Singlespeed 29er naast geared 29er

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » vr okt 15, 2010 11:19 am

Toch vindt ik het wat overdreven om te stellen dat de geared in de stal kan blijven, als je een SS hebt aangekocht. Geared en gedempt heeft ook zijn charmes, het anticiperen op het terrein qua verzet, de dempers het werk laten doen... etc. Ik denk dat ik 50% van de tijd slijt op mijn Singlespeed, maar gezien het algehele gebrek aan enige vorm van talent voor fietsen, moet ik er bijvoorbeeld niet aan denken om de Alpen in te gaan op de SS.
zonoskar schreef:Zeker niet in Brabant waar alles vlak is.
Ik vraag mijzelf oprecht af wat je met een mountainbike moet als er geen heuvels in de buurt zijn. En waarom zou je moeten schakelen als je niet hoeft te klimmen?
zonoskar schreef:Er is maar 1 voordeel aan een SS (tijdens het fietsen dan) en dat is minder wrijving van de aandrijving en daardoor meer power op het achterwiel. Maar of dat 5 of 10% is kan ik niet zeggen, ik merkte er iig niks van. Het mindere gewicht is leuk, maar ook die (gokje) 700 gram die je spaart is peanuts.
Ik vrees dat je met de verkeerde verwachtingen van start gaat, ik denk dat de gemiddelde SSer niet gaat voor een record tijd op een rondje Posbank of Schoorl. De winst zit 'm niet zo zeer in rendementsvoordelen of gewicht, maar in de beleving, een andere vorm van anticiperen en "back tot the basics".

Het is misschien wel net zoiets als kamperen: je vraagt je in hemelsnaam af waarom je 3 weken onder een katoenen zeil door brengt tijdens je zuurverdiende vakantiedagen terwijl je thuis een goed geisoleerd huis hebt met Auping, maar het heeft in al zijn beperkingen wel z'n charmes*. Of een klassieker rijden, terwijl je voor dat geld een nieuwe Porsche kan kopen. Tja…

*Niet dat ik nou zou kampeer liefhebber ben, maar die mensen bestaan tenslotte...
Ich Heisse Super Fantastisch!

zonoskar

Bericht door zonoskar » vr okt 15, 2010 1:29 pm

Xircuit schreef: Ik vraag mijzelf oprecht af wat je met een mountainbike moet als er geen heuvels in de buurt zijn. En waarom zou je moeten schakelen als je niet hoeft te klimmen?
Tsja, ik kan nou eenmaal niet elke dag/week in de bergen gaan fietsen. Waarom je zou moeten schakelen als het vlak is? In het bos heb je meer weerstand dan op de weg. Dus je hebt een ander verzet nodig op de weg naar je rondje/toertocht, of ga jij altijd met de auto naar een toertocht?
Xircuit schreef: Ik vrees dat je met de verkeerde verwachtingen van start gaat, ik denk dat de gemiddelde SSer niet gaat voor een record tijd op een rondje Posbank of Schoorl. De winst zit 'm niet zo zeer in rendementsvoordelen of gewicht, maar in de beleving, een andere vorm van anticiperen en "back tot the basics".
Waarom zou je anders gaan sporten? Ik ga sporten om mijn conditie op te krikken, niet om lollig op mijn gemak door de bossen te fietsen.

mateis

Bericht door mateis » vr okt 15, 2010 2:06 pm

En toch... Dat idee verkeerde verwachting is niet onaardig.

Ik weet niet hoe het de anderen vergaat, maar ik zie mijn singlespeed mtb vooral als een soort van grote-jongens-BMX. Daarop rijden doe ik niet voor de pure snelheid, maar gewoon voor de uitdaging. Geen fiets is in Nederlandse omstandigheden zo speels en uitdagend als mijn singlespeed.

Dus ja, weldegelijk om lollig door de bossen te fietsen. Alleen doet die lolligheid zo af en toe even pijn heuvelop.

zonoskar

Bericht door zonoskar » vr okt 15, 2010 2:51 pm

Ik geloof niet dat je meer back to basics kan gaan dan dit (1983 dus):
Afbeelding
Ik zie toch echt gears. Dus dat hele SS is voor mij niet te begrijpen, ik snap het gewoon dan maar niet. Kamperen snap ik ook niet.

/edit:
willem12 schreef:Zij schakelen terug onderaan de helling (verdedigen), jij gaat op de pedalen staan (aanvallen). Jij wil zo hard mogelijk naar beneden om zoveel mogelijk snelheid mee te nemen naar de volgende klim en geeft dus gas aan het begin van de afdaling. Jij gaat volle bak op de hellingen en rust uit op het vlakke, de gearies rijden gelijkmatiger, daar zijn versnellingen immeers voor uitgevonden....Je rijdt soms net even "out of sync".
Deze quote snap ik overigens ook niet. Hoe Willem rijdt op zijn SS, zo rij ik op mijn geared fiets ook. Waarom zou dat ook een attribuut van een SS fiets zijn. Je hoeft niet te schakelen op een geared fiets. Dat de meeste gearies zo rijden wil niets zeggen. Alleen als het te steil voor me wordt om de pedalen rond te krijgen in een klim, kan ik nog terug schakelen. Jij op je SSer kan afstappen.

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr okt 15, 2010 3:05 pm

Eerste klunkers hadden gewoon terugtrapremmen hoor. Versnellingen kwam pas later.

Maar goed. Voor mij is SS gewoon iets om minder na te denken over het fietsen en meer gewoon aan te klooien en helemaal kapot te gaan.

Vorige week mijn eerste brabantse eerste toertocht sinds iets van 5 jaar met versnellingen..:D Ging ineens een stuk sneller. Vooral omdat het altijd 3/4 vlak is hier op de zandgronden.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

pieterp

Bericht door pieterp » vr okt 15, 2010 3:06 pm

Veel heeft toch met je verwachtingen te maken hoor. En hey, singlespeed rijden is nou eenmaal niet voor iedereen.

De vraag van de topic starter is ook niet of hij alleen een SS moet nemen, hij speelt met het idee om naast een geared fiets er een SS bij te hebben. In mijn ogen een goed plan. Dan kan je de fiets kiezen naar gelang je goesting van het moment en het te verwachten parcours.

zonoskar

Bericht door zonoskar » vr okt 15, 2010 3:49 pm

didadunlop schreef:Eerste klunkers hadden gewoon terugtrapremmen hoor. Versnellingen kwam pas later.
Nee. Clunkers hadden vanaf heel vroeg (iig al in 1977) al gears. Er waren vast clunkers met een terugtraprem.

Uit 1977:
Afbeelding

Kijk hier maar: http://sonic.net/~ckelly/Seekay/mtbwelcome.htm
Of hier: http://www.bikeradar.com/news/article/w ... bike-12927
The man responsible for one of the breakthrough ideas that led to the klunker and then to the mountain bike was Russ Mahon of the Morrow Dirt Club. Mahon and two friends turned up at the 1974 West Coast Cyclocross Championships on clunkers with gears and, most importantly, thumbshifter gear levers.
Rolf speelt alleen met het idee omdat ie overal hoort dat SS gaaf is en leuk en een speciale beleving is. Ik bied gewoon wat tegengewicht. Ik heb 2 toertochten en 1 vaste route (allemaal in Brabant, dat wel) gereden met mijn Kona in SS mode en SS is helemaal niet leuk in mijn opinie. Ik kan er iig niet de lol of uitdaging in zien. De enige uitdaging is om geared fietsen bij te houden op de rechte stukken. Pff. Je krijgt er wel souplesse van, dat wel. bij 120rpm ...

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr okt 15, 2010 5:03 pm

Yups de Moorow dirt club is er al eerste mee begonnen. Toevallig zag Gary Fisher die ergens bij een cyclocross race. Maar toen waren ze al een tijdje bezig met het afdalen op newsboys met coaster brakes.

Kijk de dvd klunkerz maar eens en het commentaar van Gary Fisher toen ie voor het eerst derailleurs zag.

Om te zeggen dat ze vanaf het begin al gears hadden is gewoon wat te simpel gezegd.
De oude repack races heetten zo omdat ze regelmatig hun coaster brakes opnieuw moesten invetten.

Maar goed het gaat idd om ss naast gears en ik ben ook geen MTB historie buff.

Ik gebruik ze allebei en ze hebben allebei hun voordelen en nadelen. Vooral bij toertochten als er veel vlakke stukken inzitten ben je vaak in het nadeel. Maar goed als je snel wil zijn moet je ook geen toertochten gaan rijden maar races rijden.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » vr okt 15, 2010 5:23 pm

Ik heb naast mijn singlespeed-MTB ook nog een cyclocrosser met 6-speed. Ik ben op dit moment ook nog een geared-MTB aan het opbouwen, aangezien de cyclocrosser mijn woon-werk/stage vervoersmiddel gaat worden. Dus ja, ik vind het lekker om naast de singlespeed ook nog iets mét versnellingen te kunnen rijden :arms:
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Heckler

Bericht door Heckler » vr okt 15, 2010 5:27 pm

Sinds ik aan de 29er ben lees ik hier en op andere fora de ideeen in de wereld van grote wielen. Ik had al een SS street-dirt bak, maar er kwam al vlot een 29" SS rigid fiets bij. Ik beleef er veel plezier aan vooral als ik er in m'n uppie 'savonds op uit ga. Voor de lol in het bos en overe de hei, inderdaad, een "Zen" beleving ook.

Mixen op de SS met een geared groepje werkt niet voor mij, wel samen met anderen SS rijden. Vorig jaar kwam ik er ook achter dat in de echte witte winter de SS super gaat. Ik reed SS op mijn vaste geared zondag groepsrit en moest steeds wachten op de geared jongens (26).

" Different strokes for different folks" dus en SS is niet voor iedereen. Maar aan de OP, vooral gewoon doen joh. ik kocht een gebruikt frame en hing daar eerst allerlei onderdelen uit de schuur aan. Een Mary of een Unit compleet of bv Redline of On-one frames kosten je nieuw ook niet de kop.

Enjoy!!

PS Breezer nr 2 1978
Afbeelding
Common sense was never common

Frank Z

Bericht door Frank Z » vr okt 15, 2010 5:35 pm

Een SS-fiets naast je geared fiets is een goed idee. Ik sluit me aan bij het idee van de grote jongens-bmx: ik speel eindelijk weer eens met een fiets! En als ik voorbij wordt gereden op het vlakke, jammer dan. Afstappen bij klimmen, dat is niet erg: ik mág van mezelf de top halen en dan is het toch wel zo geinig om door te rammen en dat ook daadwerkelijk te doen! :) Wat ook lollig is, is om verkeerd schakelende gearies voorbij te fietsen. Of om deze weer in te halen in de afdaling. Ik heb het onwijs naar m'n zin op mijn singlespeed! :arms:

dader

Bericht door dader » vr okt 15, 2010 6:05 pm

Ah lekker topic dit, wacht ik haal nog een biertje.. :D

Ik heb 5 jaar alleen ss gereden, nu ik ineens een 6 speed mcr heb heb ik nog meer zin om een keer naar de Ardennen te gaan, lopen is niet erg maar alles fietsen is nog leuker. Voor de NL toertochten heb je aan een ss genoeg vind ik.

Pieter!

Bericht door Pieter! » vr okt 15, 2010 10:06 pm

Even 'n reactie vanaf het asfalt :D (woon-werk doe ik sinds een paar weken met een fixed Pomp). M'n MTB heeft nog van die rottige versnellingen, gaan er binnenkort ook af.

Goed, ervaringen op de weg:

- kruissnelheid even snel als de meeste gearies
- minder snel optrekken dan gearies ( bij 't stoplicht)
- rijdt superrelaxed, geen schakelen, niet denken, gewoon blijven trappen :D

En ja, met versnellingen kun je harder rijden, vooral lange einden op vlak terrein, met wind in de rug en zo. Maar als het om pure snelheid gaat, moet je een ligfiets nemen. Dan is zelfs een geared "bukfiets" nog steeds een compromis.

Een bonus van een fixie (en ook van een singlespeed) is dat je medefietsers lekker gek kan maken. Ik sprak laatst een collega die op een 'standaardfiets' woon-werk rijdt en ik vroeg hem "Wat steek jij nou?" - kijkt 'ie me wazig aan - dus ik herhaal: "Ik draai gewoonlijk 48 18, en jij? " - Totale verwarring! :lol:

MarinTi

Bericht door MarinTi » vr okt 15, 2010 10:37 pm

zonoskar schreef:/edit:
willem12 schreef:Zij schakelen terug onderaan de helling (verdedigen), jij gaat op de pedalen staan (aanvallen). Jij wil zo hard mogelijk naar beneden om zoveel mogelijk snelheid mee te nemen naar de volgende klim en geeft dus gas aan het begin van de afdaling. Jij gaat volle bak op de hellingen en rust uit op het vlakke, de gearies rijden gelijkmatiger, daar zijn versnellingen immeers voor uitgevonden....Je rijdt soms net even "out of sync".
Deze quote snap ik overigens ook niet. Hoe Willem rijdt op zijn SS, zo rij ik op mijn geared fiets ook. Waarom zou dat ook een attribuut van een SS fiets zijn. Je hoeft niet te schakelen op een geared fiets. Dat de meeste gearies zo rijden wil niets zeggen. Alleen als het te steil voor me wordt om de pedalen rond te krijgen in een klim, kan ik nog terug schakelen. Jij op je SSer kan afstappen.
Een rondje Posbank geared of SS scheelt bij mij qua tijd maar vrij weinig.
Zegt waarschijnlijk ook veel over mijn conditie. Ik kan toch niet gedurende de hele ronde "to the max" gaan, dus zowel op het vlakke als op de klimmen. Geared is dan meer op de grote plaat rammen op de vlakkere stukken en wat rustiger op de klimmen en op de SS is het precies andersom. Ben ervan overtuigd dat een getrainde biker geared best een stukje sneller zal zijn op veel rondjes. Fietsen betekent voor mij vooral plezier maken, "spelen" in een mooie omgeving en natuurlijk ook een beetje prutsen aan mijn fietsen :D Ikzelf kies voornamelijk voor SS in het bos en geared voor de racert op de weg, maar laat iedereen lekker zelf zijn keuze maken!
Laatst gewijzigd door MarinTi op za okt 16, 2010 12:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » za okt 16, 2010 9:11 am

Wat zei iemand, ik dacht Oscar Wilde, ook alweer? "Ook al vinden ze iets uit wat leuker is, ik blijf het er toch lekker naast doen."

Dat ging niet over fietsen nee. Maar toch toepasselijk. SS is veel te leuk om niet te doen, ook al zijn andere opties sneller, gemakelijker, etc.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » za okt 16, 2010 9:53 am

zonoskar schreef: Tsja, ik kan nou eenmaal niet elke dag/week in de bergen gaan fietsen. Waarom je zou moeten schakelen als het vlak is? In het bos heb je meer weerstand dan op de weg. Dus je hebt een ander verzet nodig op de weg naar je rondje/toertocht, of ga jij altijd met de auto naar een toertocht?
Het was ook met een knipoog bedoelt, maar ja, ik rij meestal met de auto naar het bos.
zonoskuar schreef: Waarom zou je anders gaan sporten? Ik ga sporten om mijn conditie op te krikken, niet om lollig op mijn gemak door de bossen te fietsen.
Nou, daar zit 'm dan de krux. Ik ga namelijk biken omdat ik het leuk vindt.Natuurlijk is het lekker om te sporten, fit te blijven en je zelf uit te dagen. Hardlopen doe ik bijvoorbeeld voor de conditie, dat is eigelijk geen zak aan, wel 'n uitdaging overgens.

En SSen geeft mij gewoon een back to the basics gevoel. En of mtb nou wel of niet is begonnen met versnellingen...
Ich Heisse Super Fantastisch!

Plaats reactie