Het probleem in alle mooie theorie is inderdaad dat er altijd nog een mens op de fiets zit, zonder mensen zou de wereld een stuk makkelijker te begrijpen zijn.
Een fiets opzich is een geregeld systeem dat, indien het binnen een bepaald snelheidsgebied zit, zichzelf corrigeerd en overeind kan houden. Dat doet de fiets door het voorwiel in de richting te sturen waarin hij valt, en dus door zijn steunpunten weer onder zijn zwaartepunt te sturen. Dit corrigerende effect wordt bereikt door een goede combinatie van naloop en balhoofdshoek, waarbij de naloop trouwens veel meer invloed heeft dan de balhoofdshoek. In de bochten is het natuurlijk hetzelfde, maar dan staat het hele zaakje schuin ten opzichte van de wereld.
Nu zijn er diverse dingen die dat balanceren sneller kunnen maken, zo je wilt een nerveuze fiets geven;
-Een hoger zwaartepunt. Doordat het zwaartepunt relatief langzamer opzij valt, is het makkelijker voor de fiets om er onder te sturen, daardoor bereikt hij eerder zijn evenwichtspositie en kost dat minder kracht. Vergelijk het met een lange en een korte bezem op je hand balanceren.
-Het zwaartepunt meer naar achteren. De voorkant van de fiets slingert dus in feite de hele tijd heen en weer tijdens het fietsen, en als je een bocht inzet door zelf schuin te gaan hangen, dan slingert de voorkant het voorwiel weer naar de goede plek waar hij de zwaartekracht en middelpuntzoekende kracht kan corrigeren zodat je niet onderuit gaat. Als nu de voorkant lichter is (je zit zelf meer naar achteren), is deze slingerbeweging sneller, dus zal de fiets sneller zijn nieuwe evenwichtspositie vinden.
didadunlop schreef: Grootste verschil: Kortere eff tt en langere headtube. Ik zit dus rechterop (zelfde stuurpen). Op de RIG zit ik idd voorover en gestrekt. Nu rechtop. Dat geeft mij meer de mogelijkheid om mijn lichaam te gebruiken om te gooien en te smijten (als contra/meehang gewicht). Het heeft dan ook meer effect omdat het hoger zit. En daarbij dient wel vermeld te worden dat ik niet de lichtste ben (understatement).
Je ervaring klopt dus met de theorie, alleen de verklaring niet helemaal.
didadunlop schreef:Zou je je berekening van je massatraagheid kunnen toelichten.
Het massatraagheidsmoment is een opsomming van de massa van de delen maal hun straal van hun zwaartepunt t.o.v. het draaipunt in het kwadraat. Voor een wiel is dat dus: het gewicht van de velg+band maal de straal van de velg in het kwadraat (ongeveer) plus het gewicht van de spaken maal de straal (is ongeveer de halve straal van de velg)in het kwadraat, plus het gewicht van de naaf plus de straal (maar die is bijna nul) in het kwadraat.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_moments_of_inertia
Cloxxi schreef:Ik heb lichte Zipp wielen voor mijn Crosser. Toen ik er een wegclubritje mee deed, was dat wel knap rot, ik miste de demping van de stuuruitslag denk ik. Het kostte meer concentratie om te rijden zoals ik wilde, en moest rijden, helemaal tussen de wielen.
Massa kan niet dempen, want dempen is energie opnemen en dat doet deze massa niet. Massa kan wel de corrigerende stuurbeweging van je voorwiel langzamer laten gaan. (vergelijk het met twee verschillende gewichten aan een elastiekje op en neer laten veren. De zwaardere zal langzamer trillen.) Het kost mensen nu eenmaal even tijd om zich aan te passen, maar uiteindelijk kan je (bijna) overal net zo goed op fietsen. Je had gewoon zonder handen moeten fietsen, dan had de fiets zichzelf wel gered.
Cloxxi schreef: Ietwat paradoxaal, maar extra offset(sprong) bevordert die rechtelijn stabiliteit door zelf-centrering ook. Tevens wordt extra offset gebruikt om een fiets sneller te laten sturen.
Voor hen die Hubert's freakbike niet geprobeerd hebben : denk aan een ouderwetse stadsfiets. Ook een vlakke hoek, en niet zelden ~90mm sprong. Met losse handen goed te doen, maar als je gaat slalommen, blijkt dat heel vlot te gaan.
Maar komt dit nu werkelijk door die vlakke balhoofdshoek en grote offset, of komt het eigenlijk door relatief weinig gewicht op het voorwiel, wat een logisch gevolg is van een vlakke balhoofdshoek (en dus je voorwiel verder weg)? Offset opzich doet helemaal niks, en is alleen een gevolg van een bepaalde balhoofdshoek en naloop.
p.s. Ik heb nooit mensen met al dan niet veel mogelijkheid tot opslag van kinetische energie rond hun middel willen beledigen en heb de meeste van jullie ook nog nooit (bewust) in real-life gezien, dus dat zou ook tamelijk moeilijk zijn om gericht te doen. Mijn excuses als mensen zich beledigd voelen. Ik wilde alleen het gewicht van de fiets/wielen ten opzichte van je eigen gewicht relativeren.