Ombouw 1x6

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » ma okt 26, 2009 2:13 pm

mateis schreef: Het hele gezever over de 'singlespeedervaring met versnellingen' komt op mij nogal gezocht over. Als je dan toch al versnellingen hebt, waarom wil je ze dan nog zo weinig mogelijk gebruiken? Wat is daarvan de winst? Het hele simpele, pure, lichte van een singlespeed is dan toch al verloren.
Als je met een cassette met kleine stapjes rijdt moet je vaker schakelen.
Check die roadies en XC-ers eens die met 12-27 of 12-25 wegcassettes gaan rijden om maar binnen een heel klein trapfrequentiebereik te kunnen blijven.

Met een wide-range cassette met grote stappen hoef je voor een serieuze klim maar één of twee x te schakelen, maar op b.v. een lang stuk singletrack vangen je benen gewoon alles op.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

partyboj

Bericht door partyboj » ma okt 26, 2009 4:30 pm

@sph@ltdude schreef:
Als je met een cassette met kleine stapjes rijdt moet je vaker schakelen.
Check die roadies en XC-ers eens die met 12-27 of 12-25 wegcassettes gaan rijden om maar binnen een heel klein trapfrequentiebereik te kunnen blijven.
Je moet iets als je niet zo'n krachtmens bent :oops: (ja ik voel me aangesproken)

didadunlop

Bericht door didadunlop » do okt 29, 2009 9:11 am

Update:

e.e.a. werkt goed. Snel en zeker schakelen. De stappen zijn zeker niet te groot. Als ik hiermee de bergen inga is ie wel wat te licht. Dan zal ik wsl overgaan op een double of triple aan de voorzijde. Enige waar ik nog even mee aanklooi is de verzetkeuze. Ik denk dat ik die nog een beetje ga aanpassen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

mateis

Bericht door mateis » do okt 29, 2009 6:03 pm

[quote="@sph@ltdude\Als je met een cassette met kleine stapjes rijdt moet je vaker schakelen.

Met een wide-range cassette met grote stappen hoef je voor een serieuze klim maar één of twee x te schakelen, maar op b.v. een lang stuk singletrack vangen je benen gewoon alles op.[/quote]
Ik zie de winst nog steeds niet, hoor. Ik zou nooit voor van die kleine stapjes kiezen voor mtb, in feite vind ik die op mijn crosser (12-25) idd vaak al te klein. Met een 11-32 / 11-34 gaat 't echter al prima. Wat is nu exact de winst van minder - en langzamer als je geen stuk cassette gebruikt - schakelen, maar toch derailleurs en shifters en de hele rambam meeslepen?

didadunlop

Bericht door didadunlop » do okt 29, 2009 6:10 pm

Ach. Het wiel is met gelijke en brede flenzen gewoon sterker. Tevens heeft een smalle cassette een mooiere kettinglijn dan een 9 (of 11) speed.

Of er een specifiek voordeel aan zit? Je hoeft minder verschillende spaken mee te nemen als je een eind weg gaat. Tevens gebruikt iedereen waarschijnlijk toch maar de helft van zijn cassette dus waarom er meer op doen?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

mateis

Bericht door mateis » do okt 29, 2009 10:55 pm

Als je toch maar het bereik van je halve cassette nodig hebt, kun je ook zonder en singlespeed gaan. :D

Heb het wel over fietsen zonder bagage dan, want dan is sleuren irritant en moet je gewoon altijd kunnen spinnen.

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma feb 08, 2010 12:33 pm

Voor de mensen die hier mee bezig zijn.

Op MTBR een goede tip gelezen.

Jones haalt een gedeelte materiaal weg aan de achterzijde en voorzijde van de spiders. Hij doet dit in een draaibank. Nu heeft niet iedereen een draaibank thuis staan.

Oplossing is je BB facing tool erin zetten en daarmee materiaal wegschaven. Dan kan je de achterzijde van je spider korter maken en past ie verder op de freehub body. Daarmee kan je snel een 1x6 maken en zelfs 1x8 (al naar gelang je frame).

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma feb 08, 2010 12:36 pm

Komt ie bij 1x8 niet te dicht bij de spaken dan?? Dan moet ie nogal een stukje naar binnen lijkt me.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » ma feb 08, 2010 12:40 pm

didadunlop schreef: Daarmee kan je snel een 1x6 maken en zelfs 1x8 (al naar gelang je frame).

Oftewel gewoon weer geared gaan rijden :?
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma feb 08, 2010 12:44 pm

jah daar moet je idd mee opletten. HOPE heeft een dikke rand op de freehub daar heb je wat meer ruimte mee. Volgens mij heeft KING een minder dikke rand en kan je dus minder materiaal mee weghalen. Gozer op MTBR had iets van 1 MM tussen ketting en spaken. Dat lijkt mij te weinig..:D

Maar 1x8 kan ook aanlopen op je dropouts. Vanwege de extra buizen op mijn big dummy kan ik ook maximaal een 14T tandje als buitenste cog gebruiken. Alles wat groter is loopt aan op het frame als je de ketting erop legt.

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma feb 08, 2010 12:47 pm

Topic op MTBR: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=591385

Afbeelding

1x8 op de hope singlespeed naaf. Deze loopt wel aan op de dropouts..:D

Ninko

Bericht door Ninko » ma feb 08, 2010 5:53 pm

1x8 :cry: :cry: :cry:
Gaan we nu weer opnieuw versnellingen uitvinden, alleen dan moelijker door de cassette op eigenlijk een te kleine body te plaatsen...
Binnekort komt er eentje aanzetten met een normale body waar je met een hoop draaiwerk toch 10 kransjes op krijgt met 8spd spacing :cry: :? :?

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma feb 08, 2010 6:18 pm

Ninko schreef:1x8 :cry: :cry: :cry:
Gaan we nu weer opnieuw versnellingen uitvinden, alleen dan moelijker door de cassette op eigenlijk een te kleine body te plaatsen...
Binnekort komt er eentje aanzetten met een normale body waar je met een hoop draaiwerk toch 10 kransjes op krijgt met 8spd spacing :cry: :? :?
Of misschien zijn de bodies die er nu op de markt worden gebracht wel groter dan noodzakelijk?

Of misschien dat iemand het voor elkaar krijgt om 1x14 op een "normale" body te proppen..:D (Ben wel benieuwd want vooral een schakelmechanisme zal dan het probleem zijn)

Ik vind het leuk als mensen kijken wat ze kunnen doen ipv standaard oplossingen van de grote fabrikanten zomaar accepteren. Volgens mij was er ook nooit 29 inch gekomen als mensen niet gewoon geprobeerd hadden.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » ma feb 08, 2010 6:29 pm

Was dit topic niet voor mensen die MINDER versnellingen wilden??? Omdat eigenlijk 3-speed genoeg is (berg-op, berg-af en vlak)??? 8)

BTW: 11-speed is er al, dus 13 of 14 met wat bewerkingen moet lukken met een thumb-shifter op frictie ;)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Plaats reactie