Ik vraag mijzelf oprecht af wat je met een mountainbike moet als er geen heuvels in de buurt zijn. En waarom zou je moeten schakelen als je niet hoeft te klimmen?zonoskar schreef:Zeker niet in Brabant waar alles vlak is.
Ik vrees dat je met de verkeerde verwachtingen van start gaat, ik denk dat de gemiddelde SSer niet gaat voor een record tijd op een rondje Posbank of Schoorl. De winst zit 'm niet zo zeer in rendementsvoordelen of gewicht, maar in de beleving, een andere vorm van anticiperen en "back tot the basics".zonoskar schreef:Er is maar 1 voordeel aan een SS (tijdens het fietsen dan) en dat is minder wrijving van de aandrijving en daardoor meer power op het achterwiel. Maar of dat 5 of 10% is kan ik niet zeggen, ik merkte er iig niks van. Het mindere gewicht is leuk, maar ook die (gokje) 700 gram die je spaart is peanuts.
Het is misschien wel net zoiets als kamperen: je vraagt je in hemelsnaam af waarom je 3 weken onder een katoenen zeil door brengt tijdens je zuurverdiende vakantiedagen terwijl je thuis een goed geisoleerd huis hebt met Auping, maar het heeft in al zijn beperkingen wel z'n charmes*. Of een klassieker rijden, terwijl je voor dat geld een nieuwe Porsche kan kopen. Tja…
*Niet dat ik nou zou kampeer liefhebber ben, maar die mensen bestaan tenslotte...