niet kwalijk wanneer we iets over het hoofd zien.
Een FS als singlespeed kan wel, maar lijkt me onhandig.
Singlespeed is soms behoorlijk stoempen, duwen en trekken.
Een FS kan dan wel eens in een hobbelpaard veranderen.
De vering is bedoeld om oneffenheden glad te strijken.
Soms wordt er nog rekening gehouden met de trapfrequentie, zodat het niet te veel gaat pompen onder invloed van de trapbeweging vd berijder.
Zulke systemen zijn gebaseerd op een soepele pedaaltred, en bij singlespeed moet je soms stoempen. FS presteert dan onder de maat.
Ook gaat een FS een beetje tegen het principe "less is more" in, maar da's een kwestie van smaak.
Is singlespeed (op een 700c of 29") ongeveer cyclo cross ?
Het is net wat je er zelf van maakt.
Raceframes zijn niet geschikt voor dikke banden.
Dikke banden zijn leuker off road.
26" of 29" ? Is 29" een trend ?
29" is nog altijd in de minderheid, maar gaat alweer heel wat jaartjes mee.
Je zou kunnen zeggen dat 29" het stadium van trend wel is ontstegen, it's here to stay.
Singlespeed met vering is onhandig (zie hierboven), dus liefst zonder vering.
29" rolt lekkerder over obstakels, immers door de grotere wielen zijn obstakels relatief kleiner. Daardoor mis je bij 29" de vering minder snel dan bij 26".
Combineer je dit, dan kun je stellen dat 29" beter is geschikt voor singlespeed.
Met een ongeveerde (29") singlespeed heb je een simpel onderhoudsvriendelijk gooi en smijt fietsje. Relatief voordelig, relatief licht.
Waarschijnlijk ontdek je al snel dat je al die versnellingen en andere toestanden niet nodig hebt om in NL(Breda) lekker door het bos te rijden.
En nog even later kom je er achter dat je in 't buitenland ook heel ver(en hoog) komt op je singlespeed, evt met een iets aangepast verzet.
Dus ga op zoek naar een singlespeed frame, bij voorkeur met starre vork en 29". (bijv. de Karate Monkey)
Staal is populair, maar ook alu en carbon behoren tot de mogelijkheden, kwestie van voorkeur en budget.
Have fun !
O ja, over de maat. Ik ben 1,83 en heb een 19,5" (L) Inbred.
Als je bij de nieuwe gary fisher/Trek collectie kijkt staan mooie fietsen. vanaf een schappelijke prijs (500euro volgens mij)
Ik sprak van de week een Americaan en had het met hem over 29ers. Hij zei dat als je in amerika een mtb koopt het altijd een 29er is ondertussen. Als je 26" wilt moet je er speciaal naar vragen. Dus beetje omgekeerd dan hier in NL. Singlespeed leek hem heel logisch voor NL, is hier toch zo plat. Ach het blijven amerikanen he.
Ik sprak van de week een Americaan en had het met hem over 29ers. Hij zei dat als je in amerika een mtb koopt het altijd een 29er is ondertussen. Als je 26" wilt moet je er speciaal naar vragen. Dus beetje omgekeerd dan hier in NL. Singlespeed leek hem heel logisch voor NL, is hier toch zo plat. Ach het blijven amerikanen he.
--
Nog geen geld voor een nieuwe bike!!!
Die bedoelde ik, maar heb ook gelezen dat er ca. 20% afgaat bij 12gotrading of niet?triDanny schreef:Trek Marlin SS (die bedoel je volgens mij) is duurder geworden, advies verkoop prijs is nu 549 euro.red_vfr schreef:Als je bij de nieuwe gary fisher/Trek collectie kijkt staan mooie fietsen. vanaf een schappelijke prijs (500euro volgens mij)
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Das een goeie, laten we het daar eens over hebbenred_vfr schreef:Die bedoelde ik, maar heb ook gelezen dat er ca. 20% afgaat bij 12gotrading of niet?triDanny schreef:Trek Marlin SS (die bedoel je volgens mij) is duurder geworden, advies verkoop prijs is nu 549 euro.red_vfr schreef:Als je bij de nieuwe gary fisher/Trek collectie kijkt staan mooie fietsen. vanaf een schappelijke prijs (500euro volgens mij)

20% zeg je, dat is standaard?
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ik had die thread op mtb.nl nog niet gelezen, ik blijf het apart vinden.
JJ
JJ
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Deze dus:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 94&start=0
Het is een nieuw topic waard, maar ik ben benieuwd wat de rest van Trek verkopend NL er van vindt. Natuurlijk weet ik het wel, en ze doen het op de door Trek voorgeschreven manier, maar toch..
Maar ach, niet druk om maken..
JJ
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 94&start=0
Het is een nieuw topic waard, maar ik ben benieuwd wat de rest van Trek verkopend NL er van vindt. Natuurlijk weet ik het wel, en ze doen het op de door Trek voorgeschreven manier, maar toch..
Maar ach, niet druk om maken..
JJ
Volgens mij is het standaard 15% voor het actuele model, en op oudere nog meer. Aangezien zij destijds de enige waren met de hifi-29er heb ik die fiets daar gehaald. Maar volgens mij is het voornamelijk snel verkopen, heb niet het idee dat je er kan proefrijden.
Service is er zeker niet slecht, maar veel bijzonders is het ook niet.
Service is er zeker niet slecht, maar veel bijzonders is het ook niet.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€