1 x 9 Gearing 26" <-> 29"

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

walter

Bericht door walter » za mar 13, 2010 11:00 pm

Ik heb een tijdje op mn 29" gereden met 1x9.
Beviel best wel, moet ik zeggen.
Ik had 36 voor (Surly rvs) en 11-34 achter (Deore)
Met dat verzet ook in Z Limburg, Duitsland en Belgie geweest. Wanneer je singlespeed gewend bent heb je echt niets te klagen ;)
Schakelen deed ik met een oude Ultegra der. met korte kooi.
Aanvankelijk bleef de ketting netjes op zn plek, maar opeens was blijkbaar mn geluk op, de ketting bleef er maar af wippen.
Toen uiteindelijk een oude voor derailleur als kettinggeleider er op geschroefd.
Paul en Rohloff hebben natuurlijk veel mooiere oplossingen bedacht, maar een oude XT der. doet 't ook. Met de schroefjes kon ik mn mooi in het midden vast zetten.
Beetje raar natuurlijk, met een voorder. kan je er net zo goed een granny en een shifter bij zetten -> 2x9.
Nu alweer een tijdje met Alfine, en zodra de beentjes weer uit winterslaap zijn gewoon weer 1x1.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » za mar 13, 2010 11:26 pm

Heb vandaag de laatste wedstrijd me de Seven (26") gereden, na 4uur begon 38/32 ook wat zwaar te worden op steile klims, dus 'k ga me voorlopig een granny monteren en later met een 32 vooraan experimenteren.
1st eens wennen aan die grote hoepels. :arms:

ott

Bericht door ott » zo mar 14, 2010 10:13 am

walter schreef:Ik heb een tijdje op mn 29" gereden met 1x9.
Beviel best wel, moet ik zeggen.
Ik had 36 voor (Surly rvs) en 11-34 achter (Deore)
Dacht dat de surly bladen een 9 speed pakte?
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » ma mar 22, 2010 7:51 pm

In de Mountainbike Action van deze maand staat een project van Speedgoat die de electrische weggroep met succes op een mtb hebben gebouwd, in het zonnige Californie bleek het beter te werken dan een Turk in Belgie.

Voordeel van die groep zou hem vooral zitten in het zelf tunen/uitlijnen van de voorderalleur, zodat je brakke kettinglijnen kan rijden zonder gesleep, de snelheid van het schakelen zelf was niet sneller of trager dan dat met gewone koordjes.

Persoonlijk zou ik liever een hydraulisch systeem zien zoals dat van Riot (of red rod???) maar ik meende Hope ooit ens iets horen zeggen hebben dat Shimano daar en patent op zou hebben waardoor het al erg moeilijk zou worden iets bruikbaars te maken en dit te omzeilen????

wictor

Bericht door wictor » ma mar 22, 2010 8:18 pm

Ik vermoed dat het in België net zo goed werkt. Als het op een crosser prima functioneert...

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » ma mar 22, 2010 8:26 pm

Die krijgen wel om de halve ronde een nieuwe fiets.....

Plaats reactie