Hoe overleef ik 150 minuten Singlespeed?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

willem12

Bericht door willem12 » ma mar 23, 2009 7:30 pm

Heb er nog eens over nagedacht, maar zoals OTT al zie: 150min is iets anders dan marathon. Marathons rijdt ik op gebied van voedsel defensief, ik moet na een paar uur, als de reserves op zijn, mijn lichaam hebben voorbereid op overleven op de combinatie vetverbranding + de 60-80gram koolhydraten die mijn maag per uur kan verteren. Hoe minder je "in het rood" gaat de eerste 60-100min, hoe langer ik het kan uithouden.

De race van a.s. zondag is maximaal 165min schat ik, dus het zal voornamelijk op reserves en een beetje voedsel gereden worden. Voor de vorm een koek en voor de rest 1-2 bidons verrijkt met vloeibaar voedsel. En ik denk dat je wel richting "rood" mag gaan in het 1e uur. Meeste marathonrijders zullen de 150min rijden op minstens 95% van max. vermogen.

Jammer alleen dat er bij mij tussen 90% en 95% zo weinig wattage zit :cry:
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Pottser

Bericht door Pottser » ma mar 23, 2009 8:27 pm

De overeenkomsten zijn toch groter dan de verschillen. Beide doe je voor de lol. Bij zowel een marathon als de 150 min van de bergrace duurt het eigenlijk net te lang. Belangrijkste verschil voor mij is dat de andere deelnemers inderdaad denken dat ze een wedstrijd rijden en asociaal inhalen. Een ander verschil is dat je het na vier/vijf rondjes wel hebt gezien, terwijl marathons meestal niet meer dan twee rondjes kennen. Omdat het verschil voor mij tussen 90 en 95% ook vast te verwaarlozen is, start ik op marathonsnelheid. Heb ik aan het einde wat over, dan zie ik wel weer.

Bram; ik ben nog niet ingeschreven dus heb waarschijnlijk wel interesse om op jouw naam te starten. Moet nog wel de plannen voor zondagmiddag combineren met stukje fietsen i Wageningen. Ik ga je naam alleen zeker geen eer aandoen. Ik wil me best als superman verkleden, maar weet niet of dit enig effect heeft...

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » ma mar 23, 2009 8:54 pm

off topic: ik hoop dat ik überhaupt kan starten... schouder en knie zij beide nog steeds serieus over de zeik. Kutzooi :(

On topic: leuke discussie! Maar, zegt de beginner, maken we het niet heftiger dan het is? 2,5u singlespeeden is toch niet al te vreemd, en doorrijden moet je met zo'n apparaat toch!?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma mar 23, 2009 9:29 pm

De Lars Cuevas schreef:maken we het niet heftiger dan het is? 2,5u singlespeeden is toch niet al te vreemd
8)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » ma mar 23, 2009 10:07 pm

Enerzijds denk ik, waar gaat dit nu eigenlijk over, anderzijds begrijp ik het wel.

150 minuten knallen versus een marathon in NL of daarbuiten, beiden duren veel meer dan 150 minuten. Ik ken eigenlijk maar 1 tempo en dat is hard. Tenminste als het een wedstrijd of marathon betreft.

Ik zou graag komende zondag rijden maar denk dat ik Pottster mijn supermanoutfit ga lenen...

TBB

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » ma mar 23, 2009 11:45 pm

Leuke reacties inderdaad!

D'r zit toch stiekem een racertje verborgen in de meesten van jullie zie ik. Een racertje dat eruit wil as zondag! :lol: Want een race, dat is het. 'Rijden als toertocht'; why bother? Waarom dan niet een week later gaan met een paar vrienden? As zondag gaat het juist weer een keer om kijken hoe hard je kan gaan. Jezelf echt tot het uiterste brengen. Dat klimmetje nét wel rijden, die @#$%^()&% voor je in de laatste ronde wíllen inhalen. Waarom? Omdat het soms mooi is om irrationeel hard te willen fietsen. Relativering is weer voor na de wedstrijd.

Dan over verschil marathon/150+ en hoe te eten/drinken.

Natuurlijk, de meeste marathons zijn en duren langer, maar mentaal is dit veel zwaarder. Inderdaad, door de rondjes. Niemand rijdt 150+ minuten op 95% van 'maximaal vermogen', vaak vertaald als 'vermogen op omslagpunt' of ook wel gedefinieerd als vermogen dat je max 1 uur kan volhouden. Verschilt heel veel per persoon, maar denk eerder aan 80% oid. Verschilt niet heel veel van een (kortere) marathon in mijn ervaring.

Indeling: Ik zou toch zeggen dat je juist het eerste uur het beste rustig kan blijven, om de rest van de tijd goed door te komen. Fiets dat eerste uur op een tempo waarvan je denkt dat je het makkelijk 3uur vol kan houden. Door de stress v/d wedstrijd is zelfs dat tempo vaak nog te hoog...en kom je jezelf tegen. Kom je jezelf inderdaad tegen, zeg dan hallo, neem een slok sportdrank en een hap koek, fiets 10 minuten zeer rustig en ga dan door!

Eten en drinken: Dwing jezelf al na 20-30 minuten te beginnen met eten. Drinken doe je meteen al, naar behoefte. Alles wat je in het begin aan eten binnen hebt, zit er alvast in en kan je lichaam gaan gebruiken. Later wordt eten vaak minder lollig.

En ja, dit alles is nog steeds omdat we het leuk vinden om te fietsen met z'n allen. :arms:

kajhpc

Bericht door kajhpc » ma mar 23, 2009 11:56 pm

Met een Camelbak rijden, is dat ongebruikelijk bij wedstrijden?
Ik denk er wel aan. Tweemaal 750ml bidons is net niet genoeg misschien, dus risicovol. En uit een slangetje is het makkelijker regelmatig drinken.
Kaj

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » ma mar 23, 2009 11:59 pm

kajhpc schreef:Met een Camelbak rijden, is dat ongebruikelijk bij wedstrijden?
Ik denk er wel aan. Tweemaal 750ml bidons is net niet genoeg misschien, dus risicovol. En uit een slangetje is het makkelijker regelmatig drinken.
Kaj
Helemaal niet ongebruikelijk. Is super!

Kerensky

Bericht door Kerensky » di mar 24, 2009 7:24 am

Ook ingeschreven voor de 150.

Inmiddels staat er ook een hoogteprofieltje op de Bergrace site
Afbeelding

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di mar 24, 2009 9:30 am

...zoals de Duitsers jaren geleden al zeiden: Fitfuckers!

didadunlop

Bericht door didadunlop » di mar 24, 2009 9:42 am

Zoals al eerder aangegeven. Ik kom jullie wel aanmoedigen..:D

At OTT:

Als het weer meezit de dag ervoor ergens in de omgeving campen? (of gewoon sávonds naast de tenten van de organisatie gaan liggen)
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di mar 24, 2009 10:13 am

Kaj
je mag vast wel wat extra bidons bij de Nard verzorgingspost zetten denk ik... Oh nee, hij rijdt 75minuten, pussy :D

Ik rij altijd Camelback, of iets not done is moet je niet te veel bij nadenken, gewoon doen waar je je lekker bij voelt.

JJ

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di mar 24, 2009 10:17 am

Nard schreef:Eten en drinken: Dwing jezelf al na 20-30 minuten te beginnen met eten. Drinken doe je meteen al, naar behoefte. Alles wat je in het begin aan eten binnen hebt, zit er alvast in en kan je lichaam gaan gebruiken. Later wordt eten vaak minder lollig.
Is eten na 20 minuten beter dan eten voor de race??

God, de adrenaline giert nu al door mijn lijf :D

JJ

ott

Bericht door ott » di mar 24, 2009 10:24 am

Nard schreef:Leuke reacties inderdaad!

D'r zit toch stiekem een racertje verborgen in de meesten van jullie zie ik. Een racertje dat eruit wil as zondag! :lol: Want een race, dat is het. 'Rijden als toertocht'; why bother? Waarom dan niet een week later gaan met een paar vrienden? As zondag gaat het juist weer een keer om kijken hoe hard je kan gaan. Jezelf echt tot het uiterste brengen. Dat klimmetje nét wel rijden, die @#$%^()&% voor je in de laatste ronde wíllen inhalen. Waarom? Omdat het soms mooi is om irrationeel hard te willen fietsen. Relativering is weer voor na de wedstrijd.

Dan over verschil marathon/150+ en hoe te eten/drinken.

Natuurlijk, de meeste marathons zijn en duren langer, maar mentaal is dit veel zwaarder. Inderdaad, door de rondjes. Niemand rijdt 150+ minuten op 95% van 'maximaal vermogen', vaak vertaald als 'vermogen op omslagpunt' of ook wel gedefinieerd als vermogen dat je max 1 uur kan volhouden. Verschilt heel veel per persoon, maar denk eerder aan 80% oid. Verschilt niet heel veel van een (kortere) marathon in mijn ervaring.

Indeling: Ik zou toch zeggen dat je juist het eerste uur het beste rustig kan blijven, om de rest van de tijd goed door te komen. Fiets dat eerste uur op een tempo waarvan je denkt dat je het makkelijk 3uur vol kan houden. Door de stress v/d wedstrijd is zelfs dat tempo vaak nog te hoog...en kom je jezelf tegen. Kom je jezelf inderdaad tegen, zeg dan hallo, neem een slok sportdrank en een hap koek, fiets 10 minuten zeer rustig en ga dan door!

Eten en drinken: Dwing jezelf al na 20-30 minuten te beginnen met eten. Drinken doe je meteen al, naar behoefte. Alles wat je in het begin aan eten binnen hebt, zit er alvast in en kan je lichaam gaan gebruiken. Later wordt eten vaak minder lollig.

En ja, dit alles is nog steeds omdat we het leuk vinden om te fietsen met z'n allen. :arms:
Nou ja racer, ik denk dat de meeste het onderste uit de kan willen halen en dat doe je voorjezelf. het is dan leuk om je te meten aan andere singlespeeders. Maar uiteindelijk doe je het voor jezelf en niet voor een of ander klasement. 8)

En over dat trainen, het is leuk te zien dat je vooruitgang boekt met al dat fietsen. Maar ik denk dat de meeste geen zin hebben om zich er zo in te verdiepen en er naar te gaan leven. Het is je hobby geen levenswijze. Ik weet waar het bij mij aan ligt teveel frisdrinken en te veel maar wel heel lekker eten :D

Gezien al de trainingswijsheden, die hier ook worden vermeld, leek het mij verstandig om niet als een zotte (rond de 95 van omslagpunt) rond te rijden. Omdat gezien mijn doelen het verstandiger is om aan duurtraining te doen :D
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

ott

Bericht door ott » di mar 24, 2009 10:25 am

didadunlop schreef:Zoals al eerder aangegeven. Ik kom jullie wel aanmoedigen..:D

At OTT:

Als het weer meezit de dag ervoor ergens in de omgeving campen? (of gewoon sávonds naast de tenten van de organisatie gaan liggen)
We nemen even contact op, maken we er een roadtrip van :D
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

van den Mountainh

Bericht door van den Mountainh » di mar 24, 2009 6:20 pm

Gisteren mijn singular onder de loep genomen cq schoongemaakt. De ketting was ook aan een grondige schoonmaak beurt toe. Tot mijn schrik zijn een aantal "wieltjes" van de ketting wat kleiner geworden, een paar maar! :? Nu heb ik nog een nieuwe op de schap liggen, maar de oude doet het nog best. Wat nu ooh stresss moet ik ook een lichter verzet ooh god ohh god :( Ik laat alles maar zoals het is. Maar voor de rest nog niet echt zenuwachtig of zo :lol: Pasta komt al uit mijn neus, genoeg is genoeg. ;)

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » di mar 24, 2009 7:15 pm

Vorig jaar met de 75 min Bergrace ging er met gemakt 1,5 liter water in.
Voor nu word het 3 liter + 1 bidon epozooi,ofzoiets.
Camelback is echt ideaal,ook voor een binnenbandje en pompje.

Voor zondag:
Ik heb er totaal geen zin in,helemaal niet na het lezen van dit topic en wetende dat ik zaterdag avond ook moet fietsen met een stel hard rijdende malloten.
We gaan het wel weer mee maken.Ik verheug me wel al op de Burgersdijk Hamburger na de race.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

willem12

Bericht door willem12 » do mar 26, 2009 9:16 am

JeroenK op AnderForum schreef:Een samenvatting:
- Heel veel vals plat, zowel omhoog als omlaag.
- Enkele wortels.
- Wat zuigend zand (kan zondag wel eens droger zijn).
- De iets bredere Bergrace paden die we gewend zijn.
Lekker SingleSpeed vriendelijk parcours dus :x , misschien toch maar tandje erbij ipv eraf zoals coach Nard adviseerde.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » do mar 26, 2009 6:43 pm

ott schreef:

Nou ja racer, ik denk dat de meeste het onderste uit de kan willen halen en dat doe je voorjezelf. het is dan leuk om je te meten aan andere singlespeeders. Maar uiteindelijk doe je het voor jezelf en niet voor een of ander klasement. 8)
RACERRR!! :arms:

ott

Bericht door ott » do mar 26, 2009 7:39 pm

Wat is nou de defintie van een racer? :?
Sport als levenskunst

wictor

Bericht door wictor » do mar 26, 2009 8:01 pm

ott schreef:Ik weet waar het bij mij aan ligt teveel frisdrinken en te veel maar wel heel lekker eten :D
Racen en het trainen daarvoor zijn slechts een middel om nog meer lekker te kunenn eten. ;)

ott

Bericht door ott » do mar 26, 2009 8:43 pm

wictor schreef:
ott schreef:Ik weet waar het bij mij aan ligt teveel frisdrinken en te veel maar wel heel lekker eten :D
Racen en het trainen daarvoor zijn slechts een middel om nog meer lekker te kunenn eten. ;)
Mensen die veel eten, trainen veel ;) en worden nederlands kampoen singlespeed 8)
Sport als levenskunst

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » do mar 26, 2009 10:13 pm

'het onderste uit de kan willen halen'

'meten aan andere singlespeeders'

'doe je het voor jezelf '

Dar vond ik wel bij een RACER!! passen :arms:

JeroenK

Bericht door JeroenK » do mar 26, 2009 10:46 pm

Nard schreef:'het onderste uit de kan willen halen'

'meten aan andere singlespeeders'

'doe je het voor jezelf '

Dar vond ik wel bij een RACER!! passen :arms:
Tuurlijk. Hij pakt het in, in een wat faalangstige tekst, maar inderdaad: RACER! :arms:

Het zit in iedereen, echter sommigen onderdrukken het wat, omdat ze de waarheid van hun werkelijke prestatievermogen niet onder ogen durven te zien. Er is moed voor nodig om na een wedstrijd te kunnen zeggen "geen excuses, ik heb er alles uitgehaald dat er in zat, maar meer dan deze plek zat er voor mij niet in".

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do mar 26, 2009 10:54 pm

JeroenK schreef: Er is moed voor nodig om na een wedstrijd te kunnen zeggen "geen excuses, ik heb er alles uitgehaald dat er in zat, maar meer dan deze plek zat er voor mij niet in".

Doelend op die deelnemer die uitgeblust met een leeg blik bier in een campingstoel aan de zijlijn hangt...? :)

Plaats reactie