[singlespeed.nl] 2006, jaar van de singlespeed (en 29-er!?!)

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » zo jan 08, 2006 5:06 pm

Gewoon proberen!

Het is met EBB en cassette naaf eenvoudig om kransje te verwisselen, DX kransje is 4 Euro dus daar hoef je het niet voor te laten.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Hubert !

Bericht door Hubert ! » zo jan 08, 2006 5:13 pm

@Scaluner

Ik rijd nu bijna een jaar naar volle tevredenheid op mijn '05 RIG.
Verzet dat er standaard op zat (32-18) was voor mij voor Nederland ook wat te licht. Ik rij nu 32:17 en dat gaat prima.
NKSS in Dorst deed ik met 32:15, laatste rondes wenste ik één tandje lager, doe veel op souplesse. Ben een spinner.

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » zo jan 08, 2006 6:39 pm

Ik rij nu drie a vier weken met de (oude) Surly van Huub. Heb inmiddels zo'n 250 km afgelegd schat ik. Ik rij met een 36-18 combo. Heb ook een 14 liggen maar dat is - nu nog - te veel harken. Met de 18 draai ik als de bekende koffiemolen. Pas nadat ik heel veel kilometers heb afgelegd wil ik wel eens verlangen naar een 19.

Zo had ik afgelopen vrijdag een nieuwjaarstocht van RWP Bilthoven. Eerst s'ochtends met de Surly naar het werk. Dat was zo'n 18 km. Die legde ik net zo snel zoniet sneller af dan normaal met de fully geared vakantiefiets (nu rij ik daar wel met een fiets die zo'n 5,5 kg zwaarder is en niet zo aero zit heeft als de Surly). S'avonds moest ik nog zo'n 7 km rijden naar Bilthoven. Daar de 38 km tocht gepakt. Daar was ik - off course - de enige (SS-ende) 29-incher. Maar dat was geen beletsel om regelmatig een demarrage te pakken in het bos. Na aankomst moest ik nog zo'n 25 km terug. In totaal had ik er dus zo'n 90 km waarvan het grootste gedeelte aan een stuk opzitten. Op de terugweg had ik het wel flink zwaar want de energie was op en ook de ogen hadden moeite om open te blijven (het was inmiddels tegen 01:00 uur s'nachts....). Het laatste stuk verlangde ik daarom wel naar een 19 of hoger. Toen begon ik met de 18 een beetje te harken.

De 36-18 combo voldoet naar mijn idee verder volkomen. Vorige week het parcours bij Lage Vuursche gereden en een paar dagen ervoor de route bij Leersum/Amerongen. Allebei was het goed te doen. Maar misschien komt dat ook wel door mijn lange poten...

TBB

Pottser

Bericht door Pottser » zo jan 08, 2006 7:04 pm

Ik rijd op mijn 29 incher voor altijd met een 34 tands. Achter gebruik ik een 18 tands in nl en een 21 tands in Belgie, Duitsland e.d.. Ik ben geen snelle rijder, maar kom met de 18 overal prima uit de voeten, zoals op de route van Amerongen, Veluwezoom of vandaag bij de tocht in Holten. Afgelopen week in de Ardennen reed ik met een 21 tands en kan dan daar alles prima rijden.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo jan 08, 2006 7:12 pm

Goed bezig Bram!
2:1 met 29" is het wel ongeveer voor mij, als ik zonder gears rijd. Rottig klimmen soms, maar dat heb ik er voor over niet overal te spinnen waar ik de ruimte heb.
NK Dorst had ik 36x16, dat was ik na een goede ronde eigenlijk al zat, en heb toen ook tot de eindsprint nooit meer gespind :-)
Op klimrondjes als Schoorl mag het wel iets lichter voor mij, eentje erbij achter, 34x18. Lekker breed stuur natuurlijk.

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » zo jan 08, 2006 7:25 pm

En Cloxxki, bedenk dat jij in Dorst met Big Apple's reed. Op de Surly van Huub zitten/zaten Bontrager noppenbanden. Morgen krijg ik mijn tweede 28x2.35 Big Apple. Dan zullen we eens zien wat voor verzet er dan mogelijk is. Reken maar dat ik dan een zwaarder verzet monteer, want veel minder weerstand dan off course zonder noppen!

TBB

Hubert !

Bericht door Hubert ! » ma jan 09, 2006 5:35 pm

JJ schreef:Aaaahhhhhhhhh!!

Altijd die vuile wedstrijdmentaliteit!

Who cares!

JJ
Als jij een Porsche 911 zou bezitten zou je toch ook niet louter rustig rondjes over de boulevard rijden?!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma jan 09, 2006 11:44 pm

Tall Boy Bram schreef:En Cloxxki, bedenk dat jij in Dorst met Big Apple's reed.
Nou, er zat wel een Big Apple achterop mijn Karate Monkey, maar daar reed ik niet zelf mee.
Ik had er 2 Bontrager XR 2.25" voor(!)banden op zitten, de meest achterste met getopte noppen.
Ovide, bestuurder van mijn KM meldde wel dat alleen de voorband (Specialed!) een keer geslipt had, de Big Apple nooit.
Op Schoorl rijden local vaak op Supermoto's, de lichte versie van de Big Apple, alleen verkrijgbaar in 26". Bloedsnel en grip zat, zeggen ze. Plus de paden blijven veel beter heel, scheelt ze in onderhoud.
Voor rechtdoor op het vlakke maken Big Apples natuurlijk bergen uit, maar op een klim veel minder (en 700g zwaarder). Misschien zou ik gewoon bij spin-coast wat langer coasten en in hetzelfde verzet klimmen. Zal eens Amerongen moeten proberen op Big Apples, als het er drooggevroren of drooggestraald bij ligt. Misschien wel de 6 van Amerongen marathontraining?

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » di jan 10, 2006 10:48 am

Singlespeed en 29" zullen nooit voor de grote publiek zijn!
De meeste mensen kijken niet verder dan Shimano en de bekende fietsmerken en zullen dus nooit ontdekken wat voor moois er nog mer is op bike-gebied.
Maar dat is helemaal geen probleem, zo kunnen wij altijd nog een beetje bijzonder blijven.

Akwa :bicycle:

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di jan 10, 2006 11:11 am

Hubert ! schreef:
JJ schreef:Aaaahhhhhhhhh!!

Altijd die vuile wedstrijdmentaliteit!

Who cares!

JJ
Als jij een Porsche 911 zou bezitten zou je toch ook niet louter rustig rondjes over de boulevard rijden?!
Heb geen Porsche, maar een SAAB. Da's toch wat anders. Meer van zet niet aan tot snel rijden, maar kan het wel. Dat eerste is ook wel van toepassing op mij met mijn oude fietsen en dat tweede uhhhh ...voor jullie een vraag, voor mij een weet

..en dat zal het voorlopig nog wel blijven, want 19de van feb is voor mij echt kansloos en deze datum lijkt het toch wel te worden. Later maar eens

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di jan 10, 2006 6:36 pm

Akwa schreef:Singlespeed en 29" zullen nooit voor de grote publiek zijn!

Akwa :bicycle:
Ben het deels eens met je, SingleSpeed zal volgens mij altijd een niche markt en "voor erbij" naast de gewone gearie blijven, maar de kanzen voor het 29" fenomeen schat ik toch wel hoger in. Het zal heel wat jaren duren voor de "niet-freak" op fietsen met grote wielen gaat rijden, maar steeds meer mensen kunnen de voordelen niet meer ontkennen en stappen over, om vervolgens nooit meer om te kijken naar de kleine wielen die ze ooit reden.
Dit is zeker niet alleen een verhaal van wat MTBR-members die graag een keer iets anders willen. De verkoopcijfels in de VS liegen er niet om! Mensen die eens overgestapt zijn stappen zelden over, slechts enkele gevallen bekend bij mij. Dit zijn altijd weer dezelfde verhaaltjes die verschillende figuren (we kennen ze allemaal ;) soms tot vervelens toe blijven spuien.
Dit jaar staan wat 29"-testdagen op het program en ik nodig alle sceptici / nieuwsgierigen uit eens een keer echt goed te testen zonder vooraf ingenomen standpunt. Wordt vervolgd dus!

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » di jan 10, 2006 7:10 pm

Dat 29" sta ik best open voor en dat is de afgelopen 10 jaar niet meer voorgekomen wat marginalere innovaties daargelaten

29" testprogramma? Waar, wanneer?

revis

Bericht door revis » wo jan 11, 2006 8:08 pm

Zit startklaar: laat eens wat weten mbt 29" testdagen.
Ben al half op een Fisher aan het klimmen.
Grtz revis.

Peter V

Bericht door Peter V » do jan 19, 2006 9:11 pm

Ik las net op mtbsport.nl het volgende citaat uit de jaarlijkse besluiten van de KNWU:

"in nationale en regionale wedstrijden alleen het gebruik van mountainbikes toe gestaan.
in nationale en regionale wedstrijden alleen het gebruik van wielen niet groter dan 26 inch toe gestaan.
2 regels die erg belangrijk zijn om crossers uit het mountainbike circuit te weren.
dit is nationaal dus niet UCI wedstrijd gebonden.
pech voor mij heb me 26 inch gebroken en momenteel alleen een 29 inch mountainbike tot mijn beschikking."

Lijkt mij niet echt bevorderlijk voor het jaar van de 29".

wictor

Bericht door wictor » do jan 19, 2006 10:06 pm

Niet dat echt van plan was aan 29ers te beginnen de komende tijd (heb genoeg 26ers.....), maar mijn kijk hierop:

Het is totale onzin. Ik had niet anders verwacht van de KNWU. Vorig jaar liepen mensen te zaniken over CXers, en dat kan niet. Een CXer is nergens sneller - rolweerstand noch aerodynamica zijn wezenlijk beter dan bij een MTB. Hooguit draagt zo'n fiets beter op een trap. :? Ze hebben gewoon toegegeven aan druk en gezanik....

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do jan 19, 2006 10:27 pm

Als je met een CX sneller zou zijn op de Nederlandse MTB parcoursen, dan zou de KNWU zich diep moeten schamen!
Ich Heisse Super Fantastisch!

Exar

Bericht door Exar » do jan 19, 2006 10:34 pm

Xircuit schreef:Als je met een CX sneller zou zijn op de Nederlandse MTB parcoursen, dan zou de KNWU zich diep moeten schamen!
Bullshit! Leg dat maar eens uit, of bedenk nog eens goed wie zich waar zou moeten schamen, als dat al zou moeten.

Verder: niet getreurd, niche-vrienden, singlespeed mag altijd en overal.

wictor

Nope

Bericht door wictor » do jan 19, 2006 10:51 pm

Ik redeneer zo:

- Een CXer is marginaal lichter. Dat draagt beter, meer niet.
- Een CXer is niet ergonomischer
- De rolweerstand van 35 mm bandjes is haast overal hoger dan van een 26 of 29 x 2.0" MTB band....
- Aerodynamica is niet echt boeiend op de meeste parcoursjes - de snelheid is gemiddeld domweg niet hoog genoeg.

Daartegenover staat dat je op een MTB veel technische dingen wel wat makkelijker kan doen. Kortom: als Xircuit zegt dat je op parcours X op een crosser sneller bent, dan zou dat puur zijn omdat je de fiets belachelijk vaak op je schouder moet gooien. Dan is het een CX parcours, niet een XC parcours. Ergo.....

:shock:

Exar

Bericht door Exar » do jan 19, 2006 10:58 pm

Parcoursen waarop een CX fiets sneller zijn? Met veel regen kan ik er wel wat verzinnen, met droog weer wordt het al lastig. Ik denk dat op asfalt en harde ondergrond een 32C Dugast toch ook wel lichter zal lopen dan een goede mountainbikeband, zie b.v. Maarten Tjallingi vorig jaar in Berlicum (en ja, dan noem ik inderdaad wel een parcours). Op een CX-er is het inderdaad wat minder lekker zitten, petje af voor diegene die het 2 uur lang kan op een hard parcours. Als je nog fris bent zal het mindere sturen van een CX-er niet zo'n probleem zijn, na een aantal rondes echter zal je meer fouten maken en snelheid verliezen.

En wanneer is de snelheid hoog genoeg om de aerodynamica wel mee te laten spelen? Op de rechte stukken in Berlicum ga ik al 40+, laat staan wat Bartman daar doet.

En nog een edit: ze doen dit niet voor de parcoursen waar de gemiddelde DP-er ook nog aan mee zou willen doen, niet voor Zoetermeer, Bergschenhoek, Oss, you name 'em, want daar staat vrijwel nooit iemand met een crosser aan de start en die rijden ZEKER niet vooraan.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do jan 19, 2006 11:34 pm

Bandbreedte... zet daar een limietje op... net boven 35mm. Volgens mij heb je dan de meeste mensen te vreden... nú niet.
---www.cjmedia.nl---

wictor

Bericht door wictor » do jan 19, 2006 11:49 pm

Da's idd nog de beste suggestie.

Qua modder geef ik Exar gelijk, maar ik heb thuis nog wat 37 mm 26er WildGrippers liggen. Smaller hoeft niet in de modder, dus mits je een smalle MTB band in de schuur hebt liggen doet een MTB het net zo goed.

Qua rolweerstand moet je niet appels met peren vergelijken. Bovendien is het verschil in rolweerstand tussen {MTB band + binnenband} vs. tubeless of {crossband + binnenband} vs. tube niet groot genoeg dat ik zeker weet of die aanname van jou geldt.

Hoe dan ook: ik ben voor meer vrijheid en minder support in MTBen. Als je crossers wilt weren stel gewoon een minimum bandbreedte in. CX < 35 mm, XC > 35 mm. :-)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do jan 19, 2006 11:55 pm

Bij CX is de max. maat ook 35mm zover ik me kan herinneren.
---www.cjmedia.nl---

Exar

Bericht door Exar » vr jan 20, 2006 10:42 am

Klopt, 35 is de max.

Over tubes versus biba/buba: je merkt wel duidelijk verschil, sowieso in gewicht en grip. Misschien leuk om een keer een allesomvattende rolweerstandtest te zien, van crosstubes tot 2.4 Racing Ralphs of iets dergelijks.

wictor

Bericht door wictor » vr jan 20, 2006 11:28 am

Zou idd wel gaaf zijn. Wie heeft hier een SRM liggen? :o

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr jan 20, 2006 12:02 pm

CX is echt een handicapklasse. Die >35mm he...

De MTB pioniers waren immers CX'ers die te vaak lek reden. Smalle banden was alles wat er was voor stoere mannen fietsen (altijd 700c). Die OF harde handen en geen grip of comfort, OF zachte banden en altijd lek.
Cruisers voor kids kwamen met ~26x2.25 banden, moeilijk lek te krijgen, veel cush, dus beter. The rest, as we say, is history.

CX vergt extreme stuurmanskunsten om op MTB-achtig tempo rond te gaan. Het NK Parcours van Huybergen, anderhalve week terug, had welliswaar wat snelle rechte stukken, maar niks waar ik met een snelle MTB band voor terug zou schrikken. Veel loopklims (bijna nul verschil), maar ook wat afdalingen (spannend CX, makkie MTB). Een aantal klims hadden met ene MTB misschien nog wel gelukt, maar waren definitief lopen voor de toppers.
Ikzelf, met meer MTB dan CX skillz, was zéker sneller geweest op mijn 29" fiets met dikke 2.25" banden. Niet sneller dan de CX toppers, wel sneller dan ik met CX.

Omdat banden "nooit" uitwisselbaar waren tussen MTB's en CX'ers, wordt CX beschouwd als grote-wielen-klasse, terwijl de feitelijke beperking die aan CX gesteld wordt, het smalle stuur en de smalle banden zijn. MTB is vrijheid blijheid, en aangezien je nogal heftige dingen tegen kunt komen, ook niet zo raar.
CX parcoursen worden aangepast op de smalle bandjes. Weinig keien, amper wortels, stoepjes, etc. Veel zuigende grasstroken wel, modder. Maar alleen met echte modder of laaaange zandbakken is de CX echt sneller mijns inziens. het ziet er allemaal flitsender uit, maar de wedstrijden duren ook maar de helft van een Elite MTB race.

Ik heb al mijn licentie invraag laten intrekken (geen reactie nog), enheb een mail gestuurd naar Henk van Beusekom, de hoogste chef die over dat soort dingen gaat bij de KNWU. Gevraagd waarom niet gewoon een bandbreedte limiet is ingesteld, nu de 29" fiets er eenmaal is en niet meer weggaat. Een 26" fiets heb ik niet meer, en ben ik ook niet meer van plan te gebruiken, racen is nog altijd een hobby, dat moet leuk zijn.
Voor mij zijn 26" wielen een handicap, mijn hoge zwaartepunt werkt daar gewoon niet zo lekker mee als sommige van jullie onderdeurtjes...

Plaats reactie