Leuke reacties inderdaad!
D'r zit toch stiekem een racertje verborgen in de meesten van jullie zie ik. Een racertje dat eruit wil as zondag!

Want een race, dat is het. 'Rijden als toertocht'; why bother? Waarom dan niet een week later gaan met een paar vrienden? As zondag gaat het juist weer een keer om kijken hoe hard je kan gaan. Jezelf echt tot het uiterste brengen. Dat klimmetje nét wel rijden, die @#$%^()&% voor je in de laatste ronde wÃllen inhalen. Waarom? Omdat het soms mooi is om irrationeel hard te willen fietsen. Relativering is weer voor na de wedstrijd.
Dan over verschil marathon/150+ en hoe te eten/drinken.
Natuurlijk, de meeste marathons zijn en duren langer, maar mentaal is dit veel zwaarder. Inderdaad, door de rondjes. Niemand rijdt 150+ minuten op 95% van 'maximaal vermogen', vaak vertaald als 'vermogen op omslagpunt' of ook wel gedefinieerd als vermogen dat je max 1 uur kan volhouden. Verschilt heel veel per persoon, maar denk eerder aan 80% oid. Verschilt niet heel veel van een (kortere) marathon in mijn ervaring.
Indeling: Ik zou toch zeggen dat je juist het eerste uur het beste rustig kan blijven, om de rest van de tijd goed door te komen. Fiets dat eerste uur op een tempo waarvan je denkt dat je het makkelijk 3uur vol kan houden. Door de stress v/d wedstrijd is zelfs dat tempo vaak nog te hoog...en kom je jezelf tegen. Kom je jezelf inderdaad tegen, zeg dan hallo, neem een slok sportdrank en een hap koek, fiets 10 minuten zeer rustig en ga dan door!
Eten en drinken: Dwing jezelf al na 20-30 minuten te beginnen met eten. Drinken doe je meteen al, naar behoefte. Alles wat je in het begin aan eten binnen hebt, zit er alvast in en kan je lichaam gaan gebruiken. Later wordt eten vaak minder lollig.
En ja, dit alles is nog steeds omdat we het leuk vinden om te fietsen met z'n allen.